دکتر محمد حسین نجفی

 هر زمان که پای سلامتی در میان است، بهتر است کمی جدی تر به مسأله نگاه کنید. خصوصاً زمانی که بیماری قلبی تا این حد شایع شده است. در واقع تعداد زیادی از مردم دنیا دارای چربی خون یا کلسترول LDL (کلسترول بد) بالا هستند، متأسفانه افراد مبتلا به چربی خون (سطح کلسترول بالا) دو برابر بیشتر از افرادی که سطح کلسترول آنها زیر 200 است در معرض خطر ابتلا به بیماری قلبی قرار دارند. سوالی که اکثر بیماران مبتالا به کلسترول میپرسند این است که، آیا آجیل برای چربی خون مضر است؟ باید بگوییم که خیر  آجیل برای چربی خون مضر نیست. بنابراین با توجه به اینکه بیماری قلبی سالانه باعث مرگ تعداد زیادی از افراد میشود، در نتیجه بهتر است بیشتر به سلامت خود و اطرافیانمان اهمیت دهیم. در ادامه به تحقیقاتی که راجع به کاهش چربی خون با آجیل صورت گرفته میپردازیم.

آجیل و تاثیر آن بر چربی خون

تاثیر آجیل بر کاهش چربی خون(کلسترول)

 تا چندین سال قبل پزشکان بر این باور بودند که مصرف آجیل به علت چربی بالایی که دارد، برای بیماران دارای چربی خون یا همان کلسترول مضر است. و بهتر است کسانی که چربی خون بالایی دارند یا در معرض بیماری چربی خون قرار دارند، از مصرف آجیل صرف نظر کنند. اما مطالعاتی که محققین بعد ها انجام دادند خلاف این نظریه را اثبات می کند.

 محقیق کشف کردند که افزودن یک تا دو وعده آجیل به رژیم غذایی روزانه ما می تواند خطر حمله قلبی را تا 50% کاهش دهد.در طول مطالعه اولیه ای که برای کاهش کلسترول انجام شد، محققین افراد را تحت یک رژیم غذایی دو ماهه قرار دادند که به عنوان رژیم مرحله 1 تاثیر آجیل بر چربی خون  شناخته می شود. نیمی از این افراد رژیم غذایی مشابهی داشتند که 20% کالری آن از گردو تأمین می شد. ماه بعد گروه ها عوض شدند. نتیجه ی این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی حاوی گردو باعث کاهش شدید کلسترول بد (LDL) و ثابت ماندن سطح کلسترول خوب (HDL) می شود.

آجیل چگونه باعث پایین آمدن چربی خون میشود؟

آجیل سرشار از چربی غیر اشباع است، چربی غیر اشباع نوعی چربی سالم است که بدن برای کاهش LDL (کلسترول بد خون) به آن نیاز دارد، علاوه بر این، این گروه دارای سطوح بالای اسیدهای چرب امگا 3 نیز هستند. امگا 3 به کاهش سطح تری گلیسیرید (نوعی چربی خون) کمک می کند. همچنین آجیل یکی از منابع غنی پروتئین محسوب می شود. که از نظر درصد و کمیت حتی بیشتر از پروتئین موجود در گوشت یا بسیاری از محصولات حیوانی دیگر است. 

علاوه بر چربی غیر اشباع و پروتئین، آجیل دارای بسیاری از ریز مغذی های دیگر مثل مواد معدنی و ویتامین ها می باشد. پزشکان، بیش از 20 سال به مطالعه بر روی تأثیر آجیل بر سلامتی ما پرداخته‌ اند. نتایج این مطالعات به طور خلاصه بیان می کند که مصرف یک یا دو وعده آجیل در طول روز کلسترول را به میزان 10 درصد کاهش می دهد.

چربی خون یا کلسترول باعث جمع شدن چربی در عروق می شود.

بهترین شیوه ی مصرف آجیل برای کاهش کلسترول

شیوه های بسیاری برای مصرف آجیل در طول روز وجود دارد. به عنوان مثال شما می توانید روز خود را با یک اسموتی حاوی میوه های تازه و یک مشت آجیل آغاز کنید. راه های دیگری که می توانید برای گنجاندن آجیل در رژیم غذایی استفاده کنید. عبارتند از: افزودن آجیل به سالاد، پیتزا و پاستا. با گنجاندن آجیل در رژیم غذایی خود، میتوانید رژیم غدایی سالم تری داشته باشید. و هم زمان با مصرف روزانه ی آجیل باعث کاهش چربی خون خود شوید. آجیل جدا از اینکه برای چربی خون مفید است و باعث کاهش آن میشود. خواص بسیار دیگری نیز دارد. پس ما میتوانیم با اضافه کردن مقداری آجیل به برنامه ی غذایی روزانه ی خود هم باعث کاهش چربی خون شویم ، هم از مبتلا شدن به  بیماری چربی خون جلوگیری کنیم. 

3.2/5 - (16 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر