دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

طرز استفاده بامیه برای دیابت و کاهش قند خون

بامیه به عنوان یک انتخاب عالی برای درمان دیابت شناخته می شود؛ زیرا یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و فیبرهای محلول و نامحلول بوده که تجزیه و هضم آن بسیار آسان است. دیابت مشکلی است که در آن سطح قند خون افزایش می یابد. 

این بیماری در حال حاضر یکی از شایع ترین اختلالات متابولیک در سراسر جهان می باشد. بیماران دیابتی بیش از هر فرد دیگری باید مراقب غذاهای خود باشند. در سال های اخیر دانشمندان به خواص ضد دیابتی طبیعی بسیاری از میوه ها و سبزیجات پی برده اند. یکی از این سبزیجات همان بامیه ی خودمان است. 

آیا واقعا بامیه برای درمان دیاببت موثر است؟

بامیه یک منبع غنی مواد مغذی مختلف مثل فیبر، ویتامین B6 و فولات است. ویتامین های گروه B، روند پیشرفت بیماری نوروپاتی دیابتی را کند کرده و سطوح هوموسیستئین را کاهش می دهند. هوموسیستئین یکی از عوامل خطرزای این بیماری می باشد. همچنین، فیبرهای محلول در آب موجود در بامیه به تعادل قند خون کمک می کنند.» چه کسی فکرش را می کرد که این گیاه قادر به درمان و کنترل علائم دیابت باشد؟! در ادامه بیشتر در این باره صحبت خواهیم کرد.

شاخص گلیسمی (شاخصه قند خون) در سبزیجات بسیار پایین می باشد. این شاخص نوعی رده بندی تأثیر کربوهیدرات های مختلف در میزان دخالت آنها در افزایش قند خون می باشد. قند آزاد شده از مصرف غذاهایی که این شاخص در آنها پایین است با متابولیسم کند همراه است و غذای مربوطه به ثبات قند خون کمک می کنند. 

آیا باورتان می شود که ۱۰۰ گرم بامیه تنها حدود ۴۵/۷ گرم کربوهیدرات داشته باشد؟ احتمالاً به همین دلیل است که به گفته ی انجمن دیابت آمریکا مصرف غذاهایی مثل بامیه برای مبتلایان به دیابت بی خطر می باشد.

درمان دیابت با بامیه

چگونگی اثر بامیه بر درمان دیابت 

بامیه یک منبع فوق العاده برای هر دو گونه ی فیبرهای محلول و نامحلول در آب می باشد. فرآیند تجزیه و هضم فیبر زمانبر است. از آنجایی که این فرآیند تجزیه نسبتاً طولانی می باشد، بنابراین قند آزاد شده ی آن به تدریج وارد سیستم گردش خون شده و به همین دلیل، مانع افزایش ناگهانی سطح قند خون می شود. 

بامیه از محدود سبزیجاتی است که همچنین دارای مقادیر قابل توجه پروتئین می باشد. معمولاً به مبتلابان به دیابت توصیه می شود که رژیم غذایی پروتئین-بالا داشته باشند؛ زیرا مصرف پروتئین باعث احساس سیری در بیمار شده و اشتهای او به سایر غذاهای قندی را کاهش می دهد.

علاوه بر مواد کاهش دهنده ی گلوکز خون، بامیه یک منبع غنی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی حیاتی مثل فولات، بتاکاروتن و لوتئین می باشد. همچنین، بامیه سرشار از ترکیبات ضد التهابی است که باعث می شود که این گیاه یک گزینه ی سالم و ایده آل برای رژیم غذایی بیماران دیابتی باشد.

راه هایی برای مصرف بامیه 

شما می توانید بامیه را به اشکال گوناگی مصرف کنید. مثل تفت دادن، بخارپز کردن، گریل کردن و یا در سوپ و خورش. همچنین می توانید آب بامیه را به نوشیدنی های رژیمی خود اضافه کنید. آب بامیه امروزه به یکی از نوشیدنی های پر طرفدار بین افراد علاقه مند به رژیم غذایی سالم و تناسب اندام تبدیل شده است. در ادامه به روش تهیه ی آن اشاره می کنیم.

طرز تهیه ی آب بامیه برای بیماران دیابتی

مزایای مصرف بامیه بر دیگر اعضای بدن 

بامیه به عنوان یکی از غذاهای رایج رژیم غذایی بیماران دیابتی -که دارای شاخصه ی گلیسمیک زیر ۲۰ می باشد- یک گزینه ی بسیار تأثیرگذار در ایجاد تعادل قند خون است. این تأثیر آنقدر زیاد است که حتی مصرف صبحگاهی آب بامیه (آبی که بامیه چند ساعت در آن خیس خورده باشد) با شکم خالی تأثیر چشمگیری در میزان قند خون شما خواهد داشت. در برنامه ی غذایی بیماران دیابتی، سایر مزیت های مصرف بامیه برای کنترل دیابت عبارتند از:

۳.۶/۵ - (۱۴ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟