دکتر محمد حسین نجفی

قرص دافلون دارویی است که در گروه ترکیبات ویتامین و مواد معدنی طبقه بندی می شود. این دارو  ترکیبی از فلاونوئیدها مانند: دیوسمین و هسپریدین ساخته شده است که اثرات آنتی اکسیدانی و دیگر مزایای سلامتی را فراهم می کنند. این ترکیبات که از گیاهان و نباتات به دست می ‌آیند. واسطه‌ های التهابی را مهار می ‌کنند تا مشکلات گردش خون و التهاب را کاهش دهند. این دارو به صورت قرص های بلعیدنی در دسترس  است. که همراه با غذا یا بدون آن مصرف می شود.

 برخی بر این باورند که قرص دافلون باعث کاهش وزن می شود. در این مقاله ما سعی داریم به این سوال و سوالات شایع دیگری که راجع به  قرص دافلون مطرح است نیز پاسخ بدهیم.

موارد مصرف قرص دافلون چیست؟

از قرص دافلون برای درمان مشکلات مختلف گردش خون مربوط به استاز خون، تورم و خونریزی استفاده می شود. این دارو پیام رسان های شیمیایی مانند پروستاگلاندین E2 و ترومبوکسان A2 را برای کاهش التهاب مهار می کند. دافلون برای بیماران مبتلا به واریس به منظور کاهش ورم وریدی، زخم و گرفتگی عضلانی تجویز می شود. همچنین، تورم را در بیماران مبتلا به لنف ادم کاهش می دهد و برای درمان حملات هموروئیدی حاد استفاده می شود. برای این که بتوانید از تمام مزایای قرص دافلون بهره ببرید، می بایست دستورات پزشک را رعایت فرمایید.

تاثیر قرص دافلون بر درمان واریس

آیا دافلون آنتی بیوتیک است؟

خیر، دافلون آنتی بیوتیک نیست و برای هیچ گونه عفونت باکتریایی استفاده نمی شود. دافلون از ترکیب اجزای گیاهی مختلف مانند هسپریدین و دیوسمین ساخته می شود که با هم برای کاهش التهاب در بدن عمل می کنند و در بهترین حالت یک داروی ضد التهاب است.

آیا دافلون باعث کاهش وزن می شود؟

خیر، دافلون باعث کاهش وزن نمی شود. استفاده از دافلون به هیچ عنوان با تغییرات وزن همراه نیست. در صورتی که با مصرف این دارو اثرات نامطلوبی مانند نوسانات غیرقابل توضیح وزن پیش بیاید، بایستی دوز و عوارض جانبی را در حین مصرف آن به دقت کنترل نمود.

قرص دافلون جریان خون قاعدگی را نه افزایش می دهد و نه کاهش

آیا دافلون می تواند قاعدگی را متوقف کند؟

تا به حال گزارشی در مورد اثر قرض دافلون روی خونریزی قاعدگی یا علائم پیش از قاعدگی وجود نداشته است. این دارو جریان خون قاعدگی را نه افزایش می دهد و نه کاهش. بنابراین، استفاده از دافلون حتی در دوره ی قاعدگی نیز کاملاً بی خطر است.

آیا دافلون می تواند واریس را درمان کند؟

بله، دافلون عمدتاً برای درمان رگ های واریسی مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو التهاب، تورم، درد و زخم هایی که در بیماران مبتلا به واریس دیده می شود را کاهش می دهد. به بیماران توصیه می شود که علاوه بر مصرف دافلون، از جوراب های تنگ مخصوص استفاده کرده و از ایستادن به مدت طولانی خودداری کنند.

آیا دافلون فشار خون را افزایش می دهد؟

خیر، مطالعات انجام شده روی دافلون، هیچ گونه تغییر قابل توجهی در فشار خون بیماران مصرف کننده ی این دارو ثبت نکرده است. با وجود این، بهتر است به دستورالعمل های پزشک خود توجه کنید و با اقدامات احتیاطی مناسب، دوزها و عوارض جانبی را به دقت کنترل کنید. در صورت تجربه ی هرگونه نوسانات یا ناراحتی ناگهانی، با پزشک خود در تماس باشید.

قرص دافلون باعث افزایش فشارخون نمیشود

دافلون و تاثیر آن بر هموروئید

دافلون اغلب برای درمان حملات حاد هموروئیدی تجویز می شود. این دارو برای درمان هموروئید مؤثرتر از دارونما است. مدت دوره ی مصرف دارو توسط پزشک تعیین می شود و قطع آن بدون مشورت پزشک می تواند علائم را بدتر کند.

دافلون چگونه به درمان هموروئید کمک می کند؟

دافلون جریان خون در سیستم گردش خون را بهبود می بخشد و به درمان هموروئید یا بواسیر کمک می کند. همچنین التهاب، تورم و دردی که با هموروئید همراه است را کاهش می دهد. دوزها و هر گونه عوارض جانبی خود را هنگام مصرف دارو به دقت کنترل کنید.

آیا دافلون رقیق کننده ی خون است؟

از رقیق کننده های خون برای جلوگیری از تشکیل لخته ی خون استفاده می شود. لخته، به دلیل توقف جریان خون به وجود می آید. دافلون برای مشکلات مختلف گردش خون و التهابی به منظور بهبود جریان خون و کاهش التهاب مصرف می شود. همچنین، از پارگی و نشت رگ ها جلوگیری می کند. اثر آنتی اکسیدانی این دارو نیز باعث تسریع روند بهبودی می شود. بدین ترتیب، دافلون به کاهش تشکیل لخته های خون کمک خواهد کرد.

آیا می توان دافلون و آسپرین را با هم مصرف نمود؟

از آن جایی که دافلون ترکیبی از ویتامین و مواد معدنی است، مصرف آن همراه با آسپرین بی خطر خواهد بود. تاکنون هیچ پژوهشی تداخلی بین این دو دارو نشان نداده است اما همیشه توصیه می شود که قبل از هر تصمیم مربوط به دارو، با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض دافلون چیست؟

مانند هر داروی دیگری، استفاده از دافلون نیز ممکن است با عوارض جانبی آن همراه باشد.

به طور کلی، ممکن است با مصرف دافلون عوارض گوارشی خفیفی مانند:

– تهوع

– استفراغ 

– سوء هاضمه 

درد شکم

-سردرد و سرگیجه

را تجربه کنید. قرص دافلون ممکن است باعث عوارض جانبی نادری مانند: ورم دهان، صورت و پلک ها و ظاهر شدن راش، نیز بشود، این علائم، جدی تلقی می شوند و حتما آن را به پزشک خود گزارش دهید و با او مشورت کنید. 

دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق

4.5/5 - (25 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر