دکتر محمد حسین نجفی

  این مقاله  بر مبنای پرسش و پاسخی است، درباری رزوواستاتین و دیابت که توسط یک خانم 55 ساله مطرح میشود. این خانم نگران تاثیر دارویی که مصرف میکند است.  سوالی که در اینجا مطرح شده و جوابی که به   آن داده شده ممکن است سوال شما نیز باشد، پس در  ادامه با ما همراه باشید.

دیابت نوع 2 و داروی رزوواستاتین

رزوواستاتین و دیابت

من خانمی ۵۵ ساله هستم. که داروی لیپیتور را در دوز کم مصرف می کنم. آخرین تست قند خون ناشتای من نشان می دهد که من در مرحله پیش دیابت هستم.

پاسخ سوال:

شما درست می گویید، این نگرانی وجود دارد. که حداقل دو دارو از خانواده استاتین ها، کرستور و سیمواستاتین (Zocor)، با احتمال افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲، مرتبط هستند. یک متاآنالیز اخیر ( اطلاعات جمع آوری شده از چندین مطالعه را متاآنالیز گویند)، نشان می دهد. که ممکن است به ازای هر ۴۹۸ بیمار درمان شده با داروهای خانواده رزوواستاتین، یک مورد بیمار مبتلا به دیابت وجود داشته باشد.

با این حال، تحقیقات نشان داده است که، به ازای هر ۱۵۵ بیمار درمان شده با استفاده از داروهای خانواده استاتین. درمان با آن ها، می تواند از یک اتفاق ناگوار قلبی عروقی مهم، از جمله سکته مغزی یا حمله قلبی، جلوگیری می کند.

مشتقات استاتین ها و خطر دیابت

مصرف داروی روزوواستاتین یا همان کرستور، ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهد. آیا این مساله برای سایر مشتقات استاتین ها نیز صادق است؟

هر دارویی که مصرف می کنیم، دارای مزایای بالقوه و زیادی است، و همینطور خطرات بالقوه ای نیز ممکن است داشته باشد. در این شرایط، باید یک تصمیم منطقی و شخصی بین پزشک معالج و بیمار، برای انتخاب بهترین گزینه درمانی و دارویی، گرفته شود. خطرات ناشی از مشتقات استاتین ها، شامل بروز مشکلات کبدی و عضلانی کمی است. که تقریبا همیشه پس از قطع دارو، علائم نیز از بین می روند. علاوه بر ارتباط اخیر با دیابت نوع ۲، مطالعاتی نیز وجود دارد که نشان می دهند، استاتین ها گاهی باعث بروز مشکلات برگشت پذیر حافظه نیز می شوند.

رزوواستاتین باعث تجمع کلسترول دررگ ها می شود.

نکته مثبت این است که شکی نیست که استاتین ها باعث کاهش تجمع کلسترول در رگ های خونی ای که به مغز و قلب می روند، می شوند. آن ها همچنین می توانند به ناپدید شدن به مرور و از بین رفتن تجمع پلاکی که قبلا ایجاد شده است بشوند. هنگامی که رگ های خونی که به مغز و قلب می روند، مسدود می شوند، حملات قلبی و سکته می تواند رخ دهد.که داروی رزو استاتین می تواند از این اتفاق ناگوار پیشگیری بکند.

استاتین ها و درمان سرطان

در مطالعه ای که اخیرا منتشر شده است، افرادی که بیماری سرطان آن ها تشخیص داده شده است و همچنین پیش از آن از داروهای خانواده استاتین ها نیز استفاده می کرده اند، در مقایسه با افرادی که از استاتین ها استفاده نمی کنند. عمر بیشتری داشته اند و همینطور سلول های سرطانی آن ها، کمتر متاستاز می شوند. مصرف استاتین ها همچنین احتمال ابتلا به بیماری پارکینسون و آلزایمر را کاهش می دهد.

هر چه احتمال بروز حملات و حوادث قلبی و عروقی بیشتر باشد. استفاده از استاتین ها، فواید بیشتری دارد. بیماران مبتلا به تنگی عروق ناشی از پلاک (به قلب، مغز یا پاها)  از مصرف استاتین ها نتیجه ی بهتری خواهند گرفت. هر چه عوامل خطر در  شما بیشتر باشد، مانند داشتن بیماری دیابت یا اینکه حتی در مرحله پیش دیابت بودن، کلسترول بالا، سابقه خانوادگی، سیگار کشیدن و فشار خون بالا، احتمال اینکه با مصرف استاتین ها، از بروز مشکلات بزرگی در آینده جلوگیری کنید، بیشتر می شود. با پزشک خود صحبت کنید و  بهترین تصمیم را برای سلامت خود بگیرید.

4.9/5 - (8 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر مرادی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 44 مشاهده پرسش
    سلام و روز بخیر
    مدت چهار سال هست که استاتینخ۴۰ مصرف می کنم
    آخرین باری که آزمایش دادم قند خون ۲۵۵ داشتم
    دکتر مربوطه دستور پرهیز غذایی داد
    در حالیکه من اصلا شیرینی و شکر و نوشابه و... استفاده نمی کنم
    لطفاً راهنمایی بفرمایید که چه اقداماتی باید انجام بدم.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۸ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      مراجعه به متخصص غدد و چک قند خون ۳ ماهه
  • تصویر کاربر شیرین شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 46 مشاهده پرسش
    سلام
    خسته نباشید.
    آیا در داروی رزوواستاتین ، کلسیم وجود دارد؟
    نقش آن در این دارو چیست؟
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۴ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      هر دارو دو جر دارد ملح اصلی و قسمتی که ملح دارو با آن ترکیب می شودکلسیم جزو آن قسمت است...کلسیم جزو قسمت اصلی دارو نیست و هیچ گونه تداخلی ندارد
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر