دکتر محمد حسین نجفی

شاید شما هم این موضوع را شنیده باشید که برخی مشکلات معده می توانند باعث بروز برخی آریتمی ها بشوند. اما این موضوع چقدر صحت دارد؟ دقیقا چه ارتباطی بین این دو موضوع وجود دارد؟ چه آریتمی هایی بیش تر با مشکلات معده ارتباط دارند؟ کدام نوع از داروها می تواند این مشکلات را تخفیف دهد و کدام داروها این مشکلات را تشدید می کنند؟ آیا واقعا برخی غذاها هستند که بیش تر از بقیه به این مشکلات منجر می شوند؟ بیماران با آریتمی قلبی اثبات شده چه ملاحظات غذایی را باید مدنظر داشته باشند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات می گردید نوشتار زیر را به طور کامل و با دقت دنبال کنید!

تپش قلب و آریتمی

آریتمی قلبی یا تپش قلب؟

قبل از هر چیز و بررسی هر گونه رابطه ی احتمالی بین این دو موضوع بیایید منظور خود از این دو مشکل را مشخص کنیم. در واقع هر نوع تپش قلبی لزوما به معنی وجود آریتمی نیست و برخی تپش های قلب خوش خیم و تنها ناشی از فرآیند های طبیعی و پاسخ درست و سالم قلب به این اتفاقات هستند.مثلا هر گونه استرسی بخاطر ترشح هورمون های ستیز و گریز، نظیر آدرنالین باعث تپش قلب می شود. یا مثلا تب و کم خونی و پرکاری و تیرویید نیز از مواردی هستند که عامل بروز تپش قلب در افراد می باشند. 

آریتمی قلبی و معده

یک قاعده ی کلی در بدن انسان این است که در صورت بروز هر گونه مشکلی در هر عضوی، قلب در پاسخ به هورمون های ترشح شده شروع به جبران به صورت تپش قلب می کند. بنابراین و طبق این قاعده در صورتی که در معده ی شما نیز مشکلی وجود داشته باشد ممکن است قلب شما به طپش بیفتد. مثلا درد معده می تواند باعث بروز این حالت شود. یا هر گونه ریفلاکس شدید معده که حالت مکرر پیدا کند می تواند باعث بروز طپش در شما شود. 

هم چنین برخی بیماران که از قبل به مشکلات آریتمی نظیر ضربان های نابجای بطنی (PVC) مبتلا هستند در صورت تشدید مشکلات معده با افزایش این ضربان های نابجا مواجه خواهند شد.

عواملی که باعث تشدید آریتمی قلبی می شوند؟

همان طور که گفتیم یکی از موارد مهم ریفلاکس های شدید و مکرر است. دردهای شدید معده نیز ممکن است باعث افزایش طپش در شما شوند. هم چنین برخی غذاها هستند که در صورت مصرف می توانند باعث این شوند که ضربان قلب شما افزایش یابد (به خصوص در افرادی که معده ی حساس تری دارند) یا اینکه آریتمی های از پیش موجود نظیر PVC را تشدید کنند. 

از جمله ی غذاهای فوق می توان به غذاهای محرک نظیر چای غلیظ و قهوه و برخی میوه ها نظیر کیوی و موز اشاره کرد. هم چنین برخی مواد نظیر ادویه جات و شکلات و نوشابه های گازدار و نوشابه های انرژی زا نیز می توانند عامل تحریک معده باشند. 

در صورت تجربه آریتمی و یا تپش قلب چه اقدامی باید انجام دهم؟

اگر شما هم به دنبال مشکلات معده دچار علائم مهم قلبی می شوید باید حتما یک بار تحت معاینه ی متخصص قلب و گوارش قرار بگیرید. متخصص گوارش باید از نظر گوارشی شما را بررسی کند و شاید نیاز به انجام آندوسکوپی نیز وجود داشته باشد.همچنین متخصص قلب باید نوارقلب شما را ارزیابی کند و گاهی نیز برای بررسی ساختار قلبی نیاز به بررسی از طریق اکوکاردیوگرافی نیز می باشد. معمولا درمان مشکلات ذکر شده شامل دو جنبه ی دارویی و غیردارویی است. 

در مورد مسائل گوارشی گاهی استفاده از داروهای ضداسید نظیر پنتاپرازول یا امپرازول یا فاموتیدین در کنار داروهای قلبی نظیر پروپرانولول یا متورال که برای کاهش ضربان قلب استفاده می شوند می توانند کمک کننده باشد. رعایت برخی موارد مهم نظیر پرهیز از غذاهای محرک و کاهش وزن و عدم درازکشیدن تا یک ساعت بعد از غذا هم می تواند در این بیماران کمک کننده باشد.

کلینیک قلب دکتر نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.3/5 - (42 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر امرالله سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 142 مشاهده پرسش
    سلام خسته نباشی دکتر چن روزی هست درد زیر دنده چپ.داشتم حالت سوزش.بعد کم کم درد اومد طرف.قفسه سینه و شانه چپم.چن روزی هم حالت اسهال داشتم.راهنمایی میخواستم با تشکر.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۸ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      یک نوارقلب بگیرید
  • تصویر کاربر مینا شنبه ۵ شهریور ۱( 1 سال پیش) تعداد بازدید: 121 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من حدودا ۱ سال هست دچار رفلاکس شدید هستم(بازگشت اسید معده) میزنه به قفسه سینه و کمرم سنگین میشه تنگی نفس میگیرم و آروغ های زیادی باید بزنم تا تنگی نفسم برطرف بشه..گاهی به سمت قلبم میزنه ی تیر کوچیک میکشه و گاهی تپش قلب میگیرم و گاهی از پشت کمرم تیر میکشه که همش وقتی حالم بهتر میشه خوب میشه...دارو پنتوپرازول ۴۰ و کلیدنیوم سی و شربت معده استفاده میکنم بهتر شدم و تشخیص دکتر گوارش( ورم معده و استرس )بوده...اینکه گاهی به طرف قلبم میزنه من میترسونه و تپش قلبم زیاد تر میشه..ایا لازمه دکتر قلب برم؟دوسال پیش هم مشکل معده نداشتم گاهی سمت قلبم تیر میکشید مراجعه کردم نوار و اکو انجام دادم گفتن تپش قلب دارم که بیشتر بخاطر استرس و اضطراب ی مدت پراپرانول استفاده کردم و خوب شدم...حدودا دوماه پیش طرف قلبم سوخت و تپش قلب و آروغ و تنگی نفس داشتم بیمارستان رفتم اول تریاژ رفتم بررسی شد و پیش پزشک فرستادن گفتن برای معده اس که بعدش دکتر گوارش رفتم..تنگی نفسام هم بیشتر شب هست و در دوره عادت ماهانه بیشتر این اتفاق میوفته...حدودا ۷ ماه پیش ازمایش خون دادم مشکل تیروئید و کم خونی نداشتم ولی آهن بدنم کم بود
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۵ شهریور ۱( 1 سال پیش)
      تا حالا تست ورزش داده اید؟
  • تصویر کاربر Aghil پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 319 مشاهده پرسش
    سلام دکتر خسته نباشد من ۴ ساله پیش حملات پنیک داشتم خدا رو شکر الان ۱ ساله که کاملا خوب شدم ولی الان چند وقته یه تپش کوبنده سراغم میاد البته معده خیلی نفاخه تا وقتی که معده خوب باشه من مشکلی ندارم ولی وقتی نفخ معده سراغم میاد تپش قلبم نامنظم میشه ۳ ساله پیش هم اکو انجام دادم افتادگی دریچه میترال داشتم با تشکر
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      برای معده یک متخصص گوارش ببیند ولی تا ان زمان پنتاپرازول می توانید استفاده کنید
  • تصویر کاربر محمد چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 227 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر میخوام پیوند کلیه انجام بدم این تصویر اکو براتون فرستادم
    نوار قلب نرمال بود
    میتونم پیوند کلیه انجام بدم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲ تیر ۰( 2 سال پیش)
      بله این اکو سالم است و مشکلی نشان نمی دهد
  • تصویر کاربر Anita یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 252 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب من ٣٧ ساله هستم و يك دختر ٣ سال و نيم دارم كه هنوز صحبت نمي كنه و خيلي سر اين موضوع آشفتگي دارم يه دو ماهي هست وقتي كه خيلي عصباني ميشم يك دفعه سمت چپ سينم درد شديد مي گيره كه به دستم هم ميزنه و بعضي وقتا دستم سر ميشه و تنگي نفس مي گيرم مي خواستم بپرسم آيا ممكنه حمله قلبي يا مشكل قلب پيدا مرده باشم اين درد شديد حدود ٦ ٧ دقيقه هست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      نه اینها علایم اضطرابی است به قلب ربطی ندارد
  • تصویر کاربر Hosein دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 334 مشاهده پرسش
    با سلام‌خدمت شما
    اقای دکتر من‌ حدود ۴ سال پیش متوجه کوبش در ناحیه قفسه سینه شدم و حمله طپش قلب بهم‌دست داد که بعد از بررسی خای بسیار تشخیص pac و‌pvc دادند که با مصرف قرص concor بهتر بودم تا این که حدودا قرص کنکور را ۲ سالی میشه قطع کردم‌و به دلیل اضطراب زیاد تحت نظر روانپزشک‌قرص پاروکستین مصرف میکردم که حدود 4 ماهی میشد که قرص پاروکستین‌را‌کم کرده بود دکتر دوزشو که دوباره حمله طپش قلب و حالت تهوع و سبکی سر بهم‌ دست داد که از اون موقع دوباره من حالم بهم‌ریخته و اضطراب شدیدی گرفتم که دوباره هولتر انجام‌دادم ودکتر متخصص الکترو فیزیولوژی فرمودند چیزی نیست و مشکل اضطرابیه ولی من هنوز خیلی از ایست قلبی و سکته این چیزا میترسم در ضمن الان قرص اس سیتالوپرام ۱۰ یک عدد صبح و شب و پروپرانولول ۱۰ ۲ عدد در روز و قرص پوکساید یک عدد قبل خواب ایا این قرص ها مشکلی برام‌ندارد
    عکس هولتر و اکو و نوار قلب هم میفرستم براتون
    و این که تو این ۲ ماه ۲،۳ بار این حالات بهم دست داده و ضربان تا ۱۶۰٫۱۷۰ هم بالا رفته ولی متاسفانه در اون لحظه دسترسی به نوار قلب نمود و تا به بیمارستان رسیدم‌ضربانم‌پایین بود
    میشه بهم بگید در خطر ایست و سکته قلبی هستم یا خیر چون زندگیم مختل شده و اضطراب شدید دارم
    با تشکر
    1. تصویر کاربر Hosein شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر عکس هولتر و نوار هام‌و اکو فرستاده شده؟
    2. تصویر کاربر Hosein شنبه ۱ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      اقای دکتر عکس نوار هام و اکو و هولتر فرستاده شده؟
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۳ خرداد ۰( 2 سال پیش)
      این علایم منشا قلبی ندارند قلبتان سالم است و بیشتر باید به فکر چاره ای برای استرستان باشید با یک روانپزشک مشورت کنید بد نیست
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر عاطفه یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 311 مشاهده پرسش
    سلام.آقای دکتر من ۲۵سالمه الان چند ماهی هست تپش قلب دارم .گاهی آنقدر شدیده گاهی هم تپش با احساس کوبش شدید دارم طوری که انگار داخل گوشم و گلوم و شکمم احساسش میکنم چه تو حالت عادی.ایستاده.خوابیده.احساس گرفتگی پا هم دارم انگار عضله پا بگیره و ول کنه همینطور این حالت رو برای قلبم دارم.درد دست چپ.نوار قلب ۳بار سالم.اکو دوبار سالم فقط گفتن مقداری افتادگی دریچه دارم.غذا میخورم تپش قلب ایجاد میشه. آزمایش هم دادم فقط تنها مشکلم اینه که کبدم چرب هست.رگای چشمم یه دفعه قرمز میشه پراپرانول که میخورم فشارم میفته چون فشارم پایینه پایین تپش خیلی کم میشه حس بیهوشی پیدا میکنم.واقعا دیگه نمیتونم چه کار کنم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اینها بیشتر علایم اضطراب و استرس هستند اگر اکو و نوارسالم بوده از بابت قلبی نگران نباشید پورپرانولول 10 بخورید و یک تست تیرویید هم بدهید
    2. تصویر کاربر عاطفه شنبه ۱۳ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      آقای دکتر تست تیرویید انجام دادم مشکلی نبوده.من استرس و اضطراب ندارم اصلا!این قرصی که فرمودید رو دکتر دادن ولی فشارم رو میاره پایین و احساس غش بهم دست میده
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۱۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ببینید اگر بررسی قلبی سالم بوده خیالتان راحت باشد، اگر خیلی میخواهید بررسی پیشرفته کنید یک هولتر ضربان کنید
    4. نمایش سایر 2 پاسخ
  • تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 316 مشاهده پرسش
    سلام من چند وقتی التهاب گلو داشتم و بعد سوزش خفیف و التهاب ریه، تست اولیه کرونا منفی بود.
    اما در هفته اخیر 2بار تپش قلب شبانه شدید و تنگی نفس گرفتم. صدای ضربان قلب شنیده میشد. با تلاش برای کشیدن نفس عمیق حالم بهتر میشد.
    هردومرتبه
    اکسیژن 98 بود و فشارم کمی بالا
    تیرکشیدن قلب در برخی موارد هنگام تنفس و لزوم جابجایی بدن هم برای سهولت تنفس چیزی بوده شبها سراغم می‌اومد به نحوی که می‌ترسم بخوابم
    میشه راهنماییم کنید که چکار باید بکنم؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالن علایم اضطرابی است ولی محض اطمینان یک اکو و نوارقلب بگیرید
    2. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      ممنونم که جواب دادید
      راستش سوزش ریه‌ام کمتر شد
      ولی این حالت سوزش یا درد بسیار خفیف و مقطعی قلب گاهی سروکله‌اش پیدا میشه
      بنظرم علایم اضطرابی بود ولی تپش قلب های شبانه که دوباره اتفاق افتاد باعث نگرانی شد.
      پزشک عمومی با فرض عوارض جانبی کرونا پوکساید،پروپرانول و ایروکاست تجویز کرد.
      نوار قلبم رو براتون فرستادم
      ممنون میشم ببینید
    3. تصویر کاربر محمد جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      سلام دکتر ممنون از جوابتون
      راستش احساس تیرکشیدن و سوزش خفیف رو دارم
      ولی پزشک عمومی میگه عوارض کروناست
      نوار قلب رو براتون میفرستم ممنون میشم ملاحظه کنید.
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نوارتان سالم است احتمالن همین عوارض کرونا باشد اگر دردهایتان ادامه دار شد یک اکو هم بکنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر شقایق سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 272 مشاهده پرسش
    سلام من چند روزی است زیر شکمم مثل نبض میزنه میخواستم علتشو بدونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      احتمالن مسایل اضطرابی است و خودش برطرف می شود ولی اگر خیلی طول کشید یک سونوگرافی شکمی لکنید
  • تصویر کاربر وحید یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 300 مشاهده پرسش
    سلام بنده 19 سال سن دارم. مدت‌ها گیش با تپش قلب از خواب گریدم. البته شب شام سنگینی خورده بودم. بهد از آن تا مدت یک ماه درد در قفسه سینه و دست چپ داشتم و گاهی سوزن سوزن هم میشد در ان مدت یک ماه غذای زیادی هم نمیتوانستم بخورم. دکتر هم رفتم و ازمایش خون و نوار قلب هم گرفتم ولی گفتند مشکلی نیست و از استرس است و قرص پراپانول10 نیز نجویز کردند. حالا مدتی هست که زمانی در حالت درازکش قرار میگیرم تپش فلبم را حس میکنم و ضربه و صدای ان را حس میکنم و گه‌گاهی هم دردهای تیزی را در کنار سینه چپم در نزدیکی زیر بقل حس میکنم و گاها هم در وسط قفسه سینه. میخواستم بدونم مشکل از استرس هست یا یک مشکل قلبی.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳۰ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      این علایم بیشتر منشا اضطرابی دارند نگران نباشید سن شما سن بیماری قلبی نیست یک ازمایش کم خونی و تیرویید هم بدهید
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر