دکتر محمد حسین نجفی

دکتر محمد حسین نجفی

ضربان قلب نرمال در سالمندان

همیشه یکی از مهم ترین سوالاتی که از پزشکان قلب و عروق می شود این است که میزان ضربان قلب نرمال در سالمندان (بالای ۶۵ سال) چقدر است؟ بسیاری از افراد سالمند داروهای متعددی استفاده می کنند و ضربان قلب آنها در بررسی های درون منزل از ارقامی نزدیک ۵۰ تا ۱۲۰ متغیر است و همین اعداد خود مایه ی بروز سوالاتی در همراهان ایشان می شود:

  1. آیا ضربان قلب پایین خطرناک است؟ 
  2. آیا ضربان قلب بالا به این افراد می تواند آسیب بزند؟ 
  3. در چه مواردی زنگ خطر به صدا در می آید؟ 

برای رسیدن به پاسخ این سوالات ما را در این نوشته همراهی کنید.

ضربان قلب نرمال چقدر است ؟

به طور کل در افراد بالای ۱۸ سال (سالمند یا غیرسالمند) ضربان قلب طبیعی بین ۶۰ تا ۱۰۰ عدد در دقیقه می باشد. به ضربان های بالاتر از این تاکی کاردی یا تپش قلب می گویند و به ضربان قلب های پایین تر از این برادی کاردی یا افت ضربان قلب می گویند. البته صرف بالاتر یا پایین تر بودن ضربان از این طیف به معنی بیماری نیست و در بسیاری از موارد علل ساده ای برای بالا یا پایین بودن این ضربان ها وجود دارد.

ضربان قلب نرمال در سالمندان

در یک فرد سالمند نیز ضربان قلب طبیعی هم چنان که در بالا ذکر شده باید رقمی بین ۶۰ تا ۱۰۰ باشد. البته بهترین حالت زمانی است که ضربان قلب فرد در یک دقیقه بین ۷۰ تا ۸۰ عدد در دقیقه قرار داشته باشد ولی ارقام بین ۶۰ تا ۷۰ و ۸۰ تا ۱۰۰ نیز غیرطبیعی نیستند و نشانگر بیماری خاصی نمی باشند.

ضربان قلب نرمال در افراد سالمند

علت پایین بودن ضربان قلب در افراد مسن

برای ضربان قلب پایین در افراد سالمند علل متعددی وجود دارد ولی مهم ترین آن استفاده از داروهای کاهنده ی ضربان قلب است مانند: 

معمولا تا زمانی که ضربان قلب بیمار به زیر ۵۰ در دقیقه نرسد، نیازی به مراجعه به پزشک نیست و جای نگرانی خاصی وجود ندارد ولی در صورتی که ضربان بیمار به زیر ۵۰ در دقیقه برسد یا علایمی نظیر سرگیجه و سیاهی رفتن چشم ها حین بلند شدن یا فعالیت کردن رخ بدهد، لازم است که فرد مبتلا از نظر قلبی بررسی شود.

در مواردی هم آسیب راه های هدایتی بافت قلبی می تواند به افت ضربان قلب منجر شود که این مورد معمولا در افراد خیلی مسن و بیش تر به خاطر کهولت سن رخ می دهد. در چنین شرایطی تعبیه ی دستگاه های ضربان ساز (پیس میکر یا باطری قلبی) برای برقراری ضربان سالم فرد ضروری می باشد.

 

علت بالا بودن ضربان قلب در سالمندان

برای بالا رفتن ضربان قلب به بالای ۱۰۰ عدد در دقیقه علل مختلفی وجود دارد ولی از مهم ترین آنها می توان به آریتمی های قلبی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی اشاره کرد. مواردی نظیر کم خونی های شدید و پرکاری تیرویید نیز می توانند به ضربان های قلب بالا منجر بشوند. هم چنین نباید فراموش کرد که بیماری هایی نظیر نارسایی های قلبی هم قادر به بالابردن ضربان قلب هستند. به طور کل ضربان قلب بالا نیز در افراد مسن نیاز به بررسی قلبی با کمک نوارقلب و اکوکاردیوگرافی و آزمایشات کامل دارد و حتما باید توسط یک متخصص قلب بررسی صورت بگیرد.

سخن پایانی

ضربان قلب نرمال در یک فرد سالمند بین ۶۰ تا ۱۰۰ می باشد. نباید فراموش کرد که ضربان های بالاتر یا پایین تر از این مقدار لزوما خطرناک نیستند و به معنی بیماری خاصی نمی باشند ولی تنها نشانگر این موضوع هستند که فرد مبتلا باید از نظر قلبی بررسی گردد که نتیجه ی این بررسی ها هم در بسیاری از موارد خوب و بدون یافته های نگران کننده است.

دکتر محمدحسین نجفی متخصص قلب و عروق 

۴.۲/۵ - (۳۰ امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
dr amir rasooli
ویزیت آنلاین
از طریق ویزیت آنلاین سوال خود را بپرسید.
میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟