دکتر محمد حسین نجفی

 کسانی که مبتلا به بیماری خاصی هستند و برای بهبود بیماری دارو مصرف میکنند، بهتر است که تا حدی داروی مصرفی خود را بشناسند. در  ادامه توضیحاتی راجع به قرص رانولیز یا همان رانولازین  آورده ایم که مطالعه ی آن خالی از لطف نیست. قرص رانولیز به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر برای درمان آنژین مزمن (درد یا فشار مداوم قفسه ی سینه،در مواقعی که قلب، اکسیژن کافی دریافت نمی کند احساس می شود) مورد استفاده قرار می گیرد. رانولازین در دسته ی داروهای ضد آنژین قرار دارد. 

نحوه ی مصرف قرص رانولیز

رانولازین، قرصی پیوسته رهش (دارای اثر بلندمدت) و برای مصرف خوراکی است، معمولاً دو بار در روز همراه با غذا یا بدون آن مصرف می شود. بهتر است رانولازین تقریباً هر روز در ساعت های مشابهی مصرف شود. دستورالعمل های روی نسخه را باید به دقت رعایت کرد. اگر قسمت هایی از آن نا مفهموم بود از پزشک خود بخواهید که آن را برای شما توضیح بدهد. قرص رانولیز را دقیقاً بایستی طبق دستور مصرف کرد، نه کمتر و نه بیشتر.

قرص رانولیز با دوز پایین

از قرص رانولیز برای درمان حمله ی ناگهانی آنژین استفاده نکنید. پزشک در مورد تجربه ی حمله ی آنژین به شما توضیح خواهد داد. اطمینان حاصل کنید که راهنمایی های پزشک خود را درک کرده و متوجه آن ها شده اید. رانولازین ممکن است به کنترل وضعیت شما کمک کند، اما آن را درمان نمی کند. حتی اگر مشکل خاصی احساس نمی کنید هم مصرف رانولازین را ادامه دهید. هرگز بدون مشورت با پزشک مصرف قرص رانولیز را قطع نکنید. اطلاعات دارویی که شرکت سازنده منتشر کرده است را نیز مطالعه کنید.

اقدامات لازم قبل از مصرف قرص رانولیز

قبل از مصرف رانولازین موارد زیر را انجام دهید:

در صورتی که به رانولازین یا هر داروی دیگری یا هرگونه مواد تشکیل دهنده ی قرص پیوسته رهش رانولازین حساسیت دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید. و لیست مواد تشکیل دهنده ی دارو را بررسی کنید.

در صورت مصرف داروهای زیر، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • داروهای ضد قارج مانند ایتراکونازول و کتوکونازول، کلاریترومایسین؛ داروهای درمان ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) یا سندروم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) مانند ایندیناویر، لوپیناویر و ریتوناویر، نلفیناویر، نفازودون؛ داروهای تشنج مانند کاربامازپین، فنوباربیتال، فنی توئین، ریفابوتین.
  • همچنین در مورد مصرف علف چای نیز بایستی به پزشک خود اطلاع داد. پزشک ممکن است در صورت مصرف یک یا چند دارو و محصول گیاهی ذکرشده، رانولازین را برای شما تجویز نکند.
داروهایی که همزمان با قرص رانولیز نباید مصرف شوند.
  • در صورتی که بیماری کبدی دارید یا قبلاً داشته اید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است به این علت به شما رانولازین را توصیه نکند.
  • اگر شما یا هرکسی از اعضای خانواده تان اکنون یا قبلاً به فاصله طولانی مدت QT (یک مشکل نادر قلبی که ممکن است باعث غش یا ضربان قلب نامنظم شود) یا ضربان قلب تند، آهسته یا نامنظم دچار هستید، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین در مورد داشتن الکتروکاردیوگرام غیرطبیعی خود (ECG: آزمایشی که فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می‌کند)، پایین بودن میزان پتاسیم در خون یا بیماری کلیوی در گذشته یا اکنون نیز بایستی به پزشک خود اطلاع دهید.
  • اگر باردار هستید، قصد باردار شدن دارید یا در حال شیردهی هستید به پزشک خود اطلاع دهید. اگر در حین مصرف رانولازین باردار شدید، حتماً با پزشک خود مشورت کنید.
  • لازم به ذکر است که رانولازین ممکن است باعث سرگیجه و سبکی سر شود. تا زمانی که نمی دانید این دارو چگونه شما را تحت تأثیر قرار می دهد؛ رانندگی نکنید، پشت دستگاه یا ماشین آلات کار نکنید و یا در فعالیت هایی که نیاز به هوشیاری و هماهنگی ذهنی دارند شرکت نکنید.

دستورات غذایی قرص رانولیز

در حین مصرف این دارو آب گریپ فروت ننوشید و فرآورده های گریپ فروت را مصرف نکنید.

فراموش کردن یک دوز رانولیز

از نوبت فراموش شده  قرص رانولیز صرف نظر کنید و برنامه ی دوز منظم خود را ادامه دهید. برای جبران دوز از دست رفته، دو دوز با هم مصرف نکنید.

عوارض جانبی رانولازین

رانولازین ممکن است عوارض جانبی نیز ایجاد کند. در صورتی که هر یک از علائم زیر را به صورت شدید تجربه می کنید یا این که از بین نمی روند، به پزشک خود اطلاع دهید:

  • حالت تهوع
  • یبوست
  • سردرد
  • گیجی

بعضی از این عوارض جانبی می توانند جدی باشند. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

  • ضربان قلب سریع و نامنظم یا تپش قلب
  • مشکل تنفسی
  • از حال رفتن

رانولازین ممکن است عوارض جانبی دیگری نیز ایجاد کند. اگر در حین مصرف این دارو با مشکل غیرمعمولی مواجه شدید با پزشک خود تماس بگیرید.

نحوه ی نگهداری رانولازین

این دارو را در ظرفی که داخل آن قرار دارد، محکم ببندید و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. رانولازین را باید در دمای اتاق و به دور از گرما و رطوبت اضافی نگه دارید، یعنی آن را در حمام و دستشویی قرار ندهید.

علائم مصرف بیش از حد (اووردوز) این دارو ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • سرگیجه
  • آشفتگی
  • دو بینی
  • درد، سوزش، بی حسی یا گزگز در هر قسمت از بدن
  • از حال رفتن
  • لرزش غیر قابل کنترل بخشی از بدن
  • مشکل در صحبت کردن
  • دیدن چیزهایی یا شنیدن صداهایی که وجود ندارند.

قرص گاباپنتین ۳۰۰ ایا مواد مخدر است؟

اطلاعات بیشتر در مورد رانولازین:

همه ی قرارهای ملاقات با پزشک خود را ادامه دهید. اجازه ندهید شخص دیگری از داروهای شما استفاده کند. هر سوالی که در مورد گرفتن مجدد نسخه ی خود دارید، از داروساز بپرسید. شما بایستی حتماً لیستی از تمام داروهای تجویزی و بدون نسخه ی خود، محصولاتی مانند ویتامین ها، مواد معدنی یا سایر مکمل های غذایی مصرفی خود را به صورت مکتوب داشته باشید. این لیست را در هر بار ملاقات با پزشکتان یا وقتی که در بیمارستان بستری می شوید، همراه خود داشته باشید. همراه داشتن این اطلاعات به ویژه در مواقع اضطراری، امری ضروری است.

 دکتر نجفی متخصص قلب و عروق

4.6/5 - (24 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر نگار پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 45 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر عزیز . وقتتون بخیر .
    علت سرگیجه وتپش قلب شدیدوبالارفتن فشاربه ۱۸ و۲۱ بعد ازخوردن قرص فلوریتم و دیلتیازم و والسارتان چیه ؟ ایا خطرناک است ؟ مادرم یکدفعه ۴ صبح اینطوری میشه درطول روزهم این قرصها رو میخوره تپش قلب وسرگیجه میگیره.
    خیلی نگرانیم باید چیکارکنیم ؟ مادرم اریتمی ای اف داره.پمپاژ قلبش هم ۴۰ هست.ایا قرصی هست که بخوره و کل علایمش از بین بره و فشارش بالانره و تپش قلب و سرگیجش کامل از بین بره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      نیاز به تنظیم مجدد دارو...قطع دیلتیازم
  • تصویر کاربر یلدا چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر پدر من سال ۹۸ استند قلب گذاشتن و چند روز پیش با درد سینه مواجه شدن و با سی تی انژیو مشخص شد رگ استند گذاشته شده کاملا مسدود شده و پزشک معتقد هستن به هیچ عنوان قابل باز کردن و بالن گذاری نیست ایا به گفته ایشان باید این رگ را به حال خود رها کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      سلام اين درست نيست و كليت نداره و اگر مقدوره ببينمسون
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر