دکتر محمد حسین نجفی

چربی خون یا تری گلیسیرید یک ماده شیمیایی است که از چربی های اضافی موجود در غذا، در بدن شما به وجود می آید. چربی خون به همراه کلسترول در پلاسمای خون وجود دارد. بدن ما به مقدار کمی چربی برای سلامتی نیاز دارد.

تری گلیسیرید خون از چربی های خورده شده و یا از منابع غذایی کربوهیدراتی به وجود می آید. انرژی موجود در غذا، بلافاصله در بدن مورد استفاده قرار نمی گیرد، بلکه تبدیل به چربی خون می شود و در سلول های چربی ذخیره می گردد. در بین وعده های غذایی، هورمون ها باعث آزادسازی تری گلیسیرید خون از بافت چربی می شوند.

کاهش چربی خون

تفاوت کلسترول و چربی خون چیست؟

کلسترول و تری گلیسیرید خون از انواع چربی های خون هستند. اگر مقدار زیادی کالری مصرف کنید، تبدیل به چربی خون می شود و انرژی لازم را برای شما فراهم می کند. کلسترول سازنده سلول ها و هورمون ها می باشد. چربی خون و کلسترول در خون حل نمی شوند و با کمک پروتئین ها در حمل و نقل چربی ها دخالت می کنند.

عوارض افزایش چربی خون

مقدار زیاد چربی موجود در خون باعث سختی و سفتی رگ های خونی و سکته قبلی می گردد. این عارضه باعث بیماری های انسداد شریان و رگ می گردد. همچنین باعث بیماری سندرم متابولیک می گردد. سندرم متابولیکی شامل: فشار خون بالا، قند خون بالا، تجمع چربی در شکم، مقدار کم کلسترول خوب (HDL) و مقدار زیاد چربی خون می باشد.

عکس چربی خون در آزمایشگاه

چه عواملی موجب افزایش چربی خون می گردند؟

داروهایی که چربی خون را افزایش می دهند

در مواردی چربی خون بالا به دلیل استفاده از این دارو ها است. ممکن است پژشک، از شما بخواهد برای کاهش چربی خون این دارو ها را قطع کنید.

علائم افزایش چربی خون

غالبا بدون علامت می باشد. اما اگر شما از نظر ژنتیکی دچار افزایش چربی خون باشید، زیر پوست تان، رسوب چربی به شکل لکه های زرد رنگی دیده می شود. این لکه های زرد به نام xanthomas خوانده می شود.

چربی خون وبیماری قلب

رزواستاتین برای کاهش چربی خون

اخیرا دارویی تحت عنوان رزوواستاتین در کشور عرضه شده که با استقبال بسیار خوب پزشکان مواجه شده است. اگرچه دارو تحت پوشش بیمه نیست اما بسیاری از بیماران در مورد تفاوت این دارو با سایر استاتین ها از پزشکان سوال می کنند. داروهای خانواده استاتین برای کاهش چربی خون استفاده می شوند. وجه برتر رزوواستاتین این است که اثر آن بر کاهش چربی خون بالاتر است. همچنین در بالابردن چربی مفید خوب یا HDL نیز بهتر عمل می کند.
رزوواستاتین بواسطه هیدروفیل بودن، نفوذ کمتر به عضله دارد و به همین دلیل انتظار می رود مانند پراواستاتین عارضه میوپاتی با آن کمتر باشد که در بعضی مطالعات هم تایید شده است، لیکن در حال حاضر قطعیت ندارد. این دارو با سقف دوز ۴۰ میلی گرم روزانه تجویز می گردد. این دارو کمتر از سایر داروهای هم کلاس خود، توسط سیستم آنزیمی ۳A4 متابولیزه می شوند و لذا مجموعا تداخلات کمتری نسبت به سایر استاتینها دارد.

تداخل دارویی و عوارض رزواستاتین برای کاهش چربی خون

با این وجود رزوواستاتین، از مسیر دیگری با داروهای مهارکننده پروتئاز تداخل دارد. همینطور سیکلوسپورین می تواند تا ۴-۳ برابر غلظتهای سرمی رزواستاتین را افزایش دهد و باید از مصرف همزمان اجتناب کرد یا در صورت مصرف همزمان، رزوواستاتین را با حداکثر دوز ۵ میلی گرم روزانه تجویز نمود.

رزوواستاتین با مقادیر کمتری نسبت به سایر استاتینها، تاثیر معادل بر کاهش LDL دارد و مانند آتورواستاتین در کاهش تری گلیسرید از سایرین قویتر عمل می کند. اثر این دارو در افزایش HDL نسبت به سایرین بیشتر است. طبق نتایج یک مطالعه، این دارو تاثیر متوسطی درکاهش ریسک پنومونی داشته است.

اما از عوارض ناشایع در مصرف استاتین ها، می توان به دردهای عضلانی اشاره کرد که بواسطه صدمه دیدن تارهای عضلانی ایجاد می شوند. خوشبختانه میزان این عارضه در داروی رزوواستاتین کاهش پیدا کرده است. اما در مجوع باید مراقب بود چرا که گروه استاتین ها با بسیاری از داروها تداخل دارند و ممکن است غلظت خونی این داروها همزمان با مصرف این داروها به شدت افزایش پیدا کند.

چگونه چربی خون را پایین بیاوریم؟

مهم ترین منبع تری گلیسیرید خون چربی های موجود در غذا می باشد. بعد از خوردن غذا، کبد فرایند تولید آنها را فراهم می کند. مقدار کمی چربی در خون افراد سالم وجود دارد. اما اگر کالری زیادی مصرف کنید ( از منابع کربوهیدرات، چربی و یا پروتئین)، بدن کالری اضافی را به صورت تری گلیسیرید خون ذخیره می کند. این تری گلیسیرید ذخیره شده، همان چربی های بدن می باشد. بنابراین افراد چاق، دارای چربی خون زیادی هستند.

مصرف سبزیجات برای کاهش چربی خون

کاهش چربی خون با رژیم غذایی

رژیم غذایی مناسب، به کاهش چربی خون کمک می کند، در ادامه به  نکاتی در مورد رژیم غذایی صحیح اشاره می کنیم.

3.3/5 - (22 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امجد یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 43 مشاهده پرسش
    سلام بعضی وقتا سمت چپ سینه و رگ گردنم درد میگیره و آزمایش چکاب دادم چربی بدم لب مرزه وغلظت خونم یک نیم درصد بیشتره بقیه نرمال هستن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      اکو و تست ورزش
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 54 مشاهده پرسش
    سلام خانمی۴۴ساله هستم تعویض میترال کردم وارفارین واسپرین میخورم اصلا روغن استفاده نمیکنم وکاملا رعایت میکنم تست سالانه دادم واینبار برعکس همیشه کلسترولم۲۶۷وترگلسیدی۲۳۱وLdl176بوده بنظرتون چ دارویی استفاده کنم ایا عصبی هست؟Hdl50
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      ممکن است اشتباه ازمایشگاه باشد جای معتبر تکرارش کنید
    2. تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      باعرض سلام اقای دکتر عزیز
      طبق فرمایشتون اگ بخوام تکرار ازمایش کنم بعد از چند وقت از ازمایش قبلی ازمایش بدم و اینکه چند ساعت دقیقا ناشتا باشم؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      ۱۰ ساعت ناشتایی داشته باشید کافی است
    4. تصویر کاربر زهرا شنبه ۱۷ دی ۱( 1 سال پیش)
      اقای دکتر احتمال داره چون ۱۲ ساعت ناشتا بودم چربیم بالا بوده؟
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۰ دی ۱( 1 سال پیش)
      نه ارتباطی به آن ندارد
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر جواد پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خدمت دکتر عزیز
    من ۲۶سالمه
    تری گلیسرینم ۷۷
    کلسترل ۱۹۴
    LDl ۱۳۶
    کف پاهام صاف
    ولی تازگیا خیلی داغ وسر میشه
    الان چیکار کنم .علت چی ؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      به چربی تان ربطی ندارد یک تست تیرویید هم بدهید
  • تصویر کاربر مریم پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 246 مشاهده پرسش
    باسلام خانمی۴۶ساله هستم (تریگلیسیریدم ۳۵۱)( LDL1 53)کلسترول توتالم۲۲۴) دکتر عمومی جم فیبروزل۳۰۰ واتوروستاتین۲۰ تجویز کردن به نظر شما مصرف داروها رو ادامه بدم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۸ اسفند ۹۹( 3 سال پیش)
      جمفیبروزیل را اصلن استفاده نکنید اتورواستاتین 40 برای درمان شما کفایت می کندبه مدت سه ماه
  • تصویر کاربر فرزانه سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر ۲۰سالمه چربی خونم دوماه پیش ک ازمایش دادم بود ۱۲۰ولی الان ۱۹۳هست و رو مرز هست چاق نیستم میشه گفت ن چاق ن لاغر فعالیت بدنی کمی دارم الان تمرین هوازیو شروع کردم میخواستم بدونم اقای دکتر چیکار کنم تا زودتر این چربی خونم بیاد پایین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ورزش و رژیم غذایی مناسب
  • تصویر کاربر مهناب پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 268 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من سنم ۴۹ هستش چند سال تری گلسیرید دارم جدیده ازمایش دادم ۵۸۱ تری گلسیرید وکلسترول ۲۶۶ وقندم ۱۲۱ وانزیمهای کبدیم بالاست دکتر برام جم فیبروزیل تجویز کردن ولی چندماهی میشه من درد عضلانی پا گرفتم طوری که پام‌جون‌ندارم ولقتی قرصای چربی میخورم بیشتر میشه راهکار شما چیه ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      معمولا جم فیبروزیل درد اندام نمی دهد، داروهای دیگرتان چیست؟
  • تصویر کاربر امید جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 303 مشاهده پرسش
    سلام
    وقت بخیر

    برای آقایی با ۴۰ سال سن کلسترول ۲۹۰ و LDL 232 ایا رژیم غذایی و ورزش قابل کنترل خواهد بود یا نیاز به مصرف دارو هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      این اعداد خیلی بالا هستند، پیشنهاد قدم اول ورزش و رژیم غذایی و استفاده از اتورواستاتین 10 میلیگرم روزانه به مدت سه ماه، سپس تست مجدد است. Ldl بالای 190 نیازمند درمان دارویی است
  • تصویر کاربر پوریا یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید آقای دکتر ۲۸ ساله هستم و تریگلیسیریدم ۴۶۰ با اینکه ورزش میکنم و رژیم مناسب دارم این چربی پایین نمیاد دکتر رفتم و قرص فنوفیبرات ۲۰۰ باپودر کلستیرامین و قرص متازیرو دادن بهم ولی عوارض قرص فنوفیبرات اذیتم می‌کنه روش دیگه ای هست که من تریگلیسیریدم و بیارم پایین بدون مصرف فنوفیبرات؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام کلستیرامین را قطع کنید جم فیبروزیل ۴۵۰ روزی دو عدد مصرف کنید

  • تصویر کاربر حامد جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر خسته نباشید من ۳۰ ساله هستم و کلسترول ام مدت یک ماه از۲۰۰ شده ۲۷۰ و تری گلیسریدم از ۲۱۷ شده ۳۱۵ وزنم هم ۶۰ کیلو هست ایا من باید قرص مصرف کنم. قرص تیروئید هم میخورم چون جراحیش کردم .استرسی هم هستم ایا تاثیری داره .سپاسگزارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      یک تا سه ماه ورزش انجام بدید و رژیم غذایی بگیرید و مجدد آزمایش را تکرار کنید اگر مجدد بالا بود میشه شروع دارو در نظر داشت

      استرس تاثیری ندهره

  • تصویر کاربر صدف دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 275 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید خانوم 28ساله هستم 6ماه قرص ال دی میخوردم برای چک رفتم ازمایش کلسترولم 240تری گلیسرید126هموگلوبینم 15واچ دی ال 60وال دی ال 135میخواستم بدونم بایددارومصرف کنم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۳ دی ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      اگر بیماری قلبی ندارید خیر

درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر