دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

آنژیو بعد از سکته قلبی

چرا آنژیو بعد از سکته قلبی انجام می شود؟ در اصل آنژیو روشی برای باز کردن عروق است که، برای جلوگیری از سکته و انسداد عروق انجام می شود. اما اگر بیمار دچار سکته بشود برای جلوگیری از آسیب بیشتر انژیو انجام خواهد شد. آنژیوپلاستی یک روش جراحی برای باز کردن رگ هایی است که خون را به ماهیچه قلب شما می رسانند. این رگ های خونی به عنوان عروق کرونر نیز شناخته می شوند. پزشکان اغلب این روش را بلافاصله پس از حمله قلبی انجام می دهند. به این روش آنژیوپلاستی عروق کرونر از راه پوست یا مداخله کرونری از راه پوست نیز گفته می شود. در بسیاری از موارد، پزشکان پس از آنژیوپلاستی استنت عروق کرونر را قرار می دهند. استنت به جریان خون و تنگ شدن مجدد شریان کمک می کند.

انجام آنژیو بعد از سکته قلبی خصوصا در اولین ساعات پس از حمله قلبی ممکن است خطر عوارض را کاهش دهد. زمان در این لحظات می تواند بسیار مهم باشد. هر چه سریعتر درمان بشوید، خطر نارسایی قلبی، سایر عوارض و مانند: مرگ کمتر می شود. راه های درمان حمله قلبی در خانه و جلوگیر از حمله ی قلبی را بدانید.

استند گذاری بعد از سکته قلبی

آنژیو گرافی بعد از سکته قلبی

آنژیو گرافی که روشی است برای دیدن گرفتگی های عروق شما معمولا قبل از آنژیو پلاستی انجام می شود تا نقشه ی راه پزشک باشد. پزشک شما با انجام آنژیوگرافی متوجه میزانن گرفتگی عروق خواهد شد و بعد از آن به انجام آنژیوپلاستی میپردازد.

آنژیوپلاستی بعد از سکته قلبی چگونه انجام می شود؟

متخصصین معمولاً این روش را زمانی انجام می دهند که شما تحت بی حسی  یا بیهوشی هستید. ابتدا برشی در بازو یا کشاله ران شما ایجاد می کنند. سپس یک کاتتر با یک بالون بادی کوچک در انتهای آن وارد شریان شما می کنند. با استفاده از اشعه ایکس، ویدئو، و رنگ های مخصوص، پزشک کاتتر را به داخل شریان کرونر مسدود شده هدایت می کند. هنگامی که بالون در موقعیت خود قرار گرفت، بالن باد می شود تا رگ گشاد شود و خون بتواند جریان پیدا کند.

 رسوبات درون رگ به دیواره شریان فشار داده می شوند.با انجام این کار، این راه را برای جریان خون باز می کند. در برخی موارد، کاتتر به یک شبکه فولادی ضد زنگ به نام استنت نیز مجهز است. استنت برای باز نگه داشتن رگ خونی استفاده می شود. پس از تخلیه و برداشتن بادکنک می تواند در جای خود باقی بماند. هنگامی که بالون خارج شد، پزشک می تواند کاتتر را نیز خارج کند. این روش ممکن است نیم ساعت تا چند ساعت طول بکشد.

مزایای آنژیو بعد از حمله قلبی چیست؟

طبق گفته انجمن آنژیوگرافی و مداخلات قلب و عروق، آنژیو بعد از سکته قلبی  برای درمان حمله قلبی جان انسان ها را نجات می دهد. عمل آنژیو قلب یک راه کارآمد برای جریان یافتن دوباره خون به قلب است. هرچه پزشک زودتر خون شما را بازیابی کند، آسیب کمتری به عضله قلب وارد خواهد شد. آنژیوپلاستی همچنین درد قفسه سینه را تسکین می دهد و ممکن است از تنگی نفس و سایر علائم مرتبط با حمله قلبی جلوگیری کند. 

 آنژیوپلاستی همچنین ممکن است احتمال نیاز به  عمل قلب باز که عملی، تهاجمی تر است را کاهش دهد،این عمل به زمان بهبود بیشتری نیاز دارد. یکی دیگر از مزایای آنژیو بعد از سکته قلبی این است که، از احتمال وقوع مجدد سکته قلبی جلوگیری میکند. همچنین ممکن است شانس زنده ماندن شما را بیشتر از داروهایی که لخته های خون را تجزیه می کنند افزایش دهد.

خطرات آنژیو بعد از سکته قلبی

تمام اقدامات پزشکی با میزان مشخصی از خطر و ریسک همراه هستند. درست مانند بسیاری از انواع دیگر روش های تهاجمی، ممکن است بدن واکنش نشان بدهد به مواد موردی کهدر حین آنژیو بعد از سکته قلبی استفاده می شوند. برخی دیگر از خطرات عبارتند از:

خطرات آنژیو بعد از سکته

در کل باید بدانید که خطرات آنژیوپلاستی اورژانسی یعنی آنژیو بعد از سکته قلبی بیشتر از آنژیوپلاستی انجام شده در شرایط مختلف است.

انسداد مجدد عروق بعد از سکته قلبی

آنژیوپلاستی درمانی برای انسداد عروق نیست. در برخی موارد، اگر پلاک دوباره در شریان یا در استنتی که قبلاً گذاشته شده است، دوباره باریک شود، شریان‌ها می‌توانند دوباره باریک شوند. به این حالت تنگی مجدد می گویند.در همچین مواقعی ممکن است تعویض استنت قلب انجام بشود. زمانی که پزشک از استنت استفاده نمی کند، خطر تنگی مجدد بیشتر است.بعد از عمل پس از حمله قلبی، پزشک نحوه حفظ یک سبک زندگی سالم برای قلب را توضیح می دهد. همیشه داروهای خود را طبق دستور پزشک مصرف کنید. اگر سیگاری هستید، اکنون زمان آن است که آن را ترک کنید.برای ترک سیگار به چه دکتری مراجعه کنیم؟برای ترک سیگار، میتوانید به دکتر قلب مراجعه کنید. خوردن یک رژیم غذایی متعادل و ورزش هر روز ممکن است به کاهش فشار خون و سطح کلسترول خون شما کمک کند. انتخاب سبک زندگی سالم نیز ممکن است شانس شما را برای حمله قلبی دیگر کاهش دهد.

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟