ضربان قلب سریع یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (PSVT)

many-times-heart-beat-day_55e78b7fbeb0bff6تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (PSVT) دوره ای از ضربان قلب سریع است که در یک بخشی از قلب، از بالای بطن ها شروع می شود. حمله ای به معنی ناگهانی می باشد.

تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای به طور کلی تهدید کننده حیات نمی باشد ولی اگر سایر اختلالات قلبی وجود داشته باشد، می تواند به نارسایی احتقانی قلب یا آنژین منجر شود.

علت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

به طور معمول، حفره قلب (دهلیز و بطن) به شیوه ای هماهنگ انقباض می یابد. انقباضات توسط یک سیگنال الکتریکی ، در منطقه ای از قلب به نام گره سینوسی-آغاز می شود (همچنین گره سینوسی و یا گره SA نامیده می گردد). سیگنال از طریق حفره های بالایی قلب (دهلیز) حرکت می کند و دهلیز شروع به انقباض می کند. سپس این سیگنال به طرف پایین قلب حرکت کرده و به حفره های پایینی (بطن) پیام انقباض را منتقل می کند.

ضربان سریع قلب از PSVT ممکن است با اتفاقاتی شروع شود که در مناطقی از قسمت بالای حفره های پایینی قلب (بطن ها) رخ می دهد.

تعدادی از علل خاص تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای وجود دارد که می تواند زمانی که دوز داروهای قلبی مانند دیژیتالین بسیار بالا می رود اینحالت توسعه یابد. همچنین می تواند با یک بیماری شناخته شده به نام سندرم ولف پارکینسون وایت رخ دهد که اغلب در افراد جوان و نوزادان دیده می شود.

موارد زیر احتمال تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را افزایش می دهند:

– مصرف الکل

– استفاده از کافئین

– مصرف مواد مخدر

– سیگار کشیدن

علایم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

علائم ضربان قلب سریع اغلب به طور ناگهانی شروع و متوقف می شوند. آنها می توانند برای چند دقیقه یا چند ساعت طول بکشند. علائم تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای عبارتند از:

-اضطراب

-تنگی قفسه سینه

-تپش قلب (احساس تپش قلب)، اغلب با سرعت بالا و یا نامنظم

-نبض سریع

-تنگی نفس

سایر علائمی که می تواند با این شرایط رخ دهد عبارتند از:

  • سرگیجه
  • غش کردن

روش های تشخیص تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

معاینه فیزیکی در طول یک دوره PSVT یک ضربان قلب سریع نشان خواهد داد. همچنین ممکن است پالس قوی در گردنتان را هم نشان دهد. ضربان قلب ممکن است بیش از ۱۰۰ و حتی بیش از ۲۵۰ ضربه در دقیقه (BPM) باشد و در کودکان به ضربان قلب بسیار بالا منجر می شود. ممکن است نشانه ای از گردش خون ضعیف مانند سبکی سر وجود داشته باشد. بین حملات تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای، ضربان قلب طبیعی است (۶۰ تا ۱۰۰ ضربه در دقیقه).

در طول نوار قلبی علایم، تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای را نشان می دهند. یک مطالعه الکتروفیزیولوژی (EPS) ممکن است برای تشخیص دقیق و جهت پیدا کردن بهترین درمان مورد نیاز باشد.

از آنجا که تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای گهگاه رخ می دهد، برای تشخیص آن افراد ممکن است نیاز به پوشیدن یک هولتر مانیتورینگ ۲۴ ساعته داشته باشند و برای مدت زمان طولانی تر، نوار دیگری از دستگاه ثبت ریتم ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.

درمان تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای

اگر تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای تنها یک بار رخ دهد و شما علائم و یا سایر مشکلات قلبی نداشته باشید ممکن است نیازی به درمان نداشته باشید. شما می توانید تکنیک های زیر را برای قطع ضربان قلب سریع در طول یک دوره تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای امتحان کنید:

۱- مانور والسالوا: حبس نفس در هنگام انجام ورزش های قدرتی از جمله بدنسازی و وزنه برداری باعث ایجاد این پدیده می شود. برای این کار، تا جایی که می‌توانید نفس خود را نگه دارید.

۲- در حالی که نشسته اید با خم کردن قسمت بالای بدن تان به سمت جلو سرفه کنید .

۳- آب یخ بر روی صورت خود بپاشید.

به یاد داشته باشید که شما باید از سیگار کشیدن، مصرف کافئین، الکل، و مواد مخدر اجتناب کنید. درمان اورژانسی برای به حالت عادی برگرداندن سرعت ضربان قلب شامل موارد زیر است:

  • شوک قلبی ( کاردیوورژن )، با استفاده از شوک الکتریکی
  • تزریق داروهای ورید

درمان طولانی مدت تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای مکرر

۱- فرسایش قلبی یا ابلیشن روشی است که برای از بین بردن مناطق کوچک در قلب تان که ممکن است باعث تند شدن ضربان قلب شده است، استفاده می شود. در حال حاضر درمان انتخابی برای تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای همین روش است.

۲- داروهای روزانه برای جلوگیری از تکرار دوره

۳- ضربان ساز یا پیس میکر به منظور برطرف کردن ضربان قلب سریع (در مواقعی که کودکان مبتلا به PSVT به هر درمان دیگری پاسخ ندهند، این روش مورد استفاده قرار می گیرد)

۴- جراحی برای تغییر مسیری در قلب که سیگنال های الکتریکی را ارسال می کند. این مورد ممکن است زمانی توصیه شود که افراد به جراحی های دیگر قلبی نیاز داشته باشند.

چه زمانی به یک متخصص پزشکی مراجعه کنیم؟

در صورت ابتلا هر یک از شرایط زیر به اورژانس یا پزشک مراجعه کنید:

-شما یک احساس ضربان قلب سریع داشته و علائم شما درطی چند دقیقه به پایان می رسند.

-اگر شما دارای سابقه تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای هستید و این دوره ها با مانور والسالوا و یا با سرفه بر طرف نمی شود.

-شما علائم دیگری با سریع شدن ضربان قلب داشته باشید.

-علایم اغلب باز می گردند.

-علایم جدیدی ظاهر گردد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی در تهران

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

ضربان قلب سریع یا تاکی کاردی فوق بطنی حمله ای (PSVT)
3 (60%) 2 رایs

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

برای ثبت پرسش خود از دکتر می توانید از این قسمت استفاده کنید.پاسخ شما تا 5روز از طریق پیامک و ایمیل اطلاع رسانی خواهد شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید.
© همیارسیستم
  • تصویر کاربرShiva پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 3 روز پیش) مشاهده پرسش
    سلام من مدتی است که با تپش قلب درگیرم حتی در زمان استراحت،جدیدا همراه تپش قلب درد قلب میگیرم،در موقع پیاده روی تند درد قلب میگیرم و گاهی مچ پای چپ ام هم ورم میکند
    1. تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفیپنجشنبه ۲۶ اردیبهشت ۹۸( 3 روز پیش)

      سلام

      ممکنه نارسایی قلب باشه

      باید مراجعه کنید

  • تصویر کاربرعلی دوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 6 روز پیش) مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر
    یکی فامیل های ما 30 سال است سیگار می کشد ولی به قول خودش تو ریه نمی دهد به اصلاح عام چوس دود می کند
    و خودش می گوید علت که هیچیم نشده سر همین چوس کردن است هم دوره های من ببینی سیگارداخل ریه کردن تقریباً زرتشون قمصور شده حتی ببینید پوست صورتم ماننند غیر سیگاری ها است
    آقای دکتر درست است چوس دود کردن سیگار ضرر ندارد
    1. تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفیدوشنبه ۲۳ اردیبهشت ۹۸( 6 روز پیش)

      سلام

      خیر

  • تصویر کاربراشرف یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 3 هفته پیش) مشاهده پرسش
    سلام
    من خانم 53 ساله هستم و آدم مضطربی ام و از سن 22 سالگی احساس ریزش در قلبم و تپش داشتم که به مرور زمان افزایش پیدا کرد تا جایی که حمله های شدید آریتمی (تاکی کاردی) بهم دست می داد و درد هم در سینه ام پدیدار شد به طوری که مجبور شدم 8 سال پیش عمل ابلیشن رو توسط آقای دکتر قربانی شریف انجام بدم و حالم خیلی بهتر شد و هر موقع احساس میکردم که دارم دچار تپش قلب می شم بعد چند دقیقه به حالت اول بر می گشتم و حمله بهم دست نمی داد تا اینکه بعد از 3 سال از عمل دوباره این حمله ها هر سه الی چهار ماه به سراغم آمد اما نه به شدت قبل و سیتی آنژیو انجام دادم اما مشکل واضحی توسط دکتر تشخیص داده نشد ولی امروز دچار حمله خیلی شدیدی شدم حتی شدیدتر از قبل از عمل ابلیشن و نوار قلبم هم به پیوست گذاشتم لطفا راهنماییم کنید که بعد از این قراره چه اتفاقی بیوفته؟ چه راه درمانی داره؟
    ضمنا من دارای بیماری دیابت نیز هستم و انسلین تزریق می کنم و داروهای زیر را مصرف می کنم:
    کونکور 10 میلی گرم
    لوزامیکس
    آتورواستاتین
    آسنترا
    آ.اس.آ 80
    زیپمت 50/1000
    دیابزید 30
    انسولین شبی 50 واحد
    سپاس فراوان
    1. تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفییکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 3 هفته پیش)

      سلام

      در درجه اول باید اضطراب با نراجعه به روانپزشک درمان  شه

      اگر علایم ادامه داشت باید جهت بستن هولتر و بررسی مجدد مراجعه کنید

  • تصویر کاربررضا یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 3 هفته پیش) مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر یک چهارم متورال معادل چند میل پروپرانول هست؟
    ایا این دارو ها حس دلشوره در قلب میارن؟
    1. تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفییکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 3 هفته پیش)

      سلام

      ۱۰ میلی

      میتونه

  • تصویر کاربردکتر یکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 3 هفته پیش) مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر/پدرم 86 سال سن داشت.از چند سال قبل دچار نارسایی قلب چپ و فشار خون بالا و آریتمی دید بود که با درمان حالت بهبود و ثبات نسبی پیدا کرد.داروهای مصرفی اش روزی 2 عدد قرص والسارتان 80 و 2 عدد کارودیلول 6/25 بود. البته حالت تنگی نفس هم در حالت استراحت و هم در زمان فعالیت شدید در موارد زیادی پیدا می کرد.حدود 2 هفته پیش دچار افزایش ضربان قلب و نامنظمی ضربان شد.علی رغم استفاده از یک عدد قرص کارودیلول اضافه بهبودی حاصل نشد.ما از یک عدد قرص پروپرانولول 40 برایش استفاده کردیم که بعد از 45 دقیقه نامنظمی و تعداد ضربان اندکی بهبود یافت مجددا برای بهبود بیشتر از 20 میلی پروپرانولول دیگر استفاده کردیم و پدرم مشغول استراحت شد.فشار خون هم 130/90 بود. حدود یک ساعت و نیم بعد پدرم دچار تنگی نفس شدید و خروج کف از دهان شد.بعد از انتقال به اورژانس بیمارستان دچار ایست قلبی شد که با سی پی آر برگشت.بعد به ای سی یو منتقل شد و طی بررسی های بعدی تشخیص ادم و عفونت شدید ریه داده شد.البته حدود 2 ماه قبل دچار انفلوانزای شدید هم شده بود.بعد از 12 روز بتدریج حالش رو به وخامت رفت و دچار پنومونی و سپتی سمی و شوک سپتیک و نهایتا مرگ شد.می خواستم سوال کنم آیا مصرف اون دوزاژ 60 میلی گرم پروپرانولول ممکنه منجر به این حالت شده باشه؟/با تشکر از شما
    1. تصویر کاربردکتر محمد حسین نجفییکشنبه ۸ اردیبهشت ۹۸( 3 هفته پیش)

      سلام

      احتنالا مشکلی بوده که ابتدا باعث اریتمی شده

      میتونه یه کم وضعیت رو بدتر کرده باشه ولی نه اینکه عامل اصلی بلشه

درحال دریافت اطلاعات
پرسش از دکتر