دکتر محمد حسین نجفی

داروی آپیکسابان جهت پیشگیری از بروز سکته مغزی یا لخته های خونی در افرادی تجویز می شود که به فیبریلاسیون دهلیزی مبتلا بوده و عامل آن بیماری دریچه قلب نیست. فیبریلاسیون دهلیزی بیماری است که در آن تپش قلب نامنظم بوده و احتمال تشکیل لخته و بروز سکته مغزی افزایش می یابد. از این دارو جهت پیشگیری از ترومبوز ورید های عمقی (DVT) و آمبولی ریوی در افرادی استفاده می شود که تحت جراحی تعویض مفصل ران یا زانو قرار گرفته اند. در این دو بیماری لخته خونی به ترتیب در ورید های پا و ریه تشکیل می شود.

علاوه بر موارد فوق، اپیکسابان جهت درمان آمبولی ریوی و ترومبوز ورید های عمقی نیز به کار گرفته می شود. امکان دارد پزشک پس از اتمام درمان اولیه ادامه مصرف اپیکسابان را با هدف پیشگیری از بروز مجدد این بیماری ها تجویز کند. اپیکسابان به دسته دارویی به نام مهار کننده های عامل Xa تعلق دارد. این دارو با مهار کردن یک ماده طبیعی موثر در تشکیل لخته خونی تاثیر خود را بر جای می گذارد.

قرص آپیکسابان

نحوه مصرف داروی آپیکسابان

دیگر مصارف این دارو

این دارو می تواند برای مصارف دیگر نیز استفاده شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر به پزشک یا داروساز خود مراجعه فرمایید.

موارد احتیاط در مصرف داروی آپیکسابان

در صورت داشتن حساسیت نسبت به اپیکسابان یا دیگر دارو ها باید قبل از مصرف این دارو پزشک یا داروساز خود را مطلع کرد. افراد می توانند جهت بررسی حساسیت خود به مواد تشکیل دهنده این دارو، لیست این مواد را از داروساز درخواست کرده و یا در برگه راهنمای دارویی مطالعه کنند.

افراد باید دارو هایی را که در حال حاضر مصرف کرده و یا قصد مصرف آن ها را دارند با پزشک خود در میان بگذارند. از جمله این دارو ها می توان به دارو های تجویزی، بدون نسخه، ویتامین ها و مکمل های غذایی اشاره کرد. همچنین در صورت مصرف هر کدام از دارو های زیر حتما باید این موضوع را به پزشک اطلاع داد:

قرص آپیکسابان ۲/۵ برای چیست

علاوه بر موارد فوق، دارو های گیاهی مخصوصا گل راعی یا هزار چشم نیز باید به پزشک اطلاع داده شوند. امکان دارد اپیکسابان با دارو هایی تداخل داشته باشد که برای درمان سکته مغزی یا دیگر وضعیت های اورژانس فرد استفاده می شوند.

در صورت بروز موارد اورژانسی فرد یا اعضای خانواده او باید مصرف داروی اپیکسابان را به پزشک یا مسئولان بخش اورژانس اطلاع دهند. داشتن دریچه قلبی مصنوعی یا خونریزی شدید و غیر قابل کنترل در هر ناحیه از بدن را باید با پزشک در میان گذاشت.

در این موارد اغلب پزشک از فرد می خواهد که مصرف این دارو را قطع کند. ابتلا به مشکلات کلیوی، کبدی و خونریزی در گذشته یا حال باید به اطلاع پزشک برسد. همچنین، پزشک باید از بارداری، قصد بارداری یا شیر دهی افراد آگاهی داشته باشد. در صورت باردار شدن در دوره مصرف اپیکسابان باید به پزشک مراجعه نمود.

در صورت نیاز به انجام جراحی از جمله جراحی دندان باید پزشک یا دندان پزشک را از مصرف اپیکسابان اطلاع داد. امکان دارد قبل از انجام جراحی پزشک قطع مصرف دارو را از بیمار درخواست کند. در صورت نیاز به قطع مصرف این دارو به دلیل جراحی، پزشک می تواند داروی دیگری را جهت پیشگیری از تشکیل لخته های خونی تجویز کند.

پزشک زمان از سر گیری مصرف اپیکسابان را به بیمار خواهد گفت. در صورت زمین خوردن یا آسیب دیدن مخصوصا ضربه به سر باید فورا با پزشک تماس گرفت. امکان دارد معاینه پزشک ضروری باشد.

از چه دستورات غذایی باید پیروی کرد؟

تا زمانی که پزشک دستوراتی را تجویز نکرده باشد می توان به رژیم غذایی معمول خود ادامه داد.

در صورت فراموشی مصرف یک وعده چه باید کرد؟

وعده فراموش شده را باید به محض یادآوری مصرف کرد. با این حال، در صورتی که تقریبا زمان مصرف وعده بعدی فرا رسیده باشد باید از مصرف وعده فراموش شده صرف نظر کرد. افراد نباید جهت جبران وعده فراموش شده مقدار وعده بعدی را دو برابر کنند.

قرص آپیکسابان برای چیست

عوارض جانبی اپیکسابان

برخی عوارض جانبی این دارو می توانند جدی باشند. در صورت تجربه کردن هر کدام از این علائم، باید فورا با پزشک خود تماس گرفته یا درمان پزشکی اورژانسی دریافت کرد:

آپیکسابان یا الیکوئیس

یکی از نام های تجاری این دارو الیکوئیس است.

قرص آپیکسابان

نحوه نگهداری و دور ریختن دارو

این دارو باید در ظرف محتوی خود قرار گرفته، درب ظرف محکم بسته شده و به دور از دسترس کودکان نگه داشته شود. ظرف محتوی دارو باید در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوب بیش از حد (حمام) قرار گیرد. دارو های غیر مصرفی باید به گونه ای دور ریخته شوند که امکان مصرف آن ها توسط کودکان، حیوانات و دیگر افراد وجود نداشته باشد. با این حال باید از ریختن آن ها در دستشویی خودداری کرد. بهترین راه جهت دور ریختن این دارو تحویل آن به دارو خانه ها یا ماموران ویژه شهرداری است. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توان به پزشک، دارو ساز یا اداره شهرداری محل زندگی خود مراجعه کرد.

از آنجایی که بسیاری از ظروف محتوی دارو به آسانی توسط کودکان باز می شوند باید این موارد را به دور از دید و دسترس کودکان قرار داد. جهت جلوگیری از مسمومیت کودکان خردسال باید همواره درب ظروف دارویی را محکم بسته و آن ها را در محلی ایمن قرار داد. از جمله محل های ایمن می توان به مواردی اشاره کرد که در ارتفاع و به دور از دید و دسترس کودکان هستند.

مصرف بیش از حد داروی الیکوئیس

در صورتی که فرد داروی اپیکسابان را بیش از مقدار مجاز مصرف کرده و دچار تشنج، تنگی نفس یا بیهوشی شود، باید فورا با ۱۱۵ تماس گرفت. علائم مصرف بیش از حد دارو می توانند شامل موارد زیر شوند:

چه اطلاعات دیگری را باید دانست؟

3.8/5 - (32 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر وزیری جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 57 مشاهده پرسش
    دخترم بعد اسلیو اپیکسابان ۲/۵ هر ۱۲ ساعت میخوره رنگ ادرار قهوه ای شده ایا قطع کنه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۴ شهریور ۲( 6 ماه پیش)
      نیاز به سونوگرافی از کلیه و مجاری ادراری
  • تصویر کاربر farnaz یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 70 مشاهده پرسش
    خسته نباشید مادر من(سن۵۶)بعد از تزریقprp در زانو دچار dvt شدن و لخته به ریه رسید ،دوبار در بیمارستان بستری شدن و هپارین دریافت کردن وحدود ۴هفته چهار تا اپیکسابان5mgمیخورن و الان حدود چند هفتس دوتا اپیکسابان میخورن و گاهی تک سرفه دارن و تقریبا ماهانه ازمایش میدیم میخواستم بدونم اقدام دیگه ای هم باید انجام بدیم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۵ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام بهتر است تا ۶ ماه اپیکسابان را به همین صورت ادامه دهند.. بعد از آن با نظر پزشک و آزمایشات و تکرار سونوگرافی میشه دارو را کم یا حذف کرد..
  • تصویر کاربر وحید جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 100 مشاهده پرسش
    با سلام آیا کسانی که آپیکسایان مصرف میکنند می‌توانند از قرص آناهیل استفاده کنند؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      ممعی ندارد
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۳ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      منعی
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر مینا جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 99 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر، مادر من ۱۰سال پیش قلب باز عمل کرده و حدود ۵سالم هست فنر زده عملکرد قلبش ۲۵درصد هست و اخرین اکو قلبشان نشان داد یه لخته خون کوچک روی قلب قرار داره دکتر قرص زیلت رو قطع و آپیکسابان ۲/۵ رو روزی ۲تا جایگزین کرده الان دو روزه خیلی خمیازه میکشه میخواستم بدونم علت خمیازه ها چیه و آیا خطرناکه؟ یا عوارض قرصه؟ اکسیژن خونش ۹۵ هست و ضربان قلب پس از مصرف آپیکسابان کنترل شده بین ۷۵ تا ۸۰ شده،
    و آیا با مصرف این دارو خطر سکته از مادرم دور هست؟ و آپیکسابان لخته از بین میبره؟
    متشکرم
    1. تصویر کاربر مینا پنجشنبه ۳۱ فروردین ۲( 11 ماه پیش)
      پاسخی دریافت نکردم
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام با مصرف این دارو تا حدی و نه کاملا خطر سکته کاهش می یابد
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر لیلا دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 82 مشاهده پرسش
    با عرض سلام خدمت آقای دکترنجفی من 46ساله هستم و دراثرپارگی رباط مچ پا و گچ دچار لخته در پا شدم که بعدم راجعه به متخصص قلب 10تاامپول انوکساپارین سدیم برام تزریق کردند والان که مدت یکماه هست قرص آپیکسابان روزی دوتا مصرف میکنم وبه گفته پزشکم باید تا شش ماه این قرص رامصرف کنم. من قرص چربی خون هم میخورم اترواستاتین. ازشما پزشک محترم و دلسوز سوال دارم که این روند درمان برای من کافی هست؟ و سوال دگرم اینکه من دارای 40درصد بیرون زدگی مهره 4 کمر هستم آیا مصرف قرص آپیکسابان برای من ضرر ندارد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱ اسفند ۱( 1 سال پیش)
      بله داروی بسیار خوب و درستی تجویز شده است و حداقل 6 ماه باید ادامه یابد. هیچ مشکلی هم برای دیسک کمر شما ندارد
  • تصویر کاربر امیر پنجشنبه ۵ آبان ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 140 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید پدر من به خاطر لخته خون در ورید عمقی پا آقای دکتر واسش قرص اپیکسابان تجویز کردن میخواستم بدونم آیا آمپول نوروبیون با این دارو تداخل دارد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۵ آبان ۱( 1 سال پیش)
      خیر بزنند مشکلی نیتس
  • تصویر کاربر فرفره پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید، مادر من 68 سالشونه و از پنج سال پیش به علت آمبولی ریه وارفارین مصرف میکنند و گفتن باید تا آخر عمر مصرف بشه، هر روز نصف قرص میخورن و دو روز در هفته قرص کامل و inr تقریبا روی 2.5 هست، حالا دکتر براشون آپیکسابان 5 روزی دو بار جایگزین کردند، گفتند قرص بهتریه از نظر تداخل و نیاز نداشتن به چک inr. حالا سوالم اینه دوزی که نوشتن زیاد نیس؟ من نگرانم خونریزی بدن. به نظرتون این دوز تجویزی درست هست؟
    1. تصویر کاربر فرفره جمعه ۱۷ دی ۰( 2 سال پیش)
      من جوابی دریافت نکردم.
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۳ دی ۰( 2 سال پیش)
      نه دوز درستش همین است و داروی خیلی خوب و مناسبی هم برایشان تجویز شده است
    3. نمایش سایر 1 پاسخ
  • تصویر کاربر ارزو شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 238 مشاهده پرسش
    ضمن عرض سلام وخسته نباشید خدمت دکتر نجفی گرامی من فردی ۵۰ ساله هستم که دو هفته پیش جهت بررسی عروق کرونر انژیو گرافی شدم در انژیگرافی پلاک های کلسیمی متعدد بدون تنگی وجود داشت دکتر رزواستاتین ۲۰ متورای نصف دو بار در روز واسپرین ۸۰ تجویز کردند البته من به خاطر ناراحتی گوارشی بجای اسپرین پلاویکس مصرف میکنم روزی اعدد، به خاطر درد دستم که ادامه دار شده البته من از دست انژیو شدم سونو داپلر از ناحیه دستم که انژیو شده بودم انجام دادم که درشریان رادیال ترومبوز دیده شده ونبض ناحیه مچ دستم هم ضعیف است میخواستم بپرسم ایا احتیاج به داروی رقیق کننده مثل اپیکسابان هم هست اگر هست باچه دوزی وچند روز وایا همراه پلاویکس ضرر ندارد؟ایا این ترومبوز خطری دارد؟وایا احتمال حل شدن هست؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ آذر ۰( 2 سال پیش)
      نه با این توصیفات نیازی به مصرف اپیکسابان نیست و همان پلاویکس به تنهایی کفایت می کند عارضه ی انژیو هم مورد خطرناکی نیست و خود به خود برطرف خواهد شد
  • تصویر کاربر رخساره یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 276 مشاهده پرسش
    سلام و وقت بخیر منو۶ ماه پیش دچار لخته خون در پا شدم و دکتر با آنژیو گرافی و قرار دادن فیلتر در رگ اصلی پا ،ن را مداوا کردن .بخاطر یک سری مسائل نشد که فیلتر رو سر موقع در بیارم آیا بعد از گذشت ۶ ماه میشه فیلتر رو از پا خارج کرد ؟و اگه این فیلتر با لخته خون احاطه بشه چه مشکلی پیش میاد و باید چکار کرد؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۰( 2 سال پیش)
      واقعیت این است که به طور کل توصیه نمی شود فیلتر را خارج کرد چون ممکن است خود این عملیات با خطراتی همراه باشد. در کل نیازی به اقدام بیشتری نیست
  • تصویر کاربر چایفروش سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 255 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشید من ۵۰ سال سن دارم حدودا ۲۲ روز است که در گیر بیماری کرونا هستم در بیمارستان ۶ دوز رمدیسیور تزریق کردند بعداز اتمام پزشک به من قرص آپیکسابان ۵ داده شدید حالت ضعف و خستگی شدید دارم ایا از عوارض قرص هست یا سیر روال عادی بیماری ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      نه از عوارض دارو نیست بخاطر خود بیماری است
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر