دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. فلودروکورتیزون می تواند به بیمارانی که فشار خون پایین دارند کمک کند. این دارو با افزایش سطح نمک در بدن، فشار خون را افزایش می دهد و به نوبه خود حجم خون را افزایش می دهد.

فلودروکورتیزون برای فشار خون

چرا این دارو برای فشارخون خوب است؟ همانطور که گفتیم، قرص فلودروکورتیزون ۰/۱ باعث افزایش حجم خون می شود. و اغلب برای درمان افت فشار خون ارتواستاتیک یا افت فشارخون وضعیتی، استفاده می شود. وقتی حجم خون در بدن زیادشود فشارخون بیمار هم بالا می روند و این باعث می شود که فلودروکورتیزون برای فشار خون پایین مفید باشد.

آیا می توانم فلودروکورتیزون را طولانی مدت مصرف کنم؟

 فلودروکورتیزون را می توانید برای درمان طولانی مدت استفاده کنید.  اما اگر آن را طبق دستور مصرف نکنید با خطراتی همراه است. اگر دوز مصرفی خود را تغییر دهید یا مصرف این دارو را به طور ناگهانی قطع کنید، می تواند باعث اختلال در هورمون های بدن شود. در نتیجه مصرف این دارو و دوز مصرفی آن باید تحت نظر پزشک باشد.

قرص فلودروکورتیزون ۰/۱ برای چیست

خطر فلودروکورتیزون چیست؟

از عوارض این دارو برای بیمارن بیماران مسن میتوان به عوامل زیر اشاره کرد: 

جایگزین فلودروکورتیزون

توجه داشته باشید که شما نمیتوانید داروی خودتان را جایگزین و یا دوز آن را تغییر دهید، اما اگر به دنبال اطلاعات هستید جایگزین های این دارو عبارتند از:

 

درمان فشار خون پایین در منزل

مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد. فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

۱_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

۲_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

۳_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

۴_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و  عروق در تهران

۴.۱/۵ - (۷۵ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟