دکتر محمد حسین نجفی

 قرص لوکسال در طبقه داروی ضد افسردگی و تسکین دهنده دردهای عصبی و اضطراب قرار دارد این دارو در سه دوز متفاوت ۲۰ میلی گرم، ۳۰ میلی گرم و ۶۰ میلی گرم موجود است این دارو میتواند  بر خلق، اشتها، خواب و سطح انرژی و بهبود علائم افسردگی در فرد کمک کند.

قرص لوکستا و لاغری

آیا قرص لوکستا چاق کننده است؟در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر قرص لوکستا علاوه بر اینکه چاق کننده نیست ممکن است موجب لاغری شما نیز بشود. اما هرگز بدون دستور پزشک از این قرص استفاده نکنید.

داروی ضد افسردگی و تسکین دهنده دردهای

موارد استفاده از قرص لوکستال

این دارو برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۰ سال استفاده میشود، این دارو علاوه بر اختلال افسردگی اساسی برای اختلال اضطراب فراگیر مدیریت درد نوروپاتیک محیطی درد مزمن اسکلتی عضلانی کاهش پرخاشگری و خشم و حتی بی اختیاری ادرار استفاده می شود.

این دارو باعث افزایش سروتونین و نوراپی نفرین در مغز میشود و این مواد به تنظیمات خلق و خو کمک می­کنند، برای همین افزایش سطح ایندو نوروترانسمیتر باعث کاهش علائم افسردگی در فرد می­شود، این دارو حتماً باید با تجویز پزشک مصرف شود در بعضی از افراد مصرف این قرص با عوارض حالت تهوع، خشکی دهان، از دست دادن اشتها، خستگی، خواب آلودگی و افزایش تعریق ممکن است همراه باشد.

 اگر این عوارض ماندگار یا بدتر شد باید سریعاً به پزشک مراجعه کنید در بعضی از افراد که از لوکستا استفاده می­کنند، سرگیجه و سبکی سر نیز گزارش شده است این دارو برای دردهای ناشی از آرتروز نیز موثر است.

رابطه لوکستا با کاهش وزن

رابطه لوکستا با کاهش وزن

سوالات زیادی درباره رابطه این قرص با لاغری از ما پرسیده می‌شود که باید بگویم هنوز رابطه­ای بین این قرص و لاغری به صورت علمی ثابت نشده و توصیه ما به شما این است که از مصرف خودسرانه دارو برای لاغری پرهیز کنید.

متاسفانه بعضی از داروهای اعصاب می­توانند عوارض جانبی ایجاد کنند، یکی از رایج ترین و جدی ترین عوارض قرص اعصاب، چاق کننده بودن آنهاست، اضافه وزن، خطر حمله قلبی، سکته مغزی، دیابت و بیماری فشار خون را افزایش می­دهد، هرچقدر فرد دارای وزن بیشتری باشد با کاهش عزت نفس و کاهش کیفیت زندگی بیشتری همراه است.

اما نکته قابل توجه ارتباط این دارو با وزن افراد است، بسیاری از افراد ادعا کردند که وزن آن ها پس از شروع مصرف این دارو تغییر می­کند هنوز تحقیقات جدی در این زمینه صورت نگرفته اما افرادی که این دارو را استفاده کردند، نسبت به افرادی که دارونما مصرف کردند،کاهش اشتها داشتند.

علاوه بر این نتایج یک مطالعه منتشر شده در بیماریهای عصبی و روانپزشکی نشان دادند که SNRI ها مانند سیمبالتا باعث کاهش اشتها و وزن می‌شوند و اکثر افراد گزارش کردند پس از مصرف این دارو کاهش وزن را تجربه کرده­اند، در سال ۲۰۱۴ مطالعات روانپزشکی JAMA اعلام کرد افزایش وزن افرادیکه داروهای ضد افسردگی مصرف می­کنند معمولاً بسیار کم است، فلوکستین یک درمان OFF_Lable  است به این معنا که استفاده از آن برای درمان چاقی مجوز ندارد.

تغییرات سبک زندگی می­تواند به نفی هرگونه افزایش وزن کمک کند، دولوکستین های ایرانی و خارجی تفاوت چندانی ندارند، این دارو می­تواند به کاهش دفعات و شدت میگرن نیز کمک کند.

این دارو را می­توان جز داروهایی دانست که تاثیرات بهتر و عوارض کمتری دارند، در دوران بارداری برای مصرف این دارو حتماً با پزشک مشورت کنید زیرا مصرف این دارو در ماههای آخر بارداری مادر را در وضعیت بدی قرار می‌دهد و ممکن است به نوزاد نیز آسیب بزند.

دولوکستین می­تواند به شیر مادر منتقل شود و ممکن است به کودک شیرخوار آسیب بزند پس در دوران شیردهی اصلاً از این دارو استفاده نشود، معمولاً این دارو برای بیماران مزمن کمی کبدی و یا مبتلایان به مصرف زیاد الکل توصیه نمی­شود زیرا دولوکستین در کبد به متابولیت­های متعددی تبدیل می­شود.

تداخلات دارویی

تداخلات دارویی

 نکات مهم دیگر اینکه تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما از جمله دولوکستین را تغییر دهد یا خطر عوارض جانبی جدی را افزایش دهد مصرف همزمان دلوکستین با دیگر داروهای ضد افسردگی داروهای ضد آریتمی داروهای ضد میکروبی و داروهای ضد انعقاد خون توصیه نمی­شود.

 مصرف همزمان الکل و دلوکستین اصلا توصیه نمی­شود حتی مصرف نوشابه­های حاوی الکل، در صورت داشتن این علائم سریعاً به پزشک مراجعه فرمایید، داروهای سروتونرژیک مثل فلوکستین یا فلوکسامین، دیورتیک­ها، فشارخون، سوزش معده و بعضی از آنتی بیوتیک­ها بر عوارض این دارو می افزایند.

در واقع دولوکستین باعث کاهش سرعت حذف سایر داروها از بدن شما می­شود که ممکن است بر نحوه عملکرد تأثیر بگذارد، بهتر است این دارو با مقدار فراوان آب مصرف شود و کلاً جویده نشود. بنابراین به تمامی بیماران توصیه می­شود قبل از مصرف دارو، تمامی داروهای خود را به پزشک اعلام نمایند تا پزشک بتواند تصمیم صحیح تری در درمان اتخاذ کند

درمان سينه درد و سرفه

در صورت داشتن این علائم فوراً به پزشک مراجعه فرمائید

دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق

4.9/5 - (14 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر