دکتر محمد حسین نجفی

بهترین شام برای فشار خون بالا چیست؟ اگر شما هم به بیماری فشار خون بالا مبتلا هستید و می خواهید غذاهای سالم تری مصرف کنید، دستور غذاهای زیر به عنوان بهترین شام برای فشار خون بالا بسیار مناسب هستند. این مواد غذایی، چربی اشباع شده و سدیم کمتری دارند و در عین حال حاوی پتاسیم بالایی هستند که می تواند به حفظ فشار خون شما در محدوده ی سالم کمک کند.

 همانطور که میدانید تغذیه نقش بسرایی در روند بهبود و کنترل بیماری ها دارد، در ادامه 5 غذای مناسب برای فشارخون بالا همراه با دستور دقیق آن را برای شما آماده کرده ایم، استفاده از این دستور ها و گنجاندن آن در رژیم غذایی خود میتوند برای شما کار ساز باشد.

در ادامه چند شام مقوی برای فشار خون بالا به  همراه دستور پخت   آمده است.

ماهی سالمون گریل شده با سبزیجات

ترکیب سالمون گریل شده و سبزیجات، غذای دریایی رنگارنگ و متعادلی را به سفره ی شام شما هدیه می دهد. طرز پخت این غذا بسیار ساده بوده و در عرض چند دقیقه آماده می شود. گریل کردن ماهی (که با پیاز و فلفل از قبل مزه  دار شده)، آن را ترد و آبدار می کند. برای کامل کردن وعده ی خود، آن را با برنج  میل نمایید.

مرحله  اول: فر یا کباب پز (گریل) را از قبل روی حرارت متوسط به بالا گرم کنید، روی کدو سبز، فلفل ها و پیاز با فرچه روغن بمالید و ¼ قاشق چای خوری نمک به آن اضافه کنید. روی سالمون نیز کمی فلفل و نمک بپاشید.

ماهی سالمون گریل شده با سبزیجات

مرحله دوم: سبزیجات و تکه های ماهی را از قسمت پوستشان روی گریل قرار دهید. هر طرف از سبزیجات باید بین 4 تا 6 دقیقه پخته شوند و در طول پخت یک یا دو بار آن ها را بچرخانید. زمانی که اثر گریل و تردی در آن ها ظاهر شد، از روی گریل بردارید. سالمون را نباید حین پخت بچرخانید، حدود 8 تا 10 دقیقه که گذشت آن را با چنگال امتحان کرده و بعد (در صورتی که گوشت آن به راحتی از هم جدا می شد) روی آن را برگردانید.

مرحله سوم: زمانی که غذا به اندازه ی کافی خنک شد، سبزیجات را به صورت درشت درشت قطعه کنید و در یک کاسه ی بزرگ همه ی آن ها را با هم مخلوط نمایید. در صورت تمایل پوست ماهی را جدا کرده و در کنار سبزیجات سرو کنید. هر بشقاب را با یک قاچ لیمو و 1 قاشق غذاخوری ریحان، تزئین  کنید.

سیب زمینی پر شده با چیز برگر

همه ی مواد تشکیل دهنده ی برگر مورعلاقه ی خود را اعم از گوشت، پنیر، گوجه، پیاز و کاهو را درون سیب زمینی تنوری میل کنید و از طعم این غذا همراه با خانواده ی خود لذت ببرید. با خیال راحت می توانید گوشت چرخ کرده را با گوشت بوقلمون چرخ کرده یا سویا عوض کنید.

سیب زمینی پر شده با چیز برگر

مرحله اول: روی سیب زمینی ها با چنگال سوراخ ایجاد کنید و 20 دقیقه در مایکروویو قرارشان دهید، تا زمانی که نرم شوند یک یا دو بار آن ها را بچرخانید. (به جای مایکروویو، می توان به مدت 45 دقیقه تا 1 ساعت آن ها را در دمای 200 درجه ی سانتیگراد فر قرار داد تا ترد شوند.) سپس سیب زمینی ها را روی یک تخته ی تمیز قرار دهید و اجازه دهید کمی خنک شوند.

مرحله دوم: سیب زمینی ها در این مرحله بسیار داغ هستند و باید آن ها را با دستکش یا حوله ی آشپزخانه نگه دارید تا دست هایتان نسوزند. در این مرحله، برای باز کردن سیب زمینی یک برش طولی روی آن ایجاد کنید (اما نه کامل و از ابتدا تا انتهای آن). گوشه های سیب زمینی را بپیچید تا گوشت درون آن به چشم بیاید.

مرحله سوم: داخل هر سیب زمینی مقداری سس مایونز، گوشت، کاهو، گوجه، پیاز قرمز و پنیر بریزید و به صورت گرم میل کنید.

اسپاگتی با سس گوشت سریع

این سس گوشت آن قدر سریع و آسان آماده می شود. شما میتوانید در مواقعی که عجله دارید این غذا را آماده کنید همچنین می توانید آن را به همراه کلم بروکلی بخارپز شده و نان سیر میل نمایید. این دستور پخت برای 8 نفر کافی است اما در صورتی که قصد دارید از 4 نفر پذیرایی کنید، می توانید باقی مانده ی سس را برای مصرف بعدی درون فریزر قرار دهید.

اسپاگتی با سس گوشت

مرحله اول: در یک قابلمه ی بزرگ، آب جوش بیاورید و ماکارونی را به اندازه ی 8 الی 10 دقیقه یا طبق دستورالعمل روی بسته بندی درون قابلمه بریزید و وقتی نرم شد، آبکش کنید.

مرحله دوم: در همین حین، روغن را در یک تابه ی بزرگ روی حرارت متوسط قرار دهید. پیاز، هویج و کرفس را اضافه کنید و ۵ الی ۸ دقیقه آن را تفت دهید. گاهی مخلوط را هم بزنید تا پیاز شروع به طلایی شدن کند.

مرحله سوم: سیر و چاشنی را به قابلمه اضافه کنید و هم بزنید. بعد از 30 ثانیه که عطر آن در فضا پیچید، گوشت را اضافه کرده و 3 الی 5 دقیقه آن را هم بزنید و با یک قاشق کامل از هم جدا کنید؛ تا زمانی که رنگ گوشت تغییر کند و دیگر صورتی نباشد. حرارت را بیشتر کرده و گوجه را اضافه نمایید. بین 4 تا 6 دقیقه، تا زمانی که مواد غلیظ شوند اجازه دهید که بپزند و بعد نمک و ریحان را بیافزایید.

حالا می توانید سسِ آماده شده و پنیر را روی پاستا بریزید و نوش جان کنید، این غذا بهترین شام برای فشارخون بالا است.

گوشت تابه ای با سس گوجه

این مدل گوشت به همراه کلم بروکلی و نخود فرنگی به عنوان شام، تنها در 25 دقیقه حاضر خواهد شد. برای تهیه ی سس غلیظ و خوشمزه ی آن نیز می توان از گوجه استفاده کرد.

مرحله اول: کمی چاشنی گوشت، سیر و ¼ قاشق چای خوری نمک و زردچوبه را به گوشت بزنید. سپس گوشت و بروکلی را درون ماهیتابه قرار دهید و اجازه دهید تا با آب خود گوشت پخته شود.

گوشت تابه ای با سس گوجه

مرحله دوم: بعد از 4 دقیقه یک بار بروکلی را به طرف دیگر برگردانید (با گوشت کاری نداشته باشید) و بعد نخود فرنگی و گوجه ها را دور گوشت بریزید. مقداری آویشن روی محتویات تابه ریخته و صبر کنید تا پخته شود. بعد، گوشت و سبزیجات را داخل یک بشقاب بکشید.

مرحله سوم: محتویات تابه را حدود 1 تا 2 دقیقه هم بزنید، تا زمانی که غلیظ شود و قل بزند. حالا می توانید گوشت و سبزیجات را با این سس دلچسب میل نمایید.

قلیه اسفناج و میگو

برای آماده کردن یک شام ساده می توانید میگو، اسفناج و سیر را با هم تفت داده و بپزید. سس این غذا را با آب لیموی ترش، فلفل قرمز کوبیده شده و سبزی جعفری آماده کنید. سپس، با یک تکه نان کامل نوش جان فرمایید.

قلیه اسفناج و میگو

مرحله اول: یک قاشق غذاخوری روغن را درون ماهیتابه روی شعله ی متوسط داغ کنید. نصف سیر را به روغن اضافه کرده و در حد 1 تا 2 دقیقه تفت دهید تا به رنگ طلایی دربیاید. اسفناج و ¼ قاشق چای خوری نمک را اضافه کرده و خوب هم بزنید. بگذارید تا 3 الی 5 دقیقه بپزد و در این میان دو بار غذا را هم بزنید. بعد از این که اسفناج نرم شد، ماهیتابه را از روی اجاق برداشته و به غذا آب لیمو اضافه کنید. سپس کل موارد را درون یک کاسه بریزید و آن را گرم نگه دارید.

مرحله دوم: بعد، شعله را کمی بیشتر کنید و 2 قاشق غذاخوری روغن درون قابلمه ای بریزید. سپس نصف دیگر سیر را اضافه کرده و 1 الی 2 دقیقه آن را تفت دهید. در این مرحله، میگوها را به همراه پودر فلفل قرمز و کمی نمک به ماهیتابه اضافه کنید؛ اجازه دهید میگوها تا 3 الی 5 دقیقه کامل بپزند و گاهی آن ها را هم بزنید. میگو را روی اسفناج ها بریزید و با پوست لیمو و جعفری تزئین کنید.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون

2.8/5 - (11 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سلام پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    سلام من یهودی فشارخون بالا می رود علتش چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی مراجعه کنید...علل مختلفی اعم از اضطراب و یا خود بیماری قشار خون بالا باعث ثبت فشارخون بالا می شود...
  • تصویر کاربر فرهاد پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام من گاهی وقت فشار خونم بالا می رود دکتر قلب هر دوماه یک بار می روم اکو قلب عکس رنگی قلب گرفتم قرص فشار 160/5قرص قلب47/5مصرف می کنم ممنون می شم راهنمای کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      توصیه به هولتر فشار خون جهت تنظیم دارو در صورتی که همچنان فشارها بالاست...عدم گرفتن مکرر فشار خون
  • تصویر کاربر جودی سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام‌من برای نعوظ دارو مصرف میکنم‌ یک‌ماه دچار مشکل فشار خون شدم آیا باید داروهای مورد مصرف نعوظ را قطع کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      در صورت عدم همراهی با نیترات منعی ندارد
  • تصویر کاربر هانیه جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام وقتتون بخیر .مادر من فشار خون بالایی دارن چند وقت پیش فشارشون ب ۲۲رسید گفتن باید بریم پیش دکتر قلب .ک دکتر قلبشون گفتن قلبشون ضخیم شده چ درمانی برای این بیماری وجود داره ک بشه کنترلش کرد.؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      تنظیم داروهای ضد فشار خون
  • تصویر کاربر محبوب چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر بیمارم آقا ۴۶ ساله هستند شیمی درمانی می‌شوند یهو فشارشون میاد پایین ۸ رو۵ و سرگیجه و سیاهی دید دارند چکار کنم سریع فشارشون بالا بیاد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۵ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام قمصرف مايعات بيشتر و كني نمك
  • تصویر کاربر امين دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 234 مشاهده پرسش
    با سلام.دكتر عزيز من مدت هاست مشكل نعوظ دارم و ٣٣ سالم هست.حدود ١٠ سال هست كه اين مشكل دارم.نعوظ صبگاهي ندارم.از قرص سيدنافيل استفاده ميكنم.تو اين ساليان ازمايش بسيار زيادي دادم و دكتر مختلف زياد رفتم كه مشكلم حل نشد.جديدا خودم تو ازمايش هام چيز عجيبي ديدم كه hdl خون هميشه حدود ٢٧ تا نهايتا ٣٠ و ldl ٣5 و تري گليييريد٧٨ و كل كليسترول ٨٠ ميباشد.تستستوون خونم هم معمولا زير ٢ يا همون ٢ هست.fsh هم زير ١ ميباشد.فشار خون هم بالاست حدود ١4 رو ٨ و گاهي بالاتر.ويتامين d هم بين ٢5 تا ٢٩ هميشه بوده.پلاكت خون بين ١٢٠ هزار تا ١4٠ هزار.اينا چيزاي عجيبي كه هميشه بودن .حتي من بسيار زياد ورزش هوازي ميكنم و از دانه ها روغني بسيار زياد استفاده ميكنم.زرده تخم مرغ هم هر روز ميخورم.نوار قلب سونوگرافي رنگي كليه و كبد و غيره هم دادم.تست داپلر هم از الت تناسلي دادم كه همه بدون مشكل بودند.هميشه احساس بي حالي و ضعف دارم.زود عرق ميكنم و زود خسته ميشم.با وجود استفاده زياد از قرص ضد افسردگي چند سال ولي هنوز افسرده و استرسي هستم.قدم ١٩٠ و وزنم با ورزش به سختي به ٩٠ رسوندم كه قبلا ٧٠ بودم و بسيار لاغر.لطفا راهنماييم كنين.ممنونم????❤️ سيگار و مشروب هم استفاده نميكنم دكتر سكسولوژي بهم گفت بخاطر عدم نعوظ صبگاهت بايد دكتر قلب مراجعه كني.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ مرداد ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير به قلب مربوط نميشه
      به اورولوژي و روانپزشك مراجعه كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر