دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

بعد از عمل قلب باز چه مقدار و چه چیز هایی بخوریم

یک رژیم غذایی متعادل، سالم و سرشار از مواد مغذی به روند بهبود شما کمک می کند. پس از جراحی بای پس عروق کرونر قلب از مصرف چربی های اشباع باید اجتناب شود در عوض دنبال مواد غذایی با فیبر بالا و غذاهای غنی از امگا ۳ باشید.

برای کم خونی بعد عمل قلب چی بخوریم

برای کم خونی بعد عمل قلب چی بخوریم؟ اگر بعد از انجام عمل قلب باز پزشک متوجه کم خونی در آزمایش شما شود احتمالا برای شما مکمل های آهن تجویز میکند، گاهی این کم خونی شدید است که در این زمان معمولا سرم هایی که هاوی آهن هستند تجویز می شود. در مواقعی بیمار در اتاق عمل خون زیادی از دست میدهد که در این شرایط به اهدای خون در اتاق عمل احتیاج پیدا میکند و این نیاز توسط بانک خون بیمارستان رفع میشود. اگر کم خونی شما زیاد نباشد ممکن است به شما غذاهایی مانند گوشت قرمز، جگر و … توصیه شود اما چون عمل قلب باز انجام داده اید سرخود چیزی مصرف نکنید و بگذارید پزشک شما در این رابطه تصمیم بگیرد.

بعد از عمل قلب باز چه بخوریم؟

در اینجا برخی از غذاهایی که بعد از عمل قلب باز می خورید آورده شده است:

۱: گوشت

فقط گوشت بدون چربی بخورید (چربی گوشت را حذف کنید) و در حد اعتدال مصرف کنید. از گوشت­ های سفید (مرغ و ماهی) به جای گوشت قرمز استفاده نمایید. در پخت غذا به جای سرخ کردن، از آب پز کردن و کباب کردن استفاده کنید. از گوشت کمتری استفاده کنید و به جای آن از سبزیجاتی مثل کدو، بادمجان، لوبیا، سیب زمینی، میوه و غلات استفاده کنید.

۲: غلات کامل

غلات شامل برنج قهوه ای، ماکارونی سبوس دار، جو، گندم چاودار، کینوا و نان گندم کامل است.

۳: ماهی

کدام ماهی برای قلب مفید است؟خوردن ماهی یک بار در هفته باعث می شود که اسیدهای چرب امگا ۳ در رژیم غذایی گنجانده شود.

رژیم-غذایی-مراقبت ­های پس از جراحی

۴: لبنیات

پس از جراحی بای پس قلب، چربی کم برای تمیز نگه داشتن رگ های خونی ترجیح داده می شود. مصرف شیر بدون چربی، ماست و پنیر خامه ای بدون چربی توصیه می شود. مصرف ماست شیرین کم چرب و شر کم چرب نیز سودمند است.

۵: چربی های سالم

از روغن‌های غیراشباع، مایونز کم‌چرب و اسپری‌هایی که اسیدهای چرب ترانس کمی دارند، استفاده کنید. از گزینه هایی مانند آووکادو، دانه کدو تنبل، بادام زمینی، روغن زیتون و روغن کانولا استفاده کنید. استفاده از روغن مایع و روغن زیتون به جای روغن جامد و کره توصیه می گردد.

۶: اب

نوشیدنی های پر از شکر را با آب میوه های تازه خانگی جایگزین کنید یا به سادگی آب معمولی زیادی بنوشید.

۷: سبزیجات

سعی کنید سبزیجات، کاهو و میوه را به مقدار زیاد در برنامه غذایی خود بگنجانید. استفاده از آب مرکبات تازه، گوجه فرنگی خام همراه برنامه غذایی بسیار سودمند است.

قدم زدن-مراقبت ­های پس از جراحی

ورزش کردن بعد از عمل قلب باز

به جای پیاده روی طولانی، چندین نوبت کوتاه پیاده روی کنید و در بین آن­ ها استراحت داشته باشید. از پیاده روی در هوای خیلی گرم یا سرد، بارانی و در باد سرد زمستانی خودداری کنید زیرا باعث خستگی بیش از حد می شود. ورزش های مناسب برای سیستم قلب و عروق شامل موارد ذیل می باشد: پیاده روی، دویدن نرم و ملایم، شنا و دوچرخه سواری. اگر در حین فعالیت دچار درد سینه، سرگیجه و تنگی نفس شدید باید فعالیت را قطع کرده و بنشینید و یا دراز بکشید.

استراحت و خواب بعد از عمل قلب 

در روزهای اول انجام کار­های بسیار ساده مثل حمام کردن، تراشیدن ریش یا شانه کردن موها نیز ممکن است خسته کننده باشد. سعی کنید بین کارهای خود دوره استراحت قرار بدهید و عجله نکنید. به خواب شب اهمیت بدهید. خوابیدن به پشت یا غلطیدن ممکن است ابتدا دردناک باشد. مصرف مسکن شاید نیم ساعت قبل از خواب می تواند کمک خوبی باشد.

بازگشت به سر کار بعد از عمل قلب

تصمیم در مورد بازگشت بیمار به سرکار بستگی به وضعیت بالینی و نوع کار او دارد. در مورد مشاغل سبک و کم تحرک حدود ۶-۴ هفته پس از عمل جراحی و در مورد مشاغل سنگین این زمان طولانی تر خواهد بود.

رانندگی بعد از عمل قلب

بیمار تا ۲ ماه پس از عمل نباید رانندگی کند. حتی قبل از مسافرت طولانی با پزشک خود مشورت نمایید. در سفر باید هر یک ساعت توقف و استراحت کنید.

 

 

مراقبت های لازم بعد از عمل قلب

در صورت بروز علائم زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

تغذیه بعد از عمل قلب باز

نکاتی برای تغذیه بهتر بعد از عمل قلب باز

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

۳.۴/۵ - (۱۷ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟