دکتر محمد حسین نجفی

اکوکاردیوگرافی از راه مری (تی‌ای‌ای) یک روش بررسی و تصویربرداری از قلب است. تی‌ای‌ای از امواج صوتی با فرکانس بالا (اولتراسوند) برای تصویربرداری از قلب و رگ‌های منتهی به آن استفاده می‌کند. 

در اکوکاردیوگرافی از راه مری برخلاف اکوکاردیوگرافی استاندارد، ابزار فرستنده و گیرنده‌ی امواج اولتراسوند به لوله‌ای باریک متصل می‌شود که از طریق دهان و با گذر از حلق وارد مری می‌شود. از آنجا که مری خیلی به قلب نزدیک است، تصاویر این این روش به خوبی ساختارهای قلب و دریچه‌ها را نشان می‌دهند.

اکوکاردیوگرافی از راه مری چیست؟

اکوکاردیوگرافی از راه مری (تی‌ای‌ای) روشی است که با استفاده از امواج صوتی، تصویری از عضلات و حفرات قلبی، دریچه‌ها و پوشش خارجی قلب (پریکارد) و همین طور رگ‌های خونی متصل به قلب تولید می‌کند.

چرا اکوکاردیوگرافی از راه مری انجام می‌شود؟

پزشک معمولا از تی‌ای‌ای برای بررسی مشکلات ساختاری و عملکردی قلب استفاده می‌کند. تی‌ای‌ای تصاویر دقیق‌تری نسبت به اکوکاردیوگرام استاندارد از حفرات فوقانی قلب و دریچه‌های بین حفرات فوقانی و تحتانی قلب می‌دهد.

همچنین پزشک ممکن است از تی‌ای‌ای در مواردی استفاده کند که دیواره قفسه‌ سینه‌ی بیمار ضخیم است، بیمار خیلی چاق است یا در بیمارستان از دستگاه ونتیلاتور برای تنفس استفاده می‌کند.

ضخامت دیواره قلب

تصاویر دقیقی تولید شده با اکوکاردیوگرافی از راه مری به پزشک برای دیدن موارد زیر کمک می‌کند:

✅ اندازه‌ی قلب و ضخامت دیواره‌های آن

✅ مناسب بودن یا نبودن میزان پمپاژ خون توسط قلب

✅ وجود بافت غیرطبیعی اطراف دریچه‌‌های قلب که می‌تواند حاکی از عفونت با ویروس، باکتری یا قارچ و همین طور سرطان باشد.

✅ این که آیا خون از خلال دریچه‌ها به عقب پس می‌زند (برگشت دریچه) یا این که آیا دریچه‌ها باریک یا بسته شده‌اند (تنگی دریچه)

✅ این که آیا در حفرات قلب به ویژه حفره‌ی فوقانی یا دهلیز، مثلا بعد از حمله‌ی مغزی، لخته‌ی خون وجود دارد یا نه

خطرات اکوکاردیوگرافی از راه مری چیست؟

خطر مختصر تی‌ای‌ای مربوط به وارد کردن لوله از طریق دهان، گذراندن از حلق و وارد کردن آن به مری است. پیش از انجام اکو به شما دارو به عنوان آرامبخش و برای بی‌حس کردن گلو تجویز می‌شود. با این حال ممکن است هنوز حالت عق زدن و استفراغ پیدا کنید. 

همچنین ممکن است یک یا دو روز بعد از انجام آزمایش، گلودرد مختصری داشته باشید. در موارد بسیار نادری ممکن است اکوکاردیوگرافی از راه مری باعث خونریزی مری شود.

چه آمادگی‌هایی برای انجام اکوکاردیوگرافی از راه مری لازم است؟

در این باره از پزشک خود مشورت بگیرید. احتمالا از شما بخواهند از چند روز قبل از تست الکل مصرف نکنید و از 4 تا 6 ساعت پیش از انجام تی‌ای‌ای آب و غذا نخورید. چون برای آرام بودن در طول انجام اکو برای شما آرامبخش تجویز می‌شود، باید کسی شما را بعد از انجام تست تا منزل برساند.

در طول انجام اکوکاردیوگرافی از راه مری چه رخ می‌دهد؟

اکو تخصصی قلب

تی‌ای‌ای توسط پزشکانی که در این زمینه دوره دیده‌اند انجام می‌شود. این کار معمولا در بیمارستان یا کلینیک انجام می‌شود و 30 تا 60 دقیقه طول می‌کشد.

بعد از اکوکاردیوگرافی از راه مری

ممکن است گلوی شما مدتی بی‌حس باشد. در این مدت چیزی نخورید و ننوشید تا احساس بی‌حسی گلو از بین برود چرا که ممکن است آن چه می‌خورید وارد مسیر تنفستان شود.

ممکن است بلافاصله بعد از تست کمی مشکل در بله داشته باشید اما این مشکا ظرف چند ساعت برطرف می‌شود.

سوزش گلو
  • وجود گلودرد برای یک یا دو روز بعد از تست شایع است.
  • به دلیل آرامبخشی که در زمان انجام اکو دریافت کرده‌اید حداقل یک یا دو روز الکل مصرف نکنید.

◼ در چه صورت باید نگران باشم؟

اگر گلودرد شما برطرف نشد یا بدتر شد با پزشک خود تماس بگیرید.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

اکو مری چه تفاوتی با اکو قلبی دارد؟
4.2/5 - (17 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر لیلا سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش) تعداد بازدید: 61 مشاهده پرسش
    سلام من خانم۳۵ساله ای هستم هنگام تکیه به سمت چپ ویا درازکشیدن به چپ دچار حالتی میشوم که فشارخونم به ۱۸روی۱۲ می رسد وضعف سرتاسربدنم را فرامیگیرد و پوست قفسه سینه قرمز میشود ونبضم تا۵۵ کم میشود ونفسم تاچندروز گرفته میماند. لطفا راهنمایی بفرمایید چندین بارهولتر و اکو وتست تیبل هم انجام دادم، ولی تشخیصی ندادند.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ مرداد ۲( 8 ماه پیش)
      در صورت فشار ۱۸۰/۱۲۰ مبتلا به پرفشاری خون هسنید و درمان باید شوید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر