دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

تست ورزش قلب چقدر طول میکشد و اقدامات قبل از آن

تست ورزش یا تست بررسی وضعیت قلب درحین فعالیت بدنی یک روش تشخیص بوده که هدف آن برررسی وضعیت کارکرد یا عملکرد قلب در زمانی است که قلب احتیاج به اکسیژن زیادی دارد. این تست اهمیت زیادی در تشخیص بیماری های عروق قلب(شریان کرونر) دارد.در ادامه اقدامات قبل از تست ورزش  را بررسی خواهیم کرد. تست ورزش در تشخیص اسکمی قلبی و در نهایت  درمان ایسکمی خفیف قلبی  (کاهش خون رسانی به ماهیچه های قلب به دلیل بیماری عروق کرونر) مفید است.

تست ورزش چقدر طول می کشد

تست ورزش حدود یک ساعت طول می کشد، که شامل زمان آماده سازی و زمان انجام تست می شود. خود تست استرس قلبی فقط حدود ۱۵ دقیقه طول می کشد. در طول تست، ممکن است روی تردمیل راه بروید یا یک دوچرخه ثابت را پدال بزنید. اگر نمی توانید ورزش کنید، دارو را از طریق IV دریافت خواهید کرد که با افزایش جریان خون به قلب شما، حالت ورزش را در بدن شما تقلید و شبیه سازی می کند.

بیمار در حال انجام تست ورزش

اصطلاحات تست ورزش

۴ حالت یا اصطلاحات تست ورزش شامل چه می شود؟ روش های تست ورزش:

فیلم تست ورزش قلب

اقدامات قبل از تست ورزش

ورزش

 

ورزش مناسب

 

 

 

 

 

 

 

 

روش انجام تست ورزش

تست ورزش به وسیله دستگاه نوار نقاله ( تردمیل) انجام می شود. در ابتدا سیم های دستگاره نوار قلب به اندام های شما متصل می شود. و در طول انجام تست نوار قلب و فشارخون شما ثبت می گردد. کل مدت تست ورزش معمولا ۱۸ دقیقه بوده که به ۶مرحله (stage) تقسیم می شود. در ابتدا سرعت کم و به تدریج در ابتدای هر مرحله سرعت دستگاه زیاد می شود. مدل دیگر از تردمیل هم وجود دارد که همزمان با افزایش سرعت، شیب دستگاه زیاد می شود.

لازم به ذکر است که وقتی تعداد ضربان قلب شما به حد مشخص(Target Rate) رسید تست متوقف می شود. که این ضربان قلب مد نظر (Target Rate) با توجه به سن، جنسیت و میزان توانایی شما متفاوت می باشد. و برای برای هر فرد فرق می کند. در طول انجام تست هرگونه ناراحتی (درد قفسه سینه ، تنگی نفس، سرگیجه و.. ) را باید اطلاع پرستار برسانید.

تست ورزش چگونه گرفتگی عروق را مشخص می کند؟

تست ورزش و ثبت مداوم نوار قلب به تشخیص گرفتگی عروق قلب کمک می کند. بر اساس پروتکل های موجود هر ۳ دقیقه بر سرعت و شیب دستگاه افزوده شده تا زمانی که تعداد ضربان قلب به عدد از پیش تعیین شده برسد.  در صورت وجود اختلال در اکسیژن رسانی به قلب تغییرات ایجاد شده در نوار قلب  نشان دهنده این منظور خواهد بود.  تست ورزش خوب (منفی از نظر گرفتگی عروق) از دقت مناسبی برخوردار است اما تست ورزش با تغییرات (مثبت از نظر گرفتگی عروق) نمیتواند به قاطعیت نشانه انسداد عروق باشد.  به همین جهت توصیه می شود در صورت مثبت شدن تست ورزش از سایر روش های تشخیصی استفاده شود.

آماده سازی های قبل از انجام تست ورزش قلب

شرایط بعد از انجام تست ورزش

افرادی که بعد از انجام تست احساس خوبی نداشته باشند، مدتی پس از آن را تحت نظر خواهند ماند. در صورت تداوم علائم، ممکن است برای بررسی و مراقبت در بیمارستان بمانند. در صورتی که جواب آزمایش غیرعادی باشد نیز احتمال دارد پس از مشورت با پزشک خود، برای بررسی های بیشتر بستری شوند.

آیافرد بیمار می تواند تست ورزش قلب را انجام دهد؟

قبل از انجام تست ورزش باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او قطعا درباره ی بیماری های زمینه ای شما سوال میپرسد و بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت ،اگر کسی قادر به انجام تست ورزش نباشد از او استرس اکو با تزریق گرفته می شود که در واقع همان شبیه سازی تست ورزش است

خطرات تست ورزش قلب

این تست به صورت کلی بی خطر است و خطر بروز عوارض در آن بسیار کم است. عوارض جانبی احتمالی برای تست استرس تردمیل عبارتند از:

۳.۶/۵ - (۷ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟