دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

آنژیوگرافی چیست؟

در عمل آنژیو قلب یا آنژیوگرافی، پزشک یک لوله پلاستیکی نازک و انعطاف پذیر را وارد رگ اصلی کرده و از طریق این لوله، ماده کنتراست را وارد جریان خون می کند. سپس با اشعه ایکس، عکس برداری از رگ های خونی صورت می گیرد. به عبارت دیگر در آنژیوگرافی قلب، به کمک ماده کنتراست (معروف به ماده حاجب حاوی ید) اطلاعاتی در مورد مشکلات عروق خونی مانند: تنگی، انسداد، التهاب، گشاد شدن غیر طبیعی و خونریزی در اختیار پزشک قرار می گیرد.

چه زمانی آنژیوگرافی لازم است؟

معمولاً بیماران با علائم بیماری عروق کرونر قلب (CHD) مانند درد قفسه سینه و یا فشار خون بالا که در سایر آزمایش های قلبی آنها مانند نوار قلب (ECG) یا عکس سی تی آنژیو، نشانه هایی از گرفتگی عروق باشد و یا پزشک به این مورد شک داشته باشد، کاندید انجام آنژیوگرافی خواهند شد تا موارد زیر بررسی شوند:

آنژیو قلب چقدر طول می کشد و آیا بیهوشی دارد؟

مدت زمان عمل آنژیو قلب در صورت نرمال بودن شرایط حدود ۳۰ دقیقه به طول می انجامد. اگر نیاز به استنت باشد حدود ۲ ساعت طول میکشد. آنژیوگرافی بدون انجام بیهوشی عمومی و با بی حسی موضعی در مچ دست و یا ناحیه پا انجام می شود. چنانچه بیمار استرس زیادی داشته باشد به کمک داروهایی حالت خواب آلودگی در وی ایجاد خواهند کرد.

آنژیوگرافی از طریق پا

در طول کاتتریزاسیون قلبی از طرق پا، یک لوله بلند، نازک و انعطاف پذیر به نام کاتتر از طریق کشاله ران یا بالای ران به سمت قلب هدایت می شود. این روش ممکن است برای بررسی دریچه های قلب یا نمونه گیری از خون یا عضله قلب نیز استفاده شود. در این روش بعد از اتمام کار از کیسه شن برای توقف خونریزی در محل کشاله ران استفاده می شود و دوران نقاهت طولانی تر است.  در ادامه فیلم آنژیوگرافی از کشاله ران نشان داده شده است.

آنژیوگرافی از دست

در عمل آنژیو قلب از راه دست همان مراحل قبل از طریق رگ روی مچ دست انجام می شود. در این روش برخلاف آنژیو از راه پا، بیمار بلافاصله پس از اتمام عمل قادر است راه برود و نیاز به تحمل وزن بالای کیسه شن نیست. از طرف دیگر شانس خونریزی از محل ورود کاتتر، در مقایسه با ران پا به مراتب کمتر است.

حتی انجام آنژیوپلاستی برای بیمار به مراتب آسانتر از شریان ران می باشد. چرا که بیمار سریعتر سر پا شده و نیازمند کیسه شن نمی باشد. در این روش، طول زمان عمل و میزان اشعه دریافتی پزشک و بیمار، کمتر است. توجه داشته باشید در مواردی که بیمار دچار انسداد عروق ناحیه لگنی و یا آئورت باشد، می بایست از طریق رادیال این عمل برای او انجام شود. در زیر فیلم عمل آنژیو توسط دکتر محمد حسین نجفی نشان داده شده است.

 

امادگی های قبل از عمل آنژیو قلب

معمولا برای پذیرش، از شب قبل بیماران در بخش آی سی یو بیمارستان بستری میشوند. شما می توانید شام بخورید ولی دیگر از زمان بستری نباید چیزی بخورید یا به عبارتی باید ناشتا باشید.

بستری شدن قبل از عمل آنزیو قلب

آنژیو قلب چگونه انجام میشود؟

ابتدا مچ دست راست شما با یک سرنگ دیابت که نوک بسیار باریکی دارد بی حس می شود. در آنژیوگرافی قلبی شما بیهوش نمی شوید و این کار از طریق بی حسی موضعی انجام می شود. در ۹۰ درصد مواقع مچ دست انتخاب می شود مگر اینکه به دلایلی پزشک مجبور شود که از طریق رگ کشاله ران برای شما انجام دهد.

فیلم آنژیوگرافی قلب با تفسیر آن

مدت بستری بعد از عمل آنژیو قلب چند روز است؟

مدت زمان بستری آنژیوگرافی حدود ۱ ساعت در بخش ویژه خواهد بود. پس از حدود ۳۰ دقیقه شما به بخش منتقل می شوید و اگر مشکل خاصی نداشته باشید تا ظهر مرخص خواهید شد. ممکن است پزشک از شما بخواهد تا شب قبل از عمل در بیمارستان بستری شوید.

مراقبت های بعد از عمل آنژیوگرافی

کافی شاپ بیمارستان نیکان سپید

آیا آنژیوگرافی قلب خطرناک است؟

در اکثر موارد عمل آنژیو قلب هیچ خطری برای بیمار ندارد و تنها ممکن است با برخی عوارض همراه باشد. 

در صورت بروز هر یک از علائم زیر در اولین فرصت به پزشک خود مراجعه کنید:

خطرات جدی عمل آنژیو قلب که بسیار نادر هستند عبارتند از:

  • آسیب کلیه به دلیل ماده تزریق ماده حاجب
  • حمله قلبی یا سکته مغزی
  • آسیب به رگ خونی و خونریزی داخلی
  • واکنش آلرژیک جدی به ماده حاجب (آنافیلاکسی) که باعث سرگیجه، مشکلات تنفسی یا از دست دادن هوشیاری می شود.

تصاویر آنژیوگرافی قلب

این تصاویر حین انجام عمل آنژیو قلب ثبت شده اند. پزشک به کمک تصاویر آنژیو می تواند در رابطه با ادامه درمان تصمیم گیری کند. اگر شدت گرفتگی در تصاویر آنژیوگرافی شدید باشد قطعا عمل قلب باز پیشنهاد خواهد شد ولی اگر گرفتگی متوسط باشد همانجا به کمک آنژیوپلاستی برای رگ های بسته ی قلب فنر یا استنت تعبیه خواهند کرد یا رگ های قلب مجددا باز شوند. گاهی اوقات نیز مشکل بسیار جزیی است و به کمک دارو روند کنترل و درمان آن پیش خواهد رفت.

در زیر تصویر آنژیوگرافی عروق کرونر نشان داده شده است. (الف) شریان کرونر چپ (LCA). (ب) شریان کرونری راست (RCA). (C) تنگی ناچیز در بخش مربوطه (فلش قرمز)  نشان داده شده است. (د) تنگی شدید تحریک شده در همان محل (فلش قرمز) پس از تجویز داخل کرونری ارگونووین آشکار می شود.

عکس آنژیوگرافی قلب

در تصویر زیر برای دیدن عروق کرونر، رنگ کنتراست خاصی از طریق کاتتر به داخل رگ های خونی تزریق می شود. با استفاده از اشعه ایکس ، تصاویری برای تشخیص محل و شدت انسداد گرفته می شود. در زیر تصویر آنژیوگرافی قلب با تنگی شدید ۹۰ درصد نشان داده شده است.

-متخصص قلب ممکن است انسدادهای کوچکی پیدا کند که به روش دیگری مانند آنژیوپلاستی نیاز نباشد و تنها با مصرف دارو یا ایجاد تغییراتی در سبک زندگی قابل درمان باشد. برای مثال، ممکن است نیاز داشته باشید بیشتر ورزش کنید یا غذاهای سالم تری بخورید.

-ممکن است انسدادهای بزرگتری داشته باشید که به درمان تهاجمی تری نیاز دارند. متخصص آنژیوگرافی ممکن است برای شما آنژیوپلاستی انجام دهد و یک استنت برای باز کردن شریان و باز نگه داشتن آن قرار دهد. آنها می توانند این کار را در طول عمل آنژیوگرافی شما انجام دهند و نیاز به عمل مجدد نیست.

-اگر میزان گرفتگی شدید باشد نیاز به عمل قلب باز است در این روش راهی برای راه یافتن جریان خون در اطراف ناحیه مسدود شده ایجاد می کنند.

سوالات شایع آنژیوگرافی

 اگر بیمار دچار سکته بشود برای جلوگیری از آسیب بیشتر انژیو انجام خواهد شد. آنژیوپلاستی یک روش جراحی برای باز کردن رگ هایی است که خون را به ماهیچه قلب شما می رسانند. این رگ های خونی به عنوان عروق کرونر نیز شناخته می شوند. پزشکان اغلب این روش را بلافاصله پس از حمله قلبی انجام می دهند. به این روش آنژیوپلاستی عروق کرونر از راه پوست یا مداخله کرونری از راه پوست نیز گفته می شود. در بسیاری از موارد، پزشکان پس از آنژیوپلاستی استنت عروق کرونر را قرار می دهند. استنت به جریان خون و تنگ شدن مجدد شریان کمک می کند.

طبق گفته انجمن آنژیوگرافی و مداخلات قلب و عروق، آنژیو بعد از سکته قلبی  برای درمان حمله قلبی جان انسان ها را نجات می دهد. عمل آنژیو قلب یک راه کارآمد برای جریان یافتن دوباره خون به قلب است. هرچه پزشک زودتر خون شما را بازیابی کند، آسیب کمتری به عضله قلب وارد خواهد شد. آنژیوپلاستی همچنین درد قفسه سینه را تسکین می دهد و ممکن است از تنگی نفس و سایر علائم مرتبط با حمله قلبی جلوگیری کند. 

آنژیوگرافی از راه دست به دلیل عوارض کمتر و مراقبت های سبک تر بعد از عمل قطعا از روش آنژیو پا بهتر است.

روش آنژیوگرافی برای بررسی رگ های قلب و  دیدن میزان گرفتگی احتمالی آنها انجام می شود در حالی که در آنژیوپلاستی به کمک یک فنر یا استنت گرفتگی رگ برطرف و باز می شود.

۴.۵/۵ - (۶۸ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟