دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

کلسترول بالا در کودکان

افراد بالغ تنها کسانی نیستند که تحت تاثیر فشار خون بالا یا چربی خون بالای ۴۰۰ قرار می گیرند. کلسترول بالا در کودکان نیز می تواند باعث ایجاد نگرانی هایی در رابطه با سلامتی دوران بزرگسالی آنها گردد. کلسترول بیش از حد سبب ایجاد ساختارهایی مانند پلاک در دیواره رگهای خونی می گردد که خون را به قلب وسایر اندامها می برند. پلاک ها می توانند رگها را باریک کنند و حتی سبب انسداد رگها و جلوگیری از جریان خون به قلب شوند که در نتیجه مشکلات قلبی ایجاد می شود. کلسترول زیاد همچنین سبب ساز سکته نیز می تواند باشد.

به چه علتی کلسترول کودکان بالا می رود؟

کلسترول بالا در کودکان به این عوامل بستگی دارد :

آزمایش چربی خون کودکان

تشخیص کلسترول بالا در کودکان چگونه انجام می گیرد؟

متخصص چربی خون در تهران باتجویز یک آزمایش خون ساده میزار کلسترول را متوجه می شوند. انجام آزمایش به ویژه زمانیکه فرد خویشاوندان مبتلا به بیماری های قلبی دارد یا پدر و مادرش به  کلسترول بالا دچارند ضروری به نظر می رسد. نتیجه آزمایش خون نشان خواهد داد که کودک کلسترول بالایی دارد یا نه؟راهنمایی ها و پیشنهادات به روز شده  در رابطه با درمان کلسترول بالا در کودکان ۸ ساله و بالاتر بوسیله آکادمی بیماری های کودکان آمریکا در جولای ۲۰۰۸ صادر شده است. این راهنمایی ها درمان های پزشکی برای سطوح افزایش یافته ی LDL  ( کلسترول بد) را پیشنهاد می دهند.

 در بیمارنی که خطر بیماری های قلبی، وجود ندارد ابتدا تغییر در رژیم غذایی توصیه می شود، اگر تغییرات رژیم غذایی موفقیت آمیز نباشد، درمان های پزشکی که شامل قرص ها می شوند شروع خواهد شد، البته این برای سطوح بالاتر از ۱۹۰ به حساب می آیند.

کلسترول بالا در کودکان را چگونه می توان درمان کرد؟

بهترین راه برای درمان کلسترول بالا در کودکان داشتن برنامه ی غذایی و ورزشی برای کل افراد خانواده است که اگر این ها تاثیرات دلخواه را اعمال نکردند آنگاه دارو درمانی برای کودکان بالای هشت سال باید در نظر گرفته شود. برخی از این داروها که در کودکان مورد استفاده قرار می گیرند کلستیرامین، کلستیپول، کلسولام می باشند. مطالعات اخیر بی خطر بودن مصرف داروهای کلاس استاتین را برای کلسترول بالا در کودکان را مورد حمایت قرار داده اند. سطح کلسترول کودکان ۳ ماه بعد از اعمال رژیم غذایی ومصرف دارو باید کنترل شود.

کاهش کلسترول در کودکان با درمان های خانگی

۶ روش کاهش کلسترول بالا در کودکان بدون دارو

با تشویق فرزندانتان به انجام اقدامات زیر می توانید به آنها در کم کردن کلسترولشان کمک کنید:

پیتزا و افزایش کلسترول بالا در کودکان

برنامه غذایی برای کاهش کلسترول بالا در کودکان

برای کاهش کلسترول در فرزند خون میتوانید از این برنامه ی غذایی استفاده کنید. شما میتوانید از رژیم های پرپروتئین به جای غذاهای با چربی بالا استفاده کنید.

برای صبحانه

میوه، غلات، بلغور جو دوسر و ماست از بهترین انتخاب ها برای صبحانه می باشند. شیر بدون چربی یا کم چرب را بجای شیر پرچرب انتخاب کنید.

 شام و نهار

بجای سرخ کردنی از غذاهای گریل شده و پخته شده استفاده کنید. از نانهای سرشار از غلات برای تهیه ی ساندویچ استفاده کنید تا غذای سالمتری داشته باشید. به فرزندانتان کراکر سرشار از غلات فلفل قرمز، و تاس کباب بدهید. پاستا، لوبیا، برنج و ماهی را برنامه غذاییتان قرار دهید. میوه ها را همیشه بصورت تازه میل کنید.

میان وعده

میوه ، سبزیجات، نان،غلات میان وعده های مغذی برای کودکان هستند. کودکان باید از مصرف نوشابه های گازدار یا بدون گاز خودداری کنند. چربی خون بالا به مررو زمان موجب گرفتگی عروق می شود و برای تشخیص این گرفتگی بهترین راه عمل آنژیو قلب است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوگرافی

برای پرسش و پاسخ از دکتر روی لینک پرسش از دکتر کلیک کنید.

۳.۷/۵ - (۹ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟