دکتر محمد حسین نجفی

غذاها و نوشیدنی های زیادی وجود دارد که ضربان قلب را افزایش می دهند. شما حتی ممکن است بعد از مصرف این محصولات، تپش قلب و دیگر علائم قلبی را تجربه کنید. در اکثر موارد، چنین عوارضی به سرعت رفع می شوند، اما باید در مورد مصرف زیاد این مواد غذایی مراقب باشید، معمولاً غذاهای اندکی می توانند ضربان قلب را افزایش دهند، به ویژه اگر آنها را به مقدار زیاد مصرف کنید.  خوراکی هایی که ضربان قلب را افزایش می دهند شامل: شکلات، محصولات کافئین دار و گلوتامات مونوسدیم می شوند.

بالا بردن ضربان قلب

ارتباط بین سلامت قلب و رژیم غذایی

یک ضربان قلب در حال استراحت طبیعی بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه می باشد. گرچه، یک ضربان قلب سالم می تواند کمتر نیز باشد. برای مثال، یک ورزشکار سالم ممکن است ضربان قلبی نزدیک به 40 ضربان در دقیقه داشته باشد. ضربان قلب می تواند، بسته به عوامل مختلفی مانند: سن، سلامت قلبی عروقی، وضعیت ذهنی، تناسب اندام، اندازه ی بدن و داروهای مصرفی متفاوت باشد. حتی عوامل خارجی مانند دمای هوا می توانند روی ضربان قلب شما تأثیر بگذارند. غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید نیز می توانند روی سلامت قلبی عروقی شما تأثیر بگذارند. 

مصرف زیاد کافئین، شکلات و الکل همگی علل احتمالی تپش قلب هستند. مونوسدیم گلوتامات نیز یکی از علل احتمالی تپش قلب می باشد. غذاهایی که باعث تپش قلب می شوند، اغلب همان غذاهایی هستند که ضربان قلب را افزایش می دهند. زمانی که ضربان قلب شما بیش از حد افزایش پیدا می کند، تاکی کاردی رخ می دهد. تاکی کاردی می تواند طبیعی باشد، اما در سایر موارد می تواند موجب بروز مشکلات مختلفی شود. این مشکلات شامل: سرگیجه، درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی و غش می شوند. اگر شما به طور منظم تاکی کاردی را تجربه می کنید، پزشک ممکن است از شما بخواهد تغذیه یا سبک زندگی خود را اصلاح کنید تا علائمتان کاهش پیدا کنند.

قهوه برای بالا بردن ضربان قلب

نوشیدنی هایی لازم برای بالا بردن ضربان قلب

غذاها و نوشیدنی های حاوی کافئین، ممکن است عوارض جانبی زیادی داشته باشند. قهوه، چای، نوشیدنی های انرژی زا یا سایر محصولات کافئین دار همگی نوشیدنی هایی هستند که ممکن است ضربان قلب را افزایش دهند. این نوشیدنی ها همچنین ممکن است موجب عوارض جانبی دیگری همچون سردرد، حالت تهوع و اضطراب شوند. همانطور که گفته شد، مصرف کافئین متوسط که حدود 400 میلی گرم در روز است معمولاً چنین عوارضی را به وجود نمی آورد. حدود دو تا سه فنجان قهوه در روز مشکلی ایجاد نمی کند و حتی می تواند مفید باشد. مقادیر کافئین زیر به طور تقریبی در یک فنجان 8 اونسی از نوشیدنی های زیر وجود دارند:

این مقادیر به این معنا هستند که فقط دو فنجان قهوه ی دمی می تواند از مقدار مجاز کافئین توصیه شده در روز فراتر رود، در حالیکه بیشتر از 5 فنجان چای هنوز هم در محدوده ی میانگین مصرف کافئین قرار دارد. گرچه، این مقادیر همچنین به این معنا هستند افرادی که بعد از مصرف کافئین، عوارض قلبی عروقی را تجربه می کنند ممکن است به حذف محصولات کافئین دار از برنامه ی غذایی خود نیاز نداشته باشند. راه حل این مشکل ممکن است به سادگی مصرف محصولات دیگری مانند: قهوه ی فوری به جای قهوه دمی باشد.

شکلات برای بالا بردن ضربان قلب

غذاهایی که ضربان قلب را افزایش می دهند

با اینکه شکلات ممکن است در نوشیدنی ها و دسرها نیز موجود باشد، اما هنوز حاوی کافئین است. شکلات در مقادیر کم می تواند به تعدیل سیستم ایمنی و قلبی عروقی کمک کند. معمولاً تأثیر شکلات روی سلامت قلب فقط مثبت است، زیرا حاوی انواع آنتی اکسیدان های مفید می باشد. گرچه، مصرف بیش از حد شکلات می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود. این مشکلات قلبی عروقی به علت مقدارکافئین موجود در دانه کاکائو  هستند، بنابراین، احتمال تجربه ی عوارض جانبی هم به مقدار و هم به نوع شکلات مصرفی شما بستگی دارد. شکلات موجب بروز مشکلاتی مانند: تاکی کاردی، تپش قلب، فیبریلاسیون دهلیزی و  آریتمی (ضربان قلب سریع و غیرمنظم) می شود. 

 اغلب افراد  به سایر مواد استفاده شده در محصولات کافئین دار حساس هستند. این مواد شامل جینسینگ، گلوکورونولاکتون، تورین و جینکو بیلوبا می شوند که به احتمال زیاد خوردن یا آشامیدن آنها باعث افزایش فشار خون یا تاکی کاردی می شود.

 MSG ماده ای است که برای طعم دهی به غذاها استفاده می شود و حاوی کافئین نمی باشد. گرچه مانند: محصولات کافئین دار شما ممکن است بعد از خوردن آن دچار تپش قلب و تاکی کاردی شوید. این ماده ی غذایی موجب عوارضی همچون: سردرد، گُرگرفتگی، تعریق، درد قفسه سینه، حالت تهوع و ضعف می شود. مصرف MSG همچنین ممکن است منجر به بی حسی، مورمور، فشار یا سوزش در اطراف سر و گردن شود. گرچه، تمام افراد این علائم را تجربه نمی کنند. اگر بعد از خوردن غذاهای حاوی  MSG این احساس را پیدا می کنید، به احتمال زیاد باید از مصرف این افزودنی خودداری کنید.

ویتامین دی و بالا بردن ضربان قلب

مواد غذایی مفید برای سلامت قلبی عروقی

بسیاری از غذاهایی که می خورید، به پشتیبانی از سلامت قلبی عروقی شما کمک می کنند. این غذاها حاوی مواد غذایی ضروری هستند که به تنظیم فشار خون و حفظ ضربان قلب طبیعی کمک می کنند و از دیگر جنبه های عملکرد قلب سالم پشتیبانی می کنند. غذاهای حاوی پتاسیم و منیزیم برای سلامت قلب مفید هستند. هردوی این مواد ضروری فشار خون را تنظیم می کنند و عملکرد طبیعی قلب را حفظ می کنند.

 سدیم و ویتامین D نیز روی فشار خون شما تأثیر می گذارند. سدیم یک ماده ی غذایی ست که به طور ویژه ای باید مراقب آن باشید. مطابق با انجمن قلب آمریکا، اکثر افراد روزانه مقدار زیادی سدیم مصرف می کنند. آمریکایی ها به جای مصرف 1500 تا 2300 میلی گرم سدیم توصیه شده در روز، روزانه 3400 میلی گرم سدیم مصرف می کنند. مصرف بیش از حد سدیم می تواند فشار خون را افزایش دهد و برای سلامت قلبی عروقی مضر است.

 کاهش مصرف سدیم می تواند فشار خون را کاهش دهد. گرچه، پایین آوردن مصرف سدیم نیز می تواند ضربان قلب شما را افزایش دهد. بنابراین، قبل از هرگونه تغییر در رژیم غذایی مانند کاهش شدید مصرف سدیم با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید. با اینکه افزایش در ضربان قلب ممکن است برای سلامتی افراد سالم مشکلی ایجاد نکند، اما در افرادی با مشکلات قلبی عروقی می تواند خطرناک باشد.

منبع:

www.livestrong.com

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر