دکتر محمد حسین نجفی

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب یک روش گسترده و غیر تهاجمی است که در آن با استفاده از امواج صوتی بی ضرر برای انسان، تصویر اجزاء قلب و میزان سرعت جریان خون تعیین می‌شود.

دستگاه اکوکاردیوگرافی

در دستگاه اکوکاردیوگرافی قلب با استفاده از امواج اولتراسوند، تصاویر متحرکی از قلب تهیه می‌شود که جزئیات بیشتری را نسبت به عکس ساده رادیولوژی نشان می‌دهد. این تصاویر متحرک، ساختار و عملکرد قلب را نشان داده و علاوه بر آن ، بیمار را در خطر مواجه با اشعه ایکس قرار نمی‌دهد.

تفسیر اکوکاردیوگرافی قلبدر اکوکاردیوگرافی به وسیله دستگاه اکوکاردیوگراف اجزاء متفاوت قلب از جمله دریچه های قلبی، حرکت ماهیچه قلب، اندازه حفره ها و اختلالات ساختاری قلب مشخص خواهد شد.

تفاوت اکو و نوار قلب

 به کمک نوار قلب می توان ضربان قلب غیر معمول سریع یا تاکی کاردی، ضربان قلب کندتر از معمول یا برادی کاردی و بی نظمی های دیگر ریتم قلب یا آریتمی های قلبی را شناسایی کرد.  چنانچه پزشک در تفسیر نوار قلب به مورد مشکوکی برخورد کند جهت بررسی بیشتر، حتما برای شما یک اکوکاردیوگرافی تجویز می نماید. با استفاده از اکوکاردیوگرافی می‌توان نمای دقیقی از دیواره‌های قلبی، دریچه‌ها و ابتدای سرخرگ های بزرگ را بدست آورد.

انواع اکوی قلب

قلب و دریافت پژواک آن توسط گیرنده خاصی می باشد. امواج صوتی ساده برای تصویر برداری مورد استفاده قرار می‌گیرند و هیچگونه اشعه یا موج خطرناکی به فرد انتقال پیدا نمی‌کند.

۱- اکوی دو بعدی

در اکوی دو بعدی تصویر دقیقی از آناتومی قلب ایجاد می‌ شود. این نوع اکوکاردیوگرافی (اکوی قلب) بیشتر برای اندازه‌گیری اندازه قلب و اجزا و میزان کارایی آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر قدرت عضلانی قلب و بویژه توانایی بطن چپ در بیرون راندن خون از قلب توسط اکوی قلبی قابل ارزیابی می‌ باشد.

۲- اکوی داپلر

اکوی داپلر برای تشخیص جهت و اندازه‌گیری سرعت جریان خون در داخل قلب و عروق بزرگ استفاده می شود، در اکو داپلر رنگی، تصاویر رنگی (قرمز و آبی) ایجاد می‌شود که روش دقیقی در ارزیابی ناهنجاری های مادرزادی قلبی و اختلالات دریچه‌ای از جمله پرولاپس میترال یا تنگی و گشادی آن می باشد.

۳- اکوکاردیوگرافی از راه مری یا TEE

اکو مریاکوکاردیوگرافی (اکوی قلب) از طریق مری روش دیگری است که برای تشخیص دقیق مشکلات قلبی به کار می رود. بعضی مواقع اکو از طریق مری انجام می‌ شود که با توجه به مجاورت مری و قلب، تصاویر شفافی از قلب بدست می‌آید که بخصوص در تشخیص اختلالات آئورت، اختلال عملکرد دریچه‌ های مصنوعی ، توده‌های دهلیز چپ و غیره مفید است.

امکان تصویربرداری دو بعدی و داپلر قلب از طریق مری با بلع یک گاستروسکوپ دارای کریستال فراصوت در نوک آن توسط بیمار امکان‌پذیر می‌ شود.

۴- اکوکاردیوگرافی تنشی یا اکو استرس

این نوع از اکوی قلب جزئی از تست استرس قلب (Cardiac Stress Test) محسوب می شود. در این تست، بیمار با مصرف دارو و یا ورزش زیر نظر پزشک ،ضربان قلب خود را افزایش می‌ شود و سپس به کمک دستگاه از قلب وی تصویربرداری می شود. بعضی از ناهنجاری‌ های قلبی مثل بیماری عروقی قلب در صورت افزایش ضربان قلب آسانتر تشخیص داده می‌شوند.

انجام تست ورزش بشار رسن بازیکن عراقی پرسپولیس با حضور در مطب دکتر محمد حسین نجفی

بشار رسن۵- اکوکاردیوگرافی قلب جنین

در این اکو قلب جنین امکان تشخیص نارسایی های قلب در مراحل اولیه رشد جنین فراهم می شود و به دنبال آن می توان اقدامات درمانی را سریعتر آغاز کرد. این روش معمولا برای بررسی بیماری های مادرزادی قلب و آریتمی های قلب جنین استفاده می شود. اکوکاردیوگرافی که اغلب از هفته شانزدهم بارداری به بعد انجام می شود ، برای جنین و مادر خطر و عارضه ای ندارد و انجام آن برای تمام جنین ها لازم نیست.

خواندن جواب اکو قلب

  • LVEF

کسر تخلیه‌اى بطن چپ است که میزان خون خارج شده از بطن چپ در هر ضربه را نشان می دهد.

حد نرمال این معیار ۵۵% به بالا است. مقادیر کمتر از ۴۵% نیاز به توجه ویژه دارد.

  • EF

کسر تخلیه‌اى که معمولا در آن همان LVEF مد نظر است.

  • MR

نارسایی دریچه میترال است که معمولا بصورت علامت مثبت (+ + ++ = خفیف، +++= متوسط و + = شدید) و یا با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe نشان داده می شود.

  • MS

MS تنگی دریچه میترال می باشد و معمولا با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe بیان می شود.

تفسیر اکوی قلب

  • AR

نارسایی دریچه ائورت: معمولا با علامت مثبت (++++ = خفیف، +++= متوسط و += شدید) و یا با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe نشان داده می شود.

  • AS

تنگی دریچه ائورت است که با شدت خفیف=Mild ، متوسط = moderat و شدید= severe نشان داده می شود.

  • TR

مخفف دریچه تریکوسپید است.

  • PAP‌

فشار پولمونر (ریوی) را نشان می دهد.

  • RWMA

اختلال حرکت دیواره ای: ناشی از سکته قبلی یا ایسکمی قلبی است.

  • LVH

هیپرتروفی عظله قلبی که ناشی از اضافه بار فشاری ناشی از فشار خون یا ناشی از نارسایی هیپرتروفیک قلبی می تواند باشد.

  • CHF

نارسائى احتقانى قلب

  • CAD

بیمارى شریان کرونر

تفسیر جواب اکو و خواندن گزارش اکوکاردیوگرافی

اصطلاحات اکو— نتیجه اکوی طبیعی

نتیجه طبیعی حاصل از این تست زمانی است که حفره های قلب و دریچه ها طبیعی به نظر رسیده و و درست عمل می کنند. به طور خاص، این بدان معنی است که:

# هیچ لخته خونی قابل مشاهده و یا تومور در قلب شما وجود ندارد.

# دریچه های قلب شما به درستی باز و بسته می شوند. نشتی خون در آنها وجود ندارد و یا نشانه هایی از عفونت مشاهده نمی گردد. اندازه گیری مقدار پمپاژی قلبی می تواند نشان دهد که آیا قلب می تواند خون کافی را برای اندام ها تامین نماید چرا در غیر اینصورت احتمال نارسایی قلبی بالا خواهد رفت.

# دیواره قلب و حفره ها در اندازه طبیعی می باشند و عضلات دیواره قلب به درستی حرکت می کنند.

# پوشش قلب دارای ضخامت نرمالی بوده و حاوی مایعات اضافی نمی باشد.

# کسر تخلیه ای بطن چپ درصدی از خون که در طول یک ضربان قلبی از قلب خارج می شود. کسر تخلیه بطن چپ ۶۰٪ طبیعی در نظر گرفته می شود.

# برون ده قلبی حجمی از خون است که قلب در هر دقیقه پمپاژ می کند. در حالت استراحت قلب بزرگسالان به طور متوسط ۴٫۸-۶٫۴ لیتر خون در دقیقه پمپ می کند.

شرایط دیگری که می توانند علائم مشابه ایجاد نموده و نیاز به یک اکوکاردیوگرام، در وهله اول تقویت نمایند. به عنوان مثال، کم خونی می تواند باعث شنیدن صداهای قلبی گردد، و حملات هراس می تواند باعث درد قفسه سینه شود.

اگر اکوی شما طبیعی است، پزشکتان ممکن است آزمایش های اضافی به منظور کمک به کشف منبع علائم تان درخواست نماید. پزشکتان ممکن است خواستار انجام مجدد اکو چند ماه بعد از شما گردد که برای دیدن اندازه قلب و ساختار آن در صورت ایجاد تغییر می باشد.همچنین برای مشاهده نقایص مادرزادی قلب هم می توان از تست اکوکاردیوگرام بهره برد.

— نتیجه اکوی غیر طبیعی

یک یافته غیر طبیعی در اندازه و یا ساختار قلب ممکن است شامل موارد زیر باشد:

# لخته شدن خون در یکی از حفره های قلب اغلب به دلیل فیبریلاسیون دهلیزی می باشد.

# یک یا چند دریچه قلبی به درستی باز و بسته نشوند. این ممکن است نشانه ای از بیماری های دریچه قلب باشد، که می تواند به عضله قلب آسیب برساند.

# دیواره قلبی بیش از حد نازک و یا ضخیم و یا حفره های قلب بیش از حد بزرگ. این ممکن است نشان دهنده کاهش جریان خون به قلب، و یا یک برآمدگی در دیواره قلب باشد. بطور مثال، پزشک شما قادر خواهد بود که ضخامت دیواره بطن چپ شما را اندازه بگیرد و در صورتی که اندازه آن بیش از ۱٫۵ سانت باشد غیر طبیعی تلقی خواهد شد. ضخامت این دیواره یا سایر دیواره های قلبی می تواند نشان دهنده برخی علایم از قبیل، فشار خون بالا، ضعیف شدن دریچه های قلبی، دریچه های آسیب دیده باشد.

# پریکارد افیوژن تجمع مایع در پریکارد در کیسه اطراف قلب است که این حالت فشار اضافی بر روی قلب وارد می کند، که مانع از پمپاژ طبیعی آن می شود.

اکوکاردیوگرافی یا اکوی قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

– صداهای غیرطبیعی قلب
– دریچه‌ های مصنوعی قلب
– عملکرد پمپاژ خون توسط قلب در افراد دچار نارسایی قلبی
– آسیب عضلات قلب در بیمارانی که سابقه حمله قلبی داشته‌اند
– عفونت پرده اطراف قلب
– عفونت دریچه‌ های قلب

لخته شدن خون
– وجود لخته خون یا آمبولی ریوی پس از سکته
– بیماری‌ های قلبی مادرزادی
– فیبریلاسیون دهلیزی
– افزایش فشار ریوی

 هزینه اکوی قلب چقدر است؟

بسته به اینکه شخص بیمه تامین اجتماعی یا خدمات درمانی دارد یا خیر؟ و حتی اینکه اکوی قلب در مراکز دولتی یا خصوصی انجام می گیرد، هزینه اکوی قلب متغیر خواهد بود. اگر فردی دفترچه بیمه تامین اجتماعی یا ارتش را داشته باشد در مراکز دولتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان از آنها دریافت می شود. در همان مراکز اگر فردی بیمه نداشته باشد هزینه اکوی قلب ۱۴۰ هزار تومان خواهد بود.

در سیستم خصوصی هزینه اکوی قلب حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزارتومان تعرفه اکوی قلب بدون بیمه خواهد بود. اما اگر فرد به بیمارستان خصوصی که با بیمه او قرارداد دارد، مراجعه نماید، می بایست از کل هزینه اکوی قلب ۱۵۰ هزار تومان را پرداخت کند و مابقی به عهده بیمه خواهد بود.

در مورد اکوهایی که از طریق مری انجام می شود بالتبع هزینه ها بیشتر خواهد بود.

در این مرکز جهت راحتی خانم های محترم، اکوکاردیوگرافی توسط سرکار خانم دکتر اسماعیلی پزشک متخصص قلب و عروق فدراسیون ورزشی فیفا انجام خواهد شد.

اکوی قلب جنین نیز توسط خانم دکتر نیکوفر در کلینیک قلب و عروق دکتر نجفی انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد روش انجام اکوی قلب جنین از طریق مادر و اطلاعات تماس بر روی لینک زیر کلیک کنید:

https://drhsnajafi.com/8401

 

 

2.8/5 - (17 امتیاز)
دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر حسن یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 232 مشاهده پرسش
    سلام اقای دکتر من عمل بنتال انجام دادم ودریچه ائورتم نیز فلزی است ایا شب کاری میتونم داشته باشم ومیدان قوی برق برامن مشکل ساز نیست
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۲۳ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      ت
  • تصویر کاربر زهرا پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 248 مشاهده پرسش
    باسلام خدمت آقای دکتر نجفی. اینجانب زهرا صادقی دانشجوی رشته بیوشیمی دانشگاه واحد پزشکی. امیدوارم این پیامو بخونید میخواستم درمورد بیماری برگر باهاتون صحبت کنم ی ایده دارم برای درمان این بیماری البته اگه بشه چون فک میکنم با یکم وقت گذاشتن و انجام آزمایش های دقیق شاید بشه درمانشو پیدا کرد بهتون پیام دادم بپرسم ببینم میتونید به من کمک کنید خیلی ممنون میشم که جواب بدید. ...
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۶ آبان ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      از حسن نظر شما خوشحالم
      لطفا با منشي مطب هماهنگ فرماييد حتما در خدمت شما هستم
  • تصویر کاربر ندا سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 322 مشاهده پرسش
    سلام اقاي دكتر ،سوال من اين بود كه افتادگي دريچه ممكنه به نارسايي قلبي تبديل بشه؟چطور ميشه پيشگيري كرد؟
    سوال ديگم اينه كه اينكه گفته ميشه خانمها در سنين جواني به بيماري قلبي دچار نميشن درسته؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      ممكن است پرولاپس ميترال در همراهي با نارسايي دريچه باشد
      خير قابل پيشگيري نيست
      الزاما اين حرف درست نيست اگر چه شانس ابتلا اندك است
  • تصویر کاربر موقر سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 265 مشاهده پرسش
    سلام ...جناب اقای دکتر از من گزراش اکو را خواسته بودید و برایتان ارسال کردم..منتظر پاسخ شما هستم .لطفا اگر فرصت کردید پاسخ من رو بدید من واقعا منتظرم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۹ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
      لطفا مجددا از طريق سايت عكس اكوي خودتون رو ارسال فرماييد
      ظاهرا بدست من نرسبده
  • تصویر کاربر ابراهیم چهارشنبه ۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 251 مشاهده پرسش
    با عرض خسته نباشید خدمت آقای دکتر
    بنده 5 سال قبل آنژوگرافی شدم و نرمال بود. 3 هفته قبل هم بعلت درد قلبی به اورژانس مراجعه کردم که بعلت تغییرات در نوار قلب به بخش سی سی یو منتقل شدم. این بار همان پزشک معالج برای بنده بجای آنژوگرافی ، سیتو آنژو گفتند برای اطمینان انجام شود که در بیمارستان شهید رجایی انجام دادم.طبق گفته ایشان سیتو آنژو هم نرماله. برایمن چند سوال پیش اومده 1. در جواب سیتو آنژو در مقابل 4 رگ بجای کلمه نرمال از کلمه کالیبر کوچک استفاده شده( آر سی ای و ال سی ایکس) منظور چیست ، یعنی قطر این رگها به علت گرفتگی کوچک است؟ ضمنا هیچ رسوب کلسیم در هیچ رگی دیده نشده( نمره کلسیم صفر) 2. در بررسی اکو قلب آقای دکتر برای EF عدد 67 را نوشته اند مگر نرمال آن 60 نمیباشد یعنی بیشتر از آن هم میتواند باشد.3. طبق گفته ایشان مشکل قلبی نبوده بلکه نورولوپتیک میباشد به همین جهت ایندرال روزی سه بار با آلپروزولام و سیتالوپرام تجویز کردند . اما واقعیت این است که بنده تمامی علایم قلبی را دارم ( درد سینه، تنگی تنفس ،تهوع ، سردرد، درد پشت ...) چند قدم که حرکت میکنم دچار ناراحتی قلبی میشوم. و چند روز در خانه بستری میشوم آیا واقعا تشخیص ایشان صحیح بوده و یا نیاز به بررسی توسط کاردیولوژیست اینترونشن دیگر دارم میترسم دچار MI شوم. 4. ضمن نوار قلبم هم مشکل دار است مخصوصا در بخش V6 به همین جهن وقتی اورزانس میرم بلافاصله بستری میکنند. یعنی میشه با نوار قلبی که مشکل داره اما قلب سالم باشه؟ با سپاس بیکران از شما استاد فرهیخته
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۳ شهریور ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر فرزانه سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 456 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و روزبخیر مادرم من 62 ساله 40 روز پیش عمل تعویض دریچه میترال با دریچه فلزی و ترمیم دریچه سه لتی در مرکز قلب تهران انجام دادند پزشک معالجشان روزی نصف قرص فرزوزوماید تجویز کردند بعد از مرخص شدن از بیمارستان تقریبا 2 روز بعد تب کردند و مجددا بیمارستان بستری شدند و تحت درمان با آنتی بیوتیک قرار گرفتند در طول درمان قرص فروزوماید داده نشد حالا ایشان مرخص شده اند و آنتی بیوتیک خوراکی شان تمام شده است در نسخه جدید فروزوماید وجود ندارد فشار خون سیستولشان 10تا 11 و دیاستولشان 6.5 تا 7 است آیا باید روز نصف قرص فروزوماید را به ایشان بدهم چون فکر میکنم شاید فراموش کرده باشند لطفا من را راهنمایی فرمائید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۲۵ اسفند ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام بهتر است صبح ها نصف قرص فورزمايد مصرف نمايند.
  • تصویر کاربر ابراهیم جمعه ۲۳ بهمن ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 421 مشاهده پرسش
    سلام.
    پیروسوال t54p374.منظورم اینه که مصرف قرص های معده همزمان با قرص های قلب اشکالی نداره ومانعی نیست؟
    ضمنا گرفتگی خفیف دست چپ واحساس سردی طبیعی هست یانه وبرنامه غذایی واسه پرولاپس وجود داره یانه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۳ بهمن ۹۴( 8 سال پیش)
      مصرف همزمان اين قرصها مشكلي ايجاد نميكند
      برنامه غذايي خاصي وحود ندارد ولي توصيه اكيد براي همه افراد مصرف محدود نمك و غذاي سرخ شده است
  • تصویر کاربر جعفری دوشنبه ۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش) تعداد بازدید: 351 مشاهده پرسش
    با سلام و تشکر از پاسخ جنابعالی به سوال قبلی اینجانب نتیجه اسکن هسته ای قلب به پیوست ارایه شده است خواهشمند است توصیه های دارویی و سایر پیگیریهای پزشکی در این خصوص را ارایه فرمایید.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۲ آذر ۹۴( 8 سال پیش)
      سلام
      جواب اسكن شما را ديدم
      فعلا با توجه با كم اكسيژني خفيف قلب نيازمند استنت گذاري نيستيد.
      داروهاي مناسب را تحت نظر متخصص قلب مصرف نماييد
      از ورزش غافل نشويد.
      هر شش ناه يكبار به پزشك قلب مراجعه نماييد. اگر ميزان گرفتگي به حد متوسط رسيد كانديد استنت گذاري هستيد.
      ارادتمند دكتر نحفي
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر