دکتر محمد حسین نجفی

متاسفانه دیابت از طریق تخریب رگ ها در اندام های متفاوت می تواند سبب اتفاقات ناخوشایندی شود. در ادامه با عوارض دیابت بر اندام های مختلف بدن آشنا شوید.

۱- عوارض چشمی دیابت 

تاری دیدبرای بیماران مبتلا به قند خون پیشنهاد می شود که سالانه یکبار برای معاینه ی چشم هایشان به پزشک مراجعه کنند. مشکلات چشمی که برای بیماران با قند خون بالا می تواند رخ دهد شامل:

  • آب مروارید ( تاری در عدسی چشم)
  • گلوکوم( افزایش فشار در چشم)
  • رتینوپاتی( تغییرات شبکیه چشم در ناحیه ی پشتی چشم)

علائم مشکلات چشمی شامل: دید تار، نقطه ها یا خطوطی در دید، چشم های پر آب، درد چشم و از دست رفتن بینایی است. زنانیکه دیابت دارند وباردار میشوند باید در در طول سه ماهه اول بارداری آزمایش کلی چشم داشته باشند و تست های تکمیلی را توسط پزشک در طول بارداری انجام دهند.

۲- عوارض دیابت بر روی کلیه

بیماریهای کلیوی ناشی از دیابت بدلیل وجود غیر معمول آلبومین در ادرار میباشد. در افراد نرمال معمولا روزانه کمتر از ۳۰ میلی گرم در روز آلبومین به ادرار ترشح میشود. به افرادی که آلبومین بین ۳۰ تا ۳۰۰ گرم در روز در ادرارشان ترشح میشود میکرو آلبومینوری میگویند و به افرادیکه بالای ۳۰۰ گرم در روز آلبومین از ادرارشان ترشح میشود ماکرو آلبومینوری یا وجود پروتیین اوری بالینی میگویند. معمولا بیماری دیابت کلیوی دارای پروتیین افزایش یافته در ادرار خود هستند که این وضعیت قبل از ازکار افتادگی کلیه ها رخ میدهد ( از کار افتادگی کلیه ها شامل کاهش میزان فیلتراسیون گلومرولی می باشد GFR).

نارسایی کلیهبله، دیابت نوع ۱ که نوعی از دیابت است که عموما افراد در سنین جوانتر به آن مبتلا میشوند در یک سوم از افراد سبب ساز بیماری کلیوی است. امروزه میدانیم که دیابت تیپ دو نیز میزان مشابهی در بروز بیماری های کلیوی دارد. اگرچه دیابت نوع دو بیشتر رایج است و به همین علت دلیل اصلی بروز نارسایی کلیوی است.

مبتلایان به دیابت که فشار خون بالایی دارند باید فشار خونشان را تا ۱۳۰/۸۰ میلی متر جیوه کاهش دهند و با ACE و ARB خطر بیماریهای قلبی و عروقی را کاهش دهند و بیماریهای کلیوی را به تاخیر اندازند.

۳- عوارض دیابت بر روی قلب

مبتلایان به دیابت خطر افزایش یافتن بروز بیماری های قلبی و سکته را دارند. بیماری های قلبی اصلی ترین دلیل مرگ در بیماران مبتلا به دیابت هستند. کنترل میزان چربی خون ( کلسترول) و  فشار خون به اندازه کنترل قند خون مهم است.

۴- عوارض دیابت بر روی پاها

قند خون بالا می تواند سبب کاهش جریان خون شده و به اعصاب آسیب بزند در نتیجه درمان زخم ها نیز با سرعت کمی پیش می رود.

زخم پای دیابتیدردهای شدیدی درپا حس می شود و در حالیکه پاها احساس خود را از دست می دهند. دیابت در موارد شدید سبب قطع جزئی یا کلی پا خواهد شد.

۵- عوارض دیابت بر روی اعصاب

قند خون بالا میتواند تمام اعصاب را در بدن متاثر کند. آسیب های وارده بر اعصاب سبب بسیاری از مشکلات میشود که علائم و نشانه هایش شامل: بی حسی، مور مور شدن، یا درد در پاها. پاهای فرد باید روزانه از لحاظ وجود قرمزی، پینه هاف ترک ها، یا شکستگی پوست بررسی شود. اگر شما این علائم را قبل از رسیدن  موعد ملاقات پزشک ببینید، صبر نکنید و فورا به پزشک اطلاع دهید.

۶- عوارض دیابت و نوروپاتی

نوروپاتی ناهنجاری سیستم عصبی است که افراد مبتلا به دیابت را درگیر می کند. اشکال مختلفی از نوروپاتی وجود دارد که شامل:

  • نوروپاتی محیطی- آسیب به سیستم اعصاب محیطی
  • نوروپاتی خودبخودی-آسیب به اعصاب اورگانهای داخلی
  • نوروپاتی معدی-حرکت در معده کاهش یا متوقف می شود.

فشار خون پایین

  • افت فشار خون موضعی- کاهش فشار خون بدلیل تغییر در وضعیت بدن
  • اسهال غیر قابل کنترل

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

4.2/5 - (8 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 65 مشاهده پرسش
    سلام من ۲۰ ساله هستم در اکوگرافی mild mr . Mild tr
    Mild diastolic dysfunction قید شده و من قبل اکو پروپرانولول ۲۰ مصرف کردم . این عبارت ها خطرناکه ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 6 ماه پیش)
      با سلام...خیر
  • تصویر کاربر سارا پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 149 مشاهده پرسش
    سلام؛ خسته نباشید و تشکر بابت پاسخگویی‌هاتون.
    دختر ۲۳ ساله هستم که اوایل مرداد امسال برای چکاپ قلبی با شکایت تنگی نفس موقع دراز کشیدن و ضربان قلب بالا به کلینیک خودتون مراجعه کردم؛ اکو و نوار قلب انجام دادید که عکس‌هاشون رو پیوست کردم. دکتر روان‌پزشکم برای میگرنم روزی دو عدد پرانول ۲۰ تجویز کرده بودن که شما گفتین اون رو مصرف نکنم و روزی دو عدد متورال ۵۰ بخورم و وزنم رو کم کنم و اگر وزنم کم نشد برای اسلیو اقدام کنم (وزن ۱۲۵ قد ۱۷۵) و سیگار رو ترک کنم.
    ورزش رو شروع کردم ولی چون اواسط ورزش تنگی نفس اذیتم می‌کرد دیگه ادامه ندادم اما رژیم غذایی رو رعایت کردم.
    هنوز هم وقتی دراز می‌کشم تنگی نفس می‌گیرم و با گذشت چند دقیقه از دراز کشیدن درد فشاری قفسه سینه هم شروع می‌شه که تا بازوی سمت چپ هم کشیده می‌شه. اگر همون موقع متورال بخورم درد کمتر می‌شه ولی باز هم نفس نفس می‌زنم. تقریبا ۱۰ سال روزی یه پاکت سیگار می‌کشیدم و الان کمتر شده. جدیدا هر بار سیگار اول رو می‌کشم از شدت سرفه زیاد و تنگی نفس و درد فشاری قفسه سینه نمی‌تونم حرف بزنم و تا چند ساعت بعد سرفه و تنگی نفس و تپش قلب و درد قفسه سینه دارم.
    توی این چهار ماه مواقعی بوده که ضربانم تا ۱۵۰ هم رفته و همون روز چکاپ هم موقع تریاژ ضربانم ۱۴۸ بود و فشارخونم ۱۳۴ روی ۸۹ بود
    داروهای زیر رو مصرف می‌کنم:
    آسنترا ۵۰ (روزی یک عدد)
    ترازودون ۵۰ (شبی دو عدد)
    زولپیدم ۱۰ (شبی دو عدد)
    آلپرازولام (شبی یک عدد)
    متورال ۵۰ (روزی دو عدد)
    متأسفانه الان شرایط مراجعه مجدد رو ندارم. مشکلی توی اکو بوده؟ بدتر شده؟
    دارویی هست که تنگی نفسم موقع دراز کشیدن رو بهتر کنه تا بتونم بخوابم؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۷ آذر ۱( 1 سال پیش)
      اکو و نوارقلب که کاملا سالم است. ببینید مجموع عاایم شما قلبی نیستند. یا میتواند بخاطر استرس باشد یا بخاطر وزن بالا. برای داروها من توصیه ی بیشتری ندارم و همین تجویز خوب است ولی کاهش وزن و در صورت نیاز اقدام برای اسلیو درمان بهتر و موثرتری است
  • تصویر کاربر موسوی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 264 مشاهده پرسش
    تصویر سیتی آنژیو انجام شده رو لطفا مطالعه بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۵ آذر ۰( 2 سال پیش)
      تنگی جدی نشان داده و انژیوگرافی لازم دارد
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 312 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر من مادر زهرا ۴ ساله هستم خودم و دختر بزرگم ۲۰ سالش هردو نارسایی قلبی داریم و efپایین مال خودم ۲۰ درصد بود الان ۳۵ درصد و دخترمبزرگم هم ۳۵ درصد گفتن dcm رجایی تهران میریم دختر ۴ ساله اکو و نوارش سالم ولی شبها و یا خواب قلبش بسشتر نامنظم میزنه امکان اریتمی وجود داره یا نه شمارا به خدا جوابم بدین من چون شهرستان از کرونا تهران نیومدم برای چک آپ
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فعلن اکو و نوارش ساام است نگران نباشید مورد مهمی نیست ققط سر موقع خودش ویزیت سالیانه اش انجام شود
  • تصویر کاربر Azimi دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 356 مشاهده پرسش
    با سلام ودرود اقای دکتر خانومی 50 ساله هستم حدود 3 هفته پیش ایمپلنت دندان اجام دادم و مسکن و انتی بیوتیک مصرف کردم ودرد شدید در قسمت معده داشتم وبه حدی که قادر به حرکت نبودم درد در قسمت پشت کتف چپ داشتم اورژانس تهران اومد وپزشکشون گفت اسپاسم معده هست درمانگاه رفتم سرم وصل کردن بهتر شدم اما از اون زمان درد در ناحیه پایین کتف چپ دارم بعضی وقتها شدیدتر میشه مخصو صا اگر زیاد بشینم به نظر شما مشکل قلب هستش؟متشکرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه درد معده به این نواحی انتشار پیدا کنه و بهتره با دکتر گوارش مشورت کنید

      و از انجا که نمشه مشکل قلبی رو کاملا رد کرد باید جهت معاینه و تست ورزش نیز مراجعه کنید

  • تصویر کاربر امیر شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام دکتر وقت به خیر
    بنده ۱۱ سال هست روزی یکی دوبار قلبم به حالت برق گرفتگی میکوبه توو سینم میپرم از جام و بیمارستانی میشم ماهی یکی دو بار هم چند ثانیه ریپ میزنه و میوفتم تا پارسال تشخیص پنیک اتک داده بودن و پرولاپس خفیف میترال اما یک ساله دکتر اورعی تشخیص pvc دادن در هولترم اما ۴ تا در روز بیشتر نیست ولی دردشو حس میکنم و زمینگیر شدم.ضمنا تست تیلت دادم pre syncop نشون داد و فرمودن بیماری pots داری.با کلی قرص اعصاب و فلودروکورتیزون و متو هگزال و وراپامیل و کنکور و ... درمان نشد که هیچ میخورم بدتر میشم الان ۲روزه اسنترا شروع کردم ضربان قلبم نا منظم هست تا صبح pvc و ریپ میزد قلبم حالم بد میشد به نظر شما این عارضه آسنترا خطرناک نیست تحمل کنم تا عادت کنه بدنم؟ و اینکه دکتر اسلامی فوق تخصص EPS فرمودن ایوابرادین بخور یک ماه اگر خوب نشد بیا برای EPS .به نظر شما با توجه به اینکه من ضربانم حالت عادی پایین هست موقع خواب هولتر ۴۰ رو هم ثبت کرده و موقع استراحت ۵۵ تا ۶۵ هست(تا ۱سال پیش چندین سال بدنسازی میرفتم) ایا ایوابرادین خطرناک نیست ؟ و اینکه این تعداد کم pvc قابل EPS ابلیشن هست یا خیر؟؟
    با احترامات فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      برای درمان اضطراب به روانپزشک مراجعا کنید

      اگر علایم همچنان باقی بود برای سوزاندن کانون اریتمی eps انجام میشو و ارتباطی به تعداد ضربان ندارد

  • تصویر کاربر زهرا جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 328 مشاهده پرسش
    سلام و خسته نباشی خدمت دکتر عزیز، خواستم بپرسم خود آقای دکتر جواب پرسش های من رو میدن یا دستیارشون؟ و میخواستم بدونم من مشکل قلبی یا عروقی دارم یا نه؟ این هم تست ورزش من باتشکر فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ بهمن ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      مدارکتون ارسال نشده

  • تصویر کاربر زهراهاشمی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 349 مشاهده پرسش
    مامانم پارسال دوتابالن تو رگها گذاشتن و انژیو شدن و 15روزه به دلیل عفونت و التهاب شدید ریه دربیمارستان بستری بودن و به علت نوسان فشار به بیمارستان مراجعه کرد بعد از15روز نوار فلب مسکل داشت و دکتر گفتن باید انژیو بسه البته فبلش برونکوسکوپی سده بودن ولی مامان قبول نکرد وبارضایت‌خودش مرخص سد الان دوهفته ای است میگذره ولی وقتی راه میره احساس خستگی داره و فشارشم بیشتر 95است و خیلی گشنه میشه و کمی تنگی نفس به نظرتون علت چیه
    و دکتر قرص متورال داده بودن چون فشار پایین بوده قرص رو ندادیم بخوره لطفا راهنمایی کنید ممنون داروهای قلب که مصرف میکنن لطفا راهنمای کنین ممنون مرحله بعد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۰ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      باید بیمار و مدارک دیده شوند تا بشه در مورد تشخیص و درمان نطر داد

      باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 379 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید دخترم در آزمایش تری‌گلیسیرید 71 نشان می دهد باید چیکار کرد ضمنا آل کالین فسفات هم 725 هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۴ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      تریگلیسرید خوبه

      برای الکانین فسفاتاز باید به دکتر داخلی یا گوارش مراجعه کنید

  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 331 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر بنده 43 سال سن دارم و چند روز پیش ناگهان از زمین بلند شدم سرم گیج رفت و بدنم شروع به لرزش شدید کرد مانند ویبره گوشی موبایل بعد به شدت عرق سرد کردم و حدود 1ساعت بی حال شدم لازم به ذکر است آن روز از صبح به شدت تنگی نفس داشتم تا شب که حالم بدشد الان ۴روز هست که بستری هستم ولی هیچ اقدامی برایم انجام ندادن به نظر شما امکان دارد مشکل قلب داشته باشم یانه اکو هم که دادم توان قلبم 50 تا 55 بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه افت فشار ناگهانی باشه

      ممکنه امبولی ربه باشه

      باید معابنه شوید

    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۵ آذر ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      ممکنه افت فشار ناگهانی باشه

      ممکنه امبولی ربه باشه

      باید معابنه شوید

    3. نمایش سایر 1 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر