دکتر محمد حسین نجفی

همیشه یکی از مهم ترین سوالاتی که از پزشکان قلب و عروق می شود این است که میزان ضربان قلب نرمال در سالمندان (بالای 65 سال) چقدر است؟ بسیاری از افراد سالمند داروهای متعددی استفاده می کنند و ضربان قلب آنها در بررسی های درون منزل از ارقامی نزدیک 50 تا 120 متغیر است و همین اعداد خود مایه ی بروز سوالاتی در همراهان ایشان می شود:

  1. آیا ضربان قلب پایین خطرناک است؟ 
  2. آیا ضربان قلب بالا به این افراد می تواند آسیب بزند؟ 
  3. در چه مواردی زنگ خطر به صدا در می آید؟ 

برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما را در این نوشته همراهی کنید.

ضربان قلب نرمال چقدر است ؟

به طور کل در افراد بالای 18 سال (سالمند یا غیرسالمند) ضربان قلب طبیعی بین 60 تا 100 عدد در دقیقه می باشد. به ضربان های بالاتر از این تاکی کاردی یا تپش قلب می گویند و به ضربان قلب های پایین تر از این برادی کاردی یا افت ضربان قلب می گویند. البته صرف بالاتر یا پایین تر بودن ضربان از این طیف به معنی بیماری نیست و در بسیاری از موارد علل ساده ای برای بالا یا پایین بودن این ضربان ها وجود دارد.

ضربان قلب نرمال در سالمندان

در یک فرد سالمند نیز ضربان قلب طبیعی هم چنان که در بالا ذکر شده باید رقمی بین 60 تا 100 باشد. البته بهترین حالت زمانی است که ضربان قلب فرد در یک دقیقه بین 70 تا 80 عدد در دقیقه قرار داشته باشد ولی ارقام بین 60 تا 70 و 80 تا 100 نیز غیرطبیعی نیستند و نشانگر بیماری خاصی نمی باشند.

ضربان قلب نرمال در افراد سالمند

علت پایین بودن ضربان قلب در افراد مسن

برای ضربان قلب پایین در افراد سالمند علل متعددی وجود دارد ولی مهم ترین آن استفاده از داروهای کاهنده ی ضربان قلب است مانند: 

معمولا تا زمانی که ضربان قلب بیمار به زیر 50 در دقیقه نرسد، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و جای نگرانی خاصی وجود ندارد ولی در صورتی که ضربان بیمار به زیر 50 در دقیقه برسد یا علایمی نظیر سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها حین بلند شدن یا فعالیت کردن رخ بدهد، لازم است که فرد مبتلا از نظر قلبی بررسی شود.

در مواردی هم آسیب راه های هدایتی بافت قلبی می تواند به افت ضربان قلب منجر شود که این مورد معمولا در افراد خیلی مسن و بیش تر به خاطر کهولت سن رخ می دهد. در چنین شرایطی تعبیه ی دستگاه های ضربان ساز (پیس میکر یا باطری قلبی) برای برقراری ضربان سالم فرد ضروری می باشد.

 

علت بالا بودن ضربان قلب در سالمندان

برای بالا رفتن ضربان قلب به بالای 100 عدد در دقیقه علل مختلفی وجود دارد ولی از مهم ترین آنها می توان به آریتمی های قلبی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی اشاره کرد. مواردی نظیر کم خونی های شدید و پرکاری تیرویید نیز می توانند به ضربان های قلب بالا منجر بشوند. هم چنین نباید فراموش کرد که بیماری هایی نظیر نارسایی های قلبی هم قادر به بالابردن ضربان قلب هستند. به طور کل ضربان قلب بالا نیز در افراد مسن نیاز به بررسی قلبی با کمک نوارقلب و اکوکاردیوگرافی و آزمایشات کامل دارد و حتما باید توسط یک متخصص قلب بررسی صورت بگیرد.

سخن پایانی

ضربان قلب نرمال در یک فرد سالمند بین 60 تا 100 می باشد. نباید فراموش کرد که ضربان های بالاتر یا پایین تر از این مقدار لزوما خطرناک نیستند و به معنی بیماری خاصی نمی باشند ولی تنها نشانگر این موضوع هستند که فرد مبتلا باید از نظر قلبی بررسی گردد که نتیجه ی این بررسی ها هم در بسیاری از موارد خوب و بدون یافته های نگران کننده است.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق 

4.2/5 - (30 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر عطايى پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 228 مشاهده پرسش
    سلام آقاى دكتر وقتتون بخير
    مادر من ٦٦ ساله هستند،يك ماه پيش شما ويزيت شدن، شما فرموده بودين يك ماه بعد اسكن قلب انجام بدن، در نسخه شما براى مادرم سى تى آنژيو نوشتين
    الان تقريبا ١٠ روزى هست كه ضربان قلب مادرم حتى در حالت استراحت بين ٨٧ تا ٩٠ است، آيا ميتواند سى تى آنژيو انجام دهد؟قرص آلونتا ٧٥ روزى دو تا ميخوردند، الان يك هفته است، روزى يك عدد ميخورند، ولى احساس تنگي نفس و ضربان قلب بالا دارند،قرص آلوپرينول، لوتيروكسين هم مصرف ميكنند ، يك ماه هم دكتر ريه براى تنگى نفس مادرم اسپرى spiriva respimat،اسپرى سيمبيكورت ٣٢٠، قرص مونته لوكاست، اسپرى بينى مومنيكس مصرف كردند و قرص وارنيكلين، اسپرى و داروها تقريبا دو هفته است تمام شده
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ آذر ۰( 2 سال پیش)
      قرص کنکور ۲.۵ بگیرید روزانه یکی بخورند بعد از اینکه ضربان به زیر ۸۰ رسید سی تی را انجام بدهید تی نفس هم احتمالا از ریه شان باشد
  • تصویر کاربر مهشید جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 226 مشاهده پرسش
    باسلام، چن سالی هست که در قسمت ناف نبض دارم که گاها خیلی شدید میشه و حالم خیلی بد میشه احساس درد در ناحیه بالای ناف وسمت چپ ناف میکنم که با فشار دادن دردم آرومتر و نبض هم آرومتر میشود ،به پزشک متخصص گوارش مراجعه کردم واندوسکوپی هم شدم ولی اصلا نتیجه نگرفتم نمیدونم علت و درمان چی میتونه باشه واقعا غیر قابل تحمل شده لطفا راهنماییم کنید ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      یک بار سونوگرافی عروق شکمی بکنید اگر سالم باشد دیگر نیاز به نگرانی نیست و بیشتر مسایل استرسی مطرح می شود
  • تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 262 مشاهده پرسش
    با سلام و احترام، بنده ۳۰ سالمه آزمایش خونم نرماله. چند سالی به خاطر اختلال پنیک پرانول ۱۰ و نصف زاناکس به صورت مداوم ولی مصرف میکنم،مدتیه نفس عمیق میکشم احساس ضربه های اضافی شبیه pvc دارم که خیلی ترسیدم.هولتر ۴۸ ساعته بستم که pvc نشون داد. دکترم هم هیچ راهنمایی نکردن فقط گفتن بیزوپرولول ۲.۵ بخورم میخواستم راهنماییم کنید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      چون تعداد pvc کم بوده پس نیاز به اقدام بیشتری نیست همین دارو را بخورید استرس نداشته باشید و مصرف قهوه و نسکافه و سیگار را اگر دارید کم کنید
    2. تصویر کاربر احسان پنجشنبه ۱۸ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      ممنونم. Pvcممکنه قطع بشه یا همیشه همراهمه؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      می شود که قطع گردد
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر پیمان چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 235 مشاهده پرسش
    سلام دکتر من پیمان باقری هستم ۳۹ سال هفته پیش خدمت رسیدم سابقه تپش قلب داشتم اکو تست اینا داده بودم تشخیص مشکل خاصی نبود پروپرانول ۲۰ دو تا با پاروکستین میخوردم که ۲۱ برج پیش کرونا گرفتم بعد کرونا دوباره تپش قلب داشتم خدمت که رسیدم نوار و اکو گرفتین گفتین اوکی چیزی نیست مثلا دکتر خونمون ۵۶ تا پله داره میام بالا مشکلی ندارم ولی مثلا صبح که زود پاشده بودم وقتی از سرویس بلند شدم تپش داشتم یا بعدش از روی مبل پا میشدم تپش داشتم تقریبا ضربان تا ۱۳۰ میومد بعد دوباره یه پروپرانول ۲۰ که نیم ساعت پیش خورده بودم یه ده خوردم به مقدار خوابیدم دیگه خوب شد کلا از قدیمم اکثرا وقتی از حالت درازکش یا لم یا نشسته به حالت ایستاده در میومدم چند لحظه با یکی دو دقیقه تپش میگرفتم البته ۱ سالی بود اوکی اوکی بودم باز این کرونای همه چی رو خراب کرد البته تو اون یکسال ورزش میکردم الان از زمان کرونام به شدت تحرکم کم شده حالا بنظره شما بازم جای نگرانی نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۷ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه جای نگرانی نیست ولی برای کنترل طپش توصیه ی من استفاده ی منظم است پروپرانولول است صبح و شب بخورید که از طپش ها جلوگیری کند
  • تصویر کاربر معصومه پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض خداقوت،
    اینجانبه زنی ۵۳ ساله هستم.حدود ۶ماه پیش نزد شما چکاپ کامل قلب انجام دادم و حتی سی تی آنژیو هم گرفتم که فرمودید مشکل قلبی ندارید.
    حدود دوماهی است که بطور متناوب احساس گنگی و سنگینی سر دارم و وقتی فشارم را می گیرم،فشار دیاستولیک بین ۹ و ۱۰ است.
    من حدود بیست سال است که دارای بیماری آرترید روماتوئید نیز هستم و اخیرا درآزمایشم میزان چربی ۲۴۰بود که دکتر روماتولوژی برایم شبی یک عدد قرص آئورواستاتین تجویز کرد که
    می خورم.
    سوالم این است که علت این نوسان دیاستولیک چیست؟و تا چه عددی خطرناک است؟
    با سپاس از شما
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۳۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      دارو دیگر چه می خورید؟
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر