دکتر محمد حسین نجفی

پرولاپس دریچه میترال یکی از بیماری های خوش خیم دریچه میترال قلب می‌باشد، تپش قلب به نسبت شایع است و افرادی که این مسئله را دارند، باکمی فعالیت بدنی دچار درد و تپش قلب می‌شوند.

مصرف‌ بعضی‌ از مواد و داروها مثل‌ کافئین، کوکایین، افدرین‌ یا سایر داروهای‌ تقویت‌کننده‌ دستگاه‌ سمپاتیک‌، دکونژستان‌ها، داروهای‌ کم‌کننده‌ اشتها، قهوه‌ زیاد، کولا و سایر محرکها با یا بدون‌ کافئین، آمفتامین‌ها و سیگار باعث تپش قلب می‌شوند.

علائم بیماری دریچه میترال

در بسیاری از افراد مبتلا به سندرم نارسایی دریچه میترال، هیچ علامت مشخصی وجود نداشته و بیماری معمولا پیشرفتی ندارد. با این حال، دیگر مبتلایان ممکن است علائمی همچون خستگی، مشکل تنفسی همراه با فعالیت، تپش قلب و ضربان قلبی غیر طبیعی (آریتمی) را تجربه کنند.

احساس سبکی در سر، غش کردن، افت غیر طبیعی فشار خون در هنگام ایستادن، سردرد و درد قفسه سینه از دیگر علائم این مشکل هستند. در موارد نادر، سندرم نارسایی دریچه میترال می تواند به نارسایی قلبی، اختلال در پمپاژ موثر قلب، اختلال در گردش خون، تشکیل لخته های خونی، حمله های ایسکمیک گذرا، سکته مغزی و دیگر عوارض مرگ بار منتهی شود.

سندرم نارسایی دریچه میترال

 حمله های ایسکمیک گذرا با تاثیر بر جریان خون رونده به مغز، سبب اختلال موقت در عملکرد آن می شوند. سکته مغزی به مرگ بخشی از بافت مغز در اثر عدم دریافت خون و اکسیژن کافی گفته می شود. گاهی اوقات عامل اختلال در جریان خون رونده به مغز، تشکیل یک لخته خونی در این مسیر است که با نام آمبولی شناخته می شود.

افراد مبتلا به نارسایی دریچه میترال از نظر ابتلا به عفونت های باکتریایی قلب و دریچه های آن، در معرض خطر بالایی قرار دارند. علائم بیماری دریچه میترال مختلف بوده اما در دو دسته نارسایی میترال و تنگی میترال (استنوزیس) جای می گیرند. در پایین این مطلب، به علائم هر کدام از این دسته ها پرداخته شده است.

علائم اولیه نارسایی دریچه میترال شامل موارد زیر هستند:

  • تنگی نفس
  • خستگی و عدم تحمل فعالیت
  • ضربان قلب سریع و تپنده (تپش قلب)
  • درد قفسه سینه
  • افتادگی دریچه میترال

علائم افتادگی دریچه میترال می تواند خفیف بوده یا به تدریج بروز دهد. از جمله این موارد می توان به نمونه های زیر اشاره کرد:

در برخی افراد، علامت اولیه و حتی تنها علامت تنگی میترال، تنگی نفس است. در این وضعیت همگام با پیشرفت بیماری، قلب به دلیل تلاش برای عبور خون از یک دریچه باریک و تنگ دچار ضعف می شود. علائم تنگی دریچه میترال می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • تنگی نفس
  • سرفه ناشی از تجمع مایعات در ریه ها
  • تپش قلب
  • گیجی یا احساس سبکی در سر
  • تورم پا و کف آن
  • تشکیل لخته های خونی
  • درد قفسه سینه

مشاهده علائم زیر همراه با پرولاپس دریچه میترال زنگ خطر است.

تشخیص بیماری زمینه‌ای عمدتا بر اساس سایر علائم و یافته‌های همراه داده می‌شود. تپش قلب همراه با علائمی مانند:

  • سرگیجه
  • سیاهی رفتن چشم‌ها 
  • تنگی نفس 
  • سرفه‌ ناخودآگاه‌ 
  • درد قفسه سینه
  • غش‌ کردن‌ 
  • احساس‌ وقوع مرگ‌ 

در زمینه بیماری های قلبی نیاز به بررسی بیشتر دارد و باید فورا به اورژانس مراجعه کرد.

آیا افتادگی دریچه میترال خطرناک است؟

تشخیص علت پرولاپس دریچه میترال

کسی که دچار تپش قلب می‌شود باید در هر حال به پزشک مراجعه نماید. پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار گرفته می‌شود که تا حد زیادی می‌تواند علت تپش قلب را مشخص کند. گاه نیز انجام آزمایشهایی برای تشخیص برخی بیماریهای زمینه‌ای لازم است. در نهایت اگر علت پرولاپس دریچه میترال مشخص نشود، دستگاهی به نام هولترمونیتور یا نوار قلب متحرک به فرد متصل می‌شود تا در طول ۲۴ ساعت نوار قلب مداوم از بیمار گرفته شود. 

در طی این مدت اگر فرد دچار تپش قلب گردد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته شده و نوع آریتمی قلب فرد مشخص می شود. علاوه بر هولتر مانیتورینگ، می‌توان از تست ورزش جهت القائ برخی آریتمی های خطرناک استفاده کرد تا پزشک و بیمار اطمینان حاصل کنند که فعالیت شدید ، عامل بوجود آورنده آریتمی خطرناک نیست.

درمان پرولاپس دریچه میترال در بیماری های قلبی

اصول درمان پرولاپس دریچه میترال بر حذف عامل بوجود آورنده (دارو، تنباکو، قهوه، چای و الکل) تشخیص و درمان بیماریهای همراه (پرکاری تیروئید، افت قند خون، علائم یائسگی و اضطراب) و درمان آریتمی خاص تشخیص داده شده، استوار است. در اکثر موارد با رعایت عادات مناسب زندگی و تغذیه، پرهیز از استرس ها و هیجانات و انجام ندادن فعالیت های ورزشی نامتناسب، تپش قلب فرد بهبود می‌یابد.

به منظور خاتمه دادن برخی آریتمی باز چرخشی، گاهی مانورهای واگی متعدد توسط پزشک یا توسط فرد آموزش دیده انجام می‌شود که با تحریک عصب واگ باعث برگشت تپش قلب در بعضی از آریتمی‌ها ‌شوند مثل:

  • ماساژ ناحیه‌ کاروتید گردن‌ (البته‌ منوط‌ به‌ اجازه پزشک و این‌ که‌ روش‌ انجام‌ بدون‌ خطر این‌ تکنیک‌ را فرا گرفته‌ باشید.)
  • نگاه‌ داشتن‌ نفس‌ به‌طور کوتاه‌ مدت‌
  • سرفه پی‌در‌پی
  • نیشگون‌ گرفتن‌ از پوست‌ بازو به‌ قدری‌ که‌ باعث‌ درد شود.
  • زدن‌ آب‌ سرد به‌ صورت ‌، فرو بردن‌ سر در آب‌ سرد به‌ مدت‌ کوتاه‌ ، یا دوش‌ سرد بطوری‌ که‌ آب‌ سرد روی‌ سر بریزد.

مانور والسالوا: 

در بینی‌ و دهان‌ خود را بگیرید و سعی‌ کنید در همین حال به‌ هوا را از بینی‌ خارج‌ کنید بطوری‌ که‌ احساس‌ کنید پرده‌های‌ گوش‌ به‌ سمت‌ بیرون‌ حرکت‌ می‌کنند.

تشخیص علت پرولاپس دریچه میترال

درمان دارویی پرولاپس دریچه میترال

در مواردی‌ که‌ حمله‌ تند ضربانی‌ تکرار می‌شود، امکان‌ دارد یک‌ یا چند دارو برای‌ کنترل‌ ضربان‌ قلب‌ و درمان پرولاپس دریچه میترال تجویز شوند. در مواردی که تپش قلب در اثر آریتمی های قلبی ایجاد شده باشد، داروهایی مانند دیگوکسین، کینیدین‌، مسدودکننده‌های‌ کانال‌ کلسیم، پروکاینامید، و داروهای ضد‌ بتا آدرنرژیک‌ تجویز می‌شوند. 

در آریتمی‌ها اگر ضربان‌ قلب‌ به‌ حالت‌ طبیعی‌ باز گردانده‌ نشود، امکان‌ دارد نارسایی‌ احتقانی‌ قلب، حمله‌ قلبی ، یا ایست‌ قلبی، که‌ جان‌ بیمار را به‌ خطر می‌اندازند، رخ‌ دهند.

گاهی نیز لازم می‌شود که برای تنظیم ضربان قلب در بیماران دچار برادی کاردی (ضربان قلب پایین)، دستگاهی به نام ضربانساز قلب (Pace maker) در سینه بیمار جاسازی شود تا در مواقع ضروری ضربان قلب بیمار را تنظیم نماید. ندرتاً استفاده‌ از شوک‌ الکتریکی‌ جهت خاتمه به آریتمی لازم می‌شود.

شما نیز می توانید از طریق قسمت پرسش از دکتر سوالات خود را مطرح نمایید.

برای تعیین وقت بر روی نوبت دهی اینترنتی کلیک کنید.

دکتر قلب محمد حسین نجفی متخصص قلب و عروق در تهران 

3.5/5 - (2 امتیاز)
Picture of دکتر محمدحسین نجفی
دکتر محمدحسین نجفی

ایشان متخصص قلب و عروق و فلوشیپ آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی هستند. دیگر تخصص های ایشان شامل: درمان فشار خون، درمان واریس، انجام هولتر مانیتورینگ قلب و غیره می شود.

آیا این مطلب مفید بود؟ به اشتراک بگذارید
[hamyar_qa] [hamyar_related_qa]

سیستم پرسش و پاسخ

ثبت سوال جدید

ﺷﻤﺎ ﻣﯽﺗﻮاﻧﯿﺪ ﺳﻮاﻟﺎت ﺧﻮد در زﻣﯿﻨﻪﻫﺎی واریس و بیماری‌های وریدی، بیماری‌های قلبی، اختلالات مادرزادی، فشار خون، اکوکاردیوگرافی و… را در این صفحه ﺑﭙﺮﺳﯿﺪ. پاسخ‌های ارایه شده اعم از تشخیصی و درمانی توصیه‌های کلی بوده و شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز نمی‌کنند. پاسخ‌ها معمولا در کمتر از ۴۸ ساعت پاسخ داده خواهند شد.

پیگیری سوال قبل

برای پیگیری پاسخ سوال خودتون و نمایش آن کد رهگیری خود را در این قسمت وارد کنید.
تصاویر پیوست امکان انتخاب تا ۵ تصویر وجود دارد. جهت انتخاب چندگانه کلید Ctrl را نگه دارید. (فرمت های مجاز شامل png, gif و jpg می باشد و حداکثر حجم هر تصویر ۸ مگابایت است.)
© همیارسیستم
  • تصویر کاربر سارااقاجانی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش) تعداد بازدید: 189 مشاهده پرسش
    باسلام.میخواستم بدونم افتادگی دریچه میترال در زنان باافزایش سن بهترخواهد شد؟من اقتادگی دریچه میترال دارم بانارسایی ۲مثبت.۲۷ سالمه
    ممنون
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی یکشنبه ۳ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
    2. تصویر کاربر سارااقاجانی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      من افتادگی دریچه میترال متوسط دارم با نارسایی ۲مثبت.چجوری میشه کنترلش کرد که پیشرفت نکنه؟
    3. تصویر کاربر سارااقاجانی دوشنبه ۴ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
      من افتادگی دریچه میترال متوسط دارم با نارسایی ۲مثبت.چجوری میشه کنترلش کرد که پیشرفت نکنه؟
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۵ اردیبهشت ۹۶( 6 سال پیش)
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
  • تصویر کاربر سعید جمعه ۲۵ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 465 مشاهده پرسش
    سلام خدمت پزشک گرامی. من دچار افتادگی دریچه میترال هستم ولی زیاد حاد نیست با این اوضاع دچار عدم نعوظ هستم و هیچ نوع دارویی هم مصرف نمیکنم آگه امکان داره درمورد توضیح بدید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی جمعه ۲۵ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر مهرداد پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 204 مشاهده پرسش
    باسلام.مدت زیادی هر چندوقت یکبار در ناحیه قفسه سینه تا کمر احساس درد میکردم.حدود دو سه ماه پیش فاصله زمانی این مشکل کمتر میشد طوری بود که ضربان قلبم تند تند میزد و درهنگام خواب از شدت ضربان قلب بیدار میشدم.گاهی اوقات هنگام ورزش کردن نیز اینطور میشدم.به پزشک مراجعه کردم و بعد از انجام اکو و تست ورزش گفتن افتادگی دریچه میترال دارم و چیز زیاد خطرناکی نیست و اگر خیلی شدیدتر شد دوباره به پزشک مراجعه کنم.الان از سه روز پیش که دکتر بودم تقریبا هرروز با این درد و ضربان بالا همراه هستم.چیکارکنم؟ ممنون میشم پاسخ بدید همه روزا استرس دارم.عکس اکو و تست ورزش و قرصهایی که دکتر تجویز کرد رو هم فرستادم براتون توروخدا جواب بدین
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۲۴ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر طیبه چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 188 مشاهده پرسش
    با عرض سلام و خسته نباشید
    من خانمی 42 ساله هستم که چند ماه پیش با درد قفسه سینه و پشت به پزشک مراجعه کرده و بعد از انجام آزمایش و نوارقلب و اکو تشخیص افتادگی دریچه میترال را دادند قرار بود قبل از عید مجددا برای چکاپ نزد ایشان بروم اما به دلایل مختلف نشد . تا اینکه دیشب بدون هیچگونه پیش زمینه ای مانند (عصابنیت، استرس و یا اضطراب) احساس درد بصورت نقطه ای گاهی روی سینه گاهی روی بازو و گاهی در پشت نمودم شبانه به بیمارستان مراجعه کرده و بعد از گرفتن نوار قلب و آزمایش گفتند باید نزد پزشک متخصص بروی. سوالم از شما این است که آیا این درد هم مربوط به افتادگی دریچه میترال هست یا خیر ؟ و اینکه درد دریچه میترال چه نوع دردی است که بتوان آنرا با دردهای اصلی و خطرناک قلب تشخیص داد؟
    و آیا بدون هیچ عامل تحریک پذیری مانند عواملی که در بالا ذکر شد نیز این دردها اتفاق می افتد و یا عامل خاصی باعث بوجودآمدن درد می شود؟
    ممنون از وقتی که می گذارید
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۶ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      سلام
      بله دردها قلبي است ناشي از كشيده شدن طنابهاي متصل به دريچه
      باقي سوالات مفصل در سايت اينجانب توضيح داده شده
  • تصویر کاربر مجید شنبه ۱۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 198 مشاهده پرسش
    بنده با 24 سال 3 ساله که فعالیت ورزشی را کنار گذاشتم..چون با یه ربع ورزش کردن عرق سرد و سرگیجه و درد قفسه سینه و حالت تهوع و .... بهم دست میداد..و باید دراز میکشیدم تا خوب بشم.اکو دادم 1 سال پیش اکو دادم گفتن افتادگی با نارسایی جزئی دارم بعد 1 سال رفتم گفتن نارسایی خفیف شده خواستم بدونم که با این حال میتونم معافیت دائم بگیرم؟؟؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی شنبه ۱۲ فروردین ۹۶( 7 سال پیش)
      بعيد ميدونم
  • تصویر کاربر زهرا سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 338 مشاهده پرسش
    Rok Sana: افتادگی دریچه میترال میتونه موجبه تپش قلب باشه و مشکل جدی ایجاد کنه؟
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۱۷ اسفند ۹۵( 7 سال پیش)
  • تصویر کاربر حسنی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 309 مشاهده پرسش
    سلام جناب دکتر نجفی
    بنده به تشخیص متخصص قلب و عروق بیماری شلی دریچه میترال به صورت خفیف و بئون نارسایی دارم
    پس مراجعه به مطب دکتر فرمودن این بیماری اصلا اهمیت نداره و بنده هیچ مشکلی ندارم حتی فرمودن ما این بیماری را اصلا بیماری نمیدونیم و سه سال اینده مجدد بیا چکاب کن جناب دکتر نجفی با توجه به وسواسی که خودم ئارم ایا این بیماری میتواند در اینده خطرناک باشه مثلا تبدیل به نارسایی قلبی بشه؟و ایا با رعایت نکات پزشکی و راههای تقویت قلب بهبودش ئاد؟و تا چه اندازه خظرناکه؟ممنون از همکاریتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      تكراري
  • تصویر کاربر جمالی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 196 مشاهده پرسش
    با سلام خدمت دکتر نجفی
    بنده 32 سال دارم هر چند وقت یکبار در صورت استرس یا اضطراب شدید دچار تپش قلب میشم بعد از مراجعه به متخصص قلب و عروق افتادگی دربچه میترال به صورت خفیف رو تشخیص دادن و فرمودن که اصلا مهم نیست و ما این موارد رو جز بیماری نمیدونیم فقط سه سال یکبار بیا چکاب کن جناب اقای دکتر نجفی با توجه به اینکه در این مورد خیلی وسواس ئارم ایا این بیماری میتواند در اینده برام مشکل ساز باشه مثلا نارسایی قلبی ایجاد کنه؟و ایا نیاز به پیگیری های بیشتری ئاره؟و ایا در صورت رعایت نکات پزشکی تقویت عضلات قلب بهبود پیدا کنه؟ممنون از همکاریتون.
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی چهارشنبه ۱۳ بهمن ۹۵( 7 سال پیش)
      يلام
      خير
      ورزش توصيه ميشود
      بخش پرولاپس ميترال رو از سايت مطالعه نماييد
  • تصویر کاربر طارمی دوشنبه ۱۳ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 292 مشاهده پرسش
    سلام وقت بخیر خانمی 32یاله هستم. چند وقتبه که تپش قلب داشتم دکتر قرص پروپرانول تجویز کرد بهتر شدم ولی الان مدتیه که احساس میکنم ضربان قلبم رو ریتم نیست. چند تا ضربه رو ریتمنه یکی خارج میشه باعث میشه ناخوداگاه سرفه کنم. هنوز به دکتر مراجعه نکردم. خواهش میکنم راهنمایی کنید. ممنونم
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی دوشنبه ۱۳ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      لطفا توسط هكاران متخصص قلب ويزيت شويد احتمالا صربان نابجاي بطني است
  • تصویر کاربر مژده پنجشنبه ۹ دی ۹۵( 7 سال پیش) تعداد بازدید: 314 مشاهده پرسش
    بإسلام

    ديروز بعد از گرفتن نوار قلب از دخترم (٨سال وده ماه)دكتر تشخيص داد شُل شدگي دريچه ميترال داره
    بعد فرستادند براي عكس وامروز هم اكو دَارد
    دخترم در ورزش سنگنوردي هر سال انتخابي كشوريست وعلاقه شديدي به اين ورزش دَارد حتي امروز به من گفت حاضره بميره ولي سنگنوردي را ترك نكنه
    أيا اين ورزش براش خطرناكه ؟چه بايد بكنم كه اسيب روحي نبينه ؟

    با سپاس فراوان
    1. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی سه شنبه ۷ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      اصلا نگران نباشيد
      ورزش خزفه اي را اذامه دهد
    2. تصویر کاربر مژده چهارشنبه ۸ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام مجدد وبا تشکر فراوان

      دیروز بعد ازاکو جناب دکتر ترابی نژاد فرمودند شل شدگی 2است ولی نباید در مسابقات دو میدانی و یا دوی 540 متر شرکت کند ولی می تواند یک ورزش مانند صخره نوردی را انجام دهد ولی نیاید خسته شود آیا همین گونه است ؟
      وروزی نصف قرض پروپرانولل را تجویز کردند که بعد از نهار خورده شود
      این قرص تا کی باید مصرف شد ؟
      ایشون فرموند تا 15-16 سالگی باید مراعات کند که گشاد نشودچرا تا ان زمان؟
      ویزیت بعدی را هم 6 ماه بعد گذاشتند.

      جناب آقای دکتر هرچه از خداوند می خواهید اجابت شود.
      با سپاس فراوان
    3. تصویر کاربر مژده چهارشنبه ۸ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      با سلام مجدد وبا تشکر فراوان

      دیروز بعد ازاکو جناب دکتر ترابی نژاد فرمودند شل شدگی 2است ولی نباید در مسابقات دو میدانی و یا دوی 540 متر شرکت کند ولی می تواند یک ورزش مانند صخره نوردی را انجام دهد ولی نیاید خسته شود آیا همین گونه است ؟
      وروزی نصف قرض پروپرانولل را تجویز کردند که بعد از نهار خورده شود
      این قرص تا کی باید مصرف شد ؟
      ایشون فرموند تا 15-16 سالگی باید مراعات کند که گشاد نشودچرا تا ان زمان؟
      ویزیت بعدی را هم 6 ماه بعد گذاشتند.

      جناب آقای دکتر هرچه از خداوند می خواهید اجابت شود.
      با سپاس فراوان
    4. تصویر کاربر دکتر محمد حسین نجفی پنجشنبه ۹ دی ۹۵( 7 سال پیش)
      سلام
      با ارزوي موفقيت
    5. نمایش سایر 3 پاسخ
درحال دریافت اطلاعات

در این مقاله مطالعه می‌کنید:

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

میخوای به صورت آنلاین سوالت رو از دکتر بپرسی؟

پرسش از دکتر