دکتر محمد حسین نجفی

تست ورزش قلب چیست؟ECG ورزش که به آن تست استرس قلب یا تست ورزش نیز می گویند، نوعی الکتروکاردیوگرام (ECG) است. این آزمایش رایج به نحوه عملکرد قلب شما در هنگام ورزش می پردازد. تست ورزش به ما این امکان را می دهد که واکنش قلب را  نسبت به افزایش حجم کار و تقاضای خون در طول ورزش را ارزیابی کنیم. این کار با ثبت نوار قلب (ECG) شخص در حین راه رفتن روی دستگاه تردمیل انجام می شود. تست ورزش در تشخیص اسکمی قلبی و در نهایت  درمان ایسکمی خفیف قلبی  (کاهش خون رسانی به ماهیچه های قلب به دلیل بیماری عروق کرونر) مفید است.اگر کسی قادر به انجام تست ورزش نباشد از او استرس اکو با تزریق گرفته می شود که در واقع همان شبیه سازی تست ورزش است.

تست ورزش چگونه گرفتگی عروق را مشخص می کند؟

تست ورزش و ثبت مداوم نوار قلب به تشخیص گرفتگی عروق قلب کمک می کند. بر اساس پروتکل های موجود هر ۳ دقیقه بر سرعت و شیب دستگاه افزوده شده تا زمانی که تعداد ضربان قلب به عدد از پیش تعیین شده برسد.  در صورت وجود اختلال در اکسیژن رسانی به قلب تغییرات ایجاد شده در نوار قلب  نشان دهنده این منظور خواهد بود.  تست ورزش خوب (منفی از نظر گرفتگی عروق) از دقت مناسبی برخوردار است اما تست ورزش با تغییرات (مثبت از نظر گرفتگی عروق) نمیتواند به قاطعیت نشانه انسداد عروق باشد.  به همین جهت توصیه می شود در صورت مثبت شدن تست ورزش از سایر روش های تشخیصی استفاده شود.

تست ورزش

خطرات تست ورزش قلب

این تست به صورت کلی بی خطر است و خطر بروز عوارض در آن بسیار کم است. عوارض جانبی احتمالی برای تست استرس تردمیل عبارتند از:

  • ریتم کشنده ی قلب (کمتر از 0.2 درصد)
  • سکته قلبی حاد (کمتر از 0.1 درصد)
  • مرگ (0.1 درصد)
  • به زمین افتادن

فیلم تست ورزش قلب

آیافرد بیمار می تواند تست ورزش قلب را انجام دهد؟

قبل از انجام تست ورزش باید با پزشک متخصص خود مشورت کنید. او قطعا درباره ی بیماری های زمینه ای شما سوال میپرسد و بهترین تصمیم را برای شما خواهد گرفت  همانطور که گفتیم اگر پزشک تشخیص بدهد که شما قادر به انجام تست ورزش نیستید، به شما توصیه میکند اکوکادیوگرام با تزریق را انجام دهید.

آماده سازی های قبل از انجام تست ورزش قلب

انجام تست ورزش

تست ورزش چگونه انجام می شود؟

تکنسین یا متخصص قلب و عروق، الکترودهای ECG را روی قفسه سینه می گذارد و برای نظارت مستمر در طول آزمایش، یک کاف فشار خون را دور بازوی شخص قرار می دهد. پس از آن، پزشک وضعیت فرد را ارزیابی کرده و از او درخواست می کند که قبل از شروع آزمایش تردمیل، فرم رضایت نامه را امضا نماید. بعد، فشار خون بیمار را گرفته و نوار قلب (ECG) او را در حالت استراحت ثبت می کنند. سپس تکنسین یا متخصص، در مورد چگونگی راه رفتن روی تردمیل توضیح خواهد داد و تردمیل با سرعت کمی شروع به حرکت می کند. بعد از آن، سرعت و شیب تردمیل به تدریج در فاصله های منظم ۳ دقیقه ای افزایش خواهد یافت.

 در این میان، فشار خون، ضربان قلب، ECG و وضعیت عمومی بیمار در طول تست به دقت کنترل می شوند. با پیشرفت مراحل، انجام تست می تواند بسیار سخت تر شود. به همین خاطر بیمار باید در صورت احساس خستگی، ناخوشی یا ناتوانی برای ادامه ی کار به پزشک یا تکنسین خود اطلاع دهد. تا در اسرع وقت تردمیل را متوقف کنند. لازم به ذکر است که پس از اتمام تست، فرد قادر به تکرار یا ادامه ی آن نخواهد بود. هنگامی که تست ورزش به پایان می رسد، بیمار بایستی تقریباً به مدت ۵ دقیقه روی تخت استراحت کند، در این زمان نیز ECG و فشار خون او همچنان تحت نظارت و در حال ثبت شدن هستند. نوار قلب، ضربان قلب، واکنش فشار خون و علائم ثبت شده در طول آزمایش تجزیه و تحلیل شده و گزارش آن به پزشک تحویل داده می شود. کل این تست حدود یک ساعت طول می کشد که شامل زمان انتظار برای نوبت نیست.

شرایط بعد از انجام تست ورزش

افرادی که بعد از انجام تست احساس خوبی نداشته باشند، مدتی پس از آن را تحت نظر خواهند ماند. در صورت تداوم علائم، ممکن است برای بررسی و مراقبت در بیمارستان بمانند. در صورتی که جواب آزمایش غیرعادی باشد نیز احتمال دارد پس از مشورت با پزشک خود، برای بررسی های بیشتر بستری شوند.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

منیع: informationsupport

4.2/5 - (4 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر علی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 191 مشاهده پرسش
    باسلام مدت یک سال هست تپش قلب ناگهانی دارم یعنی یک یا دوبارضربان قلبم بصورت محکم میزنه..وفکر میکنم زودتر ضربه میزنه ودر گردنم اهم باضربان حس میشه ین عمل با خستگی وپر مودن معده سدت دارد..البته تحت نظر دکتر بودم وقرص سوتانول مصرف میکنم که بهتر شده بودم اما مجدد شدت پیدا کرده ..البته دوبار تست ورزش واکو هم انجام دادم ونرمال بوده ..خواهش میکنم راهنمایی کنید..
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۷ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      احتمالا صربان نابجا هست

      جای نگرانی نداره

      متورال هر دوازده ساعت نصف مصرف کنید

  • تصویر کاربر فرزاد یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 172 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب. اینجانب برای چکاپ بدون هیچ دردی به دکتر مراجعه کردم. البته حدود 6 سال است که به علت چاقی و زمینه وراثتی فشار خون دارم و لوزارتان و پروپرانول مصرف میکنم. بعد از معاینه دکتر نوار قلب گرفتند و گفتند خوبه. من اصرار به تست ورزش کردم . برام انجام دادند و تست مثبت شد.من 1 ساعت قبل پروپرانول خورده بودم . امکان داره جواب تست کاذب باشه.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دارو ممکنه تست رو منفی کادب بکنه نه مثبت

      به هر حال باید بیشتر بررسی شوید

  • تصویر کاربر نادد جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام وقت به خیر آقای دکتر
    آقای دکتر تست ورزش انجام دادم قبل از شروع تست فسار خونم۱۲ بود ولی در حین تست به تدریج بالا رفت تا که در سرعت آخر به۱۷رسید و با کم کردن سرعت به تدریج به ۱۶و۱۵ رسید آیا غیر طبیعی است و نیاز به پیگیری دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ فروردین ۹۸( 5 سال پیش)

      سلام

      خیر 

      طبیعی هست

  • تصویر کاربر قاسم چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 179 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر.من 34سالمه ،هر سال تست ورزش انجام میدم.امسال رفتم پزشک گفت مشکوک.در حالی که من جوابشو به چند متخصص نشان دادم گفتنند که مشکلی نیست.تا حدی که یک متخصص قلب گفته فرم قلبت این شکلی هست مشکلی نداره.ولی چند سالی هست که اکثر مواقع درد قفسه سینه سمت چپ میگیرم.یا موقعی که استرس میگیرم، گرمم میشه یا بعضی مواقع بعد خوردن غذا قلبم تند تند میزنه.مجبورم الپرازولام بخورم تا اروم بشم.ازمایش تیرویید هم دادم مشکل نداره.اکثر مواقع ضربان قلب خودمو حس میکنم وکم میزنه زیر 60.نمیدونم پیش چه متخصصی برم.ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      به نظر مشکل اضطرابی دارید
      به روانپزشک مراجعه کنید
  • تصویر کاربر اسدی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 266 مشاهده پرسش
    سلام جنابدکتر وقت بخیر من قرض فشار خون مصرف می کنم lozar 25 and metoral 50 یکی صبح و یکی شب و triamterene h یکی صبح الان فشارم را که گرفتم 10-12 بود است چند وقت پیش گرفتم 10-13 بود در این رنج است آیا نیاز مراجعه به دکتر است یا همین روش را ادامه بدهم
    این قرص تریامترن اچ که تموم می شود خودم می روم داروخانه دوباره تهیه می کنم آیا دوز این قرص بالا پایین نداره
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)

      سلام

      فشار دیاستولتون بالاست

      بهتره مراجعه کنید

    2. تصویر کاربر اسدی دوشنبه ۱۵ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام وقت بخیر 100-120 منظور از دیاستولتون همان 100 است متخصص داخلی مراجعه کردم فشار منو رفت 100-130 بود حرفی نزد گفت خوبه جناب دکتر الان به متخصص داخلی مراجعه کنم یا متخصص قلب
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۳ بهمن ۹۷( 5 سال پیش)
      بله
      دیاستول فشار مینیموم یا پایینی هست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    باسلام وخسته نباشید خدمت استادعزیز..
    آقای دکتر میدانم وقتتان را میگیرم قبل همچیز ممنونم ودستبوس از اینکه ارزش قائل میشوید وبدون هیچ توقع انتظار هزینه ای برای مردم وقت میگذارید...

    آقای ئکترسوال من این است تست ورزش اصلیترین کارایی اش برای چیست که دکتر درخواست میکند منظور بیانگر چه چیزی است تست ورزش؟

    وسوال دوم اگر فردی 30 ساله بدون فاکتور خطری اعم از ارث زنتیک چربی فشار خون دیابت تست ورزشش تا 92 درصد آزمون یعنی 180 ضربهدر دقیقه مثبت ونرمال باشه تا چه مدتی اعتبار داره تستش میتونه آسوده خاطر باشه؟

    باسپاس وقدردانی از شما عزیز
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۶ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      براي تشخيص انسداد عروق قلب
      سه تا پنج سال
    2. تصویر کاربر علی دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      با سپاس از شما دکتر عزیز
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۷ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      خواهش ميكنم
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر سمانه شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 186 مشاهده پرسش
    سلام من در اواخر دوران شیردهی ام در آزمایش سطح کلسترولم بالا۲۲۶وتری گلیسریدم پایین ۴۳میباشد این بی قرینگی در سطح چربیها به چه دلیلست؟باتشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      سما احتمالا اختلال ژنتيك براي توليد بالاي كلسترول داريد
  • تصویر کاربر محمد شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 129 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض خسته نباشید
    بنده در سال 1385 آنژیوگرفی داشتم که تمام رگهای باز بود . نزد دکتر مقسم جدیدا درد درناحیه قسفه سینه و دست چپ داشتم مجدد به دکتر مراجعه کردن . نوار قلب و اکو و تست ورزش دادم که همگی مثبت بود که هیچ مشکلی نیست من همیشه روزی 45 دقیقه ورزش انجام میدهم . ولی بعضی مواقع درد و سوزش دارم خواهشمندم در صورت امکان مساعد ت فرماید . ضمنا آزمایشهای لازم همگی مثبت بودن . قند چربی .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱ دی ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      ممكنه از مسايل اضطرابي يا گوارشي باشه
  • تصویر کاربر پری چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام دکتر. من ۲۴ سالمه و پرلاپس دارم. یه مدته که درد و سوزش و گرفتی در قفسه سینم و قلبم حس میکردم و دکتر مراجعه کردم و برام تست ورزش نوشتن. نمیدونم چی بود که گفتن احتمال سکته قلبی بالاس و باید اسکن با تزریق انجام بدم. منم ۲۷ و ۲۸ آذر وقت گرفتم. و گفتن باید آنژیو بشم . چقد خطرناکه و واقعا باید اسکن انجام بدم؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۱ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      بايد بيمار و مدارك ديده شود
      به اين شكل اصلا نميشه نظر داد
  • تصویر کاربر ساسان سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    با سلام وعرض ادب خدمت اقای دکتر.اینجانب حدود هفت ماه پیش عمل تعویض دریچه ائورت انجام دادم (فلزی)(AVR).وارفارین مصرف میکنم هنوز موفق به میزان نمودن ای ان ار inr نشده ام تمام دستم به خاطر ازمایش سوراخ سوراخ شده ایا میتوانم سیر بجای وارفارین استفاده کنم یا داروئی هست که بهتر عمل کنه تا نیاز به ازمایش زیاد نداشته باشه.ضمنا هیچگونه سبزیجات مصرف نمیکنم.من در ساری زندگی میکنم.از اینکه وقت خود را برای پرسش بنده گذاشتید سپاسگزارم .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ آذر ۹۷( 5 سال پیش)
      سلام
      خير
      شما فقط بايد وارفارين مصرف كنيد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر