دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

راهنمای جامع قرص وارفارین

قرص وارفارین ۵ میلی گرم یا کومادین یک داروی ضد انعقاد خوراکی است که به صورت قرص‌های میلی‌گرمی، موجود می‌باشد و مانع تشکیل لخته در بدن می‌شود. بدن شما ممکن است لخته‌هایی بسازد که این لخته‌ها می‌تواند مشکلات جدی پدید آورد. مثلاً می‌تواند به مناطق دیگر بدن مثل مغز حرکت کند و سکته مغزی را به وجود آورد. برای تعیین مقدار وارفارین مصرفی، نمونه کوچکی از خون شما. برای آزمایش INR_PT به کار می‌رود. این آزمایش بسیار مهم است و مقدار مصرفی وارفارین شما را مشخص می‌کند.

نداخل دارویی و غذایی با قرص وارفارین

تداخل غذایی با داروی وارفارین

 چه غذا هایی با داروی وارفارین تداخل دارند؟ اگر در حین مصرف وارفارین ناگهان شروع به خوردن غذاهایی کنید که ویتامین K بیشتری دارند، ممکن است اثربخشی وارفارین را کاهش دهید.  غذاهایی که ویتامین K  دارند، ممکن است احتمال عوارض جانبی وارفارین را افزایش دهند. غذاهایی که سرشار از ویتامین K هستند عبارتند از سبزیجات برگ دار. اینها ممکن است وارفارین را کم اثر کنند. مثالها عبارتند از:

تداخل دارویی وارفارین

 بسیاری از داروها و مواد خوراکی نیز با وارفارین ناسازگاری دارند. به همراه وارفارین اگر آسپرین یا آنتی بیوتیک یا گریپ فروت خورده شود. اتر وارفارین تشدید شده و می‌تواند باعث خونریزی‌هایی شدید شود. اگر به همراه وارفارین استامینوفن به مقدار زیاد و مدت طولانی مصرف شود می‌تواند موجب خونریزی شود. بروفن و دیکلوفناک و ناپروکسن نیز اگر با وارفارین مصرف شوند می‌توانند باعث افزایش اثر وارفارین شده و خونریزی ایجاد کنند.

وارفارین داروی ضد سکته

وارفارین چه موقع تجویز می‌شود؟

قرص وارفارین ممکن است به یکی از دلایل زیر برای شما تجویز شود:

کاربرد وارفارین چیست؟

این دارو توانایی بدن را برای ساختن لخته‌های خونی جدید کم می‌کنند. میزان نیاز به قرص وارفارین در هر فرد و در طول درمان متفاوت است به همین دلیل مقدار آن با آزمایش INR_PT تعیین می‌شود. پس حتماً آزمایش را در زمان تعیین شده انجام دهید تا مقدار صحیحی از دارو را مصرف کنید.

نکات مهم آمپول و قرص وارفارین

اگر قرص وارفارین میخورید یا آپول آن را مصرف میکنید لطفا نکات زیر را رعایت کنید.

مصرف قرص وارفارین در خانم ها

۳.۷/۵ - (۱۰ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟