دکتر محمد حسین نجفی

به طور طبیعی ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربه در دقیقه می باشد و اگر ضربان قلب شما در این بازه باشد، یعنی از بابت ضربان قلب نیاز به نگرانی نیست. اما اگر ضربان قلب شما بالاتر برود و مثلا به بالای 110 برسد چطور؟ آیا هر ضربان قلبی بالای 110 نیازمند بررسی بیش تر است؟ آیا خطری در این گونه مواقع وجود دارد؟ اصلا چرا این اتفاق می افتد؟ برای تشخیص و درمان آن چه راه هایی وجود دارد؟ در این نوشته به این سوالاتی در رابطه با ضربان قلب بالای 110 پاسخ خواهیم داد.

ضربان قلب بالا

آیا ضربان قلب بالای 110 خطرناک است؟

به طور کل باید بدانیم که ضربان قلب بالای 110 یعنی اینکه قلب شما نیازمند بررسی است. در بسیاری از موارد (که در ادامه به آن اشاره می کنیم) وجود این ضربان به معنی خطر مهمی نیست و با اقدامات ساده می توان به درمان آن پرداخت. تنها در موارد کمی از بیمارانی که ضربان قلب بالاتر از 110 دارند شرایط خطرناک شده و نیازمند اقدامات جدی می باشد.

چرا ضربان قلب ممکن است بالاتر از 110 برود؟

برای چنین مشکلی علل زیادی وجود دارد. از مهم ترین علل غیر قلبی بروز ضربان بالاتر از 110 می توان به اضطراب و استرس زیاد/ پرکاری تیروئید و کم خونی اشاره کرد. برخی بیماران هم در شرایط حاد، به خاطر مساثلی نظیر از دست دادن خون یا مایع فراوان از بدن (اسهال/ استفراغ یا خونریزی های داخلی یا مثلا خونریزی به دنبال تصادفات و …) دچار ضربان قلب بالا می شوند که البته این مسایل بیش تر در شرایط اورژانس دیده می شوند.

اما به جز این علل غیر قلبی که گفته شد، برخی بیماران هم به خاطر مسایل قلبی دچار طپش و ضربان بالاتر از 110 می شوند. این افراد شامل کسانی هستند که معمولا دچار آریتمی های قلبی نظیر فیبریلاسیون دهلیزی یا فلاتر دهلیزی می شوند.

درمان ضربان سریع قلب با روش ابلیش

تشخیص علت تپش قلب

اگر شما هم احساس تپش یا ضربان تند قلب را دارید، بهترین کار این است که یک بار نزد متخصص قلب ویزیت شوید. اگر در نوار قلبی که از شما گرفته می شود، ضربان قلب بالاتر از 110 تایید گردد آن موقع نیاز است که بررسی های تکمیلی برای شما انجام شود. گاهی وقتها البته علت این موضوع استرس زیاد است که با کنترل منشا اضطراب، می توان به کنترل طپش امیدوار بود.

ممکن است در این مرحله پزشک از شما برای بررسی ساختار قلب و دریچه ها و دیواره های آن اکوکاردیوگرافی به عمل بیاورد. در قدم بعدی هم معمولا یک بررسی از نظر کم خونی و تست های تیروئیدی لازم است انجام شود تا در صورت شک به بروز مشکلی مهم، درمان مناسب صورت بگیرد. معمولا با درمان این مشکلات حاشیه ای می توان امیدوار بود که مشکل اصلی نیز حل گردد.

علائم عروق نا به جای کرونری

درمان دارویی تپش قلب

درمان این مشکل به طور مستقیم بستگی به این دارد که علت اصلی بروز آن چه بوده است. اگر منشا مشکل مشکلاتی نظیر اضطراب باشند که داروهای ضداسترس کمک کننده هستند. هم چنین کم خونی و پرکاری تیروئید نیز هر یک درمان مناسب خود را دارند. مسایل قلبی مثل آریتمی ها یا اختلالات دریچه ای و نارسایی قلبی نیز هر یک درمان مناسب خود را دارند.

به طور کل دسته ی داروهای بلوک کننده ی گیرنده ی بتا (بتابلاکرها) که از جمله ی آنها می توان به پروپرانولول/ آتنولول/ متورال/ کارودیلول/ بیزوپرولول اشاره کرد داروهایی هستند که می توانند به کاهش ضربان قلب کمک کنند و معمولا فارغ از علت اولیه ی بیماری متخصصین قلب از این داروها برای کنترل علایم ناخوشایند تپش قلب استفاده می کنند تا میزان ضربان را پایین آورده و کاهش دهند.


دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق

4.5/5 - (112 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر Fateme پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 156 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر دختر 24 ساله هستم که تو یک هفته چندین بار دچار تاری دید سبکی سر و غش شدم جوری که تو نشستن و راه رفتن مشکل داشتم به پیشنهاد پزشک قلب اکو دادم و 48 ساعت هولتر بهم وصل بود و ایشون تشخیص دادن فوری باید تپش قلب اضافیم سوزانده بشه اما تمام این مدت استرس شدید داشتم و فکر میکنم مشکلاتم بیشتر عصبی هست و نیازی به این عمل ندارم...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      نوارقلب از لحظه ی تپش یا تصاویر هولتر را دارید؟
    2. تصویر کاربر Fateme شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      بله تصاویر رو بارگذاری کردم براتون
    3. تصویر کاربر Fateme شنبه ۷ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      .
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۲ خرداد ۱( 1 سال پیش)
      ببینید من تصاویر هولتر را ندیدم این نوار اریتمی نیست ولی حتما متخصصی که پیشش رفته اید در هولتر چیزی دیده که گفته بسوزانید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر معدنچب شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 160 مشاهده پرسش
    سلام و عرض ادب من‌ بخاطر روماتیسم حدود یک ماه هست که کورتون و هیدروکسی کلروکین مصرف می کنم که دچار اریتمی بعد از خوردن غذا شدم که زمانی هم طول نمیکشه ولی چون همیشه ضربانم پایین هست این حالت ازار دهنده ست لطفا راهنمایی بفرمایید 🙏🌹
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      نوارقلب دارید؟
    2. تصویر کاربر معدنچب پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نوار قلب جدید خیر
    3. تصویر کاربر معدنچب پنجشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      سلام و عرض ادب نوار قلب جدید خیر ندارم
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱( 1 سال پیش)
      من پیشنهاوم این است که حتما یک نوارقلب بگیرید، با نوارقلب مشخص می شود آیا اریتمی دارید یا خیر
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر خلیل پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 197 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر آقای دکتر خانوم بنده خیلی وقته مشکل شکمی دارن.پارسال دکتر معده رفتیم که آندوسکپی کردن گفتن ورم معده داره دارو دادن مصرف میکردن هیچ فرقی نمیکردن.هر وقت اب میخوره رو دلش میمونه سخت پایین میره همیشه حالت تهوع بهش دست میده.میگه انگار چیزی میخوره سر دلش میمونه پایین نمیره.چند وقت پیش یکی از بستگان دست زدن ناف ایشون گفتن ناف جابجا شده بردم پیش یه زن که ناف را معاینه کرد گفتن ناف پایین سمت راست میزنه جا انداخت یه مدت خانومم حالش خوب شد.ولی باز الان نافش نمیزنه بالای ناف نبض میزنه.همین باعث شده زیاد نمیتونه غذا بخوره همش احساس سنگینی بالای ناف داره.اذیت میشه چیکار کنیم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۵ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      سونو گرافی شگمی تا حالا کرده اید؟
  • تصویر کاربر سونیا پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 164 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر. من ۲۸ سالمه. ۴ سال پیش واسه تیر کشیدن قلبم مراجعه کردم پیش متخصص گفتن نوار، اکو، هالتر د حتی تست ورزش گرفتن گفتن مشکلی نیست. الان قلب من منو از فعالیت روزانه میندازه. رو تخت هستم یهو میاد ۵۲ ۵۳ ضربان. یا وسط روز وقتی رو صندلی هستم یهو مسشه ۱۲۵ ۱۲۸. قلبم که تیر میکشه پشت قلبم هم درد میکنه و خس میکنه یه سیخ فرو میره تو قلبم از پشت میاد بیرون. اخیرا هر روز من با یکی از این ها درگیرم. پوکساید و پررپرانول میخورم براشون اما به شدت درد قلبم و این ضربان کلافم کرده. گاهی یهو تپش شدیدی رو حس میکنم که از زوی لباس لرزش و تپش قلبم رو میبینم انقدر شدیده نشده اون موقع ضربان رو چک کنم. نفسم گرفته و حس کردم الان از حال میرم. وقتی ضربانم پایین میاد گاهی نفس تنگی دارم و حس بی حالی شدید که مانع تحرک میشه. سعی کردم کامل بگم. لطفا راهنماییم کنید. تقریبا دو ماه پیش رفتم مرکز قب برای ضربان پایین. نوار گرفتن دکتر دید. گفتن نوار با یه ولتاژ دیگه تکرار شه. ضربانم پایین بود. آزمایش نوشتن انجام دادم. اخرش گفتن هیچی نیست. ولی قلب من در حال حاظر تو فعالیت روزانه ی من مشکل ایحاد کرده.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۴ فروردین ۱( 2 سال پیش)
      ببینید وفتی اکو و تست ورزش سالم هستند یعنی قلب سالم است ممکن است منشا مشکلات شما ببشتر استرسی باشد در کل در سن شما توصیه ی من این است که نگران مشکلات قلبی نباشید اینها هیچ کدام موضوع نگران کننده ای نیستند
  • تصویر کاربر کورش جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 206 مشاهده پرسش
    سلام خدمت شما آقای دکتر
    پسری ۲۵ ساله هستم از ۶ ماه قبل دجار لرزش و کوبش توی بک ناحیه قلب شدم اکو کردم دکتر گفت مشکلی نیست
    لرزش و کوبش یک ناحیه قلبم تشدید شد جوری که از حالت نشسته به ایستاده همون ناحیه قلبم ضربان تیز میزد
    مثلا ار روی تخت بلند میشدم ضربانم تیز و نقطه ای میشد یک ناحیه قلبم باعث این مشکل میشد
    رفتم متخصص اکو و هولتر انجام دادم گفتن نرماله
    جدیدا این حالت تیز زدن یک ناحیه از قلبم بیشتر شده
    از حالت نشسته به ایستاده کامل تیز میشه و توی پاهام شروع به سوزش میکنه یک دفعه فشار خونم ۲ تا ۳ شماره حمله ای میره بالا
    تو رو خدا کمکم کنید
    یک ناحیه قلبم ۲۴ ساعته میلرزه و مور مور میشه و علایم رو به پیشرفته جدیدا یک هو بلند میشم تیز زدن قلب بیشتر و سوزش توی بدن و افزایش فشار هم اضافه شده
    1. تصویر کاربر کورش پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      در حالت استراحت هم این تیز زدن قلب رو حس میکنم آقای دکتر
      حالم خیلی بده
    2. تصویر کاربر کورش پنجشنبه ۲۷ آبان ۰( 2 سال پیش)
      تمام توی بدنم میسوزه یک هو آقای دکتر و ضرباتم تیز د نقطه ای میشه با اینکه هولتر و اکو نرماله
      قلبمم شدید حس لهیدگی و ضعف داره
      اما نوار میدم و هولتر و اکو چیزی نشون نمیده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۸ آبان ۰( 2 سال پیش)
      یک بار هم تست ورزش کنید ولی احتمال بسیار زیاد منشا علایم شما مسایل روانپزشکی هستند
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر هما سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 256 مشاهده پرسش
    با سلام ، من ۳۸ سالمه حدود پنج سال پیش درد شدیدی توی قفسه سینم و تپش بالای قلبمو احساس کردم با مراجعه به پزشک برام اکو نوشت ولی انجام ندادم و دیگه مشکلی هم نداشتم حتی ورزش میکردم ولی توی فعالیتهای سنگین چشمام سیاعی میرفت و نفسم بالا نمیومد توی بالا رفتن از پله ها هم مشکل تنفسی برام پیش میاد چند سالیه ورزش نمیکنم و حدودا شش ماهه که ضربان قلبم در حالت استراحت ۱۲۵، ۱۳۵ هستش البته با نوسانات زیاد مثلا تا ۱۰۰ میاد دوباره به چند دقیقه نکشیده میره بالا ، پزشک عمومی مراجعه کردم گفت با توجه به سنت از ۲۲۰ ، ۴۰ رو کم کنی قلبت اگر ۱۸۰ هم بزنه طبیعیه ، خواستم بدونم واقعا اینطوره ؟ یعنی من مشکلی ندارم ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۳ مهر ۰( 2 سال پیش)
      بله به نظر نمی رسد خطری در کار باشد اما حتما اگو و تست ورزش نزد متخصص قلب انجام بدهید
  • تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام دکتر بنده مریض شما هستم ۳۹ سال که سالیان تپش دارم اکو تست اینا پیش خودتون چندین بار دادم همه جی نرمال بوده شما خدا رو شکر مورد خاصی تشخیص ندادین پروپرانول ۲۰ دو تا دادین الان بنده ۱ ماه درگیر کرونا بودم قرص نیزوپد با قرص آپیراکس با قرص آسپیرین ویتامین دی و ث و رمدیسیور با رسیژن مصرف کردم الان بعضی وقتها بی مورد یهو تپش میگیرم مثلا صبح موقع صبحانه تپش گرفتم پروپرانول جویدم خوب شدم تقریبا ضربان رو ۱۱۰ اینا بود ولی کوبنده بنظرتون عوارض بیماریا یا قرصا تموم شده عوارض قطع داروی البته تزریقیا که بالای ۱۰ روز تموم شده ولی قرصا یکی دو روزه؟ بنظرتون نیاز به معاینه هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      بعد از گرونا معاینه ی قلبی شده اید؟
    2. تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام دتر نه
    3. تصویر کاربر پیمان دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      سلام دکتر نه
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۸ مرداد ۰( 2 سال پیش)
      یک بار بهتر است ببینیمتان. بخاطر بررسی عوارض قلبی احتمالی کرونا. تا ان موقع پرانول را بخورید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 239 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر من ديروز سوال پرسيدم لطف كريد جواب داديد
    شماره پيگيري سوال قبلي من K3SJS102336
    اقاي دكتر شهر ما اكو نداره عكس گرفتيم تو عكس موردي مشاهده نشد ايا اكو لازمه؟
    سوال دوم اينكه رشد تولد٣/٢٠٠
    دوماهگي ٥/١٠٠
    انروزش ٦/١٠٠
    ايا رشدش مناسبه؟
    سوال سوم اينكه چه علايمي نشان دهنده بيماري قلبي در نوزاد مي تونه باشه تا بهش توجه كنيم ما لطفا با تشكر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      معمولا کبودی نوزاد مورد بسیار مهمی است ولی ویزیت توسط متخصص قلب کودکان بهتر است انجام شود
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر