دکتر محمد حسین نجفی

فشار خون بالا چطور می تواند باعث اختلال در نعوظ شود؟ آیا این عارضه قابل درمان است؟ با دانستن پاسخ این سوالات می توان هر چه سریعتر به حل مشکل اختلال یا عدم نعوظ پرداخت و رابطه جنسی ایده آل را تجربه کرد. با ما همراه باشید.

آیا فشار خون بالا سبب اختلال در نعوظ می شود؟

به صورت طبیعی، عدم انسداد جریان خون، کلید دستیابی به نعوظ های سالم است. در هنگام تحریک جنسی، بدن میزان جریان خون رونده به آلت را افزایش داده، کورپورا کاورنوسا را پر کرده و حالت نعوظ را ایجاد می کند.

جریان خون

نعوظ آلت برای اغلب مردان حالتی طبیعی است که پس از تحریک و برانگیختگی جنسی به وجود می آید. با این حال، فرایند درونی نعوظ آلت بسیار پیچیده تر بوده و نیازمند همکاری بخش های مختلفی از بدن است.

در هنگام احساس برانگیختگی جنسی مغز به بافت درون آلت پیام می فرستد. سپس، بافتی به نام کورپورا کاورنوسا متسع شده و جریان خون به آلت تناسلی وارد می شود. در نتیجه ورود خون، بافت آلت انبساط و گسترش می یابد.

کورپورا کاورنوسا متشکل از دو بافت استوانه ای شکل است که از قاعده تا سر آلت امتداد یافته اند. این فرایند را می توان به پر شدن یک بادکنک به وسیله آب تشبیه کرد. همزمان با ورود جریان خون، فشار درون آلت افزایش یافته و آلت سفت تر می شود.

کورپورا کاورنوسا

علاوه بر این موارد، مغز به بافت اطراف آلت پیام می فرستد تا از خروج خون از بافت جلوگیری شده و نعوظ بدست آمده حفظ شود. پس از اتمام رابطه یا تحریک جنسی، میزان فشار درون ورید های اطراف آلت کاهش یافته، خون خارج شده و نعوظ از بین می رود.

فشار خون بالا هر مرحله از این فرایند را با چالش های بیشتری همراه می کند. در ابتلا به فشار خون بالا، توانایی شریان های خونی آلت در متسع شدن و حفظ جریان مداوم و ثابت خون کاهش می یابد.

هایپرتنشن یا فشار خون بالا یکی از رایج ترین بیماری هایی است که رابطه نزدیکی با اختلال نعوظ دارد. به همین دلیل، کاهش فشار خون تا محدوده طبیعی نه تنها برای سلامت کلی بدن مناسب است بلکه به کاهش خطر ابتلا به مشکلات نعوظ و بهبود اعتماد به نفس فرد در روابط جنسی نیز کمک می کند. فشار و جریان خون هر دو نقش بزرگی در کمک به دستیابی و حفظ نعوظ می کنند. 

فشار خون بالا بر تمامی اندام های بدن فشار وارد کرده و وضعیتی را به وجود می آورد که تمامی افراد باید به آن توجه داشته باشند. ارتباطات نزدیکی بین فشار خون بالا و مشکلات نعوظ بیان شده است. در مجموع، حدود ۳۰ درصد مردان مبتلا به فشار خون بالا به درجاتی از اختلال نعوظ نیز دچار می شوند. فشار خون اثرات مستقیم و غیر مستقیمی را بر کیفیت و ماندگاری نعوظ آلت بر جای می گذارد.

فشار خون بالا و اختلال نعوظ

آسیب دیدن عروق خونی منجر به ضعیف شدن و کاهش تدوام جریان خون در سرتاسر بدن می شود. این وضعیت، دستیابی به نعوظ را دشوار تر می سازد. هنگامی که جریان خون کافی جهت پر کردن کورپورا کاورنوسا وجود نداشته باشد دستیابی و حفظ نعوظ دشوار خواهد بود. گاهی اوقات، فشار خون بالا اختلال کامل نعوظ ایجاد نکرده و در عوض سبب ضعیف شدن نعوظ ها یا سختی در حفظ آن ها می شود.

عوارض قرص فشار خون در مردان

 همانطور که همه ی داروها عوارض دارند، داروی فشارخون نیز از این قاعده مثتثنی نیست. و ممکن است مصرف این دارو برای مردان عوارضی به همراه داشته باشد. البته که همه ی دارو ها عوارض جانبی دارند. اما اکثرا  عوارض های دارویی  خفیف هستند و ممکن است به مرور زمان از بین بروند.

برخی از عوارض جانبی رایج داروهای فشار خون بالا برای مردان عبارتند از:

_سرفه

_اسهال یا یبوست

_سرگیجه یا سبکی سر

_مشکلات نعوظ

_احساس عصبی بودن

_احساس خستگی، ضعف، خواب آلودگی یا کمبود انرژی

_سردرد

_حالت تهوع یا استفراغ

_بثورات پوستی

_کاهش یا افزایش وزن بدون تلاش

اگر عوارض جانبی دارید، در اسرع وقت به پزشک خود اطلاع دهید. در بیشتر مواقع، پزشک با ایجاد تغییر در دوز دارو یا زمان مصرف آن می تواند به کاهش عوارض جانبی داروی فشارخون کمک کند.هرگز بدون  اجازه و مشورت پزشک  دوز دارو را تغییر ندهید یا مصرف دارو را قطع نکنید.

فشار خون بالا و میل جنسی مردان

فشار خون بالا با کاهش سطح تستوسترون ارتباط دارد. تستوسترون هورمونی است که در میل جنسی مردانه نقشی کلیدی ایفا می کند. یک مطالعه در سال ۲۰۰۲ بیان داشت که مردان مبتلا به فشار خون در مقایسه با مردان دارای فشار خون طبیعی، مقادیر کمتری هورمون تستوسترون در بدن خود دارند.

فشار خون و تستوسترون

تستوسترون هورمون جنسی اولیه در مردان و عامل اصلی ارتقا عملکرد جنسی طبیعی است. با توجه به این موضوع، فشار خون بالا می تواند از دو جنبه سبب ابتلا به اختلال نعوظ شود.

این دو جنبه شامل موارد زیر است :

  • دشوار کردن دستیابی به نعوظ
  • کاهش عملکرد و میل جنسی مردانه به دنبال کاهش تستوسترون

فشار خون بالا انجام ورزش های جسمانی را نیز با سختی بیشتری همراه می کند. چنین وضعیتی سبب کاهش تحرک افراد مبتلا شده و این افراد به دلیل قرار نداشتن در بهترین شرایط فیزیکی، بهترین عملکرد جنسی را نیز نخواهند داشت.

فشار خون و عملکرد جنسی

با اینکه رابطه جنسی چندان که تصور می شود کالری نمی سوزاند اما می تواند فعالیتی چالش برانگیز برای سیستم تنفسی و قلبی عروقی باشد. بر این اساس، برخورداری از سلامت مناسب با داشتن عملکرد جنسی بهتر ارتباط دارد. زنان و مردان در هر دقیقه از رابطه جنسی به ترتیب ۴٫۲ و ۳٫۱ کالری می سوزانند.

چگونگی کاهش فشار خون

در صورت ابتلا به فشار خون، بهترین کار، پرسیدن راهکار های کاهش ایمن و پایدار فشار خون از پزشک خود می باشد. امکان دارد پزشک انجام تغییرات در سبک زندگی یا استفاده از دارو های تنظیم کننده فشار خون را به بیمار توصیه کند.

پایین اوردن فشار خون بالا اغلب به وسیله چندین عامل ایجاد می شود. در پایین لیستی از موثر ترین اقداماتی آورده شده که می توان جهت کاهش فشار خون و خطر ابتلا به مشکلات نعوظ مرتبط با آن انجام داد:

❇ تغییر سبک زندگی

در صورت داشتن اضافه وزن، جهت کمک به کاهش وزن و حفظ آن در محدوده ای مناسب رژیم غذایی و سبک زندگی خود را تغییر دهید. اضافه وزن (مخصوصا چربی اطراف شکم) ارتباط تنگاتنگی با فشار خون بالا دارد.

ورزش برای کاهش فشار خون

❇ ورزش منظم

ورزش مخصوصا ورزش هوازی همانند دویدن یا دوچرخه سواری می تواند فشار خون را به صورت طبیعی کاهش دهد. اغلب ورزشی چون ۳۰ دقیقه ورزش روزانه و مداوم برای کاهش قابل توجه سطح فشار خون کافی است.

❇ کاهش مصرف سدیم

رژیم های غذایی سرشار از سدیم می توانند فشار خون را تا ۸ میلی متر جیوه افزایش دهند. یکی از موثر ترین روش های کاهش فشار خون کاهش مصرف مواد غذایی نمکی و سرشار از سدیم است.

❇ اجتناب از مصرف الکل و سیگار

مصرف بیش از حد الکل سبب افزایش فشار خون و احتمالا کاهش اثرات داروی های کنترل فشار خون می شود. سیگار نیز می تواند سبب افزایش چشم گیر فشار خون شود.

غذای سالم برای کاهش فشار خون

❇ تغییر رژیم غذایی

 در نهایت، رژیم غذایی نیز با فشار خون ارتباط دارد. با کاهش مصرف چربی های اشباع شده و افزایش مصرف سبزیجات و غذا های کم چرب می توان فشار خون را مقداری کاهش داد.

برای مطالعه بیشتر:
درمان فشار خون بالا در طب سنتی چگونه است؟ برای خواندن بر روی دکمه زیر کلیک کنید.

درمان فشار خون بالا در طب سنتی

کاهش فشار خون بالا برای داشتن سلامت بهتر

فشار خون بالا به عنوان ((قاتل خاموش)) شناخته می شود. این بیماری با گذشت زمان می تواند فشار زیادی را به اندام های بدن از جمله قلب، مغز، کبد و کلیه وارد کند. این یعنی فشار خون بالا احتمال ابتلا به انواع خطر ها از سکته مغزی تا بیماری ایسکمیک قلبی را افزایش می دهد.

در صورت ابتلا به این بیماری انجام اقدامات و تغییر سبک زندگی بسیار اهمیت دارد. انجام این اقدامات نه تنها عملکرد جنسی افراد را بهبود می بخشد بلکه به کاهش عوارض اختلال نعوظ نیز کمک می کند. با کاهش فشار خون بالا می توان عمری طولانی تر داشته و از داشتن یک زندگی با کیفیت بیشتر لذت برد.

 دکتر محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی

3.6/5 - (50 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر رضا پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 289 مشاهده پرسش
    با سلام و عرض ادب و تشکر ۴۱ ساله هستم قبل کرنا تمام عمر حرفه ای ورزش میکردم فوتبال هوازی فیتنس راحت بالای ده کیلومتر میدویدم به علت کرنا ورزش قطع شد مدتی سرم درد میگرفت فشارم ۱۴ یا ۱۵ روی ۹ یا ۱۰ بود اکو قلب اوکی سیتی انژیو اوکی فقط ماسل بریج مادرزادی داشتم که گفتن چیزی نیست تست ورزش با اینکه استقامتم خوب بود بدون درد ولی نوار قلب نوسان داشت اول قرص لوزارتان دادن بهم عوارض وحشتناک تاکیکاردی گر گرفتگی شدید قطع شد در حال حاضر ۴۰ روز یک عدد قرص اینداپامید یک و نیم میلی گرمی میخورم و دو عدد قرص ۵ میلی گرمی بیزو پرولول که فشارم اوکی بیشتر اوقات ۱۲ روی ۸ و همین محدوده هست ولی از هفته سوم حس کردم سیمن مقداری غلیظ شده و کم و حالت ارکت مشکل پیدا کرده الان هفته پنجم مصرف هستم خودم حس میکنم دارو بیزو پرولل مقدارش زیاده روزی ۱۰ میلی گرمی تمام شرایطم هم اوکی هستش ورزش هم بعد یکسال کرنا میحوام شروع کنم هوازی لطفا راهنمایی بفرمایید جهت جلوگیری از مشکلات جنسی چکار کنم نگران کنندست واسم اول با غلیظ شدن سیمن ایجاد شد و الان کم کم ارکت الت تناسلی ایا دز دارو کم بشه؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید خودم هم طبیب هستم با سپاس????
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۱۱ شهریور ۰( 2 سال پیش)
      اینها میتواند بخاطر عوارض بیزوپرولول باشد می توانید دارو را با نصف دوز قبلی مصرف کنید
  • تصویر کاربر قادری دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 284 مشاهده پرسش
    تستم مثبت هست و آنژیو شدم میخواستم انلاین ویزیت شوم.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      شرایطتتان را بفرمایید، وضعیت عمومی، علایم، داروها
    2. تصویر کاربر قادری سه شنبه ۱۵ تیر ۰( 2 سال پیش)
      ازقبل پلاویکس کنکور دونیم واس ا وروپیکسون مصرف میکردم چهار روز گذشته از تستم الان فاویپیراویر روز اول هشت هشت وپردنیزلون. دوبه یک دوازده ساعت مصرف میکنم. بی حالی تب دارم سرفه ندارم خداراشکر خوب شدید شما الحمدلله
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      داروهای خوبی برای کرونا تجویز شده با خصوص فاویپیراویر ادامه دهید. داروهای قلبی یا خصوص پلاویکس اصلا قطع نشود و ادامه دهید
    4. تصویر کاربر قادری جمعه ۱۸ تیر ۰( 2 سال پیش)
      تاچند روزفاویپیراویر باید مصرف کرد
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۱ تیر ۰( 2 سال پیش)
      حداقل ۷ تا ۱۰ روز
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
  • تصویر کاربر صنم سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش) تعداد بازدید: 449 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر من شوهرم مدتی که میلی جنسیش خیلی پایین اومده .میخواستم براش مکمل تقویت نجسی بگیرم .چون فشار خون داره و قرص مصرف میکنه ایا مشکلی نداره از مکمل استفاده کنه ؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۳۱ فروردین ۰( 2 سال پیش)
      در درجه ی اول باید فشارخونشان کنترل شود چون به بهبود علایم جنسی هم کمک می کند ولی مصرف قرص سیلدنافیل مشکلی ندارد برای ایشان
  • تصویر کاربر masrourmoeini دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 371 مشاهده پرسش
    سلام.. من قرص لوزارتان صبح و شب برای فشار خون مصرف میکنم..و از ابتدای درمان با این دارو فشار خونم کنترل شده و مشگلی برام پیش نیومده... با این وجود میتونم در ماه رمضان کامل روزه بگیرم؟ باعث مشگلی نمیشه؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۶ فروردین ۰( 3 سال پیش)
      بله در وعده های افطار و سحر بخورید قرصتان را
  • تصویر کاربر سیاوش شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 343 مشاهده پرسش
    سلام بنده متحل هستم و بعضی وقتا قرص ویاگرا و ارکتو مصرف میکنم و بعدش سرددرد شدید میگیرم ک با خوردن نوافن حل میشه.میخواستم بپرسم قرصی هست ک ب حالت نعوظ کمک کنه و سردرد نیاره؟ سپاس
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۷ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      نه متاسفانه از عوارض این داروها همین سردرد است ولی از یک متخصص اورولوژی سوال کنید شاید راه حلی داشته باشند
  • تصویر کاربر مافی چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 362 مشاهده پرسش
    مادرم فشارش چند وقته بالا میره .قبلا خیلی نبود ولی الان یه مدتی زیاد تکرار میشه.دکتر که رفتیم میگن قرص فشار اگه بخوره دائم باید قرص بخوره برا همین از خوردن قرص منعش کردن.نمیدونیم چکار کنیم.میخواستم راهنماییم بکنید.ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۲۴ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فشار بالا دارند اقدام درست مصرف داروست این حرف هم که چون باید دایم بخورد پس دارو ندهیم اشتباه است
  • تصویر کاربر محمودی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    با سلام من فشار خون و تپش قلب دارم و مشکل نعوظ میل جنسیم زیاده اما تا میام سراغ مسایل جنسی استرسم زیاد میشه و تپشم بالا میره ودچار نعوظ میشم 27 سالمه
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      یک متخصص اورولوژی ببیند اگر صلاح بود دارو تجویز کند
  • تصویر کاربر فرامرز دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 1195 مشاهده پرسش
    با سلام،،۵۸ساله هستم،،دو سال پیش بدنبال یک فشار عصبی شدید دچار آنوریسم مغزی شدم،ناگفته نماند که معتاد به سیگار هم بودم،طی دو مرحله توسط عمل آنژیو،کوئل گذاری انجام شد و برای ترک سیگار قرص ولبان و برای کنترل فشار خون متورال50 و لوزارتان اچ هر دو قرص نصف صبح و نصف شب از آن هنگام مصرف میکنم،حدود شش ماه پیش مجددا آنژیو انجام شد و پزشک معالجم نیازی به استنت گذاری ندیدند،در حال حاضر فشار خونم حدود ۱۲ روی ۸(بعلاوه و منهای یک) در ابتدای صبح میباشد،متاسفانه دچار ناتوانی جنسی شده ام که بر زندگی زناشویی ام تاثیر گذاشته و فقط در ساعات اولیه صبح ارکشن دارم ،با توجه به اینکه این مورد یکی از عوارض جانبی متورال هست آیا میتوان قرص دیگری را جایگزین متورال نمود ،در صورت صلاحدید جنابعالی خوشوقت میشوم که جهت بررسی های بیشتر حضورا خدمت برسم،،،با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲۲ دی ۹۹( 3 سال پیش)
      بهتر است یک بار حضوری ویزیت شوید ولی میشود متورال را کامل قطع کرد
  • تصویر کاربر ایمان شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسلام و احترام خدمت جناب آقای دکتر
    وقت بخیر و خسته نباشید
    بنده 37 سالمه ، حدود یک ماه و نیم پیش احساس کردم فشار و ضربان قلبم بالاست چندروزی چک کردم و همش بین 18-12 ، 17 - 11 ، 16-10 بوده و ضربانم بین 90-100 ، دکتر قلب و عروق مراجعه کردم و تست اکو و نوار قلب و سونوگرافی کلیه و عروق و آزمایش کامل خون دادم و گفتن مدت حداقل 6 ماه هست فشارت بالاهست و مقداری جداره قلبم ضخیم شده و نشانه دیگری دیده نشده بهم مدت 2 هفته لورازتان اچ روزی یک عدد و قرصBisoprolol روزی دو عدد بهم دادن که فشارم تنظیم شده بعد از دوهفته هم دوز مصرف این قرصها رو نصف کردن
    درحال حاضر بعد از حدود یکماه و نیم مصرف قرصها فشارم تنظیمه اما مشکل شدید در نعوظ و میل جنسی پیدا کردم آیا از قرص ها هست و یا فشار خونم ؟ و آیا قرص جایگزین یا مکمل برای حل مشکلم وجود داره ؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      داروهایتان چیست؟
    2. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      اگر فشارتان کنترل است احتمالن عارضه ی دارویی است
    3. تصویر کاربر ایمان شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      لوزارتان اچ روزی نصف قرص و بیسوپرولول روزی یک عدد
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۸ آذر ۹۹( 3 سال پیش)
      بیسوپرولول میتواند این عوارض را بدهد، من پیشنهادم این است به جای استفاده از داروی تقویت کنندگی جنسی روی قظع بیزوپرولول کار کنیم. مدتی نصف قرص استفاده کنید و به فشارهایتان دقت کنید
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر علی یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش) تعداد بازدید: 261 مشاهده پرسش
    تقریبا ۴ ماهی میشه که فشار خونم کنترل نیست و یک دفعه بالا میره لآخرین بار هم یک هفته پیش بود که فشار 170/120 شده بود و بعد از چند ساعت مراقت بیمارستانی فشارم شد 150/90
    حالا از اون روز به بعد هم سر درد مداوم دارم و هم مشکل نعوض و درد در قسمت پشت کمر ریه ها و کلیه دارم ممنون میشم راهنمایی کنید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      دارو استفاده می کنید؟ اکو کرده اید؟
    2. تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      دارو لوزارتان مصرف میکنم
      اکو انجام ندادم
    3. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      چقدر لوزارتان می خورید؟ فشارتان هر روز بالای 15 است؟
    4. تصویر کاربر علی شنبه ۲۴ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      روزانه ۲ تا قرص لوزارتان
      معمولا فشارم در ۸۰ درصد شرایط ۱۵ هست
    5. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۵ آبان ۹۹( 3 سال پیش)
      به جای لوزارتان از قرص لوزارتان اچ نصف قرص هر 12 ساعت استفاده کنید و ببینید در دو هفته ی اینده فشارهایتان چگونه است
    6. نمایش سایر 4 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر