دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

چگونه تری گلیسیرید خون را پایین بیاوریم؟

قرص تلمیزارتان، یک مسدود کننده ی گیرنده ی آنژیوتانسین ۲ است که به عنوان ARB نیز شناخته می شود. این دارو، فشار خون بالا( برای درمان فشارخون بالا ابتدا به کلینیک فوق تخصص فشار خون مراجعه کنید) را درمان می کند و همچنین ممکن است برای پایین آوردن احتمال سکته یا حمله ی قلبی استفاده شود. این دارو ممکن است به دلایل دیگری نیز استفاده شود؛ اگر سؤالی دارید از پزشک یا داروساز خود بپرسید. نام تجاری معمول این دارو، میکاردیس می باشد.

عکس قرص تلمیزارتان

موارد احتیاط قبل از مصرف تلمیزاتان

قبل از مصرف این دارو به  پزشک خود چه چیزی باید بگویم؟ اگر شرایط یا مشکلات زیر را دارید به پزشک خود اطلاع دهید:

نحوه ی مصرف قرص تلمیزارتان

داروی تلمیزارتان باید از طریق دهان مصرف شود. این دارو را طبق برچسب روی جعبه در ساعت مشخصی از روز مصرف کنید. شما می توانید آن را همراه با غذا یا با معده ی خالی مصرف کنید. اگر این دارو معده ی شما را ناراحت می کند آن را با غذا میل کنید. به مصرف این دارو ادامه دهید مگر اینکه پزشک به شما توصیه کند آن را قطع کنید. در مورد مصرف این دارو توسط کودکان با پزشک خود صحبت کنید، ممکن است به مراقبت های خاصی نیاز باشد. 

اُوردوز یا مصرف بیش از حد: اگر فکر می کنید این دارو را بیش از حد مجاز مصرف کرده اید، فوراً با مرکز کنترل سموم یا اورژانس تماس بگیرید.

فراموش کردن یک دوز دارو

اگر یک دوز مصرف دارو را فراموش کنم، چه کاری باید انجام دهم؟ اگر یک دوز دارو را فراموش کردید، به محض یادآوری آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی باشد، فقط همان دوز را مصرف کنید. و از مصرف بیش از حد و خوردن دو قرص به خاطر فراموش کردن یک دوز جدا خود داری کنید.

قرص برای فشارخون

تداخل دارویی تلمیزارتان

چه داروهایی ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند؟داروهایی مانند:

این فهرست ممکن است تمام تداخل های احتمالی را در برنگیرد. فهرستی از تمام داروهای مصرفی خود از جمله داروهای گیاهی، داروهای غیرتجویزی یا مکمل های تغذیه ای خود را در اختیار پزشک خود قرار دهید. همچنین در صورت سیگار کشیدن، نوشیدن الکل یا مصرف مواد مخدر به پزشک خود اطلاع دهید. برخی از این مواد ممکن است با داروی شما تداخل ایجاد کنند.

به هنگام مصرف این دارو، مراقب چه مواردی باید باشم؟

برای چکاپ های منظم با پزشک خود ملاقات کنید. طبق توصیه پزشک فشار خون خود را چک کنید. از پزشک خود بپرسید فشار خون شما باید چه مقداری باشد. همچنین از او بپرسید چه زمانی باید دوباره برای معاینه مراجعه کنید. خانم ها اگر قصد بارداری دارند یا فکر می کنند ممکن است باردار باشند باید به پزشک خود اطلاع دهند. زیرا احتمال عوارض جانبی جدی و یا آسیب به جنین به ویژه در دو یا سه ماه اول وجود دارد. برای اطلاعات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.

با مصرف این دارو ممکن است دچار سرگیجه شوید. تا زمانی که نمی دانید این دارو چه تأثیری روی شما دارد، از رانندگی، استفاده از ماشین آلات و یا هرکار دیگری که نیاز به هوشیاری ذهنی دارد، پرهیز کنید. از به سرعت ایستادن یا نشستن خودداری کنید، مخصوصاً اگر سن بالایی دارید. این کار احتمال سرگیجه یا غش را کاهش می دهد. از نوشیدن الکل خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث گیجی بیشتر شما شود. از مصرف جایگزین های نمک خودداری کنید، مگر اینکه پزشک توصیه ی دیگری داشته باشد. به هنگام مصرف این دارو بدون مشورت با پزشک، برای سرفه، سرماخوردگی یا درد خود درمانی نکنید. برخی از داروها ممکن است فشار خون شما را افزایش دهند.

عوارض جانبی قرص تلمیزارتان

عوارض جانبی تلمیزارتان

با مصرف این دارو ممکن است دچار چه عوارض جانبی شوم؟
به محض مشاهده ی عوارض جانبی زیر به پزشک خود اطلاع دهید:

عوارض جانبی زیر معمولاً نیاز به مراقبت پزشکی ندارند، اما در صورت ادامه یا مشکل ساز شدن آنها به پزشک یا مراقب سلامت گزارش دهید:

این فهرست ممکن است تمام عوارض جانبی احتمالی را در بر نگیرد. برای توصیه های پزشکی در مورد عوارض جانبی با پزشک تماس بگیرید. شما می توانید عوارض جانبی را به سازمان غذا و دارو گزارش کنید.

نحوه صحیح نگهداری از دارو

داروی تلمیزارتان را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی و در دمای اتاق بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. این دارو را تا زمانی که آماده مصرف آن شوید، در بسته بندی اصلی نگهداری کنید. بعد از تاریخ انقضاء، داروهای مصرف نشده را دور بریزید.

۴/۵ - (۵۰ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟