دکتر محمد حسین نجفی

قلب شما یک ماشین شگفت انگیز است به طوریکه اگر از آناتومی قلب خود مانند انواع رگ های قلب، دریچه ها و حفرات را بشناسید، قطعا شگفت زده خواهید شد. اما قلب انسان چند رگ اصلی دارد؟


آیا تا به حال فیلم وال ای از پیکسیر را مشاهده کرده اید؟ در این فیلم تمام روبات ها یک وظیفه یا هدف دارند، که باید آن را بی وقفه و بدون اشتباه انجام دهند، زیرا این بخش مهمی از برنامه ریزی آن ها است.

قلب خود را با این ویژگی ها در نظر بگیرید: قلب شما یک وظیفه دارد، و آن پمپ کردن خون میباشد. درست است. دیگر اندام های بدن بیش از یک وظیفه دارند، اما قلب فقط یک وظیفه دارد و تک بعدی است.اگر قلب در انجام آن اشتباه کند، همه چیز خراب میشود.

قلب شما یک ماشین طبیعی است که به شما اجازه می دهد با حداکثر توان خود کار کنید. حال به آناتومی اجزای مختلف قلب مانند توضیح دقیق رگ های قلب نگاهی می اندازیم.

پمپ کردن خون از قلب به خارج از آن در یک مدار بسته عروقی در بدن میتواند یک امر پیچیده باشد در صورتی که بدون بی نظمی است. عروق بزرگ قلب عبور خون به شریان و از ورید ها را فراهم میکنند. در کل چهار عروق بزرگ وجود دارد (متناظر با تعداد حفرات و دریچه های قلبی) که با آنها آشنا خواهید شد.

انواع رگ های قلب

نام رگ های قلب

✅ آئورت

 بزرگترین شریان در بدن است. خون را از بطن چپ و از طریق دریچه ی آئورتی دریافت میکند، و به شاخه های کاروتید مشترک چپ، ساب کلاوین چپ و تنه ی براکیوسفالیک تقسیم میشود.

✅ تنه ی پولموناری

شریانی که گرش خون ریوی را از طریق حمل خون بدون اکسیژن از بطن راست به ریه برای تبادل گاز ها پشتیبانی میکند. تنه ی پولموناری و شاخه های آن تنها شریان هایی در بدن هستند که خون بدون اکسیژن را حمل میکنند.

✅ ورید اجوف فوقانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی فوقانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

✅ ورید اجوف تحتانی

وریدی که خون بدون اکسیژن را از نیمه ی تحتانی بدن جمع آوری میکند و آن خون توسط دهلیز راست پذیرفته میشود.

عروق کرونری قلب

قلب نه تنها خون را به تمام بدن میرساند، بلکه به خودش نیز خون رسانی میکند. عروق کروناری خون را برای بافت قلب فراهم میکنند، شریان کروناری خون را به بافت قلب می رساند و ورید کروناری خون بدون اکسیژن را از بافت قلب گرفته و به دهلیز راست منتقل میکند.

انفارکتوس میوکارد قلب، یا حمله ی قلبی، زمانی اتفاق می افتد که جریان خون قلبی که توسط شریان کروناری فراهم میشود، مسدود گردد (معمولا در اثر ساخته شدن پلاک). اگر بافت اکسیژن دار نتواند یه بافت برسد، بافت می میرد، قلب ضعیف میشود و اسکار به جای می گذارد.

اگر شریان مسدود شود، ممکن است لازم به انجام جراحی بای پس کروناری شود، جراحی ای که در آن قطعه ای از عروق سالم برای ایجاد یک راه جدید استفاده میشود و یک راه جدید به جای عروق مسدود شده از عروق جدید ایجاد میشود که به خون اکسیژن دار اجازه ی جریان پیدا کردن می دهد.

سیستم هدایتی قلب در اناتومی قلب

تعداد رگ های متصل به قلب

آیا تا به حال از این که قلب شما بدون وقفه و بدون اشتباه می تپد شگفت زده شده اید؟ باید از سیتسم هدایتی قلب سپاس گذار باشیم. سیستم هدایتی قلب یکی سیستمی است که توسط سیستم عصبی خودمختار مدیریت میشود، این سیستم با رها کردن ایمپالس های الکتریکی باعث انقباض عضلات قلبی یا تپش قلب میشود. هر انقباض خون را از طریق دستگاه عروقی به سمت بیرون از رگ های قلب پمپ می کند.

سیستم هدایتی قلب از تعدادی گره و باندل های فیبری تشکیل شده است، و هر ایمپالس الکتریکی از یک راه منتقل میشود. گره سینوسی دهلیزی جایی است که ایمالس ها شروع میشوند و بعد از آن به سمت گره دهلیزی بطنی (جایی که توقف میکنند) حرکت میکنند، بعد از آن نیز به باندل هیس می روند. بین دو گره سینوسی دهلیزی و سینوسی بطنی، دهلیز منقبض میشود و خون را به درون بطن ها پمپ میکند. در طی باندل هیس، ایمپالس از طریف هر باندل به دو بطن حرکت میکند، بعد از آن به فیبر های پورکنج منتقل میشود. بین شاخه های باندل و فیبر های پورکنج، بطن منقبض ها میشوند و خون را از قلب به بیرون پمپ میکنند.

برای تکمیل چرخه ی هر ایمپالس الکتریکی حدود ۰٫۲۲ ثانیه طول میکشد. به طور میانگین، قلب حدود ۱۰۰٫۰۰۰ بار در روز میتپد. به طور متوسط در طول زندگی یک انسان قلب او بیش از ۲٫۵ میلیارد بار میتپد! الان متوجه می شوید که چرا به آن یک ماشین شگفت انگیز می گوییم و چرا رگ های قلب بسیار مکانسیم عجیب و جالبی دارند.

 

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.9/5 - (143 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حمید جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر نجفی عزیز 🌷
    من نزدیک یک ماه است قلبم درد میکند
    رفتم متخصص قلب
    گفت رگ قلبم گرفته
    ( آیا اصلی است یا فرعی )
    آیا با خوردن دارو خوب میشه یا نه
    در ضمن مشکل تنفسی ندارم
    گاه گاهی درد جزیی روی سینه دارم
    خواهشمندم مرا راهنمایی کنید
    با تشکر فراوان - حمید رضا شرفی فرد 🌷🖑
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام عکسی ضمیمه نیست....بستگی به علایم ممکن است نیاز به آنژیوگرافی داشته باشید
  • تصویر کاربر امیر جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 48 مشاهده پرسش
    همسرم چندسالی دچارفشارخون بالاست اخیرا دکترانژیوگرافی کرده واعلام کرد که به دلیل بسته بودن هرسه رگ نیاز به عمل باز قلب دارد ولی ایشان راضی به عمل باز نیستند آیا راه حل دیگری برای بازکردن عروق وکنترل فشارخون وجوددارد البته چند پزشگ آنژیوگرافی بامطالعه پرونده ایشان گفته اندباید عمل بازانجام شود باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...رویت فیلم آنزیوگرافی
  • تصویر کاربر پوران جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من سال 89سیتی آنژیو کردم گفتم سه رگ بسته داری بیشترینش متوسط هست با دارو رفع میشه حالا با کمی درد پشت وگرفتگی نفس به دکتر مراجعه کردم به از اکو وتست ورزش گفتن باید آنژیو بشم آنژیو کردم گفتم سر شاخه گرفته با دارو رفع میشه من خیلی سال هست دارو فشار چربی دیابت هم استفاده میکنم کمی هم کم خونی دارم دکتر گفتن داروها رو ادامه بده در
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      ادامه مصرف دارو
  • تصویر کاربر سوسن یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    بیمارانی که پلاکت خونشون پایین هس میتونن آنژیو قلب انحام بدن.درغیر اینصورت چاره چیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۹ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      سلام بستگی به عدد پلاکت دارد
  • تصویر کاربر سهیلا جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش) تعداد بازدید: 80 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر ...خسته نباشید.من همسرم سی تی آنژیو انجام دادن بهش گفتن ،50و60درصد رگ قلبت گرفته ولی باز نکردن گفتن باید دارو مصرف کنه و بهش قرص چربی و آسپرین تجویز کردن میخواستم ی لطف کنید راهنمایی کنید ک چ کار باید بکنم آیا باعث حمله قلبی و....میشود؟؟چون هرزگاهی دست چپ تا سر انگشتانش درد می‌گیرد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 10 ماه پیش)
      سلام تا این مقدار گرفتگی نیاز به انژیو ندارد و همین دارو ها و فعالیت فیزیکی روزانه کافیست
  • تصویر کاربر منصور سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    دکتربنده در آنژیوگرافی متوجه بسته بودن رگ اصلی قلب شدن و تشخیص ب عمل قلب باز دادن
    اما بعد از تحقیق و بررسی می‌خوام آنژیو پلاستی انجام بدم و استند دارویی در رگ اصلی قرار بدن
    میشه خواهش کنم نظرتون رو بفرمایید و اینکه آیا این کار جای عمل قلب باز رو برام میگیره یا خیر؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      باید سی دی انژیو را ببینیم اظهار نظر بر اساس گزارش ممکن است
  • تصویر کاربر محمد پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    با سلام
    اینجانب پارسال در بیمارستان بهمن سی تی آنژیو شدم و نتیجه می گفت که رگ LAD دارای Soft plok است و پس از خوردن داروها امسال به بیمارستان دی مراجعه کردم و نتیجه این بود که رگ LAD مشکلی ندارد آیا امکانپذیر است؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله ممکن است مصرف داروها برای همین است که این پلاک ها جذب شوند
  • تصویر کاربر عباس جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 260 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر خسته نباشید من مریض خودتون هستم به خاطر کرونا تقریبا دوسال میشه که نتونستم بیام تهران قبلا آنژیو شدم و گرفتگی عروق داشتم ولی کم بوده و الان دوباره حالم خوب نیست میخواستم سیتی آنژیو بشم اگر امکانش هست یک نوبت سیتی آنژیو به من بدهید تا از شهرستان بتونم بیام از لطفتون سپاسگزارم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      سی تی انژیو را باید از بیمارستان پارس نوبت بگیرید چون پا انجام نمیدهیم
  • تصویر کاربر نازین یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 313 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    من دارای دختر چهار ماهەبا وزن پنج کیلوگرمی هستم دخترم را بردم دکتر این تشخیص را دادن که به حضورتان ارسال میشود و گفتند باید عمل شود
    خواهشمندم بفرماید اولا مشکل دختر من دقیقا چیست؟
    و اینکه در این سن چه عملی باید روش انجام بدیم؟
    خیلی فوریه استاد جان ممنون میشم این دوتا سوال را پاسخ بفرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۷ تیر ۰( 2 سال پیش)
      سوراخ داخل قلبشان دارند و فشار ریه را بالا برده باید جراحی شوند حتما بهتر است با یک جراح قلب اطفال مشورت کنید
  • تصویر کاربر نادر دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 290 مشاهده پرسش
    سلام، آقا 52 ساله هستم و 13 سال پیش آنژیو عروق داشتم و دو استنت گذاشتم اما یک رگم کلا بسته ماند و این سالها کجدار و مریض زندگی کردم اما این اواخر پشت کمرم بشدت درد داره گز گز در انگشتان و گرفتگی سر معده دارم و فشار خونم هم بشدت بالا رفته است. شب ها خواب خوبی ندارم. سال 98 سی تی آنژیو کردم که به پیوست می فرستم. بفرمایید بنده باید چکار کنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      اگر شدت علایم زیاد است شاید لازم باشد مجدد آنژیو شوید تا ان رگی که بسته مانده هم تکلیفش مشخص شود. ولی بهتر است قبل تصمیم نهایی یک بار سی دی آنژیو قبلی را ببینیم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر