دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

عوارض آنژیوگرافی از دست چیست؟

عوارض آنژیوگرافی از دست معمولاً کمتر از ۱٪ و خطر مرگ و میر ۰.۰۵٪ برای اقدامات تشخیصی است.  برای هر بیمار، میزان عوارض به عوامل متعددی بستگی دارد و به شرایط جسمی بیمار، آناتومی عروق، تظاهرات بالینی و تجربه پزشک متخصص آنژیوگرافی بستگی دارد.

۱-هماتوم

عوارض جانبی جزئی شامل مقدار کمی خونریزی یا کبودی در محل انجام آنژیوگرافی و یا تشکیل یک هماتوم کوچک است. هماتوم مجموعه ای از خون لخته شده در خارج از شریان است. هماتوم ها معمولا کوچک هستند و نیازی به درمان خاصی ندارند. آنها در کمتر از ۳ درصد از بیماران رخ می دهند. بروز این عارضه در روش آنژیوگرافی از راه دست به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

۲- آسیب عروقی

آسیب به دیواره شریان می تواند در هنگام وارد کردن و/یا فشار دادن کاتتر به داخل رگ، رخ دهد. عوارض جدی که منجر به بستری شدن در بیمارستان، جراحی یا سایر مداخلات تهاجمی یا بستری مجدد در بیمارستان شود، نادر است.

آنژیوگرافی از راه دست

۳- عوارض ماده کنتراست

ماده ی کنتراست که برای دیدن رگهای قلب به درون رگ تزریق می شود، می تواند منجر به نارسایی موقت یا دائمی کلیه شود. این مورد معمولاً در بیمارانی رخ می دهد که نارسایی کلیوی و یا بیماری مانند دیابت دارند. در صورت ابتلا به بیماری های زمینه ای حتما به پزشک متخصص آنژیوگرافی اطلاع دهید.

برخی از افراد نیز به مواد حاجب حساسیت دارند. معمولاً این نوع آلرژی خفیف است و شایع‌ترین علائم آن جوش یا کهیر است که به سرعت از بین می‌رود. تقریباً ۱ در ۴۰۰۰ واکنش جدی تری مانند آسم شدید یا تورم راه هوایی خواهد داشت و ممکن است نیاز به داروی داخل وریدی و مراقبت های بیشتری باشد. باشد. واکنش شدید (آنافیلاکتیک) که منجر به مرگ می شود بسیار نادر است و بین ۱ در ۱۰۰۰۰۰ و ۱ در ۱۴۰۰۰۰ بر اثر تجویز ماده حاجب رخ می دهد.

۴/۵ - (۱ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟