دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

اگر شما مبتلا به بیماری های قلبی باشید یک تست استرس قلب می تواند نشان دهنده عملکرد قلب شما باشد. تست استرس اغلب استفاده می شود تا به پزشک نشان دهد قلب ما به فشار وارد شده چگونه پاسخ خواهد داد.  تست استرس که با عنوان های نوار قلب ورزشی، تست تردمیل، تست ورزشی درجه بندی شده و  EKG استرس نیز شناخته می شود، انواع مختلفی دارد. در این تست شما بر روی یک تردمیل راه رفته و یا بر روی دوچرخه ثابت پدال می زنید. نوار قلب، ضربان قلب و فشار خون شما در تمام طول انجام آزمایش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تست ورزش معمولی چیست؟

در تست استرس یا تست ورزش، روی تردمیل راه می روید که باعث می شود قلب شما به تدریج سخت تر کار کند. الکتروکاردیوگرام (ECG) ریتم های الکتریکی قلب شما را کنترل می کند. پزشک همچنین فشار خون شما را اندازه گیری می کند و بررسی می کند که آیا علائمی مانند ناراحتی قفسه سینه یا خستگی دارید یا خیر. انواع دیگری از تست ورزش هم داریم که در ادامه به شما معرفی می کنیم.

نکات قبل از انجام تست استرس

داروهایی که نباید مصرف کنید

داروهای قلبی که نباید در روز تست مصرف کنید، و یا دارویی که برای درمان ناراحتی قفسه سینه در روز تست استرس مورد نیاز است همه این موارد را قبل از انجام تست از پزشک خود جویا شوید. داروهای مورد نیاز عبارتند از:

تست ورزش چه چیزی را نشان می دهد؟

پزشک شما با استفاده از این تست میتواند مواردی را نتیجه گیری کند که عبارتند از:

تست استرس نشان دهنده عملکرد قلب

  تست ورزش قلب چگونه انجام می شود؟

تست ورزش چند دقیقه طول می کشد؟

اگرچه با اقدامات قبل و بعد تست ورزش حدودا ۶۰ دقیقه طول می کشد، اما مدت زمان خود تست ورزش معمولا بین ۷ تا ۱۲ دقیقه خواهد بود.

تست استرس قلب برای چیست

انواع تست ورزش

۱- تست استرس 

 این تست برای افرادی است که قادر به ورزش نمی باشند. با تزریق دارو پاسخ قلبی آن ها به گونه ای خواهد بود، درست مانند اینکه تحت ورزش قرار گرفته است. به این ترتیب، پزشک می تواند تعیین کند که آیا انسدادی در عروق وجود دارد و یا ندارد. اگر به اطلاعات بیشتری درباره ی این تست نیاز دارید، در مقاله ی اکو استرس چیست؟برای شماست!

۲- استرس اکوکاردیوگرام

 اکوکاردیوگرام یک طرح کلی گرافیکی از حرکت قلب می باشد. اکو استرس می تواند با دقت حرکت دیواره قلب و عمل پمپاژی را نشان دهد زمانیکه قلب تحت فشار قرار گرفته است.استرس اکوکاردیوگرام میتواند کمبود جریان خون را نشان دهد که همیشه در تست های دیگر قلبی دیده نمیشود.

۳- تست استرس هسته ای

 این تست می تواند نشان دهنده بخش هایی از قلب باشد که به خوبی عمل نمی کنند. مقدار کمی ماده رادیواکتیو به شما تزریق می شود. پزشک شما از یک دوربین خاص برای دیدن اشعه ساطع شده از این ماده در بدن شما استفاده می کند.با این کار او تصاویر واضحی از بافت قلب بر روی مانیتور خواهد داشت. این عکس ها در حالت استراحت و بعد از ورزش تهیه خواهند شد. به این ترتیب پزشک شما قادر به تشخیص مناطق قلبی که به اندازه کافی خون دریافت نمی کنند خواهد بود. این تست می تواند تا ۴ ساعت طول بکشد.

تست استرس قلب در افراد مبتلا به دیابت

تست استرس در افراد مبتلا به دیابت

اگر شما از انسولین برای کنترل قند خون تان استفاده می کنید، مقدار مصرف آن را در روز تست ورزش از پزشک خود جویا شوید. اغلب، افراد دیابتی تنها نیمی از دوز صبح معمولشان را مصرف خواهند کرد و یک وعده غذایی سبک ۴ ساعت قبل از انجام تست ورزش خواهید خورد. در صورت مصرف قرص برای کنترل قند خون، آن را قبل از تست مصرف نکنید. در صورت داشتن دستگاه کنترل کننده قند خون، آن را با خود به همراه داشته باشید، چرا که می توانید قند خونتان را قبل و بعد از تست اندازه گیری کنید. در صورت افت خونتان به تکنسین اطلاع دهید. به یاد داشته باشید که لباس راحت و کفش مناسب پیاده روی بپوشید.

هزینه ی انجام تست ورزش

تست ورزش روشی ارزان قیمت برای اطلاع از وضعیت قلب شماست، برای اطلاع از هزینه ی این تست میتوانید با این دو شماره ۰۲۱۷۸۱۳۵ – ۰۲۱۲۲۸۷۴۸۹۹ تماس بگیرید.

خطرات احتمالی تست استرس قلب

تست استرس به طور کلی بی خطر محسوب می گردد، چرا که در یک محیط کنترل شده و تحت نظارت یک پزشک متخصص انجام می شود. با این حال، برخی از خطرات نادر عبارتند از:

با این حال، خطر تجربه هر یک از این واکنش ها در طول تست کم است، و پزشک بصورت لحظه ای شما را توسط مونیتور تحت نظارت قرار می دهد. افرادی که در معرض ابتلا به این عوارض قرار دارند مانند کسانی که مبتلا به بیماری پیشرفته عروق کرونر قلبی می باشند، از این افراد به ندرت خواسته می شود که تست استرس را انجام دهند. اگر اطلاعات جمع آوری شده در طول تست استرس، نشان دهنده عملکرد نرمال قلب شما باشد، ممکن است شما دیگر به تست های بیشتری نیاز نداشته باشید. با این حال، اگر نتایج طبیعی است و نشانه های شما همچنان ادامه دارد و یا بدتر می شود، پزشک شما ممکن است توصیه کند که یک تست استرس هسته ای و یا یکی دیگر از تست های ورزش که شامل اکوکاردیوگرافی قبل و بعد از ورزش می باشد، انجام دهید.

این تست ها دقیق تر هستند و اطلاعات بیشتری در مورد عملکرد قلب تان ارائه می دهند، که آیا  مساله نگران کننده دیگری وجود دارد یا نه. اگر نتایج حاصل از تست استرس  شما نشان دهنده بیماری عروق کرونر و یا یک آریتمی آشکار باشد، اطلاعات جمع آوری شده در طول این تست برای کمک به پزشکتان در ایجاد یک طرح درمانی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق 

۲.۸/۵ - (۵ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟