دکتر محمد حسین نجفی

افت فشار خون می تواند سبب سرگیجه و حتی غش کردن فرد شود. در برخی مواقع با افت ناگهانی فشار خون مواجه هستیم. برای درمان فشار خون پایین در منزل یا محل کار چه باید کرد؟

فشار خون پایینی که دارای علائم نبوده و یا علائم خفیفی را ایجاد می کند به ندرت نیازمند درمان است. در صورت ابتلا به علائم، درمان به علت زمینه افت فشار خون بستگی دارد. برای مثال، هنگامی که فشار خون پایین در اثر مصرف دارو ایجاد شده باشد، درمان اغلب شامل قطع مصرف یا تغییر داروها و یا کاهش مقدار مصرف آن ها می باشد.

درمان قطعی افت ناگهانی فشار خون

درمان فشار خون پایین در منزل

 برای درمان افت فشارخون در منزل چه کار هایی باید انجام داد؟

  • مریض به محض احساس سرگیجه باید دراز بکشد و پاهای خود را بالاتر از سطح بدن نگهدارد. این کار باعث میشود خونی که در پاها تجمع یافته به سمت قلب برود، با انجام این کار علائم افت  فشارخون برطرف خواهد شد.
  • استراحت کردن
  •  میزان مصرف مایعات را در طول روز افزایش دهید، زیرا این کار باعث جلوگیری از افت فشار خون می شود. 
  •  

در صورتی که علت فشار خون پایین مشخص نبوده و یا درمانی برای آن وجود نداشته باشد، بالا بردن فشار خون و کاهش علائم و نشانه ها هدف قرار داده می شود. بسته به سن، سلامت و نوع افت فشار خون خود برای درمان افت فشار خون می توانید موارد زیر را انجام دهید:

 

1_ نمک بیشتری مصرف کنید.

به دلیل اینکه نمک فشار خون را بالا می برد، متخصصان معمولا محدود سازی نمک را در رژیم غذایی توصیه می کنند. گاهی این افزایش در فشار خون، بسیار شدید است. این مورد در افراد مبتلا به فشار خون پایین می تواند موردی مناسب باشد. البته، از آنجایی که میزان بیش از حد سدیم مخصوصا در افراد مسن می تواند به نارسایی قلبی منجر شود، قبل از افزایش میزان مصرف نمک در میان گذاشتن این تصمیم با پزشک ضروری است.

2_ آب بیشتری مصرف کنید.

مایعات حجم خون را افزایش داده و به پیشگیری از دهیدراتاسیون کمک می کنند که هر دوی این موارد نیز در درمان افت فشار خون ضروری اند. به کاهش حجم مایعات بدن دهیدراتاسیون گفته می شود.

3_ جوراب واریس بپوشید.

جوراب های کشسانی که معمولا برای تسکین درد و تورم ورید های واریسی استفاده می شوند می توانند به کاهش تجمع خون در پا ها کمک کنند.

4_ مصرف دارو

برخی دارو ها می توانند جهت درمان افت فشار خونی، استفاده شوند که در هنگام برخاستن بروز می دهد. به این نوع افت فشار خون هیپوتانسیون ارتوستاتیک می گویند. برای مثال، داروی فلودروکورتیزون که حجم خون را افزایش می دهد معمولا برای درمان این نوع از افت فشار خون استفاده می شود.

پزشکان اغلب جهت افزایش فشار خون در حالت ایستاده در افراد مبتلا به هایپوتانسیون اورتواستاتیک مزمن از داروی میدودرین (اورواتن) استفاده می کنند. این دارو با محدود کردن قابلیت گشاد شدن عروق خونی، فشار خون را افزایش می دهد.

روزه و افت فشار خون

فشار خون ۹ روی ۶

دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و  عروق در تهران

برای پرسش از دکتر بر روی لینک مشاوره پزشکی کلیک کنید.

4.1/5 - (75 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر فرهادی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 281 مشاهده پرسش
    با سلام و خداقوت
    مادرم بخاطر فشارخون قرص لوزاتن_اچ 50.نصف صبح نصف صبح میخورن،همچنین بیماری سیروزکبدی دارند،جدیدا دکتر کبد قرص اسپیرونولاکتون۲۵روزی یک عدد بخاطر آب اوردن شکم تجویز کردن که موجب پایین آوردن فشارخون تا ۱۰و۱۱میشه و دچار سرگیجه ضعف و بیحالی و بیخوابی و عصبی شدند.دکتر کبد گفتن اصلا نباید دارو قطع بشه و باید داروی فشار خون توسط دکتر قلب تنظیم بشه.ممنون میشم راهنمایی بفرمائید.درود و سپاس از دکتر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۵ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      لوزارتان اچ را یک بار در روز بدهید به جای دو بار
  • تصویر کاربر رضا شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 247 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر
    بنده بواسطه فشار خون از دو قرص ایکسفورج ۵/۱۶۰و بیزوپرولول (کنکور)۲/۵ مصرف میکنم ولی مفاصل پاهام درد میکنه بفرمائید این درد مربوط به کدوم دارو است و راه علاج آن چیه؟
    ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      این دو دارو درد مفصل نمی دهند ولی یک بار به ارتوپد نشان دهید شاید علت دیگری دارد
  • تصویر کاربر محمد یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام بنده ۳۵ سال دارم و ۲ بار به علت تنگی نفس بسیار زیاد و درد ، در قفسه سینه آنژیو کردم و ۲بار نیز نرمال بوده است و بعد از مصرف قرص پلاویکس چون فشار خون بالایی داشتم حسب دستور پزشک قلب که سوابق بنده را داشت به تجویز ایشان قرص گارودیلول۶/۲۵:را ۵ آذری هست که هر ۱۲ ساعت یک عدد مصرف می کنم ،متاسفانه وقتی شبها استفاده می کنم حدودا یک ساعتی حال خیلی بدی دارم ،به صورتی که پریشانیم خیس عرق شده و بدنم سرد می شود و نفس تنگه زیادی می گیرم که خانواده ام خیلی مضطرب می شوند.
    حال از شما استاد عزیز راهنمایی میخوام تا امر بفرمایید بنده چیکار کنم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      شب نصف قرص استفاده کنید
  • تصویر کاربر عسل جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 216 مشاهده پرسش
    با سلام و خسته نباشید.،بنده اغلب اوقات موقع خواب حدودا 3 صبح با درد معده شدید بیدار میشم و با عرض معذرت قادر به کنترل مدفوع خود نمیشم و با تعرق زیاد و سرگیجه دچار افت فشار خون میشوم و هوشیاری خود رو از دست میدم. هر دکتری رفتم گفتن مشکلی نداری پس علت چی میتونه باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۱ مهر ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام همکاران فوق گوارش شما را ببینند از نظر کمبود کورتیزولذهم چک شوید
  • تصویر کاربر فاطمه جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 250 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر.اقای دکتر خواهرم ۱۹سالشه وقتی از سرجاش بلند میشه چند ثانیه بعد دچار سرگیجه و سردرد شدید و عدم تعادل میشه حتی ضربان قلب و تنفسش بالا میره و بدنش میلرزه .هر هفته شاید ۳؛۴بار این اتفاق میفته و یک بار از پله ها افتاد اصلا نمیتونه اون لحظه خودشو کنترل کنه .متخصص قلب رفتیم و گفتن مشکلی نیست و‌متخصص مغز نوار مغزی گرفتن گفتن مشکلی نیست .پس ما چیکار کنیم کجا ببریمش ؟پیش کدوم متخصص ؟؟؟چون مبتلا به پسوریازیس هم بود برای درمانش پزشکش کلی ویتامین و امگا مینوشت داروی دیگه ای مصرف نمیکنه .اقای دکتر خواهش میکنم راهنمایی کنید .ممنون از لطفتون????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۷ شهریور ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام اولین مار اینهمه اریتمی شناسایی بشه با هولتر ۲۴ ساعته ریتم
  • تصویر کاربر Z.Ch جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 225 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر، وقت شما بخیر
    دختری ۲۱ ساله هستم. سه ساله به افت ناگهانی فشار خون دچار شدم. تو شرایط نامساعد از نظر دما یا فشار جمعیت هم دچار غش میشم. به تازگی سرگیجه شدید بعد از بیداری از خواب رو تجربه میکنم که حتی تا یک ساعت هم ادامه داره و نمیتونم از جام تکون بخورم.
    شنیدم که تکان شدید ابتدای خوابیدن هم که با حس پرت شدن از ارتفاع تجربه میشه، بخاطر افت ناگهانی فشارخون هست که خب این اتفاق از بچگی برایم می افتد.
    میخواستم بدونم این ها علائم بیماری ‌خاصی میتونه باشه و نیاز به پیگیری و درمان داره یا ممکنه عادی باشه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۹ خرداد ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام آب و مایعات فراوان استفاده کنین ، اگه فشار بالا نیومد مراجعه کنید.
  • تصویر کاربر علیرضا یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 240 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر وقتتون بخیر. پدرم 80 سال دارن قبلا به خاطر بالارفتن بیش از حد فشارشون قرصها رو به این ترتیب مصرف میکردند
    لوزارتان 25 دو وعده در روز 12 ساعته
    نیتروگلسیرین26 دووعده 12 ساعته
    متورال 50 نصفدو وعده 12 ساعته
    پروزاسین 1 فقط شبها
    لازیکس 40. فقط شبها
    ولی چون مرتب فشارشون خصوصا شبها افت میکرد و تا مرز 9 گاهی میومد دکتر رفته رفته قرص رو کاهش دادن و الان فقط متورال 50 نصف هر 12 ساعت و نیتروگلیسیرین 26 هم هر 12 ساعت مصرف میکنن. البته سابقه گرفتگی عروق قلبی هم داشتن ولی توی انژیوگرافی گفتن لازم به انژیوپلاستی نیست
    قرصاشون رو الان ساعت 10 صبح و 10 شب میخورن و بین ساعات 11 تا 5 عثر و 10 تا 5 صبح فشارسون نرمال و بین13 تا نهایت 14.5 هست. ولی توی ساعات دیگه مثلا 8 شب که اثر قرص فشارشون کم میشه گاهی تا 15.5 میره. مینیمم فشارشونم معمولا بین 6 تا 8 هست. خواستم در ای مورد ازتون مشاوره بگیرم. ممنونم ازتون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۷ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      باید زمان‌بندی داروها طوری تغییر کنه که حملات افت فشار و افزایش فشار اتفاق نیفتد

      بنابراین بیمار باید جهت معاینه و تنظیم داروها مراجعه کنند

  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 215 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر..بنده چند وقت پیش بخاطرعلایمی که داشتم اکو دادم تشخیص دکترم این بوده که دریچه میترال قلبم شل شده بااینکه خیلی اذیت میشدم گفتن خیلی مهم نیست فقط قرص پرانول بهم دادن وگفتند اضطرابم کنترل بشه...یه مدت خوب بودم الان مجدداً دوباره. همون علائم دارم...مثل دردپشت. گرگرفتگی. تنگی نفس سنگینی توقفسه سینه..خواستم بدونم. امکانش هست وضعیتم بدترازقبل شده باشه... درضمن آقای دکترمن افت فشارم دارم. بیشتر اوقات فشارم 8میشه ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۹( 3 سال پیش)

      سلام نگران بدتر شدن پرولاپس نباشید اغلب بدتر نمیشود و با ورزش میتوان علایم را کمتر کرد

  • تصویر کاربر سحر سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 224 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر..بنده چند وقت پیش بخاطرعلایمی که داشتم اکو دادم تشخیص دکترم این بوده که دریچه میترال قلبم شل شده بااینکه خیلی اذیت میشدم گفتن خیلی مهم نیست فقط قرص پرانول بهم دادن وگفتند اضطرابم کنترل بشه...یه مدت خوب بودم الان مجدداً دوباره. همون علائم دارم...مثل دردپشت. گرگرفتگی. تنگی نفس سنگینی توقفسه سینه..خواستم بدونم. امکانش هست وضعیتم بدترازقبل شده باشه. ممنون میشم پاسخ بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام افتادگی و پرولاپس دریچه میترال چیزی مهم نیست و باعث این علائم نمیشه این علائم عموما ضطرابی است به روانپزشک مراجعه کنید

  • تصویر کاربر مریم جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش) تعداد بازدید: 173 مشاهده پرسش
    سلام آقای دکتر مادر من ۵۷ سالشونه ۹ساله عمل باز قلب انجام داده اند الان قرص متوهگزال ۴۷.۵ با کاپتو پریل ۲۵ روزی ۱ عدد و اسپرونولاکتون ۲۵روزی ۱ عدد مصرف میکنند فشار خونشون ۱۰ یا ۹.۵ میشود تپش قلب زیاد دارن راهنمایی از شما میخواستم چه دارویی را قطع کنم تا فشار خونشون نرمال شود چون حالت سرگیجه تپش قلب زیاد و گاهی احساس تنگی نفس میکنن
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۹ اسفند ۹۸( 4 سال پیش)

      سلام

      دوز کاپتو را نصف کنید

    2. تصویر کاربر مریم جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)
      آقای دکتر در ضمن ef قلب مادر من ۳۵ است و ایشون دیابتی هم هستند و روماتیسم مفصلی هم دارند به نظرتون در صورت افت فشار خون چه دارویی را کامل قطع کنم اسپیرونولاکتون یا کاپتوپریل؟آیا این داروهای قلبی مناسب درمان ایشون هستندیا شما چه دارویی را برای قلب ایشون تجویز میکنید؟ در ضمن کنار این داروها فنوفیبرات ۱۰۰ آسپرین و آتو واستاتین ۲۰و برای دیابت انسولین لانتوس و نورپید و برای آرتریت روماتویید پردنیزون ۵روزی ۲تا و متوترکسات ۲.۵ هفته ای یکبار مصرف میکنند
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱ فروردین ۹۹( 4 سال پیش)

      سلام

      می تونید کاپتوپریل رو دوزش رو  کم کنید یا قطع کنید

    4. نمایش سایر 2 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر