دکتر محمد حسین نجفی

اکوکاردیوگرافی، روشی است که در آن از امواج صوتی برای ایجاد تصاویری از حفره های قلب، دریچه ها، دیواره ها و رگ های خونی (آئورت، شریان ها و وریدها) متصل به قلب استفاده می شود. یک پروب که به آن ترانسدیوسر گویند از روی قفسه قلب شما عبور داده می شود. پروب، امواج صوتی ایجاد می کند که به قلب شما برخورد کرده و به پروب باز می گردند. این امواج به تصاویر تبدیل می شوند و در نهایت روی صفحه مانیتور نشان داده می شوند. این روش، آزمایش اولیه برای تشخیص بیماری های ساختاری قلب  است.

در طول تست چه اتفاقی می افتد؟

تست اکو تخصصی قلب، توسط تکنسین های آموزش دیده مخصوص به نام متخصصین سونوگرافی، انجام می شود و در حدود یک ساعت طول می کشد. تست، به این صورت است که شما روی تخت دراز می کشید و تکنسین، دیسک های فلزی کوچک (الکترودها) را روی قفسه سینه شما قرار می دهد. دیسک ها، دارای سیم هایی هستند که از طریق آن ها به دستگاه الکتروکادریوگراف متصل می شوند. الکتروکاردیوگرام (EKG یا ECG)، ضربان قلب شما را در طول آزمایش بررسی می کند.

تست اکوی قلب

مراحل اکوی تخصصی قلب

  1. اتاق تست تاریک است تا تکنسین بهتر بتواند مانیتور را ببیند.
  2. تکنسین، ژلی را روی قفسه سینه و شکم شما می ریزد تا به این ترتیب به عبور امواج صوتی از روی پوست شما، کمک کند.
  3. تکنسین، ممکن است از شما بخواهد که برای گرفتن عکس های بهتر حرکت کنید یا نفس خود را برای مدت کوتاهی حبس کنید.
  4. پروب از روی قفسه سینه شما عبور داده می شود. پروب، امواج صوتی ای تولید می کند که به قلب شما فرستاده و سپس به پروب باز می گردند.
  5. امواج صوتی، به تصاویر تبدیل می شوند و بر روی مانیتور ویدیویی نمایش داده می شوند.
  6. تصاویر، روی مانتیور ویدویی ضبط می شوند تا پزشک بتواند بعدا آن ها را مشاهده کند.

آمادگی لازم جهت اکوی تخصصی قلب

برای انجاماکوی تخصصی قلب هیچ امادگی خاصی لازم نیست.

آیا اکوی تخصصی قلب ضرر دارد؟

اکوکاردیوگرام، اسکنی است که از امواج صوتی (سونورگرافی)، برای تولید تصاویر قلب شما استفاده می کند. در واقع این یک تست کاملا بدون درد است، هیچ عارضه جانبی ندارد و از اشعه استفاده نمی کند. این تست، میزان پمپاژ قلب و اینکه آیا دریچه های قلب شما به درستی کار می کنند یا نه را مورد ارزیابی قرار می دهد.

وسایل مورد نیاز برای اکوی قلب

مراحل انجام اکوی تخصصی قلب

اکوی قلب چگونه انجام می شود؟

این تست، توسط یک متخصص سونوگرافی انجام می شود. متخصص سونوگرافی، پزشک متخصص قلب نیست و این به این معنی است که باید منتظر بمانید تا نتایج را به متخصص قلب خود نشان دهید.از شما خواسته می شود که لباس های خود را از قسمت بالاتنه در بیاورید. اما نگران نباشید، بدن شما کاملا پوشانده خواهد شد. هنگامی که روی تحت سونوگرافی دراز می کشید، برچسب هایی به سینه شما چسبانده می شوند و سپس این برچسب ها به دستگاهی متصل می شوند که ضربان قلب شما را در طول تست، بررسی می کند. اتاق تاریک تر می شود تا متخصص سونوگرافی بتواند تصاویر قلب شما را راحتتر ببیند.

یک پروب اولتراسوند که کاملا به ژل آغشته شده است، به آرامی در مرکز قفسه سینه شما قرار می گیرد و سپس در طول تست، به جهت های مختلف حرکت داده می شود، زیر سینه چپ، زیر قفسه سینه تا قاعده گردن. این مساله، به متخصص قلب اجازه می دهد تا قلب شما را از زوایای مختلف ببیند و ارزیابی کند. در طول تست اکوکاردیوگرام، صداهایی را از دستگاه می شنوید که نشان دهنده جریان خون درون قلب شماست. تست اکو، تقریبا ۳۰ الی ۴۰ دقیقه طول خواهد کشید.پس از اتمام تست اکوکاردیوگرام، محدودیت هایی برای فعالیت های روزانه شما وجود ندارد و می توانید طبق روال همیشگی، آن ها را ادامه دهید، حتی می توانید رانندگی کنید.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.6/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر