دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

قرص آنژیووسک ۵

قرص آنژیووسک ۵ که به نام های آملوپرس و آملودیپین نیز شناخته می شود از جمله دسته داروهای قلب و عروق است که به شکل قرص در داروخانه ها یافت می شود.

بسته های قرص آنژیووسک۵

هر بسته انژیووسک حاوی ۲۰ عدد قرص می باشد.

قرص آنژیووسک

موارد مصرف قرص آنژیووسک چیست؟

 از انژیووسک برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:

مقدار مصرف قرص آنژیووسک ۵

آنژیووسک در بزرگسالان

معمولا مقدار درمان خوراکی برای شروع آملودیپین ۵ میلی گرم روزانه با حداکثر مقدار ۱۰ میلی گرم در روز است. بیماران کوچک، ضعیف یا مسن یا بیمارانی با مشکلات کبدی، ممکن است با روزی ۲٫۵ میلی گرم این دارو را شروع کنند.

آنژیووسک در کودکان

مقدار داروی خوراکی برای بیماران کودک مبتلا به فشار خون ۶ تا ۱۷ ساله ۲٫۵ تا ۵ میلی گرم در روز است. مقدار داروی اضافی به میزان ۵ میلی گرم در روز در کودکان مورد مطالعه قرار نگرفته است. تاثیر آملودیپین روی فشار خون بیماران کمتر از ۶ سال مشخص نیست.

آنژیووسک5

مصرف آنژیووسک در پیری

درکل، انتخاب مقدار دارو در بیماران مسن باید با احتیاط باشد و معمولا با پایین ترین میزان ممکن شروع شود. بیماران مسن تر کلیرانس کمتری از آملودیپین درنتیجه افزایش AUC در نزیک ۴۰-۶۰ درصد دارند و ممکن است مقدار داروی کمتری برای شروع نیاز باشد.

آنژین و آنژیووسک

مقدار پیشنهادی آملودیپین برای آنژین پایدار مزمن یا آنژین وازواسپاستیک ۵ تا ۱۰ میلی گرم است. بیشتر بیماران برای رسیدن به تاثیرات مناسب به روزی ۱۰ میلی گرم دارو نیاز دارند.

بیماری شریان کرونری

مقدار داروی مصرفی پیشنهاد شده برای بیماران شریان کروناری ۵ تا ۱۰ میلی گرم روزانه است. در مطالعات بالینی، بسیاری از افراد به ۱۰ میلی گرم دارو نیاز دارند.

آنژیووسک

احتیاط لازم در مصرف قرص آنژیووسک

۱- افت فشار خون

احتمال افت فشار خون مشهود با مصرف قرص آنژیووسک وجود دارد، به خصوص در افرادی که تنگی شدید آئورت دارند. به دلیل شروع تدریجی عمل، احتمال افت فشار خون حاد وجود ندارد.

۲- افزایش آنژین یا انفارکتوس میوکارد

بدتر شدن آنژین و انفارکتوس حاد میوکارد می تواند بعد از شروع دارو یا افزایش میزان داروی آملودیپین رخ دهد، به خصوص در بیماران با بیماری انسداد شدید شریان کروناری

۳- توقف مصرف بتابلاکر

آملودیپین بتابلاکر نیست از این رو هیچ حفاظتی دربرابر خطرات قطع ناگهانی مصرف بتابلاکرها ایجاد نمی کند، هر گونه قطع داروی بتابلاکر باید با کاهش تدریجی میزان مصرف مصرف بتابلاکر باشد.

۴- بیماران دچار نارسایی کبد

 نارسایی کبد به این دلیل که آنژیووسک متابولیسم (سوخت و ساز) گسترده ای در کبد دارد و نیمه عمر پلاسمایی آن در بیمارانی که اختلال عملکرد کبد دارند، ۵۶ ساعت است، هنگام تجویز آملودیپین به افراد دچار اختلال عملکرد کبد، تیتراسیون باید به آرامی انجام شود.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوپلاستی

۳.۳/۵ - (۱۳ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟