دکتر محمد حسین نجفی

اگر به هر دلیل دچار فشار خون بالا شدیم چه کاری می توانیم برای پایین آوردن سریع فشار خون بالا در منزل یا هر جای دیگری انجام دهیم؟ در فیلم زیر دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب به شما پاسخ خواهند داد که چه چیزی فشار خون را سریع پایین میاورد؟

اگر به دنبال دارویی هستید که به صورت اورژانسی فشار خون را کاهش دهد داروی کاپتوپریل ۲۵ میلی گرم را پیشنهاد می دهیم که به صورت قرص عرضه می شود. گاهی اوقات از قرص قرمز رنگ پی تی ان جی استفاده می شود. هر دو دارو می توانند در عرض نیم ساعت فشار خون را کاهش دهند.

اما اگر به دنبال خوراکی هستید که باعث کاهش فشار شود، مانند آبغوره یا آب زرشک، ممکن است که این موارد در کوتاه مدت مثلا ده دقیقه فشار را پایین نگه دارند اما اثرات آنها کوتاه مدت است.  سیر هم می تواند باعث کاهش فشار شود اما در موارد اورژانسی بسیار زمان می برد تا کاهش فشار رخ دهد و اثر ان هم موقت خواهد شود.

بهترین قرص‌ برای پایین آوردن فشار خون بالا

قرص‌ برای پایین آوردن فشار خون بالا

لیست زیر داروهایی هستند که با تجویز دکتر فشار خون میتوانید برای کاهش سریع فشار خون در منزل استفاده کنید.

-قرص زیر زبانی نیترات 

یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

-فورزماید یا لازکس

به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

-قرص کاپتوپریل برای کاهش فشار خون 

داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

-داوری لابتالول

داروی لابتالول که فقط فرم تزریقی آن در ایران موجود می باشد باز هم از جمله داروهاییست که برای کاهش سریع فشار خون بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

-آنتولول یا لوزارتان

هر دو این داروها، سابقه موفقیت آمیزی در کنترل فشار خون بالا را دارند و با فاصله زمانی یک دهه از هم هر دو به تایید سازمان FDA رسیده اند. از آنجایی که بر روی قسمت های مختلف سیستم تنظیم فشار خون در بدن تاثیر دارند، ممکن است در شرایط و بیماری های مختلفی تجویز شوند. تاثیر لوزاتان و آتنولول در کنترل فشار خون بالا، طی آزمایشات بالینی مختلفی مورد مطالعه قرار گرفته است. هر دو آن ها، تاثیر مشابهی بر روی کاهش فشار خون دارند.

یک گزارش متا آنالیز انجام شده در سال ۲۰۰۴ بر روی لوزارتان، نشان داد که این دارو تاثیرات کاهش فشار خون را در عرض یک هفته پس از درمان نشان می دهد. همچنین، به نسبت سایر داروهای کنترل فشار خون، عوارض جانبی کمتری دارد، به خصوص در مورد تولید سرفه، که معمولا در داروهای مهارکننده ACE شاهد آن هستیم. به دلیل اثربخشی بالای آن، این دارو به یکی از موثرین داروهای مسدود کننده گیرنده های آنژیوتانسین II در سراسر دنیا تبدیل شده است و به طور گستره در همه جای دنیا تجویز می شود.

از سوی دیگر، طی بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۶، ثابت شد که آتنولول در درمان فشار خون بالا و پیشگیری از حملات قلبی یا سکته، موثرتر از دارونماها اثر می کند. در حالی که زمانی آتنولول، گزینه اصلی برای درمان قطعی فشار خون بالا بود، اما تحقیقات انجام شده بعدی نشان داد که استفاده از داروهای کلاس ARBs یا مهارکننده های ACE بهتر از مسدودکننده های بتا مانند آتنولول برای پیشگیری اولیه عمل می کنند. با این حال، تحقیقات بسیاری نشان داده اند که وقتی این دارو در کنار سایر داروهای کنترل فشار خون مانند ARB یا دیورتیک استفاده می شود، نتایج قلبی عروقی بهتری به نسبت درمان با هر کدام از این داروها به تنهایی را نشان می دهد. اما در کل اگر بخواهید فقط دارو را برای کاهش فشارخون  استفاده کنید،   لوزارتان  داروی بهتری نسبت به آنتولول  است.

غذاهای مفید برای کاهش فشار خون

غذاهای مفید برای کاهش فشار خون

کاهش فشار خون در طب سنتی 

کاهش فشار خون با زعفران

بعضی گیاهانی که فشار خون را پایین می‌‌آورند عبارتند از:

  • ریشه زنجبیل
  • فلفل هندی
  • برگ زیتون و زردچوبه
  • مارچوبه
  • بامیه 
  • زعفران 

پایین آوردن فشار خون با آبلیمو

کاهش فشارخون با آبلیمو خوردن

بررسی ها روی تاثیرات آب لیمو بر فشارخون نتایج متفاوتی را نشان می‌دهد. برخی مطالعات می‌گویند خوردن آب لیمو به پایین آمدن فشارخون کمک می‌کند، در حالی که برخی دیگر هیچ اثری نیافته اند. یک مطالعه ی قدیمی تر در سال ۲۰۱۴ بین خوردن آب لیمو و کاهش فشارخون یک همبستگی مثبت یافت و درسال ۲۰۲۰ طبق نتیجه گیری، آب لیمو یک روش مقرون به صرفه برای کسانی است که به این بیماری مبتلا هستند. 

اگر میخواهید پایین آوردن فشارخون با آبلیمو را امتحان کنید صبح ها به صورت ناشتا چند قطره آبلیمو را در یک لیوان آب ولرم ریخته و آن را میل کنید.این کار به پایین اوردن فشارخون شما کمک میکند، البته مراقب باشید که با داروی فشار شما تداخلی نداشته باشد و موجب ضعف و پایین آمدن بیش از حد فشارخون شما نشود. برای اینکه مصرف آبلیمو برای شما مشکلی ایجاد نکند حتما با پزشکان کلینیک فشار خون دکتر نجفی مشورت کنید.

چه نوشیدنی هایی به کاهش فشارخون کمک میکند؟

آب چغندر

یک تحقیق در سال ۲۰۱۹ مشخص کرد که نوشیدن روزانه حدودا ۷۰ میلی لیتر آب چغندر به مدت ۴ هفته می‌تواند فشارخون بزرگسالان را به اندازه ی مدت کوتاه ۲ هفته ای کاهش دهد. یک تحقیق قدیمی تر در سال ۲۰۰۸ نشان داد کسانی که ۵۰۰ میلی لیتر آب چغندر مصرف می‌کردند، تنها پس از ۳ ساعت فشارخونشان کاهش می‌یافت که با افزایش نیترات خون با همین مقدار مرتبط است. نیترات  موجود در چغندر جریان خون بدن را بهبود می‌بخشد و در تنظیم فشار خون نقش مهمی دارد.

آب چغند برای کاهش فشار

آب گریپ فروت برای کاهش فشار

گریپ فروت به عنوان مداخله گر با داروهای فشارخون و کلسترول بالا شناخته شده است. با این همه، در یک بررسی در سال ۲۰۲۰ ذکر شده است که وقتی آب گریپ فروت با آب چغندر ترکیب شود، احتمالا برای کاهش فشارخون مفید است. ‌به گفته ی سازمان غذا و دارو، آب گریپ فروت می‌تواند مانع جذب کامل برخی داروها در بدن شود. همچنین، این امر منجر به این مسئله می‌شود که مواد دارویی زیادی در بدن باقی بمانند که امکان دارد موجب اثرات خطرناکی در بدن شود. چنانچه درصدد افزودن گریپ فروت به رژیم غذاییتان هستید و داروهای فشارخون و کلسترول بالا را مصرف می‌کنید، ابتدا با پزشک یا متخصص مراقب سلامت درباره ی آن حرف بزنید.

آب اناربرای پایین آوردن فشارخون

آب انار حاوی پتاسیم، ویتامین سی و کا است وبه سلامت قلب و پایین آوردن فشارخون کمک می‌کند. طبق یافته های یک بررسی در سال ۲۰۱۷ آب انار می‌تواند با جلوگیری از فعالیت آنزیم مبدل آنژیوتانسین، از فشار خون دیاستولیک و سیستولیک بکاهد. این آنزیم ها با باریک کردن رگ های خونی فشار خون را بالا می‌برند. درصورتی استفاده از داروهای فشارخون، پیش از گنجاندن آب انار در رژیم غذاییتان با پزشکتان صحبت کنید. ممکن است آب انار با داروی شما مداخله داشته باشد و فشارخونتان را بیش از حد پایین بیاورد.

چای ترش

چای ترش سرشار از آنتی اکسیدان است و فواید زیادی دارد، مثل پایین آوردن فشارخون. طبق یک مطالعه ی کوچک در سال ۲۰۱۹ نوشیدن دو فنجان چای ترش صبح ها به مدت ۱ ماه فشارخون شرکت کنندگان این بررسی را پایین آورد. یک تحقیق درباره تأثیر چای ترش بر پایین آمدن فشارخون بیان می‌کند که ۱ ساعت و نیم طول می‌کشد تا چای ترش اثر بگذارد. با این حال، به بررسی های گسترده تری نیاز است تا تاثیر چای ترش روی فشارخون تایید شود.

چای ترش و کاهش فشار بالا

شیر بدون چربی

شیر بدون چربی حاوی کلسیم و فسفر است که به کاهش فشارخون کمک می‌کند. در بررسی سال ۲۰۱۸ میان بزرگسالانی که شیر بدون چربی نوشیده اند و کاهش فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، به رابطه ی مثبتی پی بردند. نوشیدن روزانه ۲ وعده شیر بدون چربی غنی از پتاسیم به مدت ۱ ماه به کاهش فشارخون بزرگسالان بیش از ۴۰ سال که تندرست و سالم هستند، کمک خواهد کرد.

آب گوجه فرنگی

مطالعه ای در سال ۲۰۱۹ اثبات کرد که نوشیدن روزانه ۲۰۰ میلی لیتر آب گوجه فرنگی بی نمک فشارخون سیستولیک و دیاستولیک را بهتر کرده است. اثر آب گوجه فرنگی روی کاهش فشارخون، طولانی تر از نوشیدنی های دیگر است. همان مطالعه در سال ۲۰۱۹ یادآور شد کسانی که ۱ سال آب گوجه فرنگی بی نمک مصرف کرده اند، شاهد کاهش فشارخونشان بوده اند. با این حال، این بررسی فشارخون شرکت کنندگان را پس از بازه زمانی یک ساله ثبت کرد و هیچ تغییرات ثبت شده ای در فشارخونشان زودتر از آن زمان وجود نداشت.

۴.۲/۵ - (۶۷۶ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟