دکتر محمد حسین نجفی

قرص کاپتوپریل از آن دسته داروهایی است که عوما برای کنترل و درمان فشار خون بالا مورد استفاده قرار میگیرد. در این مقاله به طور کامل درباره این دارو صحبت شده است.

کاپتوپریل چیست؟

از کاپتوپریل به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر، برای درمان فشار خون بالا و نارسایی قلبی استفاده می شود. از این دارو برای بهبود بقا و کاهش احتمال نارسایی قلبی پس از حمله ی قلبی در بیمارانی استفاده می شود که دچار نوعی مشکل قلبی به نام هیپرتروفی بطن چپ (بزرگ شدن دیواره های سمت چپ قلب) شده اند. 

قرص کاپتوپریل، همچنین برای درمان بیماری کلیوی (نفروپاتی) در بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 و رتینوپاتی (بیماری چشمی) استفاده می شود. کاپتوپریل در دسته داروهایی به نام مهارکننده های آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE) قرار می گیرد. 

کاپتوپریل چه زمانی تجویز می شود؟

این دارو چه زمانی تجویز می شود؟

این دارو، موجب کاهش مواد شیمیایی خاصی می شود که رگ های خونی را سفت می کنند. بنابراین خون راحت تر جریان پیدا می کند و قلب می تواند به صورت مؤثرتری خون را پمپاژ کند. 

فشار خون بالا، بیماری شایعی است که در صورت درمان نشدن می تواند به مغز، قلب، رگ های خونی، کلیه ها و دیگر اعضای بدن آسیب برساند. آسیب به این اعضا ممکن است موجب بیماری قلبی، حمله  قلبی، نارسایی قلبی، سکته، نارسایی کلیه، از دست دادن بینایی و مشکلات دیگر شود. 

علاوه بر مصرف دارو، تغییرات سبک زندگی نیز به کنترل فشار خون کمک می کند. این تغییرات شامل رژیم غذایی سالم با چربی و نمک کم، حفظ وزن سالم، ورزش کردن حداقل سی دقیقه در اکثر روزهای هفته، سیگار نکشیدن و تعادل در مصرف الکل می شوند.

نحوه مصرف قرص کاپتوپریل

کاپتوپریل، به صورت قرص خوراکی در بازار موجود می باشد. این دارو معمولاً باید دو یا سه بار در روز و با معده ی خالی، 1 ساعت قبل از غذا مصرف شود. 

برای کمک به یادآوری مصرف قرص کاپتوپریل، آن را در ساعت مشخصی از روز مصرف کنید. دستورالعمل های روی برچسب دارو را به دقت دنبال کنید و از پزشک یا داروساز هر قسمتی را که متوجه نمی شوید، سؤال کنید. 

داروی کاپتوپریل را دقیقاً طبق دستورالعمل مصرف کنید و آن را بیشتر یا کمتر از مقدار تجویز شده توسط پزشک نخورید. کاپتوپریل، فشار خون بالا و نارسایی قلبی را کنترل می کند، اما آنها را درمان نمی کند. حتی در صورتی که احساس بهتری پیدا کردید، مصرف کاپتوپریل را ادامه دهید و  بدون مشورت با پزشک، مصرف آن را قطع نکنید.

نحوه ی مصرف کاپتوپریل قرص فشار خون

عوارض جانبی کاپتوپریل

قرص خوراکی کاپتوپریل معمولاً موجب خواب آلودگی نمی شود. این دارو ممکن است باعث افت فشار خون و احساس سرگیجه یا غش شود. قرص کاپتوپریل می تواند عوارض جانبی دیگری نیز داشته باشد.

عوارض جانبی شایع تر

اگر این عوارض جانبی خفیف باشند، ظرف مدت چند روز یا چند هفته از بین می روند، اما اگر عوارض جدی تر باشند یا از بین نروند، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

راش پوستی یکی از عوارض معمل مصرف قرص کاپتوپریل

عوارض جانبی جدی

در صورت تجربه ی عوارض جدی، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید. اگر علائم شما خطرناک باشند یا فکر می کنید دچار یک موقعیت اضطراری پزشکی شده اید، با اورژانس تماس بگیرید. عوارض جانبی جدی و علائم آنها می توانند شامل موارد زیر باشند:

مشکلات کلیوی که علائم آن عبارتند از:

هدف ما از این مطالب، ارائه رایج ترین و مرتبط ترین اطلاعات است. گرچه، از آنجا که عوارض جانبی، تأثیرات متفاوتی روی افراد مختلف دارند، ما تضمین نمی کنیم که این اطلاعات تمام عوارض جانبی احتمالی را در بر می گیرد. 

نکته مهم:

این اطلاعات جایگزینی برای توصیه ی پزشکی نیستند. همیشه در مورد تمام عوارض جانبی احتمالی با پزشک خود که با سابقه ی پزشکی شما آشنایی دارد، صحبت کنید.

خستگی و تنگی نفس یکی از عوارض کاپتوپریل

ملاحظات قرص کاپتوپریل در افراد مختلف

1-  آلرژی به کاپتوپریل

کاپتوپریل می تواند موجب واکنش آلرژی زای شدید و خطرناک شود که علائم آن عبارتند از:

  • مشکل در تنفس
  • التهاب گلو یا زبان
  • کهیر

اگر شما دچار این علائم شدید، مصرف این دارو را قطع کنید و با اورژانس تماس بگیرید یا به نزدیکترین مرکز فوریت های پزشکی مراجعه کنید. در صورتی که به این دارو آلرژی دارید، مصرف آن را دوباره شروع نکنید. مصرف دوباره ی دارو می تواند کشنده باشد.

2- افراد مبتلا به بیماری کلیوی

این دارو توسط کلیه های شما پردازش می شود. اگر کلیه ها نتوانند آن طور که باید عمل کنند، این دارو ممکن است در بدن شما انباشته شود. یعنی ممکن است عوارض جانبی بیشتری را تجربه کنید. پزشک ممکن است دوز مصرفی شما را مطابق با نیاز بدنتان تنظیم کند.

مشکلات کلیوی و مصرف قرص فشار خون کاپتوپریل

3- مصرف برای افراد مسن تر

این داروها در بدن افراد مسن آهسته تر پردازش می شوند. در نتیجه، با مصرف یک دوز معمولی بزرگسالان، این دارو ممکن است بیش از حد طبیعی در بدن انباشته شود. اگر سن بالایی دارید، ممکن است به دوز کمتر یا برنامه ی دارویی متفاوتی نیاز داشته باشید.

4- مصرف در کودکان

تأثیر این دارو در کودکان بررسی نشده است و در افراد کمتر از 18 سال نباید مصرف شود.

5- مصرف قرص کاپتوپریل برای خانمهای باردار

کاپتوپریل در دسته داروهای بارداری گروه  D قرار دارد. مطالعه روی انسان ها حاکی از آنست که زمانیکه مادر باردار این دارو را مصرف می کند، جنین دچار عوارض جانبی می شود. این دارو در دوران بارداری تنها باید در موارد جدی استفاده شود که درمان شرایط خطرناک مادر در اولویت است. 

اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، با پزشک خود صحبت کنید. از پزشک خود در مورد آسیب های خاصی که این دارو برای بارداری شما دارد، سؤال کنید. این دارو فقط در صورتی باید استفاده شود که مزایای بالقوه دارو به خطرات احتمالی آن می ارزد. اگر در حین مصرف این دارو باردار شوید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

6- مادران شیرده

کاپتوپریل ممکن است از طریق شیرمادر قابل انتقال باشد و موجب عوارض جانبی در نوزاد شیرخوار شود. اگر به کودک خود شیر می دهید، به پزشک خود اطلاع دهید. ممکن است لازم باشد که شیردهی را قطع کنید و یا داروی خود را عوض کنید.

مصرف کاپتوپریل و بارداری

ملاحظات مهم برای مصرف کاپتوپریل

اگر پزشک برای شما داروی کاپتوپریل را تجویز کرده است. این نکات را باید به خاطر بسپرید:

نحوه ی نگهداری قرص کاپتوپریل چگونه است؟

نکات مهم مصرف این قرص در سفر

وقتی این دارو را همراه با خود به سفر می برید:

1- همیشه دارو را با خود به همراه داشته باشید. در زمان پرواز، هرگز آن را در چمدان قرار ندهید و آن را در کیف دستی خود نگه داری کنید.

2- نگران دستگاههای اشعه ایکس فرودگاه نباشید. این دستگاهها آسیبی به دارو نمی رسانند.

3- ممکن است لازم باشد برچسب داروخانه را به کارمندان فرودگاه نشان دهید. همیشه جعبه اصلی حاوی برچسب نسخه را به همراه داشته باشید.

4- این دارو را در داشبورد ماشین قرار ندهید و یا آن را در ماشین رها نکنید. وقتی که هوا خیلی گرم یا خیلی سرد است، از انجام این کار جداً خودداری کنید.

مصرف قرص در سفر

نکات مهم قبل از مصرف قرص کاپتوپریل

1- مصرف داروهای  همزمان ACE

اگر به کاپتوپریل آلرژی دارید، به پزشک و داروساز خود اطلاع دهید؛ سایر مهارکننده های  ACE عبارتند از: بنازپریل (لوتنسیل)، کاپتوپریل (کاپوتن)، انالاپریل (وازوتک)، فوزینوپریل (مونوپریل)، لیزینوپریل، کیناپریل (آکوپریل)، پریندوپریل و تراندولاپریل (ماویک). از پزشک یا داروساز خود در مورد فهرست مواد تشکیل دهنده کاپتوپریل سؤال کنید.

اگر داروی والزارتان و ساکوبیتریل مصرف می کنید یا ظرف 36 ساعت گذشته مصرف آن را قطع کرده اید، به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که والزارتان یا ساکوبیتریل مصرف می کنید، پزشک احتمالاً به شما می گوید به طور همزمان کاپتوپریل مصرف نکنید. 

همچین در صورتی که دیابت دارید یا داروی آلیسکیرن مصرف می کنید، به پزشک خود اطلاع دهید. پزشک احتمالاً به شما می گوید در صورت ابتلا به دیابت یا مصرف آلیسکیرن، از مصرف کاپتوپریل خودداری کنید.

2- مصرف داروهای مکمل یا بدون نسخه

در مورد داروهای با نسخه و بدون نسخه، ویتامین ها، مکمل های تغذیه ای و محصولات گیاهی که مصرف می کنید به پزشک خود اطلاع دهید. در صورتی که داروهای زیر را مصرف می کنید، حتماً به پزشک بگویید:

آسپیرین و سایر داروهای غیراستروئیدی ضد التهابی (NSAIDها) همچون ایندومتاسین (ایندوسین، تیوربکس)؛ داروهای ادرارآور (قرص آب)، لیتیوم (لیتوبید)؛ نیترات ها همچون ایزوسورباید دی نیترات (ایزوردیل)، ایزوسورباید مونونیترات (مونوکت)، و نیتروگلیسیرین (نیترو-دور، نیتروستات و غیره)؛ و داروهای دیگری برای فشار خون بالا؛ یا مکمل های پتاسیم.

مصرف کاپتوپریل در کنار مکمل ها

3-  ابتلا به دیابت

اگر دیابت یا بیماری قلبی یا کلیوی دارید به پزشک خود بگویید.

4- دوران شیردهی 

اگر در دوران شیردهی هستید، به پزشک خود اطلاع دهید.

نکات مهم

اگر جراحی خاصی مانند جراحی دندان در پیش دارید به پزشک و دندانپزشک خود بگویید که کاپتوپریل مصرف می کنید.

شما باید بدانید که اسهال، استفراغ، عدم مصرف مایعات کافی و تعریق زیاد می تواند باعث افت فشار خون شود که ممکن است به سرگیجه و غش منجر شود.

منابع:

https://medlineplus.gov/druginfo/meds/a682823.html

https://www.healthline.com/health/drugs/captopril-oral-tablet#side-effects

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فشار خون و فوق تخصص آنژیوگرافی

2.5/5 - (6 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عسکری پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 41 مشاهده پرسش
    باسلام من بیمارتون هستم پنجاه و پنج سال سن دارم ویکی از رگهای قلبم رو استند گذاشتم وداروی فشار خون متورال و لوزارتان واسپرین استفاده میکنم برای التهاب پام میتونم از ناپروکسن استفاده کنم با تشکر از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      بله
  • تصویر کاربر پری سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام من حدودا ۵ روز پیش آنژیو کردم علایم بیماری درد از زیر سینه به پشت سیتی اسکن و تست ورزش مثبت نشون داده بود در اتاق عمل بعد از آنژیو گفتن رگهام بسته نیست ولی در همین حین ضربان و فشارم رفت بالا به دستور پزشک ضمن بیهوش کردن چند دقیقهای ۱۵۰ شک دادن و بعد از نرمال شدن به بخش بردن و بعد از یک روز و نصفی مرخص شدم دارویی که به من دادن کاپتوپریل ۲۵ هر ۱۲ ساعت یک چهارم و متوپرولول۲۳.۷۵ صبح یکی و آسپرین ۸۰ شبی یکی و آتروواستاتین ۲۰ عصرها یکی و پنتوپرازول روزی یکی ناشتا ضمن اینکه من ایرویید جراحی کردم کامل برداشتن قرص تیرویید هم روزی یکی میخورم حالا بعد از خوردن این داروها فشارم میاد پایین و تا ۱۰ روی ۵ هم اومده لطفا من و راهنمایی کنید کدام قرص را نخورم ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      کاپتوپریل را قطع کنید
  • تصویر کاربر مسی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 51 مشاهده پرسش
    سلام وخداقوت میخام بگم اگه این دکترا نبودن جدا چی میشد منکه‌هم دستشونا میبوسم‌هم پاشونا اینا واقعا فرستادهای خداوند هستن ویک سیوال چندوقتیه فشار خون پیدا گردم و قلبم نصف شبها درخواب یهو شروع به تپش میکند و مدت زمانی هم هستش که بی حال بی رمق هستم مشکل چیست وممنونم از راهنمایی شما بزرگگواران خداشما را حفظ کند
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۶ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...مراجعه به متخصص قلب جهت بررسی...طیف وسیعی از مشکلات اعم از استرس یا مشولات تیرویید و کم خونی می تواند منجر به این علائم شود
  • تصویر کاربر ایدین پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 162 مشاهده پرسش
    با سلام بنده قرص فشار والزومیکس روزی یک عدد و پروپرانول 20 یک عدد مصرف می کنم ولی بعضی اوقات روز دچار سرگیجه و سنگینی سر می شوم و فشار هم همیشه از 13کمتر و عدد دومی هم 7ونیم تا 8ونیم است برای رهای از سرگیجه و سنگینی سر چکار انجام بدهم و هولتر 24ساعته هم گذاشتم ولی ان روز همش نرمال بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      این فشاری که می گویید قاعدتا نباید باعث سرگیجه شود پیشنهاد می شود اول پروپرانولول را مدتی قطع کنید بعد اگر بهتر نشدید یک متخصص گوش و حلق و بینی ببیند
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر