دکتر محمد حسین نجفی

میزان بالای چربی خون همیشه یکی از نگرانی های بیماران بوده است. البته این نگرانی بسیار هم به جا است. چربی خون بالا از جمله میزان بالای کلسترول خون، از اصلی ترین عواملی است که در بلند مدت با ایجاد گرفتگی در عروق بدن به سکته های قلبی و مغزی منجر می شود. هم چنین نقش چربی زیاد در بروز التهاب در جداره ی عروق نیز اثبات شده است، که خود می تواند علت دیگری برای بیماری های قلبی و مغزی باشد. حال اصلی ترین سوال این است که اگر شما به کلسترول بالا یا چربی خون 230 مبتلا باشید چه کاری باید انجام بدهید؟

کلسترول ۲۳۰

کلسترول 320 جزو چربی خون بالا می باشد، وقتی شما کلسترول320 را در آزمایش خود مشاهده میکنید باید به دنبال راهی برای کاهش چربی خون باشید، در قدم اول به متخصص چربی خون مراجعه کنید و بعد به دنبال خوراکی هایی که چربی خون را کاهش میدهند باشید. در این مقاله برای شما لیستی از این قبیل خوراکی ها آماده کرده ایم.   برای کاهش سریع چربی خون چه بخوریم

تست کلسترول320

کلسترول چیست؟

کلسترول مولکولی از خانواده ی چربی ها است که در بدن ما توسط کبد تولید می شود و می تواند در بافت های مختلف رسوب کند. در بدن چند نوع کلسترول وجود دارد ولی دو نوع آن مهم تر و از نظر آزمایشگاهی و بالینی ارزشمندتر هستند.

کلسترول با چگالی بالا یا HDL یا همان کلسترول خوب که هر چقدر بیش تر باشد بهتر است و می تواند از بروز بیماری های قلبی جلوگیری کند و کلسترول با چگالی پایین یا LDL یا همان کلسترول بد که هر چقدر پایین تر باشد بهتر است و بالا بودن آن می تواند با عوارض زیادی برای بدن همراهی داشته باشد. عموما وقتی صحبت از کلسترول و میزان بالای آن در خون می شود منظور همین کلسترول بد یا LDL می باشد و هدف درمانی نیز کاهش این نوع از کلسترول است.

چگونه چربی خون را کاهش دهیم؟

چه میزانی از کلسترول خطرناک است؟

جواب این سوال به شرایط زمینه ای هر فردی بستگی دارد. مثلا در فردی که بیماری قلبی ثابت شده دارد و قبلا سکته ی قلبی داشته است توصیه می شود رقم LDL تا زیر 55 کاهش پیدا کند. در حالی که در یک فرد جوان و سالم و بدون بیماری خاصی (مثل دیابت یا بیماری قلبی) حتی رقم های 160-170 نیز نیازمند درمان دارویی نیستند.

پس نمی توان یک رقم مشخص را برای همه اعلام کرد و شرایط هر فردی مختلف می باشد. مثلا بیماران مبتلا به دیابت بهتر است LDL زیر 100 داشته باشند.

درمان کلسترول بالای 200 چگونه انجام می شود؟

به طور کل کلسترول بالای 200 (به عنوان مثال چربی خون 230)، در هر سنی و با هر شرایطی، موضوعی جدی و نیازمند درمان است. درمان در این مرحله شامل دو بخش دارویی و غیردارویی می باشد.

1- روش غیردارویی معمولا شامل تغییر در سبک زندگی می باشد. به این صورت که توصیه می شود فرد حتما، ورزش و فعالیت های فیزیکی را وارد زندگی خود بکند. بهترین نوع ورزش هم پیاده روی روزانه حداقل برای سی دقیقه می باشد. کاهش وزن و استفاده از از رژیم های غذایی سالم نیز بخشی جدایی ناپذیر از درمان کلسترول بالا هستند. رژیم های غذایی شامل لبنیات کم چرب و سبزیجات و میوه جات بیش تر و استفاده ی کمتر از گوشت قرمز و غذاهای فرآوری شده و بیش تر تاکید بر استفاده از گوشت مرغ و ماهی می باشد. هم چنین مصرف تخم مرغ تا 7 عدد در هفته منعی به لحاظ قلبی عروقی برای کلسترول ندارد.

2- در روش دارویی به سراغ خانواده ای از داروها باید برویم که بتوانند میزان کلسترول خون را کاهش بدهند. تنها دسته ی دارویی که اثرات فوق العاده قوی بر میزان کلسترول خون دارند، داروهای خانواده ی استاتین ها هستند. از مهم ترین داروهای این دسته می توان به روزوواستاتین و اتورواستاتین اشاره کرد که در مقیاس وسیع در حال استفاده هستند و جز در برخی بیماران که به دردهای عضلانی منجر می شوند، در بیش تر بیماران عارضه ی مهمی ندارند و بسیار داروهای ایمنی هستند.

مشخصات بیماری توده قلبی چیست

درمان چربی خون 230 تا چه زمانی باید ادامه پیدا کند؟

معمولا درمان کلسترول بالای 200 حداقل باید به مدت سه ماه ادامه یابد و در این مدت هم دارو تجویز شود و هم فرد روش های غیردارویی را استفاده کند. بعد از سه ماه برای بررسی اثربخشی روش های دارویی استفاده شده، باید فرد مبتلا مجدد آزمایش دهد.

در این مرحله اگر کاهش قابل قبولی در کلسترول رخ داده باشد معمولا می توان دارو را قطع کرد ولی باید روش های غیردارویی ادامه پیدا کنند. اگر هم کاهش اتفاق افتاده مناسب نباشد که باید دارو به میزان بیش تری تجویز شود تا سطح کلسترول به میزان قابل قبولی برسد.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

2.6/5 - (5 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر