دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

آیا درد و ورم معده باعث فشار خون بالا می شود؟

همیشه برخی بیماران این سوال را می پرسند که آیا ناراحتی های معده، می تواند منجر به افزایش فشارخون شود؟ آیا ممکن است منشا فشارخون بالا در یک فرد، ناراحتی معده ی او باشد؟ در یادداشت کوتاه زیر سعی می کنیم به این سوال پاسخ بدهیم

رابطه ی فشارخون بالا و درد معده

کنترل فشار خون

به طور کل در افراد بالای ۵۰ سال، ۹۰ درصد موارد فشارخون، علت مشخص و روشنی ندارد بلکه ژنتیک و و در اصطلاح عوامل سرشتی، در بروز این علایم دخیل هستند. تنها در درصد کمتری از افراد، ممکن است که مواردی مثل برخی بیماری های هورمونی یا بیماری های کلیوی، باعث بروز فشارخون شوند. اما درد معده و انواع ناراحتی های معده (زخم یا ورم معده) به تنهایی نمی تواند عامل بالابودن فشارخون یک فرد باشد. به عبارت دیگر رابطه ی مستقیمی بین فشارخون بالا و بیماری های معده وجود ندارد و مشکلات معده نمی توانند باعث دردهای معده باشند.

اما نباید فراموش کرد که درد شدید در هر نقطه از بدن (از جمله در معده) می تواند باعث فشار به سیستم های عصبی بدن شده و فشارخون را بالا ببرد. درو اقع مشکل زمینه ای فشارخون در چنین مواردی وجود دارد ولی بخاطر تشدید درد معده، ممکن است به طور موقت فرد دوره هایی از افزایش فشارخون را نیز تجربه کند که با درمان درد معده، این حمله ها نیز کاهش می یابند.

برای درمان این شرایط چه باید کرد؟

بهترین توصیه در چنین شرایطی این است که داروهای فشارخون، طبق آنچه پزشک برای شما تجویز می کند استفاده شوند تا فشارخون زمینه ای شما تحت کنترل دربیاید. در مورد وضعیت معده نیز بهتر است با متخصص گوارش مشورت کنید. معمولا دردهای معده با رعایت برخی نکات ساده نظیر عدم مصرف وعده های غذایی سنگین یا غذاهای محرک مثل نوشابه و غذاهای تند و هم چنین مصرف داروهای محافظ معده بهتر می شوند. راه هایی برای پایین اوردن فشارخون بالا میتواند به حل شدن مشکل معده ی شما کمک بکند.

در صورت ادامه دار بودن این مشکل، معمولا توصیه ی متخصصین گوارش، انجام آندوسکوپی است تا احیانا در صورت وجود مشکل مهم تری نظیر زخم های پیچیده تر، تشخیص به موقع داده شود و درمان مناسب صورت بگیرد. معمولا درمان مشکلات معده پیچیده نیست و در کنار درمان مناسب فشارخون، بسیاری از این دسته از بیماران مشکل مهمی نخواهند داشت.

برای ارتباط با دکتر فشار خون کلیک کنید.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

۳.۳/۵ - (۲۹ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟