دکتر محمد حسین نجفی

هویج به عنوان یکی از مهم ترین محصولات گیاهی کشت شده در تاریخ و محبوب ترین سبزی ریشه ای در سراسر جهان در نظر گرفته می شود. چه به صورت خام، چه پخته یا به عنوان آب هویج مصرف شود، مردم تقریباً از هر فرهنگ در طول تاریخ هویج را – به اشکال مختلف – مصرف کرده اند. 

آنها رنگ نارنجی خود را از آنتی اکسیدان هایی به نام کاروتنوئید دریافت می کنند.  یکی از این کاروتنوئیدها بتاکاروتن است، پیش ساز ویتامین A فعال که مسئول بسیاری از فواید آب هویج و هویج است که امروزه از آنها خبر داریم.

اب هویج برای چه کسانی ضرر دارد

آب هویج به دلیل مقادیر بالای ویتامین A میتواند برای خانوم های باردار مضر باشد و باعث سقط جنین بشود. همچنین ممکن است مصرف زیاد این آب میوه باعث مسمومیت کبدی بشود،  کسانی که بیماری  دیابت دارند نیز بهتر است مراقب باشند  به این دلیل که، آب  هویج قند بالایی دارد.

آب هویج برای سکته مغزی

فواید خوردن هویج چیست؟

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که بتاکاروتن برای بهبود ایمنی بدن، محافظت از سلامت پوست و چشم، و مبارزه با آسیب‌های رادیکال آزاد که می‌توانند انواع مختلفی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و بیماری قلبی را ایجاد کنند، حیاتی است.

مقدار زیادی مواد مغذی ارزشمند دارد و وقتی آبش را می گیرید، دوز تغلیظ شده ای از قدرت درمانی آنها دریافت می کنید.  کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، رفع احتقان و یبوست و محافظت از بینایی و سلامت پوست از جمله فواید زیادی است که به نوشیدن آب هویج نسبت داده می شود.

مقالات مرتبط:مواد غذایی با فیبر بالا

حقایق تغذیه ای هویج

 برخی از افراد از مصرف هویج اجتناب می کنند زیرا معتقدند هویج سرشار از قند است و گلوکز خون را افزایش می دهد.  با این حال، این توصیه توسط تحقیقات پشتیبانی نمی شود. یک فنجان هویج خام فقط حدود 10 گرم کربوهیدرات و تقریباً 4 گرم فیبر دارد.  فیبر موجود در این سبزی به کاهش سرعت ترشح قندها در شکل گلوکز به جریان خون کمک می کند. گنجاندن این ماده غذایی در یک رژیم غذایی سالم حتی برای افرادی که دیابت دارند می تواند بی خطر باشد، زیرا از افزایش شدید قند خون جلوگیری می کنند.

همانطور که گفته شد، بیماران دیابتی یا هر کس دیگری که ممکن است در متعادل کردن سطح قند خون مشکل داشته باشد، باید مصرف آب هویج خود را محدود کند، زیرا گرفتن آب هویج باعث می شود قند موجود در این سبزی تغلیظ شود و این فرآیند باعث حذف فیبر محافظ می شود.  آب هویج مقداری کربوهیدرات بیشتر از هویج خام دارد، اما منبع غلیظ تری از ویتامین A، C، K، B6 و پتاسیم است.

در اینجا اطلاعات تغذیه آب هویج برای یک وعده یک فنجانی آورده شده است:

آب هویج برای سکته مغزی

فوایدآب هویچ برای سلامت بدن

در ادامه 7 خواص آب هویج برای بدن آورده شده است

1. از سلامت چشم محافظت می کند

 سه ماده مغذی مهم – بتاکاروتن، لوتئین و زآگزانتین – موجود در هویج با کمک به حفظ بینایی و دید در شب به طور قابل توجهی سلامت چشم را افزایش می‌دهند. 

به عنوان مثال، بدون بتاکاروتن (نوعی ویتامین A)، اشکال مختلف اختلالات چشمی ممکن است رخ دهد – از جمله دژنراسیون ماکولا و حتی کوری.  در همین حال، لوتئین و زآگزانتین هر دو برای کاهش خطر کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن کار می کنند. 

فقط یک فنجان هویج خرد شده بیش از 400 درصد از ویتامین A مورد نیاز شما را به شکل بتاکاروتن تامین می کند! ویتامین A یکی از حیاتی ترین مواد مغذی است که برای محافظت از سلامت چشم و بینایی ضروری است، به خصوص با افزایش سن.

کمبود ویتامین A می تواند ابتدا منجر به شب کوری و سپس کوری دائمی شود.  این موضوع در واقع، علت شماره 1 نابینایی قابل پیشگیری در سراسر جهان است.  هویج همچنین می‌تواند خطر ابتلا به آب مروارید و دژنراسیون ماکولا را که یکی از دلایل شایع کاهش بینایی مرتبط با افزایش سن است، کاهش دهد.

خوردن منظم هویج به شما کمک می کند تا سلامت چشم و بینایی خود را در طول زندگی حفظ کنید.  اگر مصرف سبزی به شکل خام برای شما جذاب نیست، به خاطر داشته باشید که نوشیدن آب هویج فواید مشابهی برای سلامت چشم دارد.

آب هویج برای سکته مغزی

2. منبع بالایی از آنتی اکسیدان ها (به خصوص کاروتنوئیدها/بتا کاروتن)

 کاروتنوئیدها، موجود در هویج و سایر سبزیجات نارنجی رنگ، آنتی اکسیدان های قوی هستند که می توانند به کاهش خطر ابتلا به انواع مختلف بیماری های موقت و بیماری های مزمن جدی کمک کنند.  هویج و آب هویج با کمک به دفاع از بدن در برابر آسیب‌های رادیکال آزاد، باکتری‌های مضر، ویروس‌ها و التهاب به سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنند.

آنتی اکسیدان هایی که مسئول اثرات تقویت کننده سیستم ایمنی هستند عبارتند از: ویتامین C، بتاکاروتن، لیکوپن، لوتئین، زآگزانتین و پلی فنول ها. هویج یکی از بهترین منابع طبیعی فیتوکمیکال‌های کاروتنوئیدی و آنتی‌اکسیدان بتاکاروتن است که هر دوی آن‌ها نشان می‌دهند که ممکن است با توقف آسیب DNA، سطح التهاب و جهش سلولی، به مبارزه با سرطان کمک کند.

آنها همچنین حاوی مقداری اسید سوکسینیک، اسید α-کتوگلوتاریک، اسید لاکتیک، اسید گلیکولیک و اسید کافئیک (غالب ترین اسید فنولیک در بیشتر هویج ها) هستند.

3. خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سکته را کاهش میدهد

خوردن سبزیجات نارنجی رنگ مانند هویج می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی کمک کند.  صرف نظر از سایر خطرات قلبی عروقی، تحقیقات فعلی نشان می دهد که نوشیدن آب هویج با کاهش استرس اکسیداتیو برای سلامت قلب مفید است و دفاع بدن را در برابر انواع مختلف بیماری های قلبی عروقی بهبود می بخشد.

سطوح بالای آلفا و بتا کاروتن پلاسما نیز با کاهش خطر تصلب شرایین مرتبط است.  این تأثیر احتمالاً به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی و فیبر بالایی است که در هویج وجود دارد. آنها برای کاهش کلسترول و افزایش تولید صفرا کار می کنند که توانایی بدن برای هضم چربی را افزایش می دهد. و منبع خوبی از فیبر محلول و نامحلول هستند. 

این موضوع نه تنها به سیستم گوارش شما کمک می کند تا مواد غذایی را به درستی جذب کند، بلکه مستقیماً بر سطح کلسترول خوب بدن تان نیز تأثیر می گذارد.  فیبر می تواند به حذف کلسترول LDL اضافی از دیواره شریان ها و رگ های خونی کمک کند.

علاوه بر این، پتاسیم فراهم می کنند که برای حفظ فشار خون نرمال مفید است.

مقالات مرتبط: 8 راه پیشگیری از سکته قلبی

آب هویج برای سکته مغزی

4. کمک به محافظت در برابر سرطان

شواهد نشان می دهد که مصرف سطوح بالای کاروتنوئیدهای میوه و سبزیجات می تواند در از عود سرطان محافظت کند. مطالعات نشان می‌دهد که این آنتی‌اکسیدان‌های موجود در هویج می‌توانند با سلول‌های سرطان خون (لوسمی) مبارزه کنند و ممکن است در کاهش خطر ابتلا به برخی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان پروستات، سرطان تخمدان و سرطان سینه نقش داشته باشند. 

یک مطالعه اثرات مصرف روزانه هشت اونس آب پرتقال تازه و آب هویج را در زنان با سابقه سرطان سینه برای یک دوره سه هفته ای تحت نظر گرفت.

این نتایج نشان داد که مصرف روزانه آب هویج تازه برای دفاع بدن در برابر سرطان مفید است و رویکردی موثر برای افزایش سطوح کاروتنوئیدهای آنتی اکسیدانی محافظ در خون است که استرس اکسیداتیو (که موجب افزایش رشد سرطان است) را کاهش می دهد.

یک متاآنالیز در سال 2018 که ارتباط بین مصرف هویج در رژیم غذایی و خطر ابتلا به سرطان سینه را بررسی کرد، به این نتیجه رسید که “مطالب فعلی در کل نشان می دهد که مصرف هویج با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط است.” 

تحقیقات دیگر همچنین نشان می‌دهد که فواید هویج برای مردان شامل کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان است. و تعدادی از مطالعات نشان داده اند که خوردن هویج ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از سرطان معده، سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان، داشته باشد. 

علاوه بر این، عصاره آب هویج به دلیل “عوامل ضد سرطانی” آن از جمله پلی استیلن ها (فالکرینول، فالکریندیول و فالکریندیول-3-استات) و کاروتنوئیدها (بتا کاروتن و لوتئین) به عنوان یک درمان بالقوه برای لوسمی پیشنهاد شده است.

5. حفظ سلامت دهان و دندان

مواد مغذی موجود در هویج به بهبود ایمنی کمک می کند، از جمله توانایی بدن در مبارزه با باکتری ها و سمومی که از دهان وارد می شوند و در لثه ها و دندان ها زندگی می کنند. برخی از مواد معدنی موجود در این سبزی می‌توانند ضد باکتری باشند و به جلوگیری از پوسیدگی و کرم خوردگی دندان کمک کنند. 

همچنین اگر بعد از غذا خورده شوند، می توانند به حذف پلاک و لکه از روی دندان کمک کنند.  پس از خوردن، فیبر همچنین با عمل به عنوان یک “برس سیستم گوارشی” طبیعی، مبارزه با یبوست، هضم بهتر مواد مغذی تقویت کننده سیستم ایمنی و پاک کردن باکتری های مضر در روده، ایمنی بدن را تقویت می کند.

آب هویج برای سکته مغزی

6. تقویت سلامت پوست و بهبود زخم

فواید هویج برای پوست به دلیل وجود ترکیباتی از جمله بتاکاروتن، لوتئین و لیکوپن است. بتاکاروتن برای بهبود زخم‌ها حیاتی است، به همین دلیل است که هویج قرن‌ها به عنوان دارویی برای کمک به بهبود زخم‌ها استفاده می‌شود.

اگر هر نوع عفونت پوستی، بریدگی یا زخم دیگری دارید، متوجه خواهید شد که هویج و آب هویج با افزایش توانایی بدن برای بهبود سریعتر، مبارزه با عفونت ها و حتی کاهش علائم التهاب پوست، در سلامت پوست شما موثر است.

7. محافظت از سلامت مغز و عملکرد شناختی

از سایر فواید می توان به تقویت سلامت مغز با کمک به پیشگیری از بیماری آلزایمر، بهبود حافظه و دفاع در برابر سایر انواع زوال عقل اشاره کرد. این موضوع به دلیل توانایی هویج در کاهش استرس اکسیداتیو در مغز است که می تواند ظرفیت سیگنال دهی عصبی را تضعیف کند.

خطرات، عوارض جانبی و تداخلات

آب هویج برای سکته مغزی

 در حالی که خوردن روزانه هویج برای اکثر افراد کاملاً مفید و عادتی سالم است، خوردن مقادیر زیاد آن می تواند پوست تان را نارنجی کند، یک وضعیت پزشکی که به عنوان کاروتنمی شناخته می شود. دلیل این اتفاق مصرف زیاد بتاکاروتن، ماده شیمیایی که به سبزیجات نارنجی مانند سیب زمینی شیرین، کدو تنبل و هویج رنگ می دهد، می باشد.

مصرف زیاد کاروتن می تواند باعث ذخیره شدن مقداری کاروتن در زیر پوست شده و می تواند به پوست رنگ نارنجی بدهد (به خصوص صورت، دست ها و پاها)، به غیر از این عارضه تقریباً بی ضرر است.

5/5 - (1 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر