دکتر محمد حسین نجفی

تعویض دریچه آئورت با روش (TAVR) یک شیوه با حداقل میزان تهاجم برای درمان و جایگزینی تنگی دریچه آئورت می باشد. جایگزینی دریچه آئورت با استفاده از کاتتر (TAVR) گاهی اوقات با عناوینی مانند کاشت دریچه آئورت با استفاده از کاتتر (TAVI) نیز نامیده می شود.  روش تاویر می تواند به عنوان یک گزینه درمانی برای بیمارانی باشد که در معرض ریسک بالا و متوسط ناشی از عوارض عمل جراحی قلب باز قرار دارند. تصمیم برای درمان تنگی دریچه آئورت با TAVR پس از مشورت با تیمی از متخصصان جراحی قلب و عروق گرفته خواهد شد و مسلما وضعیت بیمار تعیین کننده بهترین گزینه درمانی خواهند بود. تعویض دریچه آئورت با استفاده از روش تاویر می تواند علائم و نشانه های تنگی دریچه آئورت را تسکین داده و احتمال افزایش طول عمر در افرادی که به علائم شدید دچار هستند را، بهبود می بخشد.

فرق TAVR یا TAVI با روش های استاندارد تعویض دریچه چیست؟

این پروسه درمانی تا حدی جدید و نو ظهور به شمار می رود. سازمان FDA این روش را برای افرادی که مشکل تنگی آئورت علامت دار دارند، مورد تایید قرار داده است. این دسته از افراد در صورت انجام روش استاندارد تعویض دریچه آئورت خطر بزرگی را به جان می خرند. تفاوت های بین این دو روش درمانی بسیار قابل توجه است.

معمولا پروسه تعویض معمولی دریچه به یک جراحی قلب باز به همراه استرنوتومی نیاز دارد که در آن قفسه سینه به روش برای انجام پروسه باز می شود. روش های تی ای وی آر و یا تی ای وی آی را می توان به کمک برش هایی بسیار ریز انجام داد و در حین انجام آن، خبری از جابجایی استخوان های ناحیه سینه نخواهد بود.

پروسه درمانی TAVR بدون ریسک نیست، اما می تواند گزینه با ارزشی برای افرادی باشد که تا چند سال قبل برای انجام این کار کاندیدای خوبی نبوده اند. علاوه بر این، مدت زمان ریکاوری و بهبودی آن بسیار کوتاه تر است. تجربه یک بیمار در روش درمانی تی ای وی آر را می توان در زمینه مدت زمان پروسه و نقاهت با درمان آنژیوپلاستی و یا حتی آنژیوگرافی مقایسه کرد.

همچنین این روش به مدت زمان کوتاه تری برای بستری شدن در بیمارستان نیاز دارد (به صورت میانگین ۳ الی ۵ روز)پروسه تی ای وی آر توسط دو راهکار مختلف انجام می شود و این متخصص قلب شما است که تشخیص می دهد کدام یک از این روش ها برای شما گزینه بهتری است و امنیت بیشتری را به همراه دارد:

۱- وارد شدن از طریق شریان فمورال (شریان بزرگ درون کشاله ران)

به این روش ترنسفمورال می گویند که در آن نیازی به ایجاد برش جراحی در ناحیه قفسه سینه نیست.

۲- برش کوچک بر روی قفسه سینه

در این روش با حداقل میزان تهاجم جراحی، یک برش کوچک در سینه انجام می شود و از طریق یک شریان بزرگ در این ناحیه دریچه وارد خواهد شد. ممکن است از ناحیه بطن چپ این اتفاق رخ دهد که به این روش، ترنساپیکال می گویند.

چه کسی کاندیدای خوبی برای جراحی  تاوی قلب است؟

در حال حاضر این پروسه درمانی برای آن دسته از افرادی مناسب است که انجام جراحی قلب باز آن ها را در معرض ریسک متوسطی قرار می دهد. به همین دلیل بیشتر کسانی که این روش برای آن ها مورد استفاده قرار می گیرد، بیش از ۷۰ یا ۸۰ سال سن دارند و یا افرادی که در کنار این مشکل، مشکلات سلامتی دیگری نیز دارند.تی ای وی آر می تواند یک گزینه تاثیرگذار برای بهبود کیفیت زندگی بیمارانی باشد که برای درمان مشکل تنگی دریچه آئورت خود گزینه های محدودی پیش رو دارند.

درمان گشادی دریچه قلب بدون جراحی

نقص مادرزادی دریچه آئورت و یا تنگی دریچه آئورت در سنین بزرگسالی هر دو می توانند خطرات بسیاری برای بیمار داشته باشند. به همین علت تعویض دریچه آئورت در موارد حاد می تواند زندگی فرد را نجات دهد. جایگزینی دریچه آئورت با کاتتر Transcatheter Aortic Valve Replacement یکی از بهترین روش های تعویض دریچه آسیب دیده بدون نیاز به شکافتن قفسه سینه است.

چه زمانی نیاز به تعویض دریچه آئورت است؟

معمولا زمانی که دریچه آئورت دچار حالت ضخیم شدگی و یا انباشت رسوبات کلسیمی می گردد، قادر به ارسال جریان خون کافی به تمامی نقاط بدن نخواهد بود. بنابراین افراد مبتلا به تنگی دریچه آئورت ممکن است علائمی مانند درد قفسه سینه، غش، خستگی، ورم پا و تنگی نفس را تجربه کنند. البته این شرایط می تواند در برخی مواقع به نارسایی قلبی و مرگ ناگهانی منجر شود. 

کاشت دریچه آئورت برای چه کسی تجویز می شود؟

این روش درمانی برای تعویض دریچه آئورت برای بیمارانی با شرایط زیر می تواند مناسب باشد:

  • بیمارانی با تنگی دریچه آئورت که علائم و نشانه های این بیماری را تجربه می کنند.
  • بیمارانی که به عوارض بالا و یا متوسط ناشی از عمل جراحی تعویض دریچه آئورت مبتلا شده اند. مشکلات و بیماری های مربوط به کلیه و ریه خطر بروز این عوارض را در طی عمل جراحی دو چندان خواهد کرد. 
  • بیمارانی که در گذشته یک دریچه از جنس بافت بیولوژیکی دریافت نموده اند، ولی هم اکنون قادر به عملکرد مناسب نمی باشد. 
تعویض دریچه آئورت با دریچه مصنوعی

در عمل تاوی قلب چه اتفاقی می افتد؟

تعویض دریچه آئورت با استفاده از کاتتر (TAVR) شامل تعویض دریچه آئورت آسیب دیده بیمار با یک دریچه ساخته شده از بافت قلب گاو یا خوک می باشد که به آن دریچه از جنس بافت بیولوژیکی نیز گفته می شود. در برخی موارد، یک دریچه بافت بیولوژیکی TAVR ممکن است جایگزینی برای یک دریچه بافت بیولوژیکی قبلی باشد که دیگر قادر به عملکرد مناسب نمی باشد. 

قبل از عمل تعویض دریچه قلب

قبل از به کار گیری این روش ارزیابی های لازمه بر روی بیمار انجام خواهد شد تا از نبود فاکتورهای خطر احتمالی که می توانند بیمار را تحت عمل TAVR تحت تاثیر قرار دهند، اطمینان حاصل گردد.ممکن است قبل از عمل، دارویی برای کاهش خطر عفونت به فرد داده شود.

نحوه انجام عمل تعویض دریچه آئورت به روش تاویر

در طی روش TAVR بیمار داروی آرامبخش دریافت نموده یا تحت بیهوشی عمومی قرار خواهد گرفت. معمولا برای جلوگیری از لخته شدن خون یک دارو به بیمار تزریق خواهد شد.فشار خون، عملکرد قلب و ریتم به طور منظم تحت نظر هستند و مراقب هرگونه تغییر احتمالی می باشند، تا طبق مراحل مورد نیاز با درمان ها مدیریت شود.

برای انجام TAVR، پزشک ممکن است از طریق رگ خونی در پا یا از طریق برش ریز در قفسه سینه به قلب دسترسی پیدا کند. اگر چه گاهی اوقات از روش های دیگری به منظور دسترسی به قلب استفاده می گردد. یک لوله توخالی (کاتتر) از طریق این نقطه دسترسی، وارد می شود. پزشک از تکنیک های پیشرفته تصویربرداری برای هدایت کاتتر از طریق رگ های خونی، به قلب و در نهایت به دریچه آئورت استفاده می کند.

پس از قرارگیری دریچه جدید، یک بالون واقع شده در نوک کاتتر باد شده تا دریچه تعویضی در موقعیت مناسب گسترش یابد. بعضی از دریچه ها حتی بدون استفاده از این بالون نیز می توانند به طور مناسبی پهن شوند. هنگامی که پزشک از قرار گیری مناسب دریچه آئورت اطمینان حاصل نمود، کاتتر خارج می گردد.

عوارض عمل تاوی قلب چیست؟

همه جراحی های قلب و عروق می توانند عوارض و خطراتی برای بیمار داشته باشند، وظیفه متخصص قلب این است که بیمار و همراه وی را پیش از عمل از این خطرات احتمالی آگاه کتد. خطرات تعویض دریچه آئورت با کاتتر (TAVR)  یاهمان عمل تاوی قلب، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خون ریزی
  • مشکلات مربوط به رگ های خونی
  • مشکلات مربوط به تعویض دریچه مانند سر خوردن یا بیرون زدگی دریچه
  • سکته
  • مشکلات ریتم قلبی (آریتمی) و نیاز به کاشت پیس میکر
  • بیماری کلیوی
  • حمله قلبی
  • عفونت
  • مرگ

مراقبت های بعد از عمل تاوی قلب

فرد ممکن است به منظور ارزیابی های بعد از عمل تاوی قلب، یک شب را در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان سپری نماید. عموماً حدود دو تا پنج روز زمان برای بهبودی در بیمارستان مورد نیاز خواهد بود.بعد از انجام عمل TAVR بیمار نیازمند پیگیری های منظم پزشکی می باشد. در صورت بروز هر گونه علائم و یا نشانه های تشدید شونده بیمار باید به پزشک خود اطلاع دهد. ممکن است بعد از عمل نیاز به مصرف داروهای خاصی باشد. به عنوان مثال، برای پیشگیری از لخته شدن خون در ماه های آتی، باید داروهای رقیق کننده خون مصرف گردد. پزشک در مورد مدت زمان احتمالی برای مصرف این داروها با فرد صحبت خواهد کرد. داروهای تجویزی همیشه باید به صورت مرتب مصرف گردند.

مراقبت های لازم قلب

دریچه های مصنوعی قلب، از جمله دریچه آئورت جایگزین با کاتتر، ممکن است توسط باکتری ها عفونی شوند. اکثر باکتری هایی که باعث عفونت دریچه قلب می شوند از باکتری های موجود در دهان هستند. بهداشت عالی دندانی از جمله مسواک زدن می توانند به پیشگیری از بروز این عفونت ها کمک کند. این احتمال وجود دارد که پزشک برای پیشگیری از ابتلا به عفونت های ناشی از اقدامات دندانپزشکی، مصرف داروهای آنتی بیوتیکی را توصیه نماید.

پزشک ممکن است تغییرات در سبک زندگی سالم، مانند مصرف رژیم غذایی سالم از نظر قلبی، ورزش منظم، حفظ وزن در یک محدوده مناسب و پرهیز از کشیدن سیگار را توصیه نماید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص فشار خون در تهران و فلوشیپ آنژیوپلاستی

3.7/5 - (15 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر الهام دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 50 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشید
    مادرم73سال سن داره 30سال قبل تعویض دریچه میترال داشته والان هم گفتن دریچه آئورتش تنگی شدید آورده و عمل قلب باز براش خطرناکه باتوجه به اینکه مادرم قبلا عمل بازداشتن والان ازلحاظ جسمی خیلی ضعیف هستند آیااین عمل بالون براشون مناسبه واینکه اگه از بی حسی استفاده بشه خطری متوجه مادرم نیست ممکنه نظرتونو بگین ممنون میشم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بله احتمالا قابل انجام است
  • تصویر کاربر آوا سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام خانمی 31ساله هستم 97کیلو و قد170هستم باوجود دردقفسه سینه ب پزشک مراجعه کردم ایشون اکو گرفتن و گفتن درچه سمت چپ م باز شده و قرص متروپرونول تجویز کردن دست چپم درد میکرد که گفتن مربوط ب قلب نیست آرتروز دارین سوال من اینه ایا بازشدن دریچه قلب خطرناکه گاهی سرگیجه هم دارم، درضمن کم کاری تیروئید هم دارم سنگ صفرا هم دارم، ایا لازمه عمل بشم نگفتن بازشدن دریچه درچه حدی هست ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۸ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      نه مساله ی دریچه خطری ندارد ولی حتما یک بار تست وررش بدهید عمل قلب هم لازم نیست
  • تصویر کاربر کیمیا سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 81 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید‌..من مادرم ۱۵ساله قرص پردینزولون می خورن وهیچ مسکنی بهشون نمیوفته مادرم سرماخوردن رفتن دکترعمومی بهشونم گفتم مسکن اصلاندین آمپول کترولاک دادن باسرم تقویتی من نمیدونستم آمپولش مسکنه حالشون خراب شدوچهارروزتو آی سی یوبستری بودن ازوقتی که مادرم اومدن خونه میگن قلبش تیرمیکشه دکترقلب که رفتن میگن دریچه میترال قلبت بازشده گفتن تادوماه قرص ارامبخش مصرف کنن من الان چیکارکنم دکترخیلی میترسم مامانم۳۷سالشونه لطفابگین خوب میشه قلبشون؟؟من چیکارکنم لطفایه راه کاری بهم بگین کمک مامانم کنم😢😢التماستون میکنم کمکم کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اینها که می گویید نشانه ی خطرناکی نیستند و نیازی به کاری از نظر قلبی ندارند احتمالا حساسیت دارویی بوده و از نظر قلبس هم نیاز به کار بیشتری در این مرحله نیست. قرص ایندرال ۱۰ روزی یکی بهشان بدهید. ورزش کنند به طور منظم
  • تصویر کاربر مصطفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 75 مشاهده پرسش
    باعرض سلام و خسته نباشید خدمت دکتر گرامی.خانمی هستم ۴۲ساله حدود ۷ماه است که درد قفسه سینه و گاهی تنگی نفس دارم به پزشک مراجعه کردم بعداز انجام اکوکاردیوگرافی نارسایی دریچه میترال و سه لتی را در بنده تشخیص دادندوداروهای پروپرانول،آتورواستاتین،فستوور،کنکورکور،دروکانتین ،آسپرین و گاباپنتین را تجویز کردند اما همچنان درد قفسه سینه ام ادامه دارد و الان بیشتر از یک ماه است که دردم بیشتر شده وبه زیر بغلم هم سرایت کرده وگاهی اوقات فکم هم درد میگیرد و کمی سفت میشود،از نظر معده هم به پزشک مراجعه کردم مشکلی نداشتم.الان هم با انجام کارهای معمولی هم زود خسته و بی حال می شوم.لطفا راهنماییم کنید چون از درد زیربغل و قفسه سینه خیلی اذیت میشم.با تشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      حتما یک بار تست ورزش انجام بدهید تا گرفتگی عروق بررسی شود
  • تصویر کاربر مرضیه سه شنبه ۱۰ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 90 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دکتر همیشه استرس زیاد دارم و اسم هم دارم اسپری سرفلو استفاده میکنم قلبم همیشه تیر میکشه رفتم اکو گفت دوتا دریه هات شل کمی گشاد هستند خیلی استرس دارم اکو رو میفرستم بنظرتون نیاز به دارو دارم ک چب کار کنم برطرف بشه گشادی آیا خطری نداره تشکر خیلی نگرانم ممنومم میشم کامل برام توضیح بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۰ آبان ۱( 1 سال پیش)
      نه خطری ندارد شدتش هم کم گزارش شده و نیاز به نگرانی نیست شدتش خفیف گزارش شده است
  • تصویر کاربر ابادی شنبه ۲۹ مرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 106 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر اقای دکتر مادرم 62ساله گشادی دریچه دارند اکو واکومریش را براتون پیوست کردم ایشون میتونند عمل بدون جراحی انجام بدن ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۹ مرداد ۱( 1 سال پیش)
      برای ایشان در حال حاضر عمل بسته در کشور ما ممکن نیست
  • تصویر کاربر پویا پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 152 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر عکس اکو مری رو ارسال کردم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      نشتی شدید دارد دریچه ی آئورت
    2. تصویر کاربر پویا دوشنبه ۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      حالا چیکار کنیم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      این نیاز به تعویض دریچه دارد با این اوصاف باید یک جراح زبردست قلب ببیندشان
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پویا پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 185 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر پدرم سال 71دریچه اعورت فلزی شده وسال90 استند زدن و سال 91پیس میکرد گذاشتن حالا دریچه خون پس میده میشه بدون جراحی حل بشه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 1 سال پیش)
      باید اکویشان را ببینیم اگر شدید نباشد جای نگرانی نیست
  • تصویر کاربر Nikkhah یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 258 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشید ببخشید عملیات گشادی دریچه آئورت که 5.9 میل گشاد شده و تعویض بشه چقد هزینه دارد و ایا امکان عملیات توسط خود دکتر هست یا نه ممنون میشم جواب بدید باتشکر
    1. تصویر کاربر Nikkhah یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      چرا جواب نمیدید؟؟؟؟؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      بله عملیات evar هست و ما انجام میدهیم هزینه ی بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دارد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر پویا دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام پدرم سال ۷۱تعویض دریچه شده دریچه اورت فلزی بعد سال ۹۱ سکته کردن بعد سال ۹۱ دستگاه پیس براش گذاشتن وسال ۹۹ زبان قلب رفت بالا ۳۵ بار دستگاه کار کرد حالا هم دریچه خون پس میده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      اکوی اخرشان را بفرستید ببینیم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر