دکتر محمد حسین نجفی

پرتکرارترین سوال بیماران، بهترین و کم عارضه ترین قرص چربی خون چیست؟ استاتین ها «استاندارد طلایی» برای درمان کلسترول بالا (چربی خون) می باشند. این داروهای قوی جان بسیاری از بیماران در معرض خطر بالای حمله قلبی و سکته مغزی را نجات داده اند.

اما اگر استاتین انقدر مؤثر است، چرا برخی افراد از مصرف آن می ترسند؟ مانند هر دارویی، مصرف استاتین نیز با عوارض جانبی خاص خود همراه است. اما فواید این دارو برای اکثر بیمارانی که در خطر بالای بیماری های ناشی از قند خون قرار دارند، از عوارض جانبی آن بیشتر است.

بر چه اساس می گوییم استاتین ها کم عارضه هستند؟

دسته دارویی استاتین تقریباً بیش از هر داروی دیگری مورد بررسی قرار گرفته است. در واقع بیش از 170000 مصرف کننده ی استاتین با جزئیات دقیق و به مدت طولانی، تحت مطالعه و بررسی قرار گرفته اند. بنابراین، ما از فواید استاتین مطمئنیم.
همچنین، ما از خطر های استاتین آگاه هستیم. در برخی موارد بعد از اینکه پزشک دارویی را به مدت 10 سال برای بیمار خود تجویز می کرده، به علت مشاهده ی عوارض سوء جانبی غیر قابل پیش بینی، داروی مربوطه از بازار دارو به طور کلی حذف شده است. اما از سال 1369 تا به امروز در حال تجویز استاتین برای بیماران در معرض خطر بالای بیماری قلبی و سکته مغزی بوده ایم.

هر گونه عوارض جانبی استاتین باید با این موضوع که «مصرف استاتین، خطر مرگ فرد بر اثر حمله قلبی، بیماری قلبی یا سکته مغزی را کاهش می دهد» مقایسه شود. نتایج به دست آمده از آزمایش JUPITER در سال 2008 نشان می دهد که استاتین 54 درصد از خطر حمله ی قلبی و 48 درصد از خطر سکته مغزی را در افراد ریسک بالایی که از استاتین به عنوان داروی پیشگیرنده استفاده می کنند کم می کند. این داده ها به هیچ وجه فرضی نیستند و در واقع، پتانسیل واقعی استاتین در نجات جان انسان و پیشگیری از بیماری را نشان می دهد. 

انواع مختلف برندهای استاتین در دسترس می باشند. تمامی این موارد تقریباً با روشی یکسان سطح کلسترول بد (کلسترول LDL) را در بیماران مبتلا به چربی خون (که به میزان زیادی در معرض خطر رویداد های قلبی هستند) کاهش می دهند.

انوع قرص چربی خون (دسته دارویی استاتین)

در ادامه نام چند برند رایج استاتین در کنار موارد مشابه معمولی آنها آمده است:

پزشک چگونه برای تجویز استاتین تصمیم می گیرد؟

ابتدا ما میزان کلی احتمال خطر بیماری قلبی در بیمار را مشخص می کنیم. به این منظور، علاوه بر سطح کلسترول باید عوامل خطرزای دیگری مثل موارد زیر در نظر گرفته شود: 

  • فشار خون
  • قند خون
  • سن
  • جنسیت 
  • سابقه ی مصرف دخانیات 

استاتین برای بزرگسالان با شرایط زیر پیشنهاد می شود:

می دانیم که استاتین علاوه بر محافظت از بیمار در برابر حمله قلبی، موارد سکته مغزی در بیماران ریسک-بالا را نیز در بر می گیرد. سکته مغزی بر اثر بسته شدن جریان خون به مغز ایجاد شده و چربی خون یکی از دلایل رایج چنین گرفتگی هایی محسوب می شود. در بیماران ریسک-بالا، استاتین با کاهش کلسترول بیمار از خطر سکته مغزی کم می کند.

درمان کلسترول باید به عنوان یک گام از مسیر کاهش خطر در نظر گرفته شود. برای مثال پایین آوردن سطح چربی خون بیمار بدون درمان فشار خون بالا در وی فایده ی چندانی ندارد. در نظر گرفتن تمامی موارد، اعم از فاکتور های سبک زندگی مثل رژیم غذایی و ورزش می تواند بهترین روش کنترل عوامل خطرزا باشد.

آیا قرص های چربی خون به کبد من آسیب می رسانند؟

آسیب های کبدی در اثر مصرف استاتین به ندرت اتفاق می افتند. در گذشته در تمامی مراحل درمان با استاتین، ما به عنوان کادر درمان با انجام آزمایشات کبدی به دنبال آسیب دیدگی های احتمالی کبد بودیم. اما به علت نادر بودن این عارضه ی جانبی احتمالی، سازمان غذا و دارو (FDA) اعلام کرد که آزمایشات نظارتی منظم برای بررسی عملکرد کبد در بیماران تحت درمان با استاتین ضرورتی ندارد. 

امروزه، قبل از شروع درمان با استاتین، ما سطح آنزیم های کبدی بیمار را سنجیده و از سلامت کبد بیمار مطمئن می شویم. بنابراین، جز در مواردی که بیمار در طی مراحل درمان علائم مشکل کبدی را نشان دهد، هیچ بیماری ملزوم به انجام آزمایش های غیر ضروری کبد نیست. 

در موراد نادری که علائم آسیب های کبدی پدیدار می شوند، باید بلافاصله آزمایشات مربوطه صورت گیرد. علائم آسیب دیدگی های کبدی شامل ضعف و خستگی، بی اشتهایی، درد در بالای شکم، تیرگی ادرار یا زردی در چشم و پوست می شود. بار دیگر باید به این نکته اشاره کنیم که بروز چنین مشکلی بسیار نادر می باشد. اما در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم در حین مصرف داروهای استاتین، باید بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید.

جالب است بدانید یک مطالعه با موضوع استاتین در بیمارانی که از قبل دچار عملکرد غیر عادی کبدی و کبد چرب بوده اند انجام شده است. نیمی از این بیماران تحت درمان با استاتین قرار گرفته و به باقی آنها قرص های پلیسبو داده شد. افرادی که از قرص های استاتین استفاده کردند، حتی دچار بهبودهایی در عملکرد کبد شده بودند و در مقایسه با گروه دیگر در خطر پایین تر رویدادهای قلبی عروقی قرار داشتند. 

افراد دارای مشکلات قند خون، که دچار مقاومت انسولین، اضافه وزن یا سایر خطرات بیماری های قلبی هستند، معمولاً دچار کبد چرب بوده و آزمایشات عملکرد کبد در آنها نتایج غیر عادی را نشان می دهد. این مطالعه نشان می دهد که این افراد بیشتر از سایرین به استاتین نیاز دارند.

آیا استاتین ها باعث سرطان می شود؟

هیچ شواهدی مبنی بر اینکه مصرف استاتین خطر سرطان را بالا می برد وجود ندارد. بسیاری از تحقیقات به مزایای مصرف استاتین در بیمارانی که با سرطان دست و پنجه نرم می کنند اشاره دارد. تحقیقات درباره ی فواید استاتین در پیشگیری از سرطان در حال حاضر ادامه دارد.

3.3/5 - (13 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر تقی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 63 مشاهده پرسش
    سلام دکتر
    حقیر سال ۸۶ عمل قلب باز گرفتگی عروق بای پس انجام دادم بعد از ۱۶ سال رگ پیوندی پا در قلب زدند تنگ و مسدود شده است آنژیوگرافی کردم باز نشد ! چه اقدامی را پیشنهاد می دهد لطفا راهنمائی نمائید .
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      گزارشی از شرایط رگ های پیوندی نیست
  • تصویر کاربر ابو دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 58 مشاهده پرسش
    بهترین برند و شرکت قرص آترواستاتین کدام است ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      فرق چندانی ندارد
  • تصویر کاربر خاکسار چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 53 مشاهده پرسش
    باسلام واحترام خدمت اقای دکتربیماری انژیوادم دارم ۷۳ساله ام مدت ۵ساله لوراتادین مصرف میکنم همزمان اتورواستاتین برای چربی مصرف میکنم حساسیت دارویی دارم چندروز استاتین روقطع کردم احساس میکنم علائم حساسیتم کمترشده به جای اتورواستاتین چی مصرف کنم عوارض کمتری داشته باشه ممنون می شوم راهنمایی بفرمایید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      رزوواستاتین
  • تصویر کاربر وحید سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش) تعداد بازدید: 52 مشاهده پرسش
    سلام
    من ۵۸ سال دارم و دارای پنج استند قلبی هستم داروهای کلوپیدوگرل، رزوواستاتین، ریواروکسابان و والزارویکس حدود ده سال است مصرف میکنم مدتیاست دچار درد عضلات( CPK:250) و ادرار تیره(گلبولقرمز در ادرار۳۰ عدد و هموگلوبین ۳+ و پروتئین Trace) آیا باید داروها تغییر دهم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲ آبان ۲( 5 ماه پیش)
      حتما سونوگرافی کلیه و مثانه و مجاری ادراری...مراجعه به پزشک قلب و ارولوژی...
  • تصویر کاربر علی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 49 مشاهده پرسش
    سلام خدمت جناب آقای دکتر عزیز عرضم به حضور شما من 40 سالمه و آنژی کردم و قرص چربی خون آتورواستاتین 40مصرف میکنم ...ولی عوارضش هر روز سر درد شدید روی من داره خواستم بپرسم چه قرصی جایگزینش بکنم.اصلان میشه جایگزین کرد...با تشکر از شما...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۳ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      دوز را نصف کنید...
  • تصویر کاربر آرین چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 6 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    باسلام و عرض ادب.آزمایش چکاپ گرفتم کلسترول وتریگلیسیریدخونم333بود.سنم 45وسیگاروقرص خواب مصرف میکنم.قرصASAهم روزدرمیون.ممنون ازراهنمایییتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۲ مهر ۲( 6 ماه پیش)
      شروع داروی ضد چربی...اصلاح سبک زندگی
  • تصویر کاربر Idel سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 66 مشاهده پرسش
    سلام دکتر 35 سالمه مرد هستم و ۶ سال پیش تاکی کاردی فوق بطنی داشتم که ای پی اس ابلیشین کردم. بعد از عمل خوب بودم الان یکی دوسالی هست که یهو طپش قلب میگیرم و خود بخود خوب میشه. یا یهو طپش نامنظم میگیرم انگار که یه نبض دیگه غیر از قلبم داره تو سینه ام میزنه هی که سرفه کنم یا آب سرد به صورت و گردنم بزنم خوب میشه. بعضی وقتا روزی دو تا ۳ مرتبه این حالت میاد سراغم و میره.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۸ شهریور ۲( 7 ماه پیش)
      سلام نوار قلب از زمان تپش قلب بگیرید و یا اگه در ۲۴ ساعت تکرار میشه هولتر ۲۴ ساعته نوار قلب ببندید تا ریتم تپش قلبتون ثبت بشه به پزشک مراجعه کنید تا درمان مناسب براتون انتخاب بشه
  • تصویر کاربر حامد دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش) تعداد بازدید: 60 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام
    جناب آقای دکتر
    بنده اسید اوریک بالا و کلسترول خون و تری گلسیرید خیلی بالا و کبد چرب گرید دو دارم
    خواهشن چه قرص‌هایی با مقدار مصرف روزانه داشته باشم
    البته طبق آزمایشات پزشکی یکماه هست که متوجه شدم ببخشید طولانی شد
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳۰ مرداد ۲( 7 ماه پیش)
      با سلام...ویزیت باید شوید
  • تصویر کاربر علیرضا جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش) تعداد بازدید: 87 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام من ۳۷ساله هستم متاسفانه جمع کلسترول من ۲۵۰است Ldl ۱۸۰چکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ اردیبهشت ۲( 11 ماه پیش)
      سلام نیاز به مصرف داروی ضد چربی هست
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 88 مشاهده پرسش
    آقای دکتر درود و وقت بخیر یه شما مدتی هست که من قرص فنو فیبرات 200استفاده میکنم متاسفانه این دارو در داروخانه ها بندرت گیر میاد بجای این دارو باید چه قرصی استفاده کنم ممنون از راهنمایی شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۲( 1 سال پیش)
      سلام رزوستاتین ۲۰ میتونه جایگزین بشه
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر