دکتر محمد حسین نجفی

رپاتا به گروهی از داروهای  مهارکننده ی PCSK۹ تعلق دارد. این داروها به بدن کمک می کنند تا کلسترول LDL یا بد را به طور مؤثرتری نسبت به خود بدن از بین ببرد. رپاتا داروی ضد چربی خون،  نسبت به سایر داروهای مورد استفاده برای کلسترول بالا مانند: استاتین ها متفاوت عمل می کنند و عوارض جانبی متفاوتی نیز دارند. رپاتا با دوزهای 140 و 420 میلی گرم موجود است. پزشک یک کدام از آن ها را، 140 mg/mL هر 2 هفته و 420 mg/mL ماهی یک بار، تجویز می کند. این دارو به صورت زیر جلدی تزریق می شود و معمولاً افراد خود در خانه این کار را انجام می دهند.

رپاتا به صورت محلول مایع، به سه شکل عرضه می شود:

  • سرنگ از قبل پر شده
  • تزریق خودکار از قبل پر شده
  • کارتریج تک دوز از پیش پر شده در سیستم Pushtronex که روی بدن قرار می گیرد. به این صورت که دستگاه حاوی محلول را به بدن می چسبانند و طی 5 دقیقه رپاتا وارد بدن بیمار می شود.

رپاتا برای چه مواردی مصرف می شود

عوارض جانبی رپاتا

رپاتا می تواند عوارض جانبی خفیف یا جدی ای ایجاد کند. در مطلب زیر مهم ترین عوارض جانبی که ممکن است حین مصرف رپاتا رخ داد را آورده ایم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد عوارض جانبی احتمالی رپاتا، با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید. آن ها می توانند نکاتی در مورد نحوه ی کنترل هر گونه عوارض جانبی که ممکن است آزاردهنده باشد را به شما ارائه دهند.

عوارض جانبی خفیف

عوارض جانبی خفیف رپاتا می تواند شامل موارد زیر باشد:

عوارض داروی رپاتا

عوارض جانبی جدی

عوارض جانبی جدی رپاتا شایع نیستند، اما به هر حال امکان وقوع آن ها وجود دارد. در صورت داشتن علائم زیر بایستی در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمود و در صورت کشنده و خطرناک بودن علائم، باید با اورژانس تماس گرفت.

عوارض جانبی جدی می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش آلرژیک

بعضی افراد ممکن است بعد از تزریق رپاتا دچار واکنش آلرژیک شوند. علائم یک واکنش آلرژیک خفیف می تواند شامل موارد زیر باشد:

واکنش های آلرژیک شدید به ندرت رخ می دهند اما امکان بروزشان وجود دارد. علائم یک واکنش آلرژیک شدید می تواند شامل موارد زیر باشد:

هنوز مشخص نیست واکنش های آلرژیک در افرادی که رپاتا را در آزمایش های بالینی مصرف می کنند، چقدر رخ می دهد. با این حال، واکنش های آلرژیک شدید در برخی از افراد مصرف کننده این دارو رخ داده است. در صورت بروز واکنش آلرژیک شدید بایستی در اسرع وقت با پزشک خود مشورت نمود و در صورت کشنده و خطرناک بودن علائم، باید با اورژانس تماس گرفت.

سوزن های روی سرنگ ها و تزریق خودکار از پیش پر شده، حاوی ماده ای مشابه لاتکس هستند. اگر به لاتکس حساسیت دارید، در صورت استفاده از این نوع دارو ممکن است واکنش آلرژیک داشته باشید. حتما هر گونه حساسیتی که دارید را به دکترتان اطلاع دهید.

دیابت در اثر مصرف رپاتا

دیابت

این احتمال وجود دارد که رپاتا بتواند سطح قند خون را به اندازه ای بالا ببرد که منجر به دیابت شود. در یک کارآزمایی بالینی بزرگ از این دارو، محققان ۲۷،۵۲۵ فرد مبتلا به بیماری قلبی را مورد بررسی قرار دادند. زمانی که این مطالعه آغاز شد، برخی از افراد به دیابت مبتلا نبودند.

از گروهی که در ابتدای مطالعه دیابت نداشتند:

  • 1 درصد از افرادی که رپاتا مصرف می کردند به دیابت مبتلا شدند.
  • 7 درصد از افرادی که دارونما مصرف کرده بودند (درمان بدون داروی فعال) به دیابت مبتلا شدند.

علائم دیابت می تواند شامل خستگی، احساس تشنگی بیش از حد معمول، خشکی دهان و نیاز به ادرار کردن بیش از حد معمول باشد.

در صورت تجربه ی علائم دیابت، بهتر است به پزشک خود اطلاع دهید.

5/5 - (1 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر