دکتر محمد حسین نجفی

پزشکان و متخصصین مدت ها است که می دانند فشار خون سیستولیک زیر ۱۲۰، میزانی برای فشار خون نرمال و استاندارد به حساب می آید و به معنای ریسک پایین تر بیماری های قلبی و مشکلات کلیوی است. با این حال پزشکان، تنها زمانی شروع به درمان می کنند که میزان فشار خون آن ها بالاتر از ۱۴۰ باشد.

فشار خون نرمال (بر اساس سن) چند است؟

فشار خون نیرویی است که خون پمپاژ شده توسط قلب، به دیواره رگ ها وارد می کند. فشار خون با دو عدد (به صورت یک کسر) اندازه گیری می شود. عدد بالایی که به آن فشار خون سیستولیک گفته می شود، فشار خون هنگام ضربان یا انقباض قلب را نشان می دهد و اندازه آن بیشتر است. 

عدد پایینی که فشار خون دیاستولیک نامیده می شود، فشار خون قبل از انقباض قلب (بین ضربان ‌ها) را نشان می دهد و اندازه آن کمتر است. برای اندازه گیری فشار خون، از کاف فشار سنج استفاده می شود. به افزایش فشار خون “هایپرتنشن” گفته می شود.

جدول زیر اندازه فشار خون نرمال (بر اساس سن) را نشان می دهد:

مردان

سن

فشار خون سیستولیک (میلی متر جیوه)

فشار خون دیاستولیک (میلی متر جیوه)

25-21

120.5

78.5

30-26

119.5

76.5

35-31

114.5

75.5

40-36

120.5

75.5

45-41

115.5

78.5

50-46

119.5

80.5

55-51

125.5

80.5

60-56

129.5

79.5

65-61

143.5

76.5

زنان

25-21

115.5

70.5

30-26

113.5

71.5

35-31

110.5

72.5

40-36

112.5

74.5

45-41

116.5

73.5

50-46

124

78.5

55-51

122.55

74.5

60-56

132.5

78.5

65-61

130.5

77.5

دسته بندی فشار خون

فشار خون به پنج دسته طبقه بندی می شود که عبارتند از:

نوع فشار خون

فشار خون سیستولیک (میلی متر جیوه)

فشار خون دیاستولیک (میلی متر جیوه)

کنترل

فشار خون نرمال

120 یا کمتر

80 یا کمتر

به طور طبیعی کنترل می شود.

افزایش یافته

129-120

80 یا کمتر

افرادی که فشار خون افزایش یافته دارند، در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند و باید برای کنترل فشار خون خود اقداماتی را انجام دهند.

فشار خون بالا (مرحله 1)

139-130

89-80

در این شرایط پزشک ممکن است برای کاهش خطر بیماری های قلبی و سکته مغزی، برخی داروهای فشارخون و تغییرات سبک زندگی را تجویز کند.

فشار خون بالا (مرحله 2)

159-140

99-90

در این شرایط پزشک احتمالا ترکیبی از داروها و تغییرات سبک زندگی را تجویز می کند.

فشار خون بالا (بحرانی)

180 یا بالاتر

120 یا بالاتر

این وضعیت، بحرانی ترین مرحله فشار خون است و به مراقبت های پزشکی فوری نیاز دارد.

راه های کاهش فشار خون به زیر 120

وقتی کاهش سطح فشار خون به زیر ۱۲۰ برای داشتن فشار خون نرمال مورد هدف قرار می گیرد، شاید بسیاری از افراد نیاز داشته باشند که داروی فشار خون مصرف کنند. علاوه بر دارو ها راه هایی نیز برای کنترل  فشار و داشتن فشار خون نرمال نیز تجویز می شود که در ادامه آورده شده است.

۱- از داروهای فشار خون استفاده کنید.

بسیاری از مردم برای پایین آوردن فشارخون بالا و داشتن فشار خون طبیعی و نرمال باید از دارو های کنترل فشار خون استفاده کنند تا فشار خون آنها به مرز ۱۴۰ برسد. برخی از این افراد ممکن است دونده های دوی ماراتون باشند و زندگی بسیار سالمی را دنبال کنند و تنها مشکل آن ها این باشد که فشار خونشان به حد نرمال و طبیعی نمی رسد؛ شاید به خاطر این که ژنتیک آن ها به گونه ای است که فشار خون بالایی داشته باشند.

این افراد برای رسیدن به فشار خون طبیعی، ممکن است نیاز باشد که دارو های کنترل فشار خون مصرف کنند که متداول ترین آن  ABCD ها هستند شامل: محدود کننده های ACE، بتابلاکر ها، مسدود کننده های کانال های کلسیمی و دیورتیک ها.با این که دارو های مذکور می توانند عوارض جانبی خاص خود را داشته باشند. به عنوان مثال پایین آمدن سطح آب بدن، سر درد و ضعف. 

اکثر افراد می توانند این موارد را تحمل کنند چرا که عوارض جانبی مذکور آنچنان شدید نیستند. معمولا یک دز مناسب و متعادل از هر کدام از این مواد دارویی می تواند فشار خون سیستولیک بدن را تا ۱۰ عدد پایین تر بیاورد.

کنترل فشار خون

2- کاهش وزن

کاهش دادن وزن می تواند به اندازه مصرف یک داروی خاص کنترلی، در رسیدن به فشار خون نرمال و طبیعی افراد تاثیر گذار باشد. کاهش وزن  تا ۴ کیلوگرم، میزان فشار خون سیستولیک افراد را ۴ تا ۵ عدد پایین تر می آورد و یک پژوهش نشان داده است که طی شدن رویه کاهش وزن ۳ کیلویی تا یک سال، می تواند این میزان را به ۱۱ عدد پایین تر نیز برساند.

هنوز مشخص نیست که چرا کاهش وزن تا این میزان برای کنترل فشار خون، مفید و کاربردی است. ممکن است کاهش وزن منجر به ایجاد تغییرات خاصی در گردش خون شود، شاید هم دلیل این نکته مثبت، مربوط به تغییراتی باشد که در رژیم غذایی انجام می شود.

3- نرمش و ورزش

در کنار کاهش وزن، تمرین و نرمش کردن، احتمالا بهترین راه برای کاهش فشار خون بدون داشتن عوارض جانبی ناشی از مصرف مواد دارویی است. این کار میزان انعطاف پذیری شریان ها را افزایش داده و گردش خون در بدن را بهبود می بخشد که در نتیجه آن فشار خون سیستولیک افراد، مستقیما کاهش خواهد یافت.

دانشکده امریکایی قلب و عروق و اتحادیه قلب در ایالات متحده امریکا میزان دو ساعت و نیم فعالیت بدنی متوسط، و تا حدی سنگین، به عنوان مثال پیاده روی آهسته، شنا و رقص را در طول هفته، به افراد پیشنهاد می کند. 

یک پژوهش در همین زمینه نشان داد که ۱۰ هفته تمرین و نرمش منظم نظیر پیاده روی و دوچرخه سواری، آن هم به مدت یک ساعت، آن هم سه بار در هر هفته، فشار خون سیستولیک افراد را تا ۵ عدد در افراد بزرگسال کاهش می دهد.

با این حال برای برخی از افراد، رفتن به باشگاه یا ورزش پس از یک روز طولانی و شلوغ کاری، شاید حتی بدتر از عوارض جانبی مربوط به مصرف دارو های کنترل فشار خون باشد. با این حال حتی اگر نرمش و ورزش خود را به آخر هفته ها محدود کنید، نیز می تواند به شما کمک کند.

نرمش برای داشتن فشار خون نرمال

۴- میزان نمک مصرفی خود را کاهش دهید.

یکی از مهمترین تغییرات مربوط به رژیم غذایی که مردم می توانند برای رسیدن به فشار خون نرمال بدن خود انجام دهند، کاهش مصرف نمک در رژیم غذایی است. بسیاری از ما هر روز بین ۹ الی ۱۲ گرم نمک مصرف می کنیم، اما اتحادیه قلب ایالات متحده آمریکا میزان ۳ الی ۴ گرم نمک را در هر روز پیشنهاد می کند. 

در یک پژوهش مشخص شد، کاهش میزان مصرف روزانه نمک در افراد از ۸ گرم به چهار گرم، توانست میزان فشار خون سیستولیک آن ها را حدود ۶ تا ۷ عدد کاهش دهد.

اما تنها افرادی که فشار خون آن ها به خاطر نمک افزایش می یابد،  چنین میزان تغییری را به خاطر کاهش مصرف آن تجربه می کنند. اگر فشار خون شما به مصرف نمک ارتباط زیادی ندارد، شاهد چنین تغییری نخواهید بود. 

این موضوع را دکتر ساموئل جوزف مان، پروفسور دارو های درونی در کالج Weill Cornell Medical بیمارستان پرسبایترین در شهر نیویورک تایید کرد.

شما می توانید ارتباط داشتن فشار خون بالای خود با مصرف نمک را، تنها با ۴ الی ۵ روز کاهش نمک و همچنین مصرف نکردن سوپ و مواد فراوری شده بررسی کنید. البته باید فشار خون خود را، قبل و پس از این دوره آزمایشی، ۴ الی ۵ روزه گرفته و مقایسه کنید.

تاثیر نمک بر فشار خون

۵- میوه و سبزیجات بیشتری بخورید.

اگر کم کردن نمک در رژیم غذایی کافی نیست،  می توانید از رژیم هایی خاص و متناسب با شرایط خود استفاده کنند. رژیم  غذایی  DASH یا همان « روش های رژیمی غلبه بر فشار خون بالا »  توسط سازمان ملی سلامت طراحی و تولید شده است و به عنوان یکی از بهترین رژیم های کلی در این حوزه شناخته می شود.

رژیم غذایی DASH شامل حجم قابل توجهی از میوه ها، سبزیجات و فیبر است، همچنین میزان سدیم در آن بسیار کم است. به کارگیری این رژیم می تواند در کاهش میزان فشار خون شما تا ۳ عدد کارساز باشد.

این میزان در مقایسه با دیگر رژیم های غذایی حوزه فشار خون در نوع خود بسیار مناسب است و تمامی پژوهش های بالینی آن را ثابت کرده اند.

با این حال یک نکته منفی در مورد رژیم غذایی DASH این است که میزان کربوهیدرات در آن بالا است. همین موضوع می تواند اشتها را تحریک کند و در نتیجه به گفته دکتر بوسوگنانو کار افراد برای کاهش وزن خود بسیار سخت می شود. 

اگر سعی در کاهش وزن خود و همچنین فشار خون دارید، رژیم های غذایی خاصی نظیر رژیم Zone و South Beach که میزان کربوهیدرات، پروتئین و چربی در آن ها متعادل شده اند را بهتر می توان تا مدت ۶ ماه یا حتی بیشتر ادامه داد.

استفاده از میوه برای داشتن فشار خون نرمال

۶- شکلات را به صورت تفننی مصرف کنید.

هر ماده غذایی خوشمزه و جذابی برای فشار خون شما بد نیست. پژوهش ها نشان می دهند افرادی که در مدت حدود ۲ الی ۸ هفته، بیشتر از حالت عادی، شکلات سیاه مصرف می کنند میزان فشار خون سیستولیک آن ها تا ۲ عدد پایین تر است. آنتی اکسیدان های درون کاکائو که فلاوانولز نام دارند، می توانند به گشاد کردن رگ و شریان های خونی کمک می کنند.

با این که میزان یاد شده کاهش فشار خون در این شرایط تا حدی کم است، می تواند در کنار دیگر روش های کاربردی کاهش فشار خون قرار گرفته و تاثیر کلی خوبی در نتیجه نهایی داشته باشد.

آیا فشار خون پایین باید جدی گرفته شود؟

۷- مصرف الکل را قطع کنید.

فشار خون بالا یکی دیگر از دلایلی است که نشان می دهد نباید الکل زیادی مصرف کنید. تحقیقات و پژوهش های فراوان نشان داده اند که درمان هایی که مرتبط با کاهش مصرف الکل توسط افراد هستند، می توانند فشار خون آن ها را تا ۴ عدد پایین آورند.

۸- مدیتیشن انجام دهید.

شاید این موضوع آنچنان برایتان غافلگیر کننده نباشد که بدانید تمرین های مخصوص مدیتیشن که با هدف بهبود تمرکز و آشفتگی انجام می شوند، در داشتن فشار خون نرمال افراد نیز تاثیرگذار هستند.

 یک تحلیل و آنالیز از پژوهش های مربوط به مدیتیشن نشان داده است که این مدیتیشن می تواند میزان فشار خون سیستولیک افراد را، به نسبت کسانی که این ورزش را انجام نمی دهند یا از روش های دیگری استفاده می کنند، تا ۵ واحد کاهش دهد.

ما می دانیم که تمرین های مدیتیشن و دیگر تکنیک های آرامش بخشی و ریلکس کردن نظیر یوگا در صورتی که به طور منظم انجام شوند قطعا در میزان فشار خون تاثیر دارند. اما سوال اینجاست که آیا مردم واقعا می توانند به صورت منظم آن را در زندگی خود وارد کرده و اجرا کنند؟!

میتیشن از راه های بهبود فشار خون بالا

عوارض فشار خون بالا

فشار خون بالا، به روش های زیادی می تواند به سلامتی شما آسیب برساند. این عارضه می تواند به اندام های مهمی مانند قلب، مغز، کلیه ها و چشم ها آسیب جدی وارد کند.

خبر خوب این است که در بیشتر موارد، می توانید فشار خون خود را کنترل کنید تا خطر ابتلا به بیماری های جدی و خطرناک را کاهش دهید.

1- حمله قلبی و بیماری های قلبی

فشار خون بالا می‌تواند به رگ های خونی شما آسیب برساند، زیرا باعث کاهش قابلیت انعطاف پذیری رگ ها می‌ شود. به این ترتیب، خونرسانی و اکسیژن رسانی به قلب را کاهش می ‌دهد و منجر به بیماری های قلبی می ‌شود. علاوه بر این، کاهش خونرسانی به قلب می تواند مشکلات زیر را ایجاد کند:

2- درد قفسه سینه یا آنژین

حمله قلبی زمانی اتفاق می ‌افتد که خونرسانی به قلب شما متوقف شود. عضله قلب بدون دریافت اکسیژن کافی، شروع به مردن می ‌کند. هرچه خونرسانی به قلب، برای مدت بیشتری متوقف شود، آسیب بیشتری به عضله قلب وارد می شود.

نارسایی قلبی به این معنی است که قلب شما نمی تواند خون و اکسیژن کافی را به اندام های دیگر پمپاژ کند.

درد قفسه سینه از عوارض فشار خون بالا

3- سکته مغزی و مشکلات دیگر

فشار خون بالا می تواند باعث ترکیدن و یا مسدود شدن شریان هایی شود که خون و اکسیژن را به مغز می رسانند. به این ترتیب، سکته مغزی اتفاق می افتد. در سکته مغزی، سلول های مغز از بین می روند. زیرا اکسیژن کافی دریافت نمی کنند. سکته مغزی می تواند باعث ناتوانی در تکلم، حرکت و سایر فعالیت های اصلی شود. سکته مغزی حتی می تواند منجر به مرگ شود.

ابتلا به فشار خون بالا به ویژه در میانسالی، می تواند با ضعیف تر شدن عملکرد شناختی و زوال عقل در سنین بالاتر مرتبط باشد.

4- بیماری کلیوی

افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا یا هر دو بیماری، نسبت به افراد سالم، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری مزمن کلیوی (CKD) قرار دارند.

3.7/5 - (43 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر زینب دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 78 مشاهده پرسش
    با سلام.دکتر قرص بیزوپرولولو دونیم روزی یک نصفه تجویز کردید برای مادرم که ضخامت مادرزادی قلب دارند در کنارش نصف لوزارتان ۲۵ هم مصرف میکنند .فشارشون تا چه حد بیاد پایین باید داروی فشارو کم کنم؟و اگر قرار به کم کردنه کدومو کم کنم ؟ ضربان قلبشون هم روی پنجاه پنجاه خورده ای رفته با دو روز مصرف بیزوپرول.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۴ بهمن ۱( 1 سال پیش)
      اگر فشار به زیر 10 رسید مصرف داروی فشارخون را باید کم کنید. مصرف بیزوپرولول ادامه یابد
  • تصویر کاربر نوروزی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 203 مشاهده پرسش
    درود آقای دکتر
    خانم ۶۰ ساله وزن ۵۷قد ۱۶۰ بیمار شما مدت سه ماه قرص والساکور ۸۰ هر شب مصرف میکنم فشارخونم از ۱۰/۵ روی ۷ تا ۱۳ روی ۸ متغیر هست ورزش ورژیم رو دارم اما کرختی و سرما دارم نظرتون راجب دارو‌چیست ؟ ازمایشات ارسال شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      دروها خوب هستند استفاده کنید اگر افت فشار زیاد دست می دهد می توانید دارو را نصف کنید
  • تصویر کاربر مظلوم یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام خدمت اقاى دكتر
    مامان من 55 سالشونه و سابقه فشار خون دارن. براى قلب و فشار دارو مصرف ميكنن
    داروهايى كه مصرف ميكنن اينا هست

    آسپرین 80
    آتوروواستاتین 20
    لیورگل 70
    متورال 50
    هیدروکسی زین 10
    لوزارتان 25
    ویتامین 50000D
    فروفورت(آهن 80+اسیدفولیک 1)
    لوبل
    تگاتارد

    فوليك اسيد ١-آتورواستادين ١٠-انالاپريل 5

    ٢ روزه سر درد شديد دارن و امروز فشارشون به ١٨ رو ١٠ رسيد و رفتن درمانگاه بهشون امپول زدن و كاپتوپريل دادن. نوار قلب گرفتن خوب بوده. و الان فشارشون ١٣ رو ٨ هست. يك بار ديگه هم دو ماه قبل اينجوري شدن. بايد چيكار كنيم ما؟ قبل ار عيد بهشون هولتر 4٨ ساعته قلب وصل كردن خوب بوده قلبشون
    الان نميدونيم بايد چيكار كنيم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۳ تیر ۰( 2 سال پیش)
      انالاپریل و لوزارتان معمولی را قطع کنید قرص لوزارتان اچ نصف هر ۱۲ ساعت به علاوه ی املوپرس روزانه یک عدد بدهید
  • تصویر کاربر احمد جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 241 مشاهده پرسش
    سلام دکتر جان، آیا میشود قرص والزومیکس ۵/۸۰ رو له کرد و با آبمیوه خورد ؟ اگر خیر چه قرص فشاری رو پیشنهاد میکنید که تلخ مزه نباشه و بشه در غذا پنهانش کرد، بیمار فشار ۱۶ روی ۹ دارد و به خاطر ضربه مغزی از خوردن هر دارویی امتناع میکند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      می توانید والزومیکس را له کنید در ابمیوه بدهید مشکلی ندارد
  • تصویر کاربر بهمن سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 282 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر
    مادرم ۹۴سال دارد متوجه شدم قرص متورال و اتنول را هم زمان مصرف می کند.ایا اشکالی ندارد.
    باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      چرا اشکال دارد اتنولول را کم کم قطع کنید اول چند روز نصف میزان فعلی بدهید و بعد قطعش کنید
  • تصویر کاربر علی چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 295 مشاهده پرسش
    باسلام
    اقا۳۷ساله هستم بعضی از مواقع سوزش و درد خفیف در قسمت چپ سینه و پشت احساس میکردم اکو گرافی شدم دکتر گفت عضله قلبت کمی ضعیفه باید نرمالش ۵۲ باشه۴۵ هست اسکن قلب نوشت که ببینه گرفتگی عروق دارم یانه خدا روشکر جوابش نرمال بود نوار قلبم خوب بود ازمایش انزیمهای قلبی هم خوب بود فقط تیدی گیلیسیرینم ۲۲۴ بود فشار خونم هم معمولا ۱۴ روی ۸یا ۹ هست ولی دکتر برام روزی یک عدد والسارتان۸۰ ونصفی متاهیگزال۴۷/۵ تجویز کرده
    بیشتر به خاطر ریشه وراثتی چون پدرم در۵۵ سالگی عمل قلب باز داشته
    خیلی با مصرف دارو مشکل دارم ایا اگر دارو مصرف نکنم وسبک زندگیمو بارژیم وورزش تغیی بدم امکانش هست یا اگه دارو نخرم برام خطر داره وبه مشکل میخورم
    ممنون اگه جواب بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اگر کارکرد قلب را 45 گزارش کرده اند پیشنهاد میشود حتما داروهایتان را بخورید و فعلا قطعش نکنید. برای اینکه ببینیم قدم بعدی درمان چه باشد یک بار مجدد اکو کنید. اگر مشکلی نداشته باشد می شود داروها را قطع کرد
  • تصویر کاربر علیرضا سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 320 مشاهده پرسش
    سلام ،من بعد از سه ماه مصرف قرص روپیکسون 10ان را به توصیه جنابعالی به وپیکسون 5 کاهش دادم ( با توجه به آزمایش خون ) ،با توجه به اینکه من دارای سنگ صفرا 3.5میلی متد و دو پولیپ که بزرگترین 4میلی متر در جداره صفرا هستم ،آیا این قرص بر روی بزرگ شدن و بیشتر شدن سنگ صفرا پولیپ تاثیر دارد ؟ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۶ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      خیر اثری روی آنها ندارد و اتفاقا ممکن است به درمانشان هم اندکی کمک کند
  • تصویر کاربر سیمین یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 358 مشاهده پرسش
    با عرض سلام
    مشخصات :سن ۷۸ سال وزن۳۶۱کیلو قد ۱۵۴
    قرص مصرفی : شبها ها یا عدد املوبرس ۵ و یک عدد لوزار ۵۰
    صبحها یک عدد لوزار ۵۰
    در حال حاضر دارای نوسان فشار بین ۱۳/۸ تا ۱۶/۱۰ و همچنین تپش نامنظم قلب بین ۵۵تا ۱۰۰ هستم
    آیا نیازی در تجدید نظر قرصهایم و یا تجویز داروی جدید می‌باشد ضمن اینکه بیشتر مواقع عصر ها دچار تغییرات فوق می شوم با سپاس
    طی پاسخ قبلی فرمودید نیاز به نوار قلب می‌باشد که ضمیمه کردن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۹ مرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام بهتره لوزارتان اچ جایگزین لوزارتان بشه
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 307 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکترخسته نباشید.مادرمن چندسال والسارتان۸۰صبح یکی شب هم یکی متورال۵۰صبح یکی شب یکی وآمولدپین۵روزی یکی مصرف میکردتاپارکینسونش شدیدشدالان چندماهه فشارش۱۲و۱۳روی۵هست دکترش قرص متورالشوبه هر۱۲ساعت نصف تعقیردادوآمولدپینشم روزی نصف ووالسارتان هم روزی یکی.ولی بازم فشارمادرم چندروزه۹ونیم رو۳ونیم هست.میخواستم بپرسم اگه والسارتان روقطع کنم تعقیری ایجادمیشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۰ تیر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اول املودیپین را قطع کنید
  • تصویر کاربر علی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    rz_kakvand@yahoo.com با سلام و تشکر
    من 21 ساله و دانشجو هستم ،بیماری زمینه ای ندارم ،فقط مقداری استرس داشتم که تحت نظر دکتر روانشناس پروپرانول مصرف میکنم ،
    مدتی است بدون دلیل وزنم حدودا 4_5کیلو کم کردم ،زیاد هم ضعف میکنم ،مخصوصا موقع تغییر وضعیت گاهی چشمانم سیاهی میرود ،شب اول ماه رمضان موقع خوردن سحری ناگهان احساس تنگی نفس شدید به من دست داد و بشدت رنگم پرید، با کمک خانواده رفتم جلوی پنجره کمی بهتر شدم ،اورژانس هم امد و گفت «سطح اکسیژن بالای صد و خوبه، هوشیاری ام هم خوبه و فشارم 10 »
    بعدا مراجعه کردم دکتر داخلی نوارقلب و ازمایش دادم گفتند همه چی طبیعیه ،و مقداری ویتامین و...دادند.اما من حس میکنم این حالت وجود داره ،رنگم زود میپره و بی حال میشوم ،مقاله شما را در سایتتون دیدم که درباره افت تری گلیسیرید بود ،بنظرم اومد شاید مشکلم به این موضوع برمیگرده و نیاز به مشاوره با یک متخصص عروق و خون دارم ،ازمایش خون را هم تقدیم میکنم
    ،ممنونم میشم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام، سه عامل کم خونی، افت فشار و استرس مطرح است . با انجام آزمایش کامل خون به متخصص قلب مراجعه کنید.
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر