دکتر محمد حسین نجفی

کم کاری تیروئید، شایع ترین نوع اختلال تیروئید است و به این معناست که غده تیروئید شما به اندازه کافی فعال نیست. این غده ریز در جلوی گردن قرار گرفته است و وظیفه ی آن تولید هورمون تیروئید است. اگر این غده کم کار باشد، هورمون تیروئید کافی تولید نمی کند. هورمون های تیروئید، نحوه استفاده بدن از انرژی را کنترل می کنند. این هورمون ها تقریباً روی تمام اعضای بدن تأثیر می گذارند. زمانی که تیروئید شما به اندازه ی کافی این هورمون ها را تولید نمی کند، اعضای بدن، آهسته تر کار می می کنند.

 یک سطح  TSH خون طبیعی، بین  0.45  تا  4.5  mIU/L می باشد. سطح  10  mIU/L  یا بالاتر به این معناست که شما کم کاری تیروئید دارید. سطوح بین  4.5  و  10 mIU/L کم کاری تیروئید غیربالینی نامیده می شود.

چه چیزی موجب کم کاری تیروئید می شود؟

شایع ترین علت کم کاری تیروئید، یک اختلال خودایمنی است. یعنی سیستم ایمنی بدن شما به خودش حمله می کند و علیه غده تیروئید آنتی بادی تولید می کند. علت دیگر ممکن است درمان غده تیروئید پرکار باشد که شامل یُد درمانی رادیواکتیو یا جراحی می شود. گاهی اوقات کم کاری تیروئید ثانویه نیز ممکن است اتفاق بیفتد و زمانی رخ می دهد که غده هیپوفیز شما عملکرد خود را متوقف می کند. سپس غده هیپوفیز دیگر به غده تیروئید دستور تولید هورمون تیروئید را نمی دهد. نوزادان در بدو تولد خود برای کم کاری تیروئید آزمایش می شوند. این شرایط باید فوراً درمان شود، زیرا می تواند روی مغز و سیستم عصبی نوزاد تأثیر بگذارد.

غده ی تیروئید

چه کسی در معرض خطر تیروئید کم کار قرار دارد؟

در موارد زیر شما بیشتر مستعد کم کاری تیروئید هستید:

معاینه غده تیروئید

علائم کم کاری تیروئید چه مواردی هستند؟

علائم برای هر فرد متفاوت اند و معمولاً به سختی شناسایی می شوند. این علائم به آهستگی شروع می شوند و ممکن است با علائم افسردگی اشتباه گرفته شوند. در ادامه به چند مورد از شایع ترین علائم و نشانه های کم کاری تیروئید اشاره می شود:

این علائم ممکن است شبیه به دیگر بیماری ها باشند. همیشه برای تشخیص صحیح به پزشک مراجعه کنید.

کم کاری تیروئید

تیروئید کم کار بدون علامت

کم کاری تیروئید بدون علامت زمانی اتفاق می افتد که  T4  آزاد در محدوده ی طبیعی قرار می گیرد، اما  TSH افزایش پیدا کرده باشد.  T4 آزاد نوعی  T4 است که در بدن گردش پیدا می کند و در صورت لزوم می تواند آزادانه وارد بافت های بدن شود. این شرایط غیربالینی نامیده می شود، زیرا هورمون های تیروئید در محدوده ی نرمال قرار دارند. از آنجا که فقط  TSH بالا رفته است و  T4 تغییری پیدا نکرده است، برای تشخیص کامل کم کاری تیروئید کافی نیست. همچنین علائم به تنهایی برای تشخیص کم کاری تیروئید غیربالینی کافی نیستند. بنابراین آزمایش خون می تواند به ما کمک کند. در واقع این نتایج آزمایشگاهی هستند که می توانند به ما در تشخیص کامل کمک کنند.

تشخیص تیروئید کم کار با آزمایش

پزشک شما در مورد وضعیت سلامتی شما در گذشته سؤال می کند. شما همچنین نیاز به آزمایش دارید. آزمایشات خون نیز می توانند به تشخیص کم کاری تیروئید کمک کنند. این آزمایشات می توانند مقدار هورمون تیروئید و هورمون های تحریک کننده ی تیروئید در خون (TSH) را اندازه گیری کنند.

آزمایش خون برای تشخیص تیروئید

درمان تیروئید کم کار

پزشک شما بهترین درمان را بر اساس موارد زیر انتخاب خواهد کرد:

هدف از این درمان، برگشت سطح هورمون تیروئید به میزان طبیعی است. ممکن است لازم باشد دارویی مصرف کنید که سطح هورمون تیروئید شما را افزایش می دهد. پزشک ممکن است به مرور زمان این دوز را تغییر دهد. همچنین برای اطمینان از دریافت مقدار صحیح هورمون تیروئید جایگزین شده شما باید آزمایش خون انجام دهید. به احتمال زیاد لازم باشد این دارو را تا آخر عمر مصرف کنید.

عوارض کم کاری تیروئید

اگر کم کاری تیروئید شما درمان نشود، این عوارض ممکن است اتفاق بیفتند:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگر علائم شما بدتر شدند، یا علائم جدیدی دارید، به پزشک خود اطلاع دهید. اگر زنی هستید که در سنین باروری قرار دارید و می خواهید باردار شوید، در ابتدا با پزشک مشورت کنید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

3/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر ندا شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    با سلام و وقت بخیر
    بنده ۳۷ سال سن دارم و دچار کم کاری تیرویید هستم لووتیروکسین مصرف میکنم . علایم اضطرابی داشتم اکو و نوار قلب و تست ورزش دادم و تشخیص پرولاپس دریچه میترال دادند و دارویی تجویز نشد .
    حدود ۱۰ ساله سیگار مصرف میکنم ...تصمیم به ترک گرفتم به واسطه وارنیکلین .آیا بلا مانع است ؟ آیا ممکنه قرص یک میلیگرم وارنیکلین رو نصف کرد ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ مهر ۲( 7 ماه پیش)
      بله
درحال دریافت اطلاعات
هیچ داده ای یافت نشد

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر