دکتر محمد حسین نجفی

امپاگلیفلوزین نوعی دارو است، که به عنوان مهارکننده  سدیم-گلوکز کمکی انتقال دهنده-2 (SGLT2) شناخته می شود. این دارو با کمک کردن به حذف قند اضافی بدن از طریق ادرار، میزان قند خون را در افراد مبتلا به دیابت را کاهش می دهد. امپاگلیفلوزین چگونه به بیماران نارسایی قلبی کمک میکند؟ این دارو  از میزان کاری که قلب برای پمپاژ خون به سراسر بدن  انجام میدهد را کم میکند. (در واقع از میزان کار قلب می کاهد) این امر، به بهبود علائم نارسایی قلبی مانند: تنگی نفس، خستگی و تورم در ساق پا  کمک کرده و احتمال ضعیف تر شدن قلب را نیز کاهش می دهد.

درمان نارسایی قلبی با قرص

 امپاگلیفلوزین چه مدت بعد از مصرف اثر میکند؟

امپاگلیفلوزین، در عرض یک یا 2 ساعت بعد از مصرف، شروع به کار می کند تا سطح گلوکز خون را کاهش دهد. اما ممکن است یک هفته طول بکشد تا به طور کامل اثر خود را بگذارد.برخی از مبتلایان به دیابت، هیچ نشانه ای از این بیماری ندارند؛ بنابراین لزوماً احساس متفاوتی هنگام مصرف امپاگلیفلوزین نیز نخواهند داشت. این بدان معنا نیست که امپاگلیفزین  اثر نمی کند، ادامه دادن مصرف این دارو از اهمیت زیادی برخوردار است.

امپاگلیفلوزین به ثابت نگه داشتن سطح قند خون و کاهش احتمال مشکلات مرتبط با دیابت در آینده کمک می کند. افرادی که برای نارسایی قلبی خود از امپاگلیفلوزین استفاده می کنند، ممکن است بعد از یک یا دو ماه متوجه بهبودی در علائم خود شوند. با اینکه احتمال دارد در این مدت احساس متفاوتی را تجربه نکنند، اما امپاگلیفلوزین همچنان در حال کاهش بار کاری بر روی قلب است. این امر احتمال بدتر شدن نارسایی قلبی را نیز کاهش می دهد.

آیا امپاگلیفلوزین عوارض جانبی بلندمدتی دارد؟

مصرف طولانی مدت امپاگلیفلوزین بی خطر است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه این دارو به سلامت عمومی بیمار آسیب می رساند وجود ندارد.

بهترین دارو ها برای نارسایی قلبی

امپاگلیفلوزین معمولاً همراه با داروهای نارسایی قلبی دیگری مصرف می شوند، تا به کنترل بیماری کمک کند. سایر داروهای نارسایی قلبی عبارتند از:

مصرف داروهای انالاپریل، لیزینوپریل و رامیپریل

مصرف دارو قبل از جراحی

حتماً قبل از جراحی بایستی به پزشک در مورد مصرف امپاگلیفلوزین اطلاع داد. در صورت نیاز به غذا نخوردن قبل از عمل و در حین بهبودی پس از عمل، ممکن است لازم باشد مصرف قرص امپاگلیفلوزین متوقف شود؛ زیرا خطر کتواسیدوز دیابتی وجود دارد.

امپاگلیفلوزین باعث کاهش یا افزایش وزن می شود؟

امپاگلیفلوزین می تواند با افزایش میزان قندی که هنگام ادرار کردن از بدن خارج می شود، باعث کاهش وزن شود.

تاثیرات مصرف این دارو بر رانندگی چیست؟

امپاگلیفلوزین نباید بر توانایی فرد در رانندگی یا دوچرخه سواری اثری بگذارد. با این حال، در صورت مصرف با سایر داروهای دیابت مانند سولفونیل اوره یا انسولین، می تواند باعث کاهش بیش از اندازه ی قند خون (هیپوگلیسمی یا هیپو) شود. هیپوها ممکن است تمرکز شخص را کاهش دهند؛ در صورت بروز این اتفاق می بایست تا زمان بهتر شدن، از رانندگی، دوچرخه سواری یا راندن ماشین آلات یا ابزار خودداری نمود.

اگر توانایی فرد در رانندگی با مصرف امپاگلیفلوزین تحت تأثیر قرار گرفته باشد، رانندگی با ماشین تخلف محسوب می شود. این مسئولیت خود شخص است که تصمیم بگیرد آیا رانندگی ایمن است یا خیر. در صورت عدم اطمینان، نباید رانندگی کرد.اگر مطمئن نیستید که رانندگی در حین مصرف امپاگلیفلوزین برای شما بی خطر است یا خیر، با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.

تاثیردارو بر رانندگی

مصرف امپاگلیفلوزین با رعایت غذایی همراه است؟

هنگام مصرف، بهتر است، موادغذایی حاوی قند افزوده را کم نمود. همچنین بایستی قبل از شروع رژیم های کم کالری، کم کربوهیدرات یا کتوژنیک (کتو) با پزشک خود مشورت کرد.همواره برچسب تغذیه مواد غذایی را چک کنید چون بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها قند بالایی دارند. مصرف این نوع موادغذایی می تواند سطح قند خون را افزایش دهد و در نتیجه، دیابت به خوبی کنترل نخواهد شد. این موادغذایی عبارتند از:

همچنین، در مصرف غذا و نوشیدنی حاوی کارلا (که به آن کدو تلخ یا خربزه تلخ نیز می گویند) بایستی احتیاط کرد؛ چرا که می تواند سطح قند خون را کاهش داده و باعث افت فشار خون شود. کارلا برای طعم دادن به غذاهایی مانند ماسالا کدوی تلخ استفاده می شود، طعم تلخی دارد و می توان آن را به صورت آبمیوه و چای نیز درست کرد.

آیا تغییر در سبک زندگی به درمان بیماری کمک کند؟

 باید بگوییم که بله، ایجاد تغییرات در سبک زندگی که به کنترل علائم دیابت نوع دو یا نارسایی قلبی کمک می کنند، این تغییرات عبارتند از:

این دارو معمولاً برای آن دسته از مبتلایان به دیابت نوع 2 تجویز می شود، که رژیم غذایی و ورزش به تنهایی برای کنترل سطح قند خون آنها کافی نبوده است.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.7/5 - (9 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عرفان پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 55 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر وقتتون بخیر من جدیدا آزمایش خون دادم چربی خون هام این طوریه
    Hdl = 65 , ldl = 137 , chd Risk= 2.11 , Tg= 154 , cholesterol= 233
    قبلا یک دونه رزوواستاتین ۱۰ یک روز درمیان مصرف میکردم اما پس از کاهش چربی خونم در آزمایش قبلی به دستور پزشک قطع کردم الان مجددا بالا رفته بنظرتون اون رزواستاتین ۱۰ مصرف کنم؟
    الان روزی ۳ عدد بوسپیرون ۵ و یک عدد سیتالوپرام ۲۰ مصرف میکنم
    لازم به ذکر من ۶ ماه گذشته ۶ ماه راکوتان مصرف کرده ام و الان ۶ ماه مصرف نمی کنم اما تمام ازمایش ها چربی خونم همینطوری لب مرز یا بالا بوده
    آیا صلاح میدونید علاوه بر رژیم و ورزش داروی چربی بخورم و چه داروی با چه طریقه مصرفی مصرف کنم؟؟
    وزنم هم ۱۰۰ کیلو و قد ۱۷۸ سانتی بجز اضطراب که تحت درمان نزد روانپزشک هستم مشکلی ندارم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      .
  • تصویر کاربر مروارید دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 74 مشاهده پرسش
    سلام
    آقای دکتر مادرم بیمار شما هستن،آریتمی دارن داروی الاکوییت و والساکور و فلاکاینید و کنکور میخورن
    باید دندان بکشن دکتر گفتن از شما بپرسیم چیو نخوره و باید چیکار کنن. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      با سلام...مراجعه جهت چک دارو ها...
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر