دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

آنژیوپلاستی چه زمانی انجام می شود؟ در کل باید گفت که آنژیوپلاستی درمانی برای باز شدن رگ هاست، زمانی که رگ ها مسدود میشوند از آنژیو استفاده میشود. اما سوال اکثر بیماران این است که طول عمر بیماران آنژیوپلاستی چقدر است؟ به این دلیل که در سطح جهان بیماری شریان کرونری یا همان مسدود شدن رگ ها بیشترین آمار مرگ و میر را دارد.

  زمانی که پزشک تشخیص می دهد شما به این بیماری مبتلا هستید، باید با در پیش گرفتن یک سبک سالم و رژیم غذایی مناسب به زندگی خود ادامه بدهید. با پایین آوردن عوامل خطر، شما می توانید علی رغم ابتلا به بیماری شریان کرونری به زندگی خود ادامه دهید. احتمال دارد که مدت زمان زیادی باشد که به بیماری شریان کرونری مبتلا هستید و از وجود آن آگاه نباشید. این بیماری به علت رابطه ی نزدیکی که با حملات قلبی دارد، ممکن است موجب ترس و اضطراب شما شود. اما با رعایت نکاتی که در ادامه به آن میپردازیم شما میتوانید با خیال آسوده به زندگی خود ادامه دهید. لازم است بدانید که عمل شما در کت لب که اتاقی پر از تجهیزات است انجام خواهد شد.

عکس آنژِیوپلاستی

طول عمر بیماران آنژیوپلاستی

نمی توان تضمین کرد که استنت گذاری می تواند موجب افزایش طول عمر شود. با این که استنت گذاری می تواند شریان ها را نجات دهد، اما میزان طول عمر بیمار قلبی را افزایش نمی دهد. با این حال، استنت ها نیاز به درمان های بعدی برای بازگشایی شریان درمان شده را به طور قابل توجهی کاهش می دهند. طبق نظر پزشکان، اگر دیگر عوامل خطر را مطابق با توصیه های پزشک کنترل کنید، استنت گذاری باعث می شود عمر طولانی تری داشته باشید. ورزش و رژیم غذایی، مهمترین عواملی هستند که باید در نظر بگیرید.

زندگی بعد از آنژیوپلاستی

 زندگی بعد از آنژیوگرافی همراه است با تغییر سبک زندگی، برای اطمینان از افزایش طول عمر پس از قرار دادن استنت، پزشک ممکن است تغییرات لازم در شیوه زندگی را نیز توصیه کند. به عنوان مثال، ممکن است از بیمار خواسته شود که ورزش های سبک تا متوسط ​​را در برنامه روزانه خود بگنجاند. به آنها توصیه می شود که سیگار و الکل را ترک کنند زیرا می تواند اثرات نامطلوبی بر قلب آنها داشته باشد. علاوه بر این، بیمار ممکن است نیاز به پیروی از یک رژیم غذایی سالم برای اطمینان از سلامتی داشته باشد.

مراقبت های لازم بعد از آنژیوپلاستی

بهبودی و عوارض جانبی در صورت استنت اورژانسی بیمارانی که تحت استنت اورژانسی قرار می‌گیرند، معمولاً پس از حمله قلبی معمولاً بهبودی متفاوتی دارند، چنین بیمارانی مدت زمان بیشتری طول می کشد تا فعالیت های عادی خود را از سر بگیرند. همه بیماران ممکن است متوجه چند عارضه و عوارض جانبی شوند و در صورت مشاهده باید فورا به دنبال مراقبت های پزشکی باشند.

 بیماران بعد از عمل آنژیوپلاستی باید به پزشک خود مراجعه کنند تا پزشک از روند بهبود بیماران اطمینان حاصل کند. همچنین ممکن است پزشک از چنین بیمارانی بخواهد که چند هفته پس از عمل تحت آزمایش استرس قرار گیرند. تست استرس به پزشک کمک می‌کند تا تعیین کند که چگونه می‌تواند فعالیت‌های خود را افزایش دهد و بر اساس آن ورزش‌ها را توصیه کند. در صورت نیاز سایر آزمایشات تشخیصی (مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن) ممکن است تجویز شود.

عکس آنژیوگرافی

زندگی بعد از آنژیوگرافی

پس از انجام عمل آنژیو قلب، شما را به بخش ریکاوری می‌برند، جایی که از شما خواسته می‌شود چند ساعت بی‌حرکت دراز بکشید تا از خونریزی ناشی از بریدگی جلوگیری شود. معمولاً بعد از آنژیوگرافی  می‌توانید در همان روز به خانه بروید، اگرچه گاهی اوقات ممکن است لازم باشد یک شب در بیمارستان بمانید.

دوران نقاهت آنژیوگرافی در خانه:

بقیه روز را استراحت کنید ، اگر اجساس ناراحتی و درد میکنید، بهتر است کسی حداقل ۲۴ ساعت کنار شما بماند. به محض اینکه احساس آمادگی کردید بخورید و بنوشید  ماده حاجب  از طریق ادرار از بدن شما خارج می شود، بنابراین نوشیدن آب زیاد می تواند به دفع سریعتر آن کمک کند. معمولاً می توانید روز بعد به بیشتر فعالیت های عادی بازگردید، اگرچه ممکن است لازم باشد برای چند روز از بلند کردن اجسام سنگین و ورزش های شدید خودداری کنید. احتمالاً حداقل برای چند روز کمی کبودی و درد خواهید داشت.

بیماری شریان کرونری چه زمان رخ میدهد؟

 بیماری شریان کرونری زمانی رخ می دهد که شریانهای  اصلی قلب آسیب می بینند و یا بیمار می شوند. این بیماری بر اثر رسوب های حاوی کلسترول در شریان های کرونری و التهاب رخ می دهد. شریان های کرونری، خون، اکسیژن و تغذیه مورد نیاز قلب را فراهم می کنند. جمع شدن پلاک ها می تواند این شریان ها را محدود کند و خونرسانی به قلب را کاهش دهد. کاهش جریان خون در نهایت ممکن است منجر به درد قفسه سینه (آنژین)، تنگی نفس یا دیگر نشانه ها و علائم بیماری شریان کرونری شود. گاهی اوقات حمله ی قلبی ممکن است بر اثر یک انسداد کلی رخ دهد. 

حمله ی قلبی بعد از آنژیوپلاستی

آنژیوپلاستی کرونری

با اینکه این بیماری به طور کامل قابل درمان نیست، اما پزشک ممکن است یک روش درمانی به نام مداخله ی کرونری از راه پوست (PCI) را به شما پیشنهاد دهد که به فرد اجازه می دهد یک زندگی عادی داشته باشد. آنژیوپلاستی کرونری که به مداخله کرونری از راه پوست نیز شناخته می شود، یک عمل غیرجراحی است که برای درمان بیماری شریان کرونری انسدادی انجام می شود. در این رویکرد، یک استنت یا فنر از طریق کاتتر (یک لوله انعطاف پذیر نازک) وارد شریان های مسدود شده می شود.

چرا آنژیوپلاستی انجام می شود؟

آنژیوپلاستی کرونری، جریان خون به عضله قلب را بازیابی می کند و می تواند علائم انسداد شریان ها مانند درد قفسه سینه و تنگی نفس را بهبود بخشد. 

آنژیو گرافی باعث برطرف شدن گرفتگی عروق خواهد شد

عوامل خطر حمله ی قلبی

 عوامل خطر برای حمله قلبی از جمله:

– فشار خون

– دیابت

–  چاقی

 از جمله عوامل خطر برای حمله ی قلبی هستند. توصیه های متخصص قلب خود را دنبال کنید و داروهای خود را به موقع مصرف کنید تا فشار خون، دیابت و کلسترول خود را کنترل کنید. در نتیجه، حتی بعد از استنت گذاری در سه شریان کرونری اصلی، اگر عوامل خطر دیگر را به خوبی کنترل کنید، می توانید یک عمر طولانی داشته باشید.

تاثیر سن بر حمله ی قلبی

در طول چند دهه اخیر، بالا رفتن سن یکی از علل اصلی حملات قلبی در مردان و زنان بالای ۵۰ سال می باشد. اما امروزه افراد در دهه ی ۲۰ ، ۳۰ و ۴۰ سالگی نیز در معرض حملات قلبی عروقی قرار می گیرند. دستورالعمل های پزشکی، روی تغییرات سبک زندگی و استفاده صحیح از داروها به عنوان درمان  در وهله ی اول استفاده می شوند.

  گرچه، برای افرادی که از انفراکتوس میوکارد و آنژین ناپایدار رنج می برند، به بررسی های پزشکی بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا روش های دیگر مانند جراحی بای پس شریان کرونری یا درمان های پزشکی بهینه مناسب تر هستند یا خیر. آنژیوپلاستی، صرف نظر از کاربرد آن نباید به عنوان یک درمان فوری در نظر گرفته شود، بلکه باید در مورد مزایا، معایب و محدودیت های آن با پزشک خود صحبت کنید.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

۴.۴/۵ - (۹ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟