دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

بخش آنژیوگرافی یا کت لب، ترکیبی از اتاق عمل و اتاق رادیولوژی است. در این اتاق، یک تختخواب و چندین مانیتور وجود دارد و ممکن است بسته به نوع عمل شما، تجهیزات دیگری نیز در نظر گرفته شود. عمل آنژیو قلب در این اتاق پیشرفته  انجام می شود.

روند کار به این صورت است که، پزشک معالج  در حال انجام عمل آنژیوگرافی است و هم زمان تصویر رگ های شما را روی مانیتور های بزرگ کت لب، نگاه میکند و پزشک، با  نگاه  به  تصاویر میزان گرفتگی عروق و ناحیه ای که رگ مسدود شده مشخص می شود. و اگر نیاز باشد  همان موقع برای بازکردن عروق  اقدام میکنند. برای دانستن جزییات بیشتر می توانید مقاله عمل آنژیو قلب را مطالعه کنید.

آنژیوگرافی در آزمایشگاه کاتترگذاری یا همان کت لب

چه کسانی در کت لب حضور خواهند داشت؟

تیم متنوعی از متخصصین به صورت هماهنگ در بخش آنژیوگرافی کار می کنند. این تیم شامل پرستاران، فیزیولوژیست ها، رادیولوژیست ها و پزشکانی است که اکثر عمل ها را انجام می دهند است. همچنین ممکن است دستیاران بخش سلامت، دانشجویان پزشکی و به ندرت متخصصین شرکت تجهیزات پزشکی نیز حضور داشته باشند. شما می توانید خیلی راحت از هر یک از اعضای تیم راجع به نقششان سوال کنید، زیرا راحتی شما اهمیت بسیاری دارد.

آیا در طول عمل بیهوش خواهم بود؟

اکثر عمل های کت لب تحت بی حسی موضعی انجام می شوند. یعنی شما بیدار هستید و پزشک ناحیه مورد نظر را با تزریق بی حس می کند. ممکن است برای آرامش خاطر شما مقداری آرامبخش یا مسکن نیز تزریق کنند. لازم به ذکر است که این احتمال وجود دارد کمی احساس خواب آلودگی کنید، اما این با بیهوشی عمومی متفاوت است. در صورت نیاز به بیهوشی عمومی، متخصص بیهوشی شما را کاملاً به خواب فرو برده و تنفستان را کنترل خواهد کرد.

در کت لب چه کارهایی انجام می شود؟

در اتاق کت لب، طیف وسیعی از عمل ها قابل انجام است که شامل موارد زیر می شود:

بیماران چگونه به کت لب ارجاع داده می شوند؟

معمولاً این ارجاع توسط متخصص قلب شما در بیمارستان یا درمانگاه انجام می شود. قبل از ارجاع، در جلسه ‌ای با پزشک قلب خود در مورد جزئیات کامل صحبت خواهید کرد. در موارد اورژانسی، بیمارانی که دچار درد قفسه سینه هستند، ممکن است با آمبولانس به طور مستقیم به بیمارستان منتقل شوند.

قبل از رفتن به کت لب، سه کار مهم زیر را باید انجام دهید:

اتاق آنژیوگرافی

آنژیوگرافی در آزمایشگاه کاتترگذاری

معمولاً مدت زمان عمل در این بخش بین یک تا سه ساعت است. البته موارد پیچیده ‌تر ممکن است زمان بیشتری ببرند. آماده ‌سازی و زمان ریکاوری هم به این مدت اضافه می ‌شود و کل زمان بستری شما را به ۴ تا ۱۰ ساعت یا حتی کمی بیشتر می ‌رساند. قبل از عمل، پرستار یک سوزن بسیار نازک (آنژیوکت) را در رگ دست شما قرار می دهد که داروهای آرامبخش از طریق آن به بدن شما تزریق می شود. همچنین پرستار ناحیه ای از بدن را که قرار است عمل روی آن انجام شود، تمیز و (با تیغ) اصلاح می کند. بعد از این مراحل شما به کت لب منتقل شده و عمل شروع می شود.

کت لب ها به جدیدترین دوربین های تصویربرداری اشعه ایکس مجهز هستند. شما به پشت روی تخت مخصوص اتاق دراز می کشید و این تخت می تواند برای چرخش دوربین های تصویربرداری در اطراف بدن شما حرکت کند. در طول عمل، مانیتورها تصاویر و ویدیوهای اشعه ایکس را به صورت زنده نمایش داده و علائم حیاتی شما را نیز نشان می دهند.

طبیعی است که در حین تزریق بی‌ حسی موضعی، کمی احساس ناراحتی کنید. جای نگرانی نیست، چرا که داروهای آرامبخش و مسکن نیز به شما داده می‌ شوند تا در طول عمل احساس راحتی داشته باشید و دردی حس نکنید. برخی از بیماران کل فرایند را در خواب سپری می‌ کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است بیدار اما کمی گیج باشند. بعد از اتمام عمل، پزشک کاتترها را خارج می‌ کند و سپس تصمیم می‌ گیرد که آیا فشار دادن محل ورود کاتتر برای جلوگیری از خونریزی کافی است یا باید از ابزار ویژه ‌ای برای بستن آن ناحیه استفاده شود.

عوارض آنژیو از دست را در این مقاله برای شما آورده ایم ، هرچند معمولا آنژیوگرافی عارضه ای برای بیمار ندارد، و معمولا بعد از یک شب بستری شدن راهی خانه خواهید شد.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران

منابع: newcastle-hospitals.nhs.uk، ochsner

لطفا امتیاز دهید
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت تلفنی سوالت رو از دکتر بپرسی؟