دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

بهترین داروهای روماتیسم قلبی در بزرگسالان

عامل بیماری روماتیسم قلبی بزرگسالان ، یک نوع عفونت تنفسی در دوران کودکی است به نام استرپتوکوک. این باکتری که شایع ترین عامل گلودرد و تب در کودکان و بزرگسالان است، می تواند باعث شود بدن اشتباهی به بافت های خودش آسیب بزند و به دنبال آن دریچه ی قلبی در طول زمان دچار تنگی شود. به همین خاطر است که از پنی سیلین امروزه برای درمان عفونت های کودکی استفاده می شود. استفاده از این دارو تا میزان زیادی از بروز روماتیسم قلبی جلوگیری می کند.

داروهای روماتیسم قلبی

چرا از داروهای روماتیسم قلبی استفاده میکنیم؟ هدف ما، درمان، از بین بردن باکتری ها، تسکین علائم، کنترل التهاب و جلوگیری از عود تب روماتیسمی است است. آنتی بیوتیک هایی مانند: پنی سیلین ممکن است برای از بین بردن باکتری های باقی مانده در بدن تجویز شود. گاهی برای جلوگیری از عود، آنتی بیوتیک های بیشتری تجویز می شود. این ممکن است برای ۵ تا ۱۰ سال ادامه یابد، البته این عدد بسته به سن فرد و اینکه آیا قلب تحت تاثیر قرار گرفته است یا خیر متغییر است.

چرا استفاده از داروهای روماتیسم قلبی ضروری است؟ برای جلوگیری از التهاب مکرر قلب، مصرف آنتی بیوتیک هایی که مانع عود دوباره بیماری بشوند ضروری است. حذف تمام آثار باکتری استرپتوکوک بسیار مهم است، زیرا هر باکتری باقیمانده می تواند منجر به عود دوباره تب روماتیسمی و آسیب قلبی شود.

داروهای ضد التهابی:

به عنوان مثال، ناپروکسن ممکن است به کاهش درد، التهاب و تب کمک کند.

کورتیکواستروئیدها:

اگر بیمار به داروهای ضد التهابی خط اول پاسخ ندهد یا التهاب قلب وجود داشته باشد، ممکن است پردنیزولون تجویز شود.

آسپرین:

معمولاً برای کودکان زیر ۱۶ سال به دلیل خطر ابتلا به سندرم ری که می تواند باعث آسیب کبدی و مغزی و حتی مرگ شود، این دارو برای کودکان زیر ۱۶ سال توصیه نمی شود، اما معمولاً در موارد RA استثنا قائل می شود زیرا فواید آن بیشتر از خطرات.

داروهای ضد تشنج:

این داروها می توانند علائم شدید بیماری را درمان کنند. به عنوان مثال می توان به اسید والپروئیک (دپاکن یا استاوزور)، کاربامازپین (کارباترول یا اکترو)، هالوپریدول (هالدول) و ریسپریدون منبع معتبر (ریسپردال) اشاره کرد.

درمان روماتیسم قلبی

آیا روماتیسم قلبی باعث مرگ میشود؟

این بیماری به خودی خود کشنده نیست، اما اگر به موقع درمان نشود می تواند به تنگی های دریچه ای شدید منجر شود(علائم پرولاپس دریچه میترال در زنان). تنگی شدید دریچه ای نیز در صورت درمان نشدن به نارسایی قلبی(علائم نارسایی قلبی خفیف) منجر می گردد. به طور کل احتمال رسیدن بیمار به این مرحله امروزه و با گسترش وضعیت بهداشت و سلامت نادر است. بنابراین احتمال مرگ در اثر این بیماری بسیار اندک می باشد.

آیا روماتیسم قلبی درمان قطعی دارد؟

هیچ درمانی برای بیماری روماتیسمی قلب وجود ندارد و آسیب به دریچه های قلب دائمی است. بیماران مبتلا به بیماری شدید روماتیسمی قلب اغلب نیاز به جراحی برای تعویض یا ترمیم دریچه یا دریچه های آسیب دیده دارند.

بهترین درمان روماتیسم قلبی

 از آنجایی که روماتیسم قلبی بیماری است که درمان قطعی ندارد، بهترین راه برای درمان داروهایی است که پزشک شما تجویز میکند. اگر در مرحله ای باشید که دارو بتواند بیماری شما را کنترل کند احتمالا باید تحت عمل جراحی دریچه قلب قرار بگیرید.

علائم روماتیسم قلبی در کودکان 

معمولا این بیماری در کودکان علامتی ندارد زیرا آسیب قلب و کلسیمی شدن دریچه نیازمند گذر زمان است اما در برخی کودکان که این اتفاق رخ می دهد علایمی نظیر تنگی نفس و خستگی زودرس و شنیده شدن صدای اضافه در قلب ممکن است گزارش شود. تب از علل کمتر شایع بیماری است. برخی کودکان نیز به طور نادر ممکن است دچار برخی ضایعات پوستی یا حتی بیماری های اختلال حرکتی نیز بشوند. البته این موارد بسیار نادر هستند.

روماتیسم قلبی در بزرگسالان

شایع ترین علامت روماتیسم قلبی بزرگسالان، مربوط به آسیب دریچه های قلبی و در راس آنها میترال و سپس آئورت است. این بیماران دچار تنگی دریچه به دنبال رسوب کلسیم و سفت شدن بافت دریچه ای می شوند که این حالت به بروز تنگی نفس به هنگام فعالیت می گردد. هم چنین برخی از این بیماران ممکن است دچار عفونت های دریچه ای یا آندوکاردیت بشوند.

جراحی روماتیسم قلبی

درمان روماتیسم قلبی در بزرگسالان و کودکان

درمان این بیماری در کودکان نسبتا ساده تر است. در این بیماران معمولا استفاده از داروهای ضدالتهاب نظیر آسپرین برای دوره ای کوتاه و هم چنین استفاده از پنی سیلین برای ریشه کن کردن عفونت اولیه ضروری است. در بزرگسالان اما معمولا زمانی بیماری تشخیص داده می شود که اصطلاحا کار از کار گذشته باشد و دریچه دچار تنگی غیرقابل برگشت شده باشد. در این افراد درمان بیمار با کمک روش های جراحی باید صورت گیرد.

داروهای روماتیسم قلبی شامل چه مواردی است؟

درمان آنتی بیوتیکی به شدت میزان بروز و مرگ و میر تب روماتیسمی و بیماری روماتیسمی قلبی را کاهش می دهد. برای کاهش التهاب، آسپرین، استروئیدها یا داروهای غیر استروئیدی ممکن است تجویز شود.

تشخیص روماتیسم قلبی

تشخیص بیماری روماتیم قلبی با انجام معاینه توست پزشک انجام می شود. در مرحله ی بعد ممکن است، آزمایش‌هایی  برای شما تجویز بشود. این آزمایش ها شامل:

اکوکاردیوگرام (اکو) است.

اکو تخصصی قلب چیست؟ در این آزمایش از امواج صوتی برای بررسی حفره ها و دریچه های قلب استفاده می کند.

بهترین درمان روماتیسم قلبی

تب روماتیسمی چیست و چه علائمی دارد؟

تب روماتیسمی یک بیماری است که می تواند پس از عفونت با نوعی باکتری به نام استرپتوکوک گروه A (که معمولاً به عنوان GAS یا “استرپتوکوک A” شناخته می شود رخ دهد. این یک بیماری التهابی است که بسیاری از قسمت های بدن به ویژه قلب، مفاصل، مغز و پوست را درگیر می کند.

علائم تب روماتیسمی چیست؟

علائم و نشانه های تب روماتیسمی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

درمان روماتیسم قلبی در بزرگسالان با عمل

محققان دانشگاه کیپ تاون در آفریقای جنوبی موفق به ساخت دستگاهی برای تعویض یا ترمیم دریچه آئورت در بیماران مبتلا به روماتیسم قلبی شدند که نسبت به روش های درمان کنونی بسیار ساده، کم هزینه و غیرتهاجمی تر است. به گزارش ساینس دیلی، در این روش که TAVI نام دارد، برخلاف روش های مشابه نیازی به توقف جریان خون نیست و دستگاه بدون نیاز به تجهیزات تصویربرداری پیچیده در محل موردنظر قرار می گیرد و دریچه آئورت را ترمیم یا تعویض می کند. در این روش با کمترین هزینه دریچه های قلب با استفاده از یک کاتتر تعویض یا ترمیم می شوند و دیگر نیاز به عمل جراحی باز نیست. استفاده از نمونه اولیه این دستگاه در گوسفند، موفقیت آمیز گزارش شده است.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟