دکتر محمد حسین نجفی

در این مطلب می‌خواهیم در مورد قرص فشار خون لوزارتان که با برند لوزکسیر نیز شناخته می شود، نحوه استفاده، تداخل دارویی و هر آنچه در رابطه با این قرص فشار خون نیاز است را به شما بگوییم.

لوزارتان ۲۵ برای چیست؟

قرص لوزارتان برای درمان فشارخون بالا، کاهش خطر سکته‌ی مغزی در بیماران و محافظت از کلیه‌ها در برابر آسیب ناشی از بیماری دیابت تجویز می‌شود. کاهش فشارخون بالا به پیشگیری از سکته‌ی مغزی، حمله‌ی قلبی و مشکلات کلیوی کمک می‌کند. لوزارتان یا قرص لوزکسیر به گروه داروهای مهارکننده‌ی گیرنده‌ی آنژیوتانسین تعلق دارد و از طریق شل کردن دیواره‌ی عروق باعث جریان راحت‌تر خون در رگ‌ها می‌شود.

بهترین زمان مصرف قرص فشار خون

معمولاً نیازی به مصرف داروهای فشار خون در شب نیست؛ مگر اینکه پزشکتان به شما گفته باشد. اینکه آیا باید دارو را تا آخر عمر مصرف کنید یا نه به عوامل مختلفی بستگی دارد.

در برخی موارد، تغییر سبک زندگی می تواند نیاز به داروهای فشار خون را کاهش دهد یا حتی آن را از بین ببرد. رژیم غذایی و میزان ورزشتان می تواند به کنترل فشار خون کمک کند. کاهش میزان نمک در رژیم غذایی و خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات به همراه غلات کامل و لبنیات کم چرب می تواند تاثیر مثبتی در کاهش فشار خون داشته باشد. 

فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند به کاهش فشار خون و حفظ وزن بدن در بازه سالم کمک کند. وزن عامل مهمی در افزایش فشار خون است. تحقیقات نشان داده است که در افرادی که اضافه وزن دارند، کاهش وزن به تنهایی تا 10 درصد می تواند فشار خون را کاهش دهد.

در گذشته بسیاری از پزشکان مصرف داروهای فشار خون را در شب توصیه می کردند. دلیل این امر این بود که حملات قلبی اغلب در اوایل صبح اتفاق می افتد. به عبارتی از لحاظ تئوریک، کاهش فشار خون در طول شب خطر حمله قلبی در صبح را کاهش می دهد.

اما بنظر می رسد واقعیت چیز دیگری باشد. اولاً، فشار خون به طور طبیعی در طول شب در افرادی که فشار خون بالا ندارند و همچنین در اکثر افرادی که فشار خون دارند، کاهش می یابد. به عبارتی عموما نیازی اساسی به دارو ضد فشار خون در طول ساعات شبانه وجود ندارد. 

ثانیاً، سطح داروهای نسل جدید فشار خون برای مدت زیادی در خون شما بالا می ماند؛ بگونه ای که در بسیاری از موارد، فقط باید هر 24 ساعت یک بار مصرف شوند. لذا اینکه چه موقع آن ها را مصرف کنید، اهمیتی ندارد.

تجربه خواب آشفته هنگام مصرف داروهای فشار خون قبل از خواب مشکلی رایج است. دیورتیک ها رایج ترین داروهای فشار خون هستند که تجویز می شوند. آنها به کلیه های شما کمک می کنند تا نمک و آب را به مقدار بیشتری از بدن دفع کنند؛ به همین دلیل، اغلب در کاهش فشار خون کاملاً مؤثر هستند. 

با این حال این داروها ممکن است باعث شوند بیش از حد معمول به دستشویی بروید؛ لذا برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است صبح هنگام این داروها را مصرف کنید.

پیش بینی اینکه چه مدت باید از داروهای فشار خون استفاده کنید دشوار است. برخی از افراد ممکن است لازم باشد تا پایان عمر به مصرف آن ادامه می دهند. با این حال، با انجام کارهایی می توانید نیازتان به داروهای فشار خون را کاهش دهید.

علاوه بر رژیم غذایی و تغییرات ورزشی که در بالا ذکر شد، میزان الکل مصرفی خود را نیز کاهش دهید. زنان و نیز هر فرد بالای 65 سال نباید بیش از یک نوشیدنی الکلی در طول روز مصرف کند. مردان کمتر از 65 سال نیز نباید بیش از دو نوشیدنی در روز مصرف کنند. 

همچنین سعی کنید استرستان را از راه های درست و سالم مدیریت کنید. اگرچه استرس به خودی خود باعث بالا بردن فشار خون بالا نمی شود، اما داشتن استرس مزمن درمان این بیماری را دشوارتر می کند.

این اقدامات خودمراقبتی ممکن است به کاهش فشار خون شما کمک کرده و نیاز شما را به داروهای ضد فشار خون کاهش دهد. همچنین بهتر است در مورد ایجاد تغییراتی مثبت در سبک زندگی تان با پزشک خود مشورت کنید. هیچگاه بدون مشورت با پزشکتان، خودسرانه تغییری در مصرف داروهای فشار خون ایجاد نکنید.

به گفته بالیگا: «به نظر من این امر به ویژه در بیماران با BMI بالا (و در نتیجه به احتمال زیاد مبتلا به آپنه انسدادی خواب)، افراد مسن (از آنجایی که بی‌خوابی بیشتری دارند)، دیابتی‌ها و نیز مبتلایان به بیماری مزمن کلیوی صادق است».

نحوه مصرف قرص لوزارتان 25

قرص لوزارتان 25 به صورت خوراکی و طبق تجویز پزشک به طور معمول، یک بار در روز با یا بدون غذا مصرف می‌شود. دوز دارو بستگی به شدت بیماری و پاسخ شما به درمان دارد. برای کسب بیشترین فایده از مصرف لوزاتن 25 ، آن را مرتب مصرف کنید.

برای این که مصرف قرص را فراموش نکنید آن را همیشه در زمان مشخصی در روز مصرف کنید. حتی اگر فکر می‌کنید خوب هستید باز هم مصرف دارو را قطع نکنید چرا که اغلب افراد مبتلا به فشار خون علامت خاصی ندارند.

قرص لوزارتان برای درمان فشار خون بالا

عوارض قرص لوزارتان 25

ممکن است در اوایل مصرف لوزار تا زمانی که بدن خود را با آن تنظیم کند سرگیجه یا احساس سبکی سر داشته باشید. اگر این علائم برای مدت طولانی ادامه داشت یا بدتر شد با پزشک خود مشورت کنید.

برای کم کردن خطر سرگیجه و احساس سبکی سر، هنگام بلند شدن از حالت نشسته یا خوابیده به آهستگی این کار را انجام دهید.

توجه داشته باشید که پزشک شما لوزاتن را به این دلیل تجویز کرده است که مزایای آن را بیش‌تر از عوارض جانبی آن دانسته است. در اغلب افرادی که از قرص فشار خون لوزارتان استفاده می‌کنند هیچ عارضه‌ای به طور جدی دیده نمی‌شود. اگر هر یک از عوارض نادر ولی جدی مصرف دارو مثل غش کردن یا علائم افزایش سطح پتاسیم (مثل ضعف عضلانی، ضربان قلب کند یا نامنظم) را تجربه کردید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

اگرچه ممکن است لوزاتن 25 برای پیشگیری از مشکلات کلیوی یا درمان بیماران کلیوی تجویز شود ممکن است به ندرت خودش مشکلات کلیوی ایجاد کند یا آن را تشدید کند. اگر لوزارتان مصرف می‌کنید، پزشک شما وضعیت کلیوی‌تان را بررسی خواهد کرد. شما هم اگر هر علامتی نشان دهنده‌ی مشکلات کلیوی مثل تغییر قابل توجه ادرار داشتید حتما با پزشک خود مطرح کنید.

واکنش حساسیتی شدید به داروی لوزارتان بسیار نادر است. با این حال اگر به دنبال مصرف لوزارتان دچار علائمی مثل ضایعات پوستی، خارش و تورم به ویژه روی صورت، زبان و حلق، سرگیجه‌ی شدید و تنگی نفس شدید فورا به پزشک مراجعه کنید.

چگونه عوارض قرص لوزکسیر را کمتر کنیم؟

– پیش از مصرف قرص لوزارتان، پزشک از شما درباره حساسیت به دارو سوال خواهد کرد. هر دارویی ممکن است ترکیباتی داشته باشد که حساسیت ایجاد کند.

– پیش از مصرف لوزار با پزشک درباره سابقه‌ی مشکلات و بیماری‌های خود از جمله بیماری کبدی و کلیوی صحبت کنید.

– قرص فشار خون لوزکسیر ممکن است باعث سرگیجه شود. مصرف همزمان الکل یا ماریجوانا نیز سرگیجه را تشدید می‌کند. در چنین شرایطی رانندگی نکنید و از وسایلی که نیاز به هوشیاری کامل دارند استفاده نکنید. مصرف الکل را محدود کنید. اگر از ماریجوانا استفاده می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

– لوزاتن ممکن است سطح پتاسیم بدن شما را بالا ببرد. پیش از مصرف مکمل‌های پتاسیم یا نمک حاوی پتاسیم با پزشک خود مشورت کنید.

– پیش از جراحی به پزشک یا دندانپزشک درباره داروهایی که مصرف می‌کنید از جمله داروهای نسخه‌ای، غیرنسخه‌ای و داروهای گیاهی اطلاع دهید.

– قرص لوزار به دلیل احتمال خطر برای جنین در بارداری توصیه نمی‌شود. در این باره با پزشک خود مشورت کنید. احتمال ترشح دارو به درون شیر مادر مشخص نیست. پیش از شیردهی در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

قرص لوزارتان

تداخل دارویی لوزارتان با سایر داروها

تداخل‌های دارویی ممکن است روی عملکرد دارویی که مصرف می‌کنید تأثیر بگذارد و خطر عوارض جانبی جدی آن را بالا ببرد. فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود داشته باشید و آن را با پزشک خود درمیان بگذارید. هیچ دارویی را بدون مشورت پزشک، شروع، قطع یا دوز آن را کم و زیاد نکنید.

بعضی از داروهایی که با قرص لوزکسیر ممکن است تداخل داشته باشند عبارتند از: لیتیوم، داروهایی که سطح پتاسیم را بالا می‌برند مانند انواع داروهای مهارکننده‌ی آنژیوتانسین مثل لیزینوپریل و کاپتوپریل

بعضی داروها مثل محصولات ضد سرفه و سرماخوردگی، مکمل‌های تغذیه‌ای و مسکن‌هایی مثل ایبوپروفن و ناپروکسن ممکن است فشارخون را بالا ببرند یا نارسایی قلبی را تشدید کنند. در صورت مصرف آن‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

در مورد تداخلی داروی لوزارتان و قرص پروپرانول بهتر است از پزشک معالج مشورت بگیرید.

مصرف زیاد قرص لوزاتن اچ

اگر کسی با مصرف قرص لوزکسیر زیادی دچار مشکلات جدی مثل بیهوشی یا تنگی نفس شده بود فورا با اورژانس تماس بگیرید. سرگیجه‌ی شدید و غش کردن مهم‌ترین علامت‌های مصرف زیاد لوزارتان است.

برای جلوگیری از عوارض لوزاتن 25 کارهای زیر را پیشنهاد می‌کنیم انجام دهید: 

✅ ایجاد تغییر در سبک زندگی مانند برنامه‌هایی برای کاهش استرس، ورزش و تنظیم رژیم غذایی می‌تواند تأثیر داروی شما را بالا ببرد. در این باره از پزشک خود راهنمایی بگیرید.

✅ تست‌های آزمایشگاهی و پزشکی مثل بررسی عملکرد کلیوی و سطح پتاسیم باید به طور منظم انجام شود تا تأثیر دارو و همین طور احتمال عوارض بررسی شود. در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

✅ فشارخون خود را به طور منظم اندازه‌گیری کنید و نحوه دقیق اندازه‌گیری آن را یاد بگیرید. نتایج آن را با پزشک خود درمیان بگذارید.

قرص فشار خون لوزارتان

فراموش کردن مصرف قرص لوزار

اگر مصرف قرص لوزکسیر را فراموش کردید در اولین زمانی که به خاطر آوردید آن را مصرف کنید. اگر نزدیک به زمان مصرف دوز بعدی بود، دوزی که فراموش کردید را دیگر نیازی نیست مصرف کنید. دوز بعدی را در زمان مقرر خود استفاده کنید و نیازی به خوردن دو دوز همزمان دارو نیست.

نگهداری از قرص لوزکسیر

قرص لوزاتن 25  را در دمای اتاق و دور از نور و حرارت و رطوبت نگهداری کنید. داروها را همیشه از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

دکتر محمد حسین نجفی،‌ فوق تخصص قلب و عروق در تهران

4.1/5 - (166 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سینا دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 38 مشاهده پرسش
    باسلام
    من42سال سن دارم و مدت1سال قرص لوزارتان25روزی2عدد صبح و شب میخوردم
    الان چند شب فشارم تا17میره بالا و قرص کاپتاپریل25 رو جایگزین کردم و‌روزی 2بار
    ولی باز بعضی شبها میره تا15بالا
    درضمن نوار قلب و اکو هم کردم و جناب دکتر قلب گفتن کاملا سالمه
    راهنمای کنید که قرص لوزاتان رو باز استفاده کنم یا کاپتاپریل ویا قرص دیگه ای
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      با سلام...نیاز به ویزیت و تنظیم دارو...لوزاتان را فعلا تا زمان ویزیت ۳ بار در روز مصرف کنید...
  • تصویر کاربر علیرضا چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    پسرم 13/سالشه به هفته سردرد و سرگیجه ضعف دست و پا آزمایش کلی داد سالمه فقط فشارش با لایه حالا برای فشار قرص لوزا 25دادن
    چند بار استفاده کنه ...ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۰ آبان ۲( 4 ماه پیش)
      بستگی به عدد فشار دارد...طبق دستور همکاران اسنفادا کنند
  • تصویر کاربر بهزاد سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام خدمت آقای دکتر بنده روزانه یک قرص لوزار۲۵ مصرف میکردم ولی بعضی مواقع سرگیجه و احساس کسلی و فشاربالام تا ۱۸و۱۹ وفشار مینیمم۱۲ و۱۰ هستش بالا میره آیا باید دارو رو عوض کنم یا دو دوز در روز مصرف کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      فعلا دوبار در روز نصرف کنید نیاز به ویزیت
  • تصویر کاربر هستی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 64 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید بیمار من خانم ۷۸ساله دیابتی انسولینی که از دو ماه قبل بدنبال ضربه دچار پارکینسونیسم عروقی شده و درحال مصرف داروهای پارکینسون هست و با اشتهای بسیار کم ، قبلا لوزارتان ۵۰دو عدد می خوردند ولی الان فشارشان پایین هست و دوبار صبح ها غش کردند.متاسفانه شرایط جسمی شان اجازه نمی دهد که به متخصص قلب مراجعه کنند ایا می شه لوزارتانشون راکم کنیم ،ممنون .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بله نصف کنید
  • تصویر کاربر هلن یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    سلام من فشار خون ندارم ولی دکترم به دلیل دیابت ودفع پروتئین برام قرصلوزار 25 تجویز کرده نصف صبح نصف شب حالا میخاستم بدونم صبحا قبل از صبحانه یا بعد از صبحانه مصرف کنم وشب ها چه تایمی بخورم ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      از نظر زمانی هر وقت راحت هستید مصرف کنید وای حتما مصرف کنید روزی یکبار هم‌می توانید مصرف کنید یک عدد یکبار در روز
  • تصویر کاربر هادی شنبه ۱۵ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت دکتر عزیز
    میخواستم بدونم که آیا درد و سنگینی در قفسه سینه بخاطر فشار بالا هم میتونه باشه ؟
    چون الان فشارم رو گرفتم ۱۳بود...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۵ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      بله
  • تصویر کاربر نعیمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام ببخشید آقای دکتر من یادم رفت به شما بگم من بخاطر شکستن مچ پاک قرص آلوندرنیت ۷۰ هفته‌ای یک عدد تا ۶ هفته میخورم سنم هم ۵۰ سالم هست ممنون شرمنده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر نعیمی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر ببخشید من ازدو هفته پیش فشار خونم بالا میاره تا ۱۶ ولی فشار خونم همیشه روی ۱۰ عالی است دو بار دکتر رفتم بهم آمپول زدند با قرص زیر زبانی تا خوب شدم ولی دو سه روز هست قرص لوزارتان ۲۵ که دادند روزی دو بار شب میخورم حالم خوب نیست چکار کنم یخورده ام زیر بغل چپم درد میکنه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به اکو و نوار قلب و ویزیت...لوزار را باید ادامه دهید
  • تصویر کاربر نامی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    سلام من 31 سال دارم از قرص لوزا استفاده میکنم میخواستم بدون قرص خوبی است چه موقع باید اسفاده کرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      برای فشار خون بالا یکی از داروهای مورد استفاده است بستگی به میزان فشار خون دوز تجویزی متفاوت است
  • تصویر کاربر داودی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام دکتر عزیز از اینکه بفکر سلامتی خلق اله هستید کمال تشکر را دارم من ۵۷ سالمه حدود یک ماه است که متوجه شدم فشار خونم حدود ۱۴ روی ۹ است و هر شب یک عدد قرص لوزار ۲۵ مصرف میکنم ولی هیچ تاثیری روی کاهش فشار خون ندارد راهنمائی بفرمائید سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بهتره برای بررسی یه نوار قلب بگیرین و به متخصص قلب مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر